Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Observăm un val al demisiilor - de ce pleacă virtuozii din orchestră? Cultura organizațională îți este aliat sau inamic?

Leader în companie

Foto: Getty Images

Falia dintre angajat și angajator s-a adâncit în ultimul an. Este o poveste veche de când lumea, dar ultimele efecte par că zdruncină și mai puternic mediul de afaceri. Cand acțiunile unei companii, planificate atent, cu resurse suficiente și oameni calificați implicați, totuși eșuează, este mereu din cauza culturii organizaționale. Marea demisioneală, cel mai nou efect al unor probleme mai vechi, are ca principală cauză culturile toxice, conform unui studiu recent al MIT Sloan. Cel mai bun moment să convingi un angajat sa nu demisioneze era acum șase luni, al doilea cel mai bun moment, pentru a nu deveni un obicei în rândul angajaților tăi, este acum. Soluția este în transformarea culturii organizaționale.

Cultura nu este bună sau rea, ci potrivită sau nepotrivită, într-un anumit context, în funcție de planurile pe care organizația ta le are. Nu vom reuși să definim o cultura bună și să o implementăm în cadrul tuturor companiilor din lume, soluția este să analizăm și să înțelegem cultura organizațională proprie și apoi să luăm decizii plecând de la această informație, pentru a evita surprize ulterioare.

Cum îți dai seama dacă ai cultura inamic sau aliat? Si mai ales, cum poți explica unei organizații, de ce ar fi o idee bună să înceapă să dea mai multă importantă subiectului? 

Am realizat că pot folosi o analogie pentru a exprima mai plastic conceptul și mai ales sa începem să îl percepem ca parte integrantă de business. E nevoie să ne uităm la organizație ca la o orchestră simfonică. Iar cultura reprezintă partitura pe care fiecare dintre membrii formației o are în fată și care le va spune ce acțiuni au de făcut pentru a interpreta aria și a crea muzica. Ca să ai cultura aliat e nevoie ca partitura sa fie clară, ușor de înțeles și mai ales aceeași pentru fiecare dintre membrii formației. Când lucrurile nu sunt clare, apar blocaje, când nu toată lumea are aceeași înțelegere a partiturii rezultatele sunt sub așteptări iar când liderul decide să ignore partitura crează confuzie. Iar în aceste cazuri tocmai ai creat un inamic.

Povestea trebuie sa înceapă cu persoana din fruntea companiei care, fie el antreprenorul, CEO sau echipa de top management, trebuie să înțeleagă că rolul pe care îl are este de dirijor. Cel care decide direcția, tempo-ul, accentele, viziunea asupra interpretării. Însă acțiunea este făcută de ceilalți membri ai orchestrei și este vital pentru organizație să ai încredere că sunt profesioniști și vor interpreta fiecare dintre ei rolul oferit. Liderul/dirijorul oferă viziune, nu merge să explice membrilor formației ce notă urmează și cât de tare să sufle în cornul francez. Dacă vei interveni la fiecare pas, dacă le vei spune oamenilor mereu ce, cum si când să facă, atunci partitura devine irelevantă și cultura devine una bazată pe control. Una în care organizația așteaptă totul, pas cu pas, de la lider. Iar când compania crește și e nevoie ca și alți oameni să preia din greutate, din presiune, nu vei avea nici un angajat pregătit să intervină, pentru că nu mai știu, nu mai pot sau nu mai au încredere în forțele proprii.

Dacă nu ai partitura potrivită, iar orchestra este obligată să se uite pentru orice acțiune către dirijor/lider, atunci așteaptă-te să ai mereu zeci de ochi ațintiți asupra ta, răspunderea va fi doar a omului cu bagheta în mână. Când avem o partitură clară, potrivită acțiunilor noastre, oamenii se uită la dirijor doar pentru mici intervenții de direcție nu pentru orice notă ce trebuie interpretată.

Oamenii din orchestră sunt acolo după ani, uneori zeci de ani de repetiție, studiu, sunt profesioniști în domeniile lor. Și mai ales, sunt aleși de către tine. Ai doar două opțiuni, să înțelegi și să accepți ca sunt niște virtuozi care știu ce au de făcut și doar să le oferi direcție și ritm, sau să nu ai încredere în ei și să le explici tu pas cu pas ce să facă. Dar dacă te afli în situația a doua, poate ar fi o idee bună să schimbi orchestra, pentru că nu va ieși niciodată o capodoperă fără încredere. La fel se va întâmpla și invers, dacă formația, echipa nu are încredere în lider, nu vor urma indicațiile acestuia și se va ajunge la haos, pentru că fiecare va cânta in ritmul pe care ei îl consideră potrivit. Sau va apărea un lider informal, dintre ei, care va prelua conducerea. Dar nu va duce mereu organizația în direcția pe care patronul sau CEO-ul o propusese.

Ați auzit vreodată cum sună o orchestră înainte de concert, când își acordează fiecare instrumentele ? Nu există partitura, nu lucrează împreună iar sunetul produs ne zgârie urechile. Așa îți poți da seama și dacă în organizația ta cultura este inamic. Dacă fiecare angajat face cum crede, nu exista un lider care să-i organizeze, o partitură care să clarifice ce și cum e de făcut, dar mai ales o direcție în care să tragă toată echipa, zgomotul produs, rezultatele obținute nu vor fi cele dorite. Ba chiar vor produce mult zgomot neplăcut. Când dirijorul își preia rolul iar oamenii urmează partitura și viziunea liderului, atunci cultura devine aliat și sunetul devine plăcut.

În final rețineți că dacă ai partitura perfectă, Simfonia a treia a lui Beethoven, dar obiectivul tău este să se audă Cele patru Anotimpuri ale lui Vivaldi, nu contează cât de mult planificați, cât de mult vă pregătiți și repetați sau ce resurse ai la dispoziție, la final tot Beethoven se va auzi. Ar fi grozav să ne asigurăm că avem cultura potrivită, pentru a garanta că la final vom obține ce ne-am propus și nu un rezultat fortuit. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    După ce s-a cam fâsâit conceput de "remote" working, acum discutam de hibrid, iar mâine poimâine discutam de cât de bine este sa ne întoarcem la birou a trebuit sa descoperim unul nou, respectiv "marea demisoneala". Brusc toată masa de angajați din lume, bineînțeles și din progresista, disrupista și extraordinara Românie, toti vor sa isi dea demisia nemulțumiți fiind de angajatori care sunt rai, exploatatori, corporatisti veroși (parca #rezist ne spunea ca corporatismul este bun) care vor sa facă o afacere lucrativa. Ca da, dacă afacerea nu este lucrativa nu putem sa plătim mașinile de companie - chiar dacă lucram de acasă - asigurarea medicala, abonament sala fitness, al 13-lea salariu, bonusul anual, prima de concediu, miel de Paste, porc de Crăciun, petrecere de Crăciun în cluburi de fițe, psihologi pentru cei mai slabi de înger, activități de "drinking team building" s.a.m.d. Cam aceștia sunt "eroii" marii demisoneli: angajați răsfățați care de prea mult bine visează cai verzi pe pereți. Munca trebuie sa aibă un "scop", iar dacă compania nu sunt de acord cu "scopu"l meu atunci companie are o problema. Și bineînțeles ei nu sunt niciodata de vina, ci managerii, CEO, acționarii care nu se apleacă sa la înțeleagă nevoile sa înțeleagă de ce ei nu sunt de acord cu viziunea companiei. Apropo, ultima data când am verificat munca era plătită. De aceea se numește munca și nu hobby. Iar cel care plătește are dreptul sa emită pretenții, indiferent dacă ne place sau nu. În sfârșit, in câțiva ani de zile o buna parte din "răsfățații" de astăzi ei o sa ajungă manageri, directori, CEO și sa ii vedem atunci când de buni vor fi ei sa balanseze interesul acționarilor, cu cel personal și bineînțeles cu interesul angajaților. Ca doar nu toți răsfățații o sa devină "freelanceri", "bloggeri", "vloggeri", "instagrameri" , "youtuberi", "tik-tokeri" și alte meserii de viitor. Sau faceți-va antreprenori sa vedeți cum este sa fi și manager și acționar și mai discutam atunci.
    • Like 0
    • @ Nume
      Gandalf check icon
      Auzi conasu` Nume, te cheama cumva Irimia? ca le ai de minune cu directionarea precisa a oistii in gardul gnostic.
      • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult