Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Oamenii care au produs o mică revoluție în educație: un alt fel de a preda fizica, recomandat oficial de minister tuturor școlilor

Fizica prin metoda investigației

Ministerul Educației a adresat marți profesorilor de fizică din România o scrisoare metodică prin care aceștia sunt încurajați să predea fizica prin metoda investigației. Această metodă de predare îi ajută pe elevi să găsească singuri explicația pentru anumite fenomene, să își creeze propriile mecanisme de raționare, să testeze diferite ipoteze, să lucreze în echipă și să își prezinte ideile în fața colegilor și profesorilor.

„În vederea promovării unui demers didactic modern, Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice pune la dispoziția profesorilor care predau fizică și a tuturor persoanelor interesate o nouă abordare, dezvoltată în ultimii 5 ani în cadrul programului „Fizica altfel”, derulat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale şi Societatea Română de Fizică.

Ideea de bază a programului este conceptul de învățare prin investigație de tip inductiv (Inquiry Based Learning). Un elev învață prin investigație atunci când se află în fața unei probleme, când studiază cu atenție datele și relațiile cauzale, reușind să găsească cea mai bună soluție, rolul profesorului fiind de facilitator al cunoașterii și de partener al elevilor în învățare”, se arată în scrisoarea metodică publicată de Ministerul Educației pe site-ul edu.ro.

În cadrul programului „Fizica Altfel”, peste 1.500 de profesori de fizică, reprezentând un sfert din numărul total al celor care predau această disciplină în învățământul preuniversitar, au fost pregătiți pentru a folosi această abordare la clasă. 

Într-un interviu pentru Repubica.ro, președintele CEAE, Cristian Hatu, vorbea, în vară, despre cum funcționează învățarea prin metoda investigației. „Chestiunea asta are în spate un concept numit schimbare conceptuală. Elevii au un anumit mod de a înțelege lumea. Ce zic profesorii, în modul clasic de predare? Modul în care înțelegeți voi lumea e greșit. Și mintea voastră e ca o tablă: eu, profesorul, o șterg și o rescriu. E ca și când ai vrea să înveți pe cineva japoneză, vorbind numai în japoneză fără să arăți spre obiectele despre care vorbești. Ce zice abordarea asta pe care noi am preluat-o? Profesorul trebuie să ajungă în lumea elevului. Să vină cu întrebări care țin de realitatea de zi cu zi a acestuia, dar care îl intrigă, îi deranjează relațiile cauzale. Și, intrigându-l, el începe să fie curios. După care îl lași pe el să reconstruiască relațiile cauzale, să își bată capul. Și faci asta cu o bucată a realității lui. Apoi cu alta”, explica Hatu.

Potrivit acestuia, stilul de predare în care elevul este doar un simplu receptor îl descurajează pe acesta să gândească. „În școlile românești, informațiile li se servesc de-a gata, relațiile cauzale li se servesc de-a gata. Copiii nu fac niciodată efortul de a și le explica. Unde ar fi puși să gândească? La probleme. Dar și acolo ei mimează înțelegerea. Învață niște algoritmi de rezolvare, dar nu înțeleg ce este în spatele algoritmului”, spunea Cristian Hatu.

După câteva săptămâni în care învață în acest stil, elevii devin conștienți de puterea propriei lor minți. „Științele exacte au calitatea de a le forma abilitatea de gândire critică, de rezolvare de probleme care e sunt după aia utile în joburi, în viața de zi cu zi. Elevii își zic după câteva săptămâni de predare în acest fel: E incredibil ce putem face noi cu mintea noastră. Ăsta este un câștig enorm. Aristotel spunea că, de fapt, rolul educației este să maximizeze potențialul pe care îl avem fiecare. Un elev de nota 3 la fizică are potențialul să fie de nota 8. E șocant. Iar el rămâne la nota 3 toată viața”, declara președintele CEAE.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Da de acord , cu condiția ca mai întâi să se asigure o baza materiala adecvată și suportul tehnic de întreținere a ei , schimbarea modului
    de abordare a materiei prin accentul pus asupra fenomenului și nu asupra matematizarii lui , pot fi folosite materiale video gen "știință prostiei " sau documentare științifice care sa fie comentate in dezbateri libere .Pentru toate acestea ar fi nevoie de timp , oameni pasionați si bine pregatiti și cred eu de reformarea intregului sistem educațional adică toate materiile ar trebui predate așa , altfel......te izbești de lipsa de interes și imposibilitatea de a comunica , elevii fiind obișnuiți să memoreze și să redea.
    • Like 0
  • check icon
    DA, initiativa este grozava. Inquiry Based Learning s-a vehiculat mult in strainatate iar eu ma tot gindeam ca tare bine ar fi sa fie folosita si la noi. Am participat la mai multe conferinte de Physics Education unde s-a dezbatut aceasta problema. La nivel declarativ suna excelent. Problema apare in practica ....cum gasim experimente adecvate...este mult mai greu decit sa prezentam pe tabla . Beneficiul folosirii metodei este imens. La capitolul experimente concrete eu propun (printre altele cunoscute ) dispozitivul TITIREZUL CONTROLABIL care functioneaza asa :

    http://www.youtube.com/watch?v=Vpo_T8sq2SM%2F
    https://www.youtube.com/watch?v=LauHlSuq_ms
    Un articol in PHYSICS EDUCATION ,UK din Mai 2016 il prezinta ca pe un NOVELTY . Mai multe detalii pe google CU grosu,titirez SAU grosu,titirezul secolului XXI SAU pe google CU driven spinning top SAU pe FB https://www.facebook.com/ioan.grosu SAU https://www.facebook.com/groups/327248127656981/ .......putem folosi acest grup pentru a invata unii de la altii.....eu pot oferi exemplare pentru experimentari . Rog colegii profesori de fizica preuniversitar sa-si aplece atentia catre acest dispozitiv care este plin de Fizica , Inginerie si are numai beneficii pentru populatia scolara . Pot reveni cu detalii .
    • Like 0
  • Este mare nevoie de asa ceva! Tristetea cea mai mare este in ultimele doua clase de liceu (a XI-a si a XII-a). Prima impresie cand te uiti prin manual este ca ar fi facut cu scopul de a nu se intelege nimic din el, doar pentru a incurca lumea.... la fel si cu diversele culegeri din care se lucreaza la clasa. Marea majoritate a elevilor nu inteleg nimic, iar cand sunt pusi in fata unor probleme de care nu au mai lucrat (chiar daca sunt mai usoare decat cele rezolvate anterior), se blocheaza!
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Să se aplice, dar cu condiţia să se înlocuiască, nu să se adauge. Din câte ştiu până acum s-a adăugat. Sistemul e şi aşa greoi şi încărcat.
    • Like 0
    • @ Valentin
      Anon check icon
      S-a mai si scos. Si inca aiurea. Culmea, tot la fizica.
      • Like 0
  • Foarte bine. Sa se aplice.
    • Like 0
  • Mi se pare interesant conceptul, dar nu-i nou! Generatiile anilor'70 asa invata si fizica, si chimia, in laborator! Acum nu mai exista laboratoare si din pacate, multi din profesorii de fizica sau chimie nu inteleg ei prea mult din stiinta predata, de aceea le este mai simplu sa picteze pe tabla rezolvarile pe care le memoreaza.....
    • Like 0
    • @ Luminita Ciocazan
      Valentin check icon
      Nu ţine de profesori, ţine de sistem şi de programă. Profesorii doar o execută. Există şi profesori care au semnalat aceste erori.
      • Like 1
    • @ Valentin
      Anon check icon
      Tine fix de profesori. Eu pe aceeasi programa am invatat exact asa: sa gandesc, sa pricep eu, nu sa mi se dea de-a gata.
      • Like 2
  • Absolut de-acord, dar nu înțeleg ce de programul se numește "Fizica altfel", ar trebui să se numească "Asta e fizica", pentru că, în fond, asta e. Fizica se ocupă cu înțelegerea lumii din jur, presupune să-ți pui probleme, să fii curios, să înțelegi tiparele de cauzalitate care generează fenomenele din jur.

    Curiozitatea asta este vie în orice copil, ei vor sa înțeleagă, testează, apoi pun întrebări, "De ce aia?" , "De ce ailaltă?", dar de multe ori chiar părinții le omoară această tendință naturală, iar mai apoi profesorii nu fac decât să bată ultimele cuie la coșciug, pentru a obține un creier plat pe care să scrie cu creata ce au ei de predat.

    Întotdeauna m-am întrebat de ce școala încearcă să-ți bage pe gât "soluțiile" fără sa-ți explice mai întâi "problemele" care au dus la soluțiile respective. Este exact pe dos fața de cum funcționează mintea umană. Toate invențiile pe lumea asta au pornit dintr-o nevoie sau dintr-o curiozitate. Pune-l pe elev în contextul în care se afla cel care încerca să rezolve o problemă și în cele mai multe cazuri va ajunge singur la soluția pe care și predecesorul a găsit-o, sau chiar la una mai bună.

    În primul rând școala trebuie să ne învețe să ne punem probleme, restul aproape că vine de la sine.

    Ma bucur să aud că în sfârșit se încearcă așa ceva și în România.
    • Like 3
    • @ Adrian Ionescu
      Adevarat, si cel mai bun exemplu este fiul meu! Matematica a fost oroare pt
      el, fizica si chimia i-au placut f. mult, ii placea sa citeasca, sa se informeze din reviste! La chimie il ajutam eu, fiind de meserie inginer chimist! Dar a priceput atat de repede covalenta pt.primul test! La matematica nu depasea nota 7, la fizica si chimie avea 9, 10...si avea profesoare exigente!!!!! Fiul meu avand talente artistice si urmand liceul Tonitza, apoi Universitatea de Arte Plastice, cu master .....deci ideea e ca depinde de abilitati, intelegere, placere de studiu, profesor si sustinere din partea familiei!!!
      • Like 0
  • Valentin check icon
    Da, aşa da! Îmi aminteşte de ziua în care mi-am cumpărat setul de fizică mult dorit, pentru că fusesem cuminte. Toată ziua am montat lentile, am experimentat...

    Avem şi reducerea orelor de teme, avem şi experimentul care să sperăm că va lua locul teoriei, cel puţin pentru zona de cultură generală.

    Până la urmă tot ne aliniem cu restul sistemelor de învăţământ. La început timid, atât de timid încât nu ştiu dacă generaţia de-acum va apuca schimbarea totală, dar lucrurile încep să se mişte.
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult