Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Orășelul Cunoașterii sau ce s-a întâmplat după ce un copil le-a spus părinților lui: „Să facem muzeul nostru!”

În anul 2010, Ana-Maria Roată Palade a plecat într-o călătorie în Europa împreună cu familia sa. Pe atunci, fiul său, Mircea, avea șase ani și jumătate, iar fiica sa, Magda, trei ani și jumătate, și își amintește că a intrat în Muzeul Științei din Viena cu o strângere de inimă: Cum o să îi împiedice să atingă exponatele?

„Noi aveam experiența muzeelor din România, unde trebuia să le spunem mereu: „Nu pune mâna!” și nu mică ne-a fost mirarea când am văzut că acolo erau exponate pe care puteai să le atingi”, povestește ea. Când au ajuns la Paris, la Cité des Sciences et de l’industrie, copiilor nu le mai venea să plece. Și atunci Mircea le-a spus părinților lui: „Ce ar fi să facem așa ceva la noi?” 

Părinții i-au răspuns că nu pot ei să le spună muzeelor din România ce să facă, iar Mircea a clarificat: „Nu, nu. Să facem muzeul nostru”.

Ajunși înapoi în țară, părinții lui Mircea s-au gândit: „Dar dacă copilul are dreptate?” Și au început să caute informații și să imagineze exponate jucării, care să pună în evidență principii din științe. 

Așa a apărut, patru ani mai târziu, Orășelul Cunoașterii unde copiii se pot juca cu 80 de exponate care le „predau” fiecare o lecție de fizică, chimie sau matematică. Multe dintre acestea sun făcute cu ajutorul lui Mircea. Ana-Maria Roată Palade și fiul ei se așază pe o bancă din orășel, care începe să cânte atunci când mâinile lor se ating. Dacă își ating umerii, sunetele sunt diferite, la fel și dacă își ating pumnii. Care este explicația? Atunci când cele două corpuri vin în contact se închide un circuit, iar rezistența diferă în funcție de suprafața atinsă. Acest lucru face ca și frecvențele să fie diferite și astfel să se nască diferite note muzicale, spune Mircea. 

Pianul cu linguri, printre jucăriile ce vor ajunge în 9 școli din România

Una dintre cele mai îndrăgite jucării din Orășelul Cunoașterii este pianul cu linguri pe post de clape, care funcționează după un principiu asemănător. Când un copil atinge o clapă se închide un circuit și se aude o notă muzicală, explică adolescentul în vârstă de 14 ani, care a făcut partea de programare.

Într-un alt joc, pe o tablă apar diferite cifre, urmate de semnul egal și un rezultat, iar copiii trebuie să pună între plăcuța cu operația matematică corectă: adunare, scădere, înmulțire sau împărțire. Pe tablă se regăsesc atât plăcuțe din lemn cât și mici ecrane pe care cifrele se schimbă de fiecare dată. „Inițial, eu nu am fost de acord ca jocul să conțină elemente electronice, voiam să fie doar lemn și un număr finit de cifre. Însă Mircea mi-a spus că, în absența elementelor electronice, jocul nu va fi interesant pentru copii și va exista o gamă prea restrânsă de variante”, explică Ana Maria Roată Palade. 

Cartelele de lemn cu operațiile sunt asemănătoare cu cele de interfon, iar cititoarele încorporate în tablă „verifică” dacă jucătorul a pus sau nu operația corectă.

Tija cu inel și harta interactivă a României

Chiar lângă acest joc matematic se află un reflexometru, o masă cu patru locuri unde copiii își pot testa viteza de reacție, apăsând pe niște butoane. 

Iar în apropiere o tijă alambicată, pe care copiii trebuie să o parcurgă cu un inel, fără să o atingă - un joc care să îi ajute să își exerseze motricitatea fină. Pe două ecrane, apar timpul și numărul de atingeri.

De la deschiderea care a avut loc în februarie 2014, în jur de 100.000 de copii au venit în vizită la Orășelul Cunoașterii. 

Însă până în toamna anului viitor, nouă școli din țară vor fi dotate cu cinci dintre jocurile din Orășelul Cunoașterii, în cadrul proiectulului New Kids of the Code, realizat în colaborare cu Centrul pentru Educaţie şi Dezvoltare Profesională Step by Step cu sprijinul Microsoft România. Jocurile care vor ajunge în școli sunt reflexometrul, pianul cu linguri, tija cu inel, jucul matematic și o hartă interactivă a României, pe care elevii vor trebui să plaseze în mod corect județele. „Mircea a venit cu o idee interesantă: să poți să vezi când pui județul bun și îți apară pe un calculator informații despre el”, explică fondatoarea Orășelului Cunoașterii. 

În ultimii cinci ani, aceasta a văzut cât de importante sunt aplicațiile practice în învățare. „În fiecare weekend avem ateliere, cred că le-am deschis multor copii calea către știință. Experimentul valorează cât o mie de cuvinte. Poți să îi spui copilului definițiile și toate cele. Dacă nu vede practic ce se întâmplă, dacă nu vede legătura între ceea ce îmi explici la tablă în vorbe multe și goale și ce se întâmplă în realitate, spune: „Ok, și le ce îmi folosește mie asta?””, explică Ana Maria Roată Palade. 

Cum ar fi arătat viața lui Mircea fără „Orășelul Cunoașterii”? „Nu știu dacă aș fi făcut chiar atât de multă informatică și programare practică, am făcut foarte multe jocuri care aplică noțiuni de informatică”, spune el. 

O țară mai bună se construiește plecând de la un sistem de educație performant. Introducerea programării în procesul educațional deschide oportunități către joburi căutate și bine plătite și, mai mult decât atât, dezvoltă acele abilități care construiesc adulți ce pot face față unor provocări diverse: gândirea critică, rezolvarea unor probleme complexe și creativitatea. Platforma Republica vă prezintă oamenii care își doresc să schimbe felul în care învață copiii noștri. Susținem programul Alt Viitor, în care Microsoft România investește 1 milion de dolari. Este un proiect în care sunt implicate ONG-uri, 4500 de profesori și voluntari, o inițiativă care va sprijini dezvoltarea de competențe digitale pentru peste 11.000 de elevi. Îi veți cunoaște aici, le veți afla poveștile și veți vedea modul în care acești oameni pun umărul la construcția unui viitor mai bun pentru România.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Cam aşa ar trebui să arate întreg sistemul de educaţie românesc, dar din păcate asemenea lucruri sunt mai mult extraşcolare. Nu ajută la nimic să construim o şcoală ideală în jurul uneia găunoase. Trebuie să reformăm miezul.
    • Like 0
  • Am adus-o pe fata mea aici de cand avea 3 ani, apoi a cerut sa revina de mai multe ori, mi-era teama ca nu va avea ce face la varsta asa mica, nu va intelege, dar copiii chiar inteleg principii practice de foarte mici, asa ca i-au placut majoritatea aplicatiilor de acolo. Vom reveni pe masura ce creste, pt a le putea intelege pe toate. Cred ca ar trebui mai multa promovare, eu am aflat pur intamplator de loc, cautand intr-o vacanta pe net "locuri interesante pentru copii".
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult