Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Ce formă are Pământul în Biblie: o uriașă întindere plată sau o suprafață circulară, cu orizont bombat deasupra apelor primordiale?

biblic

(Foto Guliver/Getty Images)

Nu este cu totul clar sub ce formă era conceput pământul în Biblie. Aceasta cu atât mai mult cu cât există în ebraică mai mulți termeni parțial sinonimici care desemnează realitatea la care ne referim. ʼEreț este cel mai cunoscut, probabil și celor care nu știu ebraică, dar care au auzit cuvântul în sintagma frecventă în vremurile noastre Ereț Israel. Radicalul semitic ʼrț, pe care este construit cuvântul ebraic, este bine reprezentat în limbile importante ale întregii arii (vezi de pildă, în akkadiană erț- sau în arabă ʼardh-). 

Sensurile lui ʼereț sunt multiple, iar o evoluție semantică limpede este dificil de stabilit. „Bucata de pământ” familiară autorului biblic, „teritoriul” în care el și strămoșii lui vor fi trăit, „țara” mai degrabă ca realitatea socială decât politică pare să își fi extins înțelesul până la a desemna lumea locuită, „pământul” în genere. ʼadāmāh este pământul în alcătuirea lui concretă, țărâna, materia primă din care Dumnezeu l-a plăsmuit pe primul om, pe Adam, (Gen. 2,7), solul fertil din care cresc plantele și, prin extensie, ogoarele, țarinile (Gen. 47,20). Praful pământului este ʽāpār.

Israelul biblic înțelege că pământul este o uriașă întindere plată, chiar dacă nu nesfârșită, care se prezintă fie sub forma unei pânze întinse peste abis (Iov 26,7), fie ca o suprafață circulară sau cu orizont bombat deasupra apelor primordiale (Iov 26,10). Observați cât de aproape în text sunt cele două informații cosmologice divergente. Ca în alte cazuri, oscilațiile sau, de-a dreptul, contradicțiile se pot datora mâinilor diferite care au redactat Cartea lui Iov, o carte care pune infinite probleme textuale. De data aceasta nu e vorba de așa ceva, ci mai degrabă de intenția autorului care nu urmărește descrierea exactă a pământului, ci expunerea metaforică a puterii lui Dumnezeu. De altfel, în versiunea ebraică la Iov 26,10 începe cu o puternică figură de stil, o asonanță (hôq-hōg), foarte dificil de tradus, care literal ar suna astfel: „a pus drept hotar un cerc” (peste ape), ceea ce e înțeles îndeobște ca o referire la linia curbă a orizontului.Totuși unii comentatori s-au gândit și la forma de disc a pământului. Deci și înțelegerea textului poate juca feste cititorului modern, fapt care reclamă o atenție de bijutier față de minunile stilistice din Biblie.

Ideea că Dumnezeu „a sudat” cerul de pământ cu linia orizontului ar implica logic că cele două elemente care alcătuiesc lumea sunt finite, fapt totuși discutabil. E adevărat, e greu de conceput o lume cel puțin fără margini aparente. În acest registru trebuie înțeleasă și concepția despre marginile pământului care sunt în număr de patru și se cheamă fie „colțuri”, fie „aripi”, fie „hotare”, fie „capete”. Desigur, numărul trimite la realitatea celor patru puncte cardinale.

Dacă deasupra pământului se arcuiește tăria, acesta se sprijină la rândul lui pe pilaștri uriași (în ebraică māțuq, în latină cardo) sau, pur și simplu, pe temelii, care în ebraica biblică se cheamă môsād, iar în greacă themélion. (Poate că nu e inutil să amintim că termenul latinesc cardo, cu genitivul cardinis, se referea la origine parul de hotar, apoi la un instrument folosit pentru măsurarea ogoarelor. Cu timpul el ajunge să desemneze linia dreaptă dintre doi pari orientați pe direcția nord-sud și, ca atâtea cuvinte latinești din registrul agrar, se abstractizează și acoperă toate cele patru puncte cardinale.)

Toate aceste idei despre pământ apar în întregul spațiu cultural al Orientului Apropiat, așa cum vom vedea, și în reprezentări grafice, în articolul viitor. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Anon check icon
    "Observați cât de aproape în text sunt cele două informații cosmologice divergente.Ca în alte cazuri, oscilațiile sau, de-a dreptul, contradicțiile se pot datora mâinilor diferite care au redactat Cartea lui Iov, o carte care pune infinite probleme textuale. De data aceasta nu e vorba de așa ceva, ci mai degrabă de intenția autorului care nu urmărește descrierea exactă a pământului, ci expunerea metaforică a puterii lui Dumnezeu" - asta imi aduce aminte de un interviu cu Neil deGrasse Tyson: https://www.youtube.com/watch?v=yy5yWdVHv3o (partea relevanta incepe de la 1:09)
    • Like 0
  • Tinere domn va irositi aici, platforma asta va foloseste dupa modelul paginii din flacara, "pentru inima, minte si literatura". Putin tenis, etimologii divine, naturiste, sa atrageti clientela de IT in pauza de codare, ii mangaiati narcisismul. Daca tot deschide site--ul poate citeste si articolele maciuca de propaganda.
    • Like 1
    • @ Ambrus Nemo
      Stimate domn, republica.ro nu ma foloseste in nici un fel. Sint alaturi de echipa republica de la inceputurile ei, am scris si scriu si ceea ce dumneavoastra socoti 'articole de propaganda', adica texte politice. Sint in cea mai mare masura de acord cu linia politica a platformei. Ideea textelor despre cuvinte biblice imi apartine, fapt pe care l-am semnalat intr-un articol introductiv.
      • Like 5
  • Oare ce v-a venit sa ne vorbiti astazi despre pamant! Astazi este sarbatoarea lui Ioachim si Ana nu a pamantului! Sau poate vreti sa-l sarbatoriti si sa il cunoastem mai bine acum ca tot mult anuntata explozie solara ar putea sa ii modifice "semnificatia". Sa speram ca nu! Sa speram ca el pamantul cu forta sa structurala bine conturata de-a lungul anilor impreuna cu locuitorii lui milenari " impresionanta forta energetica" vor putea sa "intampine" orice neplacere pe care ar putea sa o produca el, soarele, prietenul nostru din totdeauna! Nu vreau sa cred ca el, soarele, prietenul cel mai de nadejde al pamantului, se poate indrepta impotriva! Si daca ar fi asa sa ne concentram toata puterea binelui primit de la el ca sa nu lasam raul sa invinga!
    • Like 0


Îți recomandăm

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult