Foto: Inquam Photos
Prejudecățile și stereotipurile sunt mult mai adânc înrădăcinate în noi decât credem.
Societatea românească nu s-a modernizat niciodată îndeajuns și pentru că nu a știut și nu a vrut să fie o societate incluzivă. Pentru că și atunci când școala a promovat o educație a incluziunii, mentalitățile, discursurile și practicile de zi cu zi pun mereu în față excluziunea. De mici copii – iar asta de zeci, dacă nu de sute de ani – am auzit și am învățat că țiganii sunt leneși și fură copiii răi, că femeile trebuie să fie supuse, iar cele nesupuse sunt curve, că negrii sunt murdari, că evreii sunt jidani, că străinii sunt amenințători, că homosexualii sunt periculoși etc. Noi toate aceste lucruri le-am auzit în copilărie de mii de ori, le-am repetat în gând și cu voce tare, ca să fim feriți de oamenii răi, că nu-i bine maică să te amesteci tu cu oameni din ăștia. Cei mai mulți dintre noi am crescut în culturi ale excluziunii, pentru că excluziunea e o operațiune mentală mult mai comodă decât incluziunea, care necesită un efort suplimentar de identificare a ceea ce ne unește, în vreme ce excluziunea identifică numaidecât diferența și o transformă în zid despărțitor și, nu-i așa, protector.
Daniela Crudu (foto), animatoare TV, a sunat la 112, reclamând că a fost bătută de iubit; întâmplarea a iscat numeroase reacții, unii ziariști, printre care și Grigore Cartianu, au avut drept primă tendință să atace victima
Cazurile Târgu Mureș, Ditrău sau Cartianu-Crudu au de-a face cu același fenomen: educația noastră în materie de incluziune este de fapt spoială. Suntem toleranți în teorie și pentru că așa dă bine, până când diferitul ne atinge nervul certitudinilor noastre profunde sau ne invadează spațiul confortului cotidian. Când ajunge prea aproape de noi, înălțăm zidul despărțitor al poveștii din copilărie și din jurul nostru despre „omul rău”, acela care are funcție de confirmare: „v-am spus eu că țiganul fură? V-am spus eu că negrul e murdar? V-am spus eu că Daniela Crudu e parașută?”
Nu suntem încă pregătiți ca societate pentru incluziune, adică pentru tratarea celuilalt ca ființă umană egală cu orice altă ființă umană. Asta se vede pe mulți dintre românii care trăiesc în Occident și care, intrând în contact cu tot felul de oameni diferiți (arabi, negri, pakistanezi) reușesc să își confirme ideile autentice cu care au plecat din satul lor. Asta se vede în satele și orașele românești, unde femeia e bătută din obișnuință, pentru că așa au văzut și au învățat bărbații în familiile în care au crescut. Pentru că țiganii au fost cel mult tolerați la marginea satelor, iar homosexualii au fost mereu motiv de batjocură colectivă.
Incluziunea și dispariția prejudecăților și a stereotipurilor nu se pot produce decât printr-o voință colectivă de conviețuire colectivă. Nu e nimic marxist în asta și nici corect politic. E suficient să recitiți comentariile la postările despre Daniela Crudu ca să vedeți cum răbufnește de sub toată poleiala noastră de oameni civilizați acel „și totuși...”, ca o fisură prin care țâșnește până la suprafață, cum a țâșnit la Cartianu, ideea profund sădită în noi că femeia este TOTUȘI o femeie ușoară, că orice am spune, și-a meritat-o TOTUȘI.
Faceți un experiment mental și puneți acest TOTUȘI în orice frază despre unguri, negri, homosexuali, țigani (și tot ce veți mai fi detestat vreodată) și veți vedea cât de evidentă e fraza, cât de ușor este ea de înțeles: „da, am prieteni unguri, dar TOTUȘI, Ardealul...”. „Nici cu țiganii nu am nimic, dar, TOTUȘI, nu în aceeași bancă, nu în aceeași clasă”. Ei bine, ușurința cu care înțelegem aceste afirmații ne dă măsura precisă a solidității stereotipurilor provocatoare de violență excluzivă în noi.
Când vom realiza pe deplin că e ceva în neregulă cu asemenea raționamente, atunci vom începe, adică abia dacă vom începe să facem din incluziune, din acceptarea diferitului altceva decât o lozincă. Și, mai ales, atunci vom începe să ne învingem fricile atavice și abil întreținute de cultura populară și de media că străinul este omul rău. Iar asta nu e deloc un proces ușor, poate fi chiar dureros, pentru că a-ți extrage din mentalul individual și colectiv o parte din ideile și imaginile cu care ai crescut e ca și cum ți-ai pierde o parte din copilărie, din adevărurile ei elementare. Fără să vrem să știm că aceste adevăruri sunt, de fapt, niște uriașe, dar trainice minciuni.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Din punct de vedere feminin -
E o femeie mai tanara, mai slaba, mai dorita decat mine - ii doresc raul. Pentru ca daca ar fi stiut sa faca sarmale, sa puna muraturi si sa gatesca salata de boeuf, s-ar fi maritat pana acum cu un tip care n-o batea. Sau oricum, nu ajungea la stiri.
Cate femei batute nu ajung la stiri? Si de ce nu ajung acolo? Ah, sunt niste grase ordinare, fara botox si fara silicoane, care muncesc in fiecare zi, si traiesc in teama sau groaza de barbatii lor, care le bat. Bine ca si-a luat-o si asta botoxata. Curva dracului. Si pe mine ma bate, dar n-o sa auda nimeni nimic despre asta; cum indrazneste sa se planga aceasta curva, aceasta starleta? Asa iti trebuie, ca l-am prins pe barbatul meu uitandu-se la silicoanele tale. Uite ca silicoanele nu te-au salvat de bataie. Bine ti-a facut.
Din punct de vedere masculin -
O vad, o doresc, dar nu pot sa o am. Trebuie sa fie pedepsita pentru ca eu nu sunt nici suficient de bogat, nici suficient de atragator ca sa intru macar in cercurile tale.
Daca nu ai fi fost siliconata si botoxata, n-ai fi fost nimic; e bine ca uite, te-a redus la nimic ala pe care tu l-ai considerat mai bun decat mine. A, si esti si proasta, si cu gura mare. Cum indraznesti sa suni la 112? Cauti publicitate, si pentru femeile ca tine n-ar trebui sa existe aparatori. Ai sunat la 112 ca sa tii liniile ocupate, si sa te vezi la ziar, din nou, ca pusesei doua kile, si daca nu te batea ala, nu te mai poza nimeni.
----------------------
Last night a comedian died in New York.
---------------------------
O femeie a fost batuta atat de rau de catre partenerul sau de viata incat a sunat la politie. Doamnelor si domnisoarele mele, in mintea voastra exista acest prag. Mi-a dat o palma, nu un pumn; data viitoare voi fi mai cuminte. Data viitoare, nu am sa il supar.
Dar data viitoare va fi un pumn. Va veti spune ca l-ati suparat, ca un copil are nevoie de tata, ca ati facut nunta, ca nimeni nu trebuie sa stie. Nu veti suna la 112. Data viitoare veti face totul pentru a fi mai buna.
Data viitoare vor fi un pumn, doi, trei...
Cati pumni trebuie sa numeri, pana cand suni la 112? Cate oase rupte, cate vanatai vor fi suficiente ca sa va creada politia atunci/cand/daca vine?
Dar data viitoare s-ar putea sa fie ultima data, Pentru dumneavoastra, nu pentru el. El o va bate si pe urmatoarea.
Si pe urmatoarea.
Si pe urmatoarea.
O femeie a fost batuta si bagata in spital de partenerul sau de viata.
Doar atat.
Nu agreez violenta.
Mai ales in familie.
Dar cate violente in familie sunt in Romania? Raportat la nr. de locuitori. Cate la vecini sau/si la popoarele "evoluate"?
Veniti cu cifre, intii. Pe urma trageti concluzia ca noi suntem involuati... sau ceva pe acolo.
Se pare ca s-a primit ordin pe unitate si toti "moderatorii" ataca la baioneta "poporul roman".
Dar cand sunt atacati copiii -sau aceleasi femei- de animale (la patrupede ma refer, nu la animalele bipede) se pune batista pe tambal. Sau cand sunt atacati barbatii de femei sau amantii femeilor. Atunci, cum e? De ce nu luati atitudine?
Judecati cu aceeasi masura, va rog! Si popoarele si femeile/barbatii.Si animalele.
Violenta nu e buna de nici un fel . Fiti corecti, daca vreti corectitudine. Altfel, demersul este ridicol.
De altfel, nu sunt la curent. Am inteles ca nu a depus plingere impotriva agresorului. Deci? (Cei cu complexul sado-maso nu sunt oameni si nu au dreptul la tratament egal? Daca a depus plingere penala, nu e cazul. Totusi, sunt si din astia pe lume. Daca sariti sa-i aparati pe pedofili, de ce nu-i aparati si pe astia? Nu-i tot o problema de educatie? Si pentru ca am ajuns la educatie: cand LGBT vor sa infieze copii, la protestele traditionalistilor li se raspunde ca nu-i adevarat, copii nu fac ce vad la parinti. Dar in cazul violentei domestice, toti macane ca tinerii fac ce vad la parinti. -?!!!!- Vreti sa va acordati declaratiile? Cine sa va mai ia in serios, dupa atitea inconsecvente logice?)
De altfel, numai de bine!
(Astept sa va completati articolul, cu cele semnalate de subsemnatul. Abia pe urma sa atacati "poporul roman". Din care ... faceti parte, totusi. Si dvs. procedati la fel? -Stiti povestea cu Dumnezeu, care voia sa distruga un oras. "Si daca vei gasi macar unul bun, vei distruge tot orasul?"... Norocu' nostru , ca romani, ca avem si oameni buni, ca dvs., care ne feresc de o distrugere totala.-)
Apoi, ca unu care am trecut in tinerete printr-o astfel de experienta, va spun eu sigur, ca victimele, in multe cazuri, provoaca singure criza. Si o amplifica prin vorbe sau comportament provocator. Poate ca ar trebui ca la scoala, tinerii sa fie invatati sa se calmeze in situatii tensionate, provocate de iresponsabile. Iar tinerele sa nu provoace si/sau sa stie sa calmeze un barbat enervat. Lasati vorbele mari. Avem nevoie de sfaturi practice, de aplicat imediat, in situatii de criza. Un astfel de incident are multe victime: femeia batuta sau omorita, sotul inchis, eventualii copiii pe drumuri etc. Societatea pierde o familie. Nimanui nu-i convine asa ceva.
Daca nu sunt cauze medicale (nebunie), astfel de evenimente pot fi evitate. Cu putin efort si niste lectii de bun simt. Dar daca li se baga in cap fetelor ca pot face ce vor si ca statul le apara... (Acelasi stat care se doreste desfiintat, de progresisti. Iar inconsecventa logica.)
Mai vedeti jurisprudenta in cazuri cu violenta. Circumstante agravante, atenuante.
Balanta trebuie tinuta la mijloc, intotdeauna.
Daca interveniti pentru a o dezechilibra, deja parasiti societatea democrata. In partea opusa comunismului/fascismului/talibanismul, dar tot o structura dezechilibrata creati!
Asta doriti?
(P.S. Daca doriti sa stiti ce s-a intmplat cu mine si cum se rezolvau astfel de treburi in comunism, va rog ca comandati "Inghititi de pustiu. Amintiri din comunism." Vol. I. Ieftin ca braga. Mai mult transportul decat volumul. Se gaseste la editura "Smart-publishing.ro". Comenzi on line, daca tastati titlul pe Google.
Eu speram ca azi, suntem o societatrea mai corecta decat au creat comunisto-securistii. Mai ales cei cu studii la Moscova. Ma insel?)
Victima? Pentru ca daca ati lovit o persoana, persoana respectiva e victima. Dumneavoastra sunteti agresorul.
Uluitor. Mai povestiti, va rog.
In primul rand, nu a atacat nimeni "poporul roman", ci anumite tare ale mentalului colectiv care ies in evidenta in momente de felul acesta. Cum ar fi, de exemplu faptul ca dumneavoastra, si altii, considerati OK sa spuneti ca victima e vinovata.
Aceasta mentalitate nu este caracteristica poporului roman; misoginismul este universal. Insa peste tot in lumea civilizata tipul de discurs pe care il aveti dumneavoastra este tratat exact la fel - este respins, si da, pedepsit.
Faptul ca va simtiti atat de sigur de sine si de indreptatit atunci cand afirmati ceea ce afirmati, faptul ca nu sunteti singur, si faptul ca un "jurnalist" mainstream a crezut ca poate sa o spuna, cu impunitate, arata ca mai e mult pana departe.
Ce scrieti dumneavoastra aici este, in mod ironic, exact ce descrie domnul Mihali - Violenta nu este niciodata buna, dar TOTUSI exista cazuri in care... Nu ati remarcat asta? E un act ratat interesant.
O femeie este batuta de partenerul de viata, si apoi batjocorita - iar dumneavoastra spuneti ca cei care considera ca batjocura este tot o forma de agresiune ataca...poporul roman?
Nu, domnule Munteanu, nu ataca poporul roman. Ataca acea parte a poporului roman care crede ca victima este si ea vinovata. Pentru ca are botox sau silicon, pentru ca baut, pentru ca flirtat. Acea parte a poporului roman care amesteca pedofilia cu LGBT, sperand ca prin perspectiva tulbure batausul poate deveni scuzabil.
Si nu, educatia nu este spalare pe creier. Toleranta nu este slabiciunea fibrei morale, si faptul ca o persoana nu isi poate controla accesele de furie nu inseamna ca persoana care i-a provocat furia este vinovata in vreun fel.
Daca o persoana uita, la furie, ca in fata lui se gaseste un alt om si il loveste, persoana respectiva comite un delict si locul sau este la inchisoare sau intr-o institutie de ingrijire a sanatatii mintale. Nu pe strada.
Ceea ce dispretuiesc insa, nu este faptul ca si.a pus proteze estetice, sau ca se vinde ca marfa, ci faptul ca in toti acesti ani de cand se invarte in showbiz nu a tras.o ața sa evolueze, sa se imprieteneasca cu cineva care ar fi fost exclus sa o loveasca. A ramas pe lina aceea de sclipici si scandal ieftin, din motive idioate si orgolii hilare. Sunt convins ca nu s.au certat datorita vreunei divergente de opinii in urma lecturarii vreunui autor conroversat, ci din vreo gelozie de doi lei.
Nu sunt intolerant cu nimeni diferit fata de mine, dar prefer sa nu ma ocup de razmeritele de budoar ale unor personaje cu venituri comode obtinute tocmai din astfel de țățisme.
Tendintele rasiale trebuie accentuate pentru a feri populatia respectiva de influenta "galbenilor","rosilor", "negrilor" Iar daca te incadrezi in "albi" trebuie sa faci distinctie intre arieni si nearieni. Sunt toate astea firesti? Un lucru trebuie avut in vedere. Unul singur: Suntem toti o singura subspecie a lui hHomo sapiens, genul Homo, si anume subspecia sapien sapiens. Omul ganditor. Cu bune si cu rele..
Etapa salbaticiei trebuie depasita. Instinctele trebuie subordonate rationamentului. Lupta fizica pentru existenta trebuie depasita. O parte din fauritorii etniei romane spuneau "homo homini lupus": omul este lup pentru om. deci violenta face parte din noi. Au trecut 2000 de ani de atunci. Ne-am mai civilizat -putin-. Macar de aceea sa dam dovada de niste toleranta suplimentara.
,
doar pentru ca ganditi asa, va doresc ca niciodata-NICIODATA-sa fiti pusa in fata unui bataus indiferent daca sunteti treaza sau in stare de ebrietate sau oricare v-ar fi ocupatia pt care primiti salariu, pt ca in doar intr-un moment ca acela v-ati da seama ca poate "Cruduta" sau oricare alta femeie fara aparare nu a cerut vreodata sa fie batuta adica pe intelesul dvs "nu si-a cerut-o"
Rusine!
Dacă minunatul ăla știa că ea e o poamă la ce i-a mai trebuit? Un bărbat sănătos la cap nu se cuplează cu una care-i mereu cu ochii după alții. Iar dacă vrea acel singur lucru nu ridică pretenții, simplu. Un caftangiu ordinar.
Vă bazați pe chestii din auzite. De unde știți că acea starletă e curvă de lux? Aveți DOVEZI? Aveți dovezi că asta a făcut în club? Și care e problema până la urmă cu prostituția? Multe relații dintre femei și bărbați sunt la limita prostituției. Fiecare face cum îl/ o taie capul. Asta nu înseamnă că o aprob pe Cruduța. Dar dacă ele consideră că atât au de oferit, că altceva mai bun nu au, treaba lor.
NIMIC PE LUME NU JUSTIFICĂ VIOLENȚA. Și sunteți femeie...incredibil.
Este totuși o distanță cam lungă de la faptul de a accepta că și noi avem racilele noastre, specifice omului, indiferent de naționalitate, până la a spune că acestea sunt specifice numai poporului român din cauza lipsei de educație, și ADN-ului românesc. Dacă ați analiza un pic mai profund fieful democrației mondiale, care s-a născut într-un creuzet în care s-a aflat un mixt exhaustiv de națiuni, poate că vă veți schimba părerea devenită convingere despre precaritatea morală a poporului român. Este adevărat că în România majoritate populației se află în stadiul „Vestului Sălbatic”, și asta din cauză că trăiește la limita sau sub limita existenței biologice. Noi avem tare generate de gestionarea în răspărul oricărei logici a rezolvării problemelor sistemice.
Voi da numai un exemplu:
dezrobirea țiganilor, măsură mult lăudată ca reprezentând progresismul clasei politice și a domnitorului cu ocaua mică. Cum a fost gestionată această problemă reală ? Răspunsul este că în mod irațional, de formă și acceptată ca o imixtiune nepermisă a marilor puteri în treburile noastre interne. Astfel robii țigani din interiorul structurilor bisericești și de pe moșiile boierești au fost „eliberați”, fără a li se asigura un minim necesar de existență ( pur și simplu li s-a dat drumul în lume, precum unor câini deveniți indezirabili ) în timp ce proprietarii de robi au primit o despăgubire pentru fiecare țigan „eliberat”. Așa au apărut satele de bordeie săpate efectiv în pământ, pe lângă mănăstirile din care fuseseră eliberați și pe lângă conacurile boierești. Liberi de jure fiind aceștia erau în fapt robi la aceeași stăpâni cu avantajul acestora ( stăpânilor ) că nu mai aveau grija lor.