Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Părinții „implicați” care le știu pe toate ajung să se transforme într-un pericol pentru educație

Imagine sugesivă cu copii într-o școală. Foto: Inquam Photos / George Călin

Foto: Inquam Photos / George Călin

Cum să încep acest articol? Să mă apuc de marea analiză a sistemului de învățământ care nu asigură bunăstarea profesorului și nici a elevului? Aș putea să scriu o mulțime de lucruri despre cât de slab este, despre lacunele strategiilor de aplicare a normelor sale, despre permisivitatea greșit aplicată, despre dascăli umiliți și intimidați, despre o libertate a exprimării prost înțeleasă. Unii ar fi convinși că sunt fanul cultului personalității celui de la catedră, spunându-le că nu e vorba despre asta, ci despre a fi un om de bun simț, care-l respectă pe celălalt nu pentru statut sau profesie, ci pentru că știe unde să se oprească și când încalcă limitele, pentru că înțelege că există lucruri care îl depășesc și că există persoane competente care să se ocupe mai bine de ele.

Observ și în învățământ această atitudine, în special din partea părinților ”implicați”, care le știu pe toate (unii sunt simultan doctori, polițiști, judecători, inspectori, profesori, oameni de știință) și pare că și-au luat doctoratul în toate domeniile. Dar îți dai seama că sunt doar oameni cu prea mult timp liber, care au mereu reclamații de făcut școlii, cele mai multe dintre ele motivate hilar. Realizezi rapid că e vorba despre domni și doamne care vin cu un avânt al dreptății să spună cadrului didactic cum să își facă meseria. Că doar ei/ele au dreptul la o opinie!

Da, din fericire toți avem acest drept, dar ce nu înțeleg majoritatea părinților care își spun în stânga și în dreapta părerile este că acestea trebuie însoțite de argumente logice și susținute de fapte sau date, nu de ’’am citit într-o carte de parenting’’, ’’așa știu eu că e mai bine’’, ’’sunt mamă’’, ’’nu este normal fiindcă așa consider eu’’. Și când crezi în mod nerealist că ești capabil să contești integritatea profesională și competența unui profesor doar pe baza credințelor și ideilor tale limitative, e amuzant pentru cei care îți analizează ”argumentația” (mai mereu cuprinzând formularea ’’fiindcă așa cred eu’’) și trist pentru copiii care îți vor moșteni tipul eronat de abordare.

Din păcate, părinții au cam început să facă legea în școli, și aici nu mă refer la părerile lor, ci la influența directă sau indirectă pe care o exercită în tot acest context socio-profesional. Din experiența personală și din interacțiunea cu colegii am căpătat convingerea că această influență începe să atenteze la autoritatea, integritatea și siguranța profesorului. Aflăm de cadre didactice cu experiență cât o viață de om jignite și umilite de mămici și tătici care au dezvoltat obsesii puternice pentru făcut sesizări și reclamații. Cele mai multe de-o inutilitate ușor sesizabilă la simpla citire a documentului (să nu mai vorbim despre coerența unora sau despre modul în care maltratează altele limba română).

Dar problema nu este că astfel de persoane există și au ”puncte de vedere”, ci faptul că, deseori, și le pot impune, pentru că nu avem reglementări clare care să interzică astfel de intervenții subiective în sfera activității didactice. Că nu le spune nimeni răspicat că nu poți analiza prin prisma propriilor nemulțumiri (îzvorâte, cel mai probabil, din incapacitatea de detașare de experiența personală) un întreg sistem de factori sociali, culturali, economici care depind mult de educația de bază din familie. Și, mai ales, că nu recunoaștem lipsa evidentă a acesteia la unii copii cu probleme de comportament, pe care părinții și autoritățile îi aruncă în brațele profesorilor, nevoiți să se descurce cu ei și să-și asume integral responsabilitatea eventualului eșec.

Școala nu este a părinților, este a elevilor în primul rând și a celor ce-i educă. Școala nu trebuie să fie despre cine crede că are dreptate și despre cum îl pot scoate eu nevinovat pe fiul meu ca să nu dea prost în fața clasei, doar pentru că nu am reușit să îl stăpânesc și să îi ofer educația necesară înainte de a păși pragul unei instituții care e menită, în primul rând, să îți învețe copilul, nu să facă față lipsei celor 7 ani de-acasă. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Profesorii sunt la fel de confuzi ca părinții. De ce? Pentru că, spre deosebire de sistemele performante, nu ei sunt cei care fac programele școlare și metodica. Ei doar predau ce vine de sus. De regulă, vorbim de persoane care n-au predat în mediul școlar, și, dacă mai adăugăm și o funcție undeva sus, cât mai sus, obținem tabloul complet.
    Întrebare de 100%: între un manual al unui profesor obișnuit și unul făcut de un inspector care credeți că va câștiga? Hmmm? Se merge pe calitate sau.... hmm?
    • Like 0
  • Valentin check icon
    ”Copiii români sunt încărcaţi cu materii atât de multe şi atât de diverse, încât nici profesorii, nici şcolarii nu se pot orienta în capetele lor. Aceşti copii nu învaţă nimic, pentru că memoria nu păstrează nimic nepriceput, nerumegat, unde interesul viu şi judecata copilului n-au jucat nici un rol. Singurul efect al încărcării memoriei cu lucruri pe care nu le poate mistui e sila şi scârba copilului de carte." (Mihai Eminescu, poet și inspector școlar)
    • Like 0
  • Dl. Mihai, care are un comentariu mai jos, face referire la invatamantul la distanta. Invatamantul la distanta este OK. Daca ai toate conditiile acasa cred ca e foarte buna optiunea. Ca un minus este lipsa socializarii, dar nu poti sa le bifezi pe toate, si apoi copilul socializeaza cu alti copii pe care-i cunoaste dincolo de scoala. Ca doar nu ai prieteni numai pe cei din clasa.

    Invatamantul trebuie sa dezvolte personalitatea copilului ca parte dintr-un intreg, copilul „functionand” de sine statator, dar si in relatia cu ceilalti. Invatamantul ar trebui sa puna accent pe lume si pe viata, pe partea practica ce va fi necesara in viitoarea viata de adult.

    Tot dl. Mihai are dreptate cand spune: „cu accent pe dezvoltarea EMOȚIILOR copiilor, nu pe cantitatea de cunoastere ! Vreau să am copii care să inteleagă dăruirea, bunătatea, empatia, toleranța la diversitate, generozitatea, recunosțiinta, cooperarea, intr-ajutorarea, etc.”

    Ideea e ca nu trebuie sa indesi cu polonicul in capul copiilor, de toate. Ca in final nu se obtine nimic.

    Materiile trebuie curatate de incarcatura inutila de cunostinte, trebuie simplificate si predata esenta lor. Copiii dupa 1-8, trebuie sa aiba o baza de cunostinte de istorie, geografie, fizica, chimie, literatura etc (adica nu trebuie sa cauti Europa prin Oceanul Indian) si multe cunostinte (clasele 1-4, mai ales) despre responsabilitate, despre cum sa te porti, cum sa vorbesti, cum sa fii politicos, cum sa-i respecti pe ceilalti copii, cum sa mananci nimai dupa ce te-ai spalat pe maini (copiii japonezi invata inca de la gradinita cum sa stea la coada, spre exemplu. Sa nu sara randul. Rezultatul? coada mai perfecta ca in Japonia nu cred ca mai exista. Un alt aspect uimitor: nu se vorbeste in tren. Daca vrei sa vorbesti la telefon, te duci pe intervalul dintre vagoane si nici aici nu trancani la volum maxim. Unde se invata asta? Acasa, dar si la scoala. Acolo, invatatorii sunt foarte iubiti si respectati pentru ca ei continua munca de acasa a parintilor. Sunt ca parintii numarul 2).

    Stiu, unii vor spune ca asta se invata in cei 7 ani de acasa, dar nu e chiar asa. Copiii incep un nou capitol din viata lor odata cu inceperea scolii. Este un loc nou, complet diferit de acasa sau gradinita, iar educatia continua, cu noi elemente aduse in discutie, le va face mult bine. Cu multe jocuri si lectii axate pe logica, inteligenta, creativitate, la finalul celor 8 ani vor fi niste elevi bine educati, bine instruiti cu o baza solida de cunostinte necesare accederii la urmatorul nivel si in noua etapa de viata.

    Mai departe pentru 9-12 alegandu-se domenii de studiu unde vor fi aprofundate materiile pentru care elevul opteaza (3 materii maxim ca principale si inca 1-2 ca secundare, plus 2-3 ore pe saptamana legate de sport, arte, dezvoltare personala. Tot la alegere.) Adica ceea ce-i place si ceea ce doreste sa studieze mai departe. Dupa liceu se poate opta pentru scoli postliceale cu durata de 2-3 ani sau universitati.

    Daca nu, liceul axat pe cateva materii, poate oferi oameni calificati de un nivel mediu foarte bun, care pot ocupa functii intermediare, de tehnicieni, laboranti, functionari etc.

    Mai pot fi urmate cursuri scurte de aprofundare (5-6 luni) in varii domenii in care ai ales sa studiezi si in liceu: birotica, IT, contabilitate primara, vanzari, imobiliare etc.

    Cei care doresc sa mearga la scoli de arte si meserii o pot face dupa 8 clase.

    Invatamantul trebuie sa devina simplu, clar, precis, logic, atragator, concret. Accentul trebuie pus pe viata, pe emotii, pe bine, pe umanitate. Copilul este in primul rand un cetatean al planetei si ar trebui sa invete despre viata pe aceasta planeta. Despre diversitate, toleranta, iubire, respect, frumos. Despre clima, finante personale, dezvoltare personala, despre semeni, despre pastrarea ecosistemelor, reciclare si responsabilitate. Lectii universale despre traditii, cultura, gastronomie.

    Acesta ar trebui sa fie invatamantul. Romania nu a facut nimic in sensul asta. 34 de ani pierduti. Caderea este mare: analfabetism functional, abandon scolar, mediu de studiu viciat de violenta, prostie, rautate, obsesii sexuale. Toata lumea fumeaza, vapeaza, fumega. Automatul e la poarta scolii alaturi de baiatul cu prafuri. Si nu vorbim de vreo periferie, de vreun cartier rau famat. Toata lumea e de vina: profesori, parinti, elevi. Fiecare dintre aceste categorii a esuat.
    Manelizarea societatii dincolo de orice limita, orientarea spre grotesc, alunecarea in nepasare, consum de droguri, pariuri, jocuri de noroc, violenta excesiva fac ca un procent urias de copii si adolescenti, dar si adulti, sa fie atinsi de una sau mai multe dintre aceste tare.

    Felul in care nimeni nu are nimic de facut, nu are nicio responsabilitate, nu se trezeste a doua zi devreme arata clar cum societatea aluneca in neimplicare, dezinteres, lipsa de bun-simt, dar mai ales arata imposibilitatea ca individul sa se intretina singur, sa ia decizii corecte, sa-si organizeze viata, sa aiba un ideal.

    Ingrosarea randurilor celor fara ocupatie, fara un tel, fara nicio noima, fara orizont duce la ingrosarea randurilor lumii interlope, a infractionalitatii, a traitului de azi pe maine, a mismasiilor si combinatiilor de la marginea trotuarului sau de la carciuma din sat, pentru ca cu ceva tot trebie sa traiesti, ceva tot trebuie sa mananci. Nu?

    Si daca mai era necesar de amintit:
    • „Simularea pentru Bacalaureat 2024 a avut loc în perioada 4-7 martie.
    Aproape 40% dintre elevii de clasa a XII-a nu au luat nota 5 la Limba română, iar la matematică sau istorie, 35% nu au luat peste 5, potrivit comunicatului transmis de Minister vineri după amiază.

    În total au fost 22 de note de 10 în țară la simularea examenului de BAC 2024 și 663 de note de 10 la proba obligatorie a profilului matematică sau istorie, mai transmite Ministerul Educației.

    La proba de limba română cele mai multe note, aproape 40%, au fost sub 5. Alți 22% dintre elevi au luat note între 5 și 6 la această probă. La simularea de anul trecut, doar 20% dintre elevi au luat sub nota 5.
    Pentru a trece proba e necesară o notă de minimum 5, însă examenul este promovat dacă media este de peste 6.

    La matematică sau istorie, proba obligatorie a profilului, cei mai mulți elevi – aproape 36% au obținut sub nota 5. Între 5 și 6 au luat 13% dintre elevii de clasa a XII-a. Anul trecut procentul a fost similar (aproximativ 33 la sută au luat atunci sub nota 5).” - https://www.edupedu.ro/rezultate-simulare-bac-2024-aproape-40-dintre-elevii-de-clasa-a-xii-a-nu-au-luat-nota-5-la-limba-romana-la-matematica-sau-istorie-35-nu-au-luat-peste-5/

    Stau si ma intreb de ce? De ce sunt note atat de mici la limba romana, spre exemplu. Cred ca sunt vreo 5 ore de limba si literatura romana pe saptamana incepand cu clasa 5 si pana la clasa 12. Mii de ore inutile, se pare. Vazand rezultatele foarte slabe de multi ani incoace, ministerul nu intelege ca ceva e foarte gresit in sistemul de predare, in materii, in programa, in manuale?

    Bine ca avem droguri, sex si violenta. Din partea tuturor: profesori, elevi, parinti peste care troneaza un minister de doi lei cu un program numit Romania Educata. La pacanele, as completa eu.
    • Like 1
  • Mihai check icon
    Punctul de vedere din acest articol este valid. Insă sunt si alte puncte de vedere valide. Inclusiv ale parintilor si ale elevilor ! Ăsta este paradoxul: sunt mai multe adevăruri care co-există si care sunt intr-o relație "mișcătoare" unele fața de altele. Suntem părinți de fată de 15 ani si am fost nevoiți să luam decizii tranșante privitoare la educația copilului nostru; am retras-o din sistemul "școală fizică" in sistemul "scoală la distanță". Precizez 2 lucruri: 1) sotia mea si cu mine suntem oameni cu o pregatire academica decenta: eu absolvent de Politehnică in Romania (inceputa in 1987) si absolvent de MBA in Marea Britanie in 1997, iar sotia absolventa a facultatii de drept (inceputa in 1986), apoi un master in Politics in Marea Britanie in 1993 si un master in drept la Harvard in SUA in 1997. Am facut liceul si 3/4 din facultate in sistemul comunist, apoi specializările in sistemul capitalist. Am avut norocul să putem compara mai multe sisteme de invățământ in 2 epoci diferite si in țări diferite; am invățat si la lumânare, si in biblioteci, si de pe internet. 2) am avut norocul să nu avem constrângeri financiare atunci când a trebuit sa alegem scolile pentru fata noastră, ceea ce a făcut ca decizia noastră de scolarizare pentru ea să fie făcută doar in baza a ceea ce noi am considerat "invățătură de calitate" fără a avea alte ingerințe. Am ales să scriu "invățătură" și nu "invățământ", pentru că in opinia noastra sistemul de invătământ GLOBAL este in pragul unor schimbări colosale, iar inaintea oricărei schimbări de paradigmă se fac greșeli masive si excese de tot felul. Schimbarea de paradigmă in opinia noastră este următoarea: copilul are la dispozitie tot 24 de ore ca si acum 10/30/50 ani, insă cantitatea de informații care vine către el in ultimii 30 de ani s-a triplat ! De la apariția internetului, lucrurile s-au schimbat major; cine s-a nascut in epoca internetului nu intelege ce afirm eu aici. Insă mecanismele care stau la baza gândirii programelor scolare sunt de pe timpul pre-internet. Prin mecanism inteleg relatia acea subtilă intre intrări si iesiri, adică "băgăm" in capul copilului toate războaiele purtate de toți domnitorii romani si ne așteptăm să"scoatem" pe partea cealaltă un bun român, patriot, ințelegător de contexte, analizor de istorie europeană comparată si eventual strateg militar. Sau "băgăm " in capul copilului toti scriitorii si poeții români si ne așteptăm să "scoatem" un român care intelege si lirismul lui Eminescu, și duioșenia transhumanței din Miorita, si miticismul autohton al lui Caragiale, si numaidecât claritatea Ozanei cea frumos curgătoare. Ca să nu mai vorbim că "băgăm" in capul copiilor siruri, logaritmi, diferentiale, integrale Cauchy, Lebesque, Darboux, Riemann și ne asteptăm să "scoatem" matematico-informatico-inginerul care să stie că deși transformata Fourmi este doar un amărât de sub-set al transformatei Laplace, totusi transformarea diferentialelor de ordin 2 sau 3 in functii polinomiale ne ajută să rezolvăm ecuațiile de stare. Cam asta este, foarte vag, ce se așteaptă sistemele de invățământ din toate țarile civilizate să iasă din copii, incluzând aici SUA, Corea de Sud, Singapore, etc. Si bineințeles, cu voia dvs, sistemul românesc. Până când sistemele nu vor schimba gândirea arhaică, vom avea stress/certuri/esecuri in masă. Gandirea arhaică este acea gândire care nu ințelege corect ecuația: tip de invățământ (de exemplu: generalist)-cantitate de informație (dacă nu mă fac cercetător nu am nevoie de toate vehiculele matematice pomenite mai sus)- timp. Atâta timp cât programa este incărcată in felul in care este acum, ORIUNDE IN LUME (cu mici variații Finlanda/Norvegia, etc), vom avea copii care vor eșua masiv. Vreau invătământ generalist 1-8 ? Invăț din toate câte puțin, cu accent pe dezvoltarea EMOȚIILOR copiilor, nu pe cantitatea de cunoastere ! Vreau să am copii care să inteleagă dăruirea, bunătatea, empatia, toleranța la diversitate, generozitatea, recunosțiinta, cooperarea, intr-ajutorarea, etc. Ce să vezi ?! Mai târziu când va fi mare, va lucra in echipă (pentru că a invățat cooperarea), va pune oamenii in afirmativ (pentru că a invățat recunostința), va accepta si ideile altora (pentru că a invătat să tolereze zi administreze diversitatea ca pe un potențial câștig si nu ca pierdere) etc, etc, etc, etc. Vrem specialisti ? Lăsăm la o parte si Stefan cel Mare si Vlahuță, si invățăm fizica si ceva matematică. Istoria, geografia, etc pot fi o lectură foarte frumoasă după 25 de ani, căci Stefan, Mihai, Vlad, vor fi tot acolo. Nu poti să ceri cantitate mare de informație in invățământul generalist fără să sacrifici adâncimea informației, așa cum nu poți să ai specialiști in medicină care să trebuiască să invețe tehnologia prelucrării materialelor, decât dacă se specializeaza in proteze, instrumentare dedicate, etc. Cuvântul magic de care are nevoie invâțământul este ADECVARE. Trebuie proportionat scopul cu cantitatea si cu timpul. Fata noastra a facut scoala in sistem francez fizic timp de 8 ani, in sistem francez online 3 ani, in sistem britanic fizic timp de 1 an si acum tot in sistem britanic "distance learning" . Locuim in Bucuresti , scoala este in UK si este acreditată in sistemul Cambridge. Invață 9 ore pe zi cu totul. Se administrează de una singură, sub supravegherea noastră. Este fluentă in franceză (examen C1) si in engleză (examen B2). Are mini examene la 3-4 săptămâni la fiecare din cele 9 materii. Primeste feed-back de la profesorii englezi, care nu o cunosc , nu stiu cine sunt parintii ei, nu au nici un "interes" in evaluare altul decât cel profesional, care este foarte axat pe etică. Cheia ? 1) engleză fluent; 2) auto-disciplină ; 3) supraveghere parentală. Vorbim, vedem ce intelege si ce nu ; daca e cazul, luam meditator pentru 1-2-3 luni la orice materie este nevoie. Bacalaurest GCSE sistem britanic. Copilul este mult mai bine, mai increzătoare in propriile forte, simte că este tratată proporțional cu eforturile. NU ESTE BULLIED ! Cred că multi părinți stiu ce inseamnă asta. Dezavantaj ? Lipsă de socializare fizică. Remedii : inot, scrima, cursuri de formare (electronică, girl power, free speech, știintele vieții).
    • Like 2
    • @ Mihai
      Apreciez ce scrieți, am avut un drum similar. Poate acceptați o corecție:

      Remediul dat este strict în beneficiul fetei, pe termen scurt. Copilul ar trebui să lupte cu problemele generate de dascăli și de elevi, pentru o bunăstare globală, nu să abandoneze și să caute soluția locală, prin evitarea confruntării.

      Nu ați folosit deloc o abordare la risc— nu sunteți singurul— prin urmare totul pare să sune bine, până la primul efect advers care nu poate fi mitigat.
      • Like 0
    • @ Valentin C
      Mihai check icon
      Va fi nevoită oricum să lupte cu oameni si situatii toată viața de adult. Dacă putem să o protejăm acum, când se formează caracterul, o facem fără ezitare. Cât despre lupta cu dascălii si bunăstarea globală, nu are la acest moment instrumentele necesare. Va veni o zi când va invăța să "stand her ground", insă nu vrem să o aruncăm de pe acum intr-o confruntare de putere ( cu dascălii) asimetrică. Copiii nu pot lupta cu adulții pentru că ei (copiii) nu stiu ceea ce nu știu. Lumea copiilor care au confruntari cu adulții este eminamente o lume underground: copiiu ii injură pe la spate, fac exact pe dos decât le spun acei aduĺti cu care au confruntări, eventual devin violenti verbal si unii chiar fizic, TOCMAI pentru că raportul de forțe cu adulții este atât de disproporționat. Tocmai de aceea copiii au adesea reacții viscerale (dincolo de imbalansul hormonal specific etapei de viață): iși exprimă lipsa de ințelegere față de ce li se intâmplă, consternarea, neputința de a lupta cu adulții de pe poziții similare de putere (si fata de profesori si fata de părinți). Consecința ? Bullying, violență explicită , " ca să sufere și alții așa cum suferă și ei". Fata noastra a fost bullied iar noi n-am stiut, căci nu ne-a spus. Fiind brunetă si mai inaltă cu un cap decât băieții (la acea vreme), din " indiancă", " țigancă", "turnul Eiffel" n-au scos-o. Copiii jignesc masiv alți copii atunci când nu sunt invățați acasă să nu facă acest lucru și când au fost ei inșiși in poziție de lipsă de putere. Puțini adulți iau in calcul frustarile copiilor ca motive de primă instanță; le clasifică ca "firești" , "conforme cu vârsta" , le dau tablete si ii duc la McDonalds si pufff ! -problema a dispărut ! Zic ei. Magic-magic, "problemele" nu dispar, ele se re-configurează, se repun pe tapet altfel, in alt loc si in alt timp. Adulții nu alocă suficienta atentie conceptului de nedreptate pe care-l simt copiii, ASA CUM IL SIMT COPIII, exprimat stângaci și eventual disimulat in alte comportamente.
      • Like 0
    • @ Mihai
      Rucs Rucs check icon
      Nu cred ca ati mai deschis de mult un manual de istorie sau română, de gimnaziu. Sunt reformate din 2017 (inițiativa Curaj-Dumitru) deci nu mai avem nici lista de bătălii sau voievozi (criteriul cronologic e înlocuit de cel tematic), iar la română nu mai avem nici Miorița, nici transhumanta, nici mulți, mulți autori mari. Avem în schimb Harry Potter, Roald Dahl, Ma numesc Malala, Yuval Harari etc. Deschideți un manual Art de română sa vedeți. Deci nu știu de unde va luați informația. Probabil din propria experienta de elev, sau deducția legitima ca umanitatea a acumulat mai multă cunoaștere. Da, asa e, numai ca ea nu se transfera în școală. Moda globala, într-adevăr, este ca la școală publica sa se învețe cât mai puțin, sa ne digitalizam, sa stam pe PowerPoint uri, sa facem proiecte cu afișe și colaje, sa nu avem disciplină și sa se facă live-uri pe tiktok în oră, sa fie bullying, sa fie intimidați profesorii (și deci sa devina l, mulți, blazați, apatici). Da, și eu mi-aș retrage fiica de la școală publica, pentru a o baga în școală privata sau în homeschooling (momentan nu e de vârstă școlară). Dar eu as retrage-o tocmai pentru ca azi nu se mai învață aproape nimic, nu pentru ca se învață prea mult (asta e un mit sau o excepție excepțională, de cele mai bune colegii naționale per județ). Și as mai retrage-o pt ca școlile sunt focare de violenta, de diseminare a proastei creșteri și a relei influente. (și am experienta celor spuse, deoarece sunt de 16 ani la catedra)
      • Like 1
    • @ Rucs
      Mihai check icon
      Intr-adevar, nu mai sunt la curent cu modificarile din sistemul romanesc de invățământ, pentru că mi-am pierdut increderea in el de dinainte ca fiica noastră sa se nască si n-am avut nici un motiv să mă țin la curent cu "noutățile". Este acest lucru o diferența de substanță fața de ce am scris ? Nu cred. Avem prieteni, colegi, rude care au copiii in scoli românești si auzim tot felul de grozavii
      Insă ce mă miră pe mine dna profesoară, este că dvs ați ales din comentariile mele doar acele lucruri care sunt defazate față de realitatea actuală; in loc să conceptualizați o idee si să faceti un comentariu de ansamblu/substanța/atitudine din comentariile mele, dvs contrapuneți o informație de la mine -desuetă ce este drept- unei realităti imediate, iar această contrapunere vă "indreptățește" să luați pozitia de la catedră si să CORECTAȚI ! Asta văd eu in poziția dvs: că ati corectat ! In formă, aveți dreptate. In conținut, ati trecut pe lângă substanța discutată de mine. Mai departe, faceți niste afirmații despre motivele pe care le-ati avea dvs să evitati scoala fizică, cu care sunt de acord. Dacă după 16 ani la catedră IMPULSUL dvs este să CORECTAȚI, atunci eu aleg să nu intru in polemică cu dvs, chiar dacă corectia dvs are obiect. Sunt convins că știți foarte bine că , criticismul n-are nimic de-a face cu gandirea critică. Prima este de ne-dorit, a doua este binevenită. Pe de altă parte, "invățătura" pe care o capatâ un elev este direct proportională cu EXPUNEREA lui la o CANTITATE de informație. Calitatea acelei informații rezultă in urma unei decelări si aici este arta profesorilor de a transforma mintea copilului. Crearea unui forum de dezbatere , o agora, in care profesorul propune unghiuri si argumente si invita elevii sa participe fiecare cu cât poate si vrea, este destinatia finala a unei bune pedagogii, după mintea mea. "Care dezbatere ?" ar intreba o suita de profesori, disperati nu doar de dezinteresul elevilor ci si de cele 40-45 de minute (aștept să mă corectați !) total insuficiente ca să.parcurgă PROGRAMA ! Si disperarea este indreptățită; parcurgerea programei a devenit un scop in sine, si nicidecum cernerea/rafinarea informatiilor, dezbaterea socratică. Din.punctul asta de vedere sunt total alaturi de profesori: este inadmisibilă furca cu care se trantesc toate informațiile in "arena" celor 40+ minute ! Ne mirăm că acei copii sunt dezinteresați ? Păi dacă stau de vorbă cu un japonez, in japoneză, iar eu nu știu o boabă de japoneză, cam cât mi-ar lua să-mi pierd răbdarea rămânând intr-un absurd al neințelegerii ? Puțin.
      • Like 0
    • @ Mihai
      Rucs Rucs check icon
      Va rog sa ma iertați pentru tonul meu prea tranșant, poate chiar un pic înțepat. Este și de la oboseala de a vedea aceasta informație-manipulare care a prins, cum ca programele sunt supraîncărcate, ghiozdanele grele, copiii copleșiți de atâta învățătură și cunoaștere varsata sau, mai bine zis, îndesata în capetele lor. Adevărul e ca nu se mai învață decât puțin, oricum mult mai puțin decât înainte. Nu mai sunt teze, media 5-8 nu mai contează la admitere. În primara se mai învață (părinții sunt și mai atenți), la gimnaziu puțin, iar la liceu spre deloc (excepție în colegiile naționale realmente bune). Restul sunt amețeli. Copiii nu mai au chef de carte, sunt educați de tiktok, gândirea multora este exact aceea pe care o prezenta un elev ieșit de la simulare și care spunea, citez din memorie (dar puteți cauta pe internet știrea) ca la română poate e de folos până la perfect compus, restul e useless. "nu am nevoie de matematica, eu o sa fiu conducător. Banii contează, sa te distrezi."
      Mulțumesc și va rog sa iertați tonul precedent.
      • Like 1
    • @ Rucs
      Mihai check icon
      Mă bucur că panta inițială a discuției a devenit ulterior total lină; meritul dvs, felicitări ! Suntem cu toții obosiți de lipsa de soluții concrete care să schimbe lucrurile in bine; sincer, narativul cu cantitatea mare de materie din programă rezonează cu mine. Imi amintesc cu plăcere de un curs de strategie când eram student in Anglia iar una din teme era urmatoare: câtă informație este suficientă pentru ca un manager sa ia decizia cea mai bună ? A fost o temă care s-a intins de-a lungul a 3 seminarii, nimeni n-a scris nimic, toată lumea a opinat. O atmosfera de dezbatere, de reflectie, care a explorat de la Socrate si pâna la matricea BCG, trecând bineințeles prin studii de caz și prin veșnica explorare a notiunii de "adevăr". Antiteze, contrapuneri. Sunt 27 de ani de atunci si-mi amintesc vivid vibe-ul ideilor generate de grupul nostru de atunci. Dacă proful ar fi inceput să scrie pe tablă definiți/scheme/bullet points, nimeni nu ar fi rămas cu mare lucru din acea tema decât că da, limita informatiilor este bugetul si timpul de obtinere a lor. Sunt antreprenor de 23 de ani si in momentele mai dificile de business, am făcut recurs la acea temă de discuție si am luat niste decizii care ulterior au avut efecte simpatice, in majoritatea lor. Bineinteles si cu cateva exceptii. Sigur, scoala pentru copii este diferită de scoala pentru adulti, insă având in vedere că un copil este maimuța din care se trage viitorul adult, cum ajungem noi să sădim semintele cunoasterii si curiozitații in ei, putința de a nu se simți "amenințați" când cineva ii intreabă de ce cred ceea ce cred sau de ce fac ceea ce fac ? Cum ii ajutăm să nu mai confunde mesajul cu mesagerul ? Cum ii ajutăm să isi formeze caracterul cu o granulație fină, in care mai multe nuanțe de gri nu inseamnă lipsa lui alb sau negru, ci doar puncte de vedere diferite ? Suntem mult prea intoleranți, acest lucru se vede si -n dezbaterea publică; dăm edicte, scriem in piatră, impărțim muntii si mările in 2, totul se rezolvă cu "bâta" intelectuală. Noi adulții suntem problema ! Copiii ne copiază doar. Scoala este gândită de adulți , implementată de adulți, corectată de adulti, clasificată de adulti. La noi este cheia, nu la copii. După părerea mea, cantitatea de informație predată in școală este prea mare IN RAPORT cu timpul de decelarea a acelor informații ! Cuvântul cheie este TIMPUL.
      • Like 1
    • @ Mihai
      pt ca banii nu sunt o problema, pt socializare puteti completa cu 2-3 ateliere saptamanale de varsta ei (dans / desen/tabere de dezbateri etc ) ce o vor aduce alaturi de copii cu interese asemanatoare.
      Deasemenea, vedeti ca sunt grupuri de copii homeschooled unde se aduna cate 3-5 si fac ora cu un profesor/student platit, ce le explica un subiect, lucreaza cateva probleme impreuna - un fel de meditatie dar de grup.
      Am lucrat cu coleg din homeschooling, si de departe a fost cel mai organizat si disciplinat.
      • Like 1
    • @ Claudia Olteanu
      Mihai check icon
      Mulțumesc de sugestie. Deja avem planificate 2 tabere tematice, curs de public speaking, scrimă, inot, curs de electronică aplicată.
      • Like 1
  • Si profesorii cum ii pun la punct pe acesti parinti? Profesorii sint modele de viata si comportament pentru copii, ce modele ofera profesorii? De supunere, de tacere? Cum se simt elevii cind profesorii apar la scoala purtind cadouri primite de la elevi (haine, genti, bijuterii, parfumuri)?
    • Like 0
    • @ rechiriac
      Valentin check icon
      Nu au cum să-i pună, pentru că și profesorii sunt confuzi? De ce? Datorită faptului că în România profesorii sunt un fel de roboți. În sistemele performante de educație cei de la catedră sunt și cei care fac programele școlare și manualele. La noi, totul vine de sus, de la persoane care n-au experiență cu copii. Dacă mai și dețin funcții sus, cât mai sus, fandacsia e gata (vorba lui nenea Iancu). Așa se face că programa și metodica pică cu hârzobul din cer și profesorul e confuz. Dar el își face treaba conform a ceea ce i se dă, își face norma de catedră și... na, or schimba alții educația, peste câteva generații.
      • Like 0
    • @ Valentin
      Rucs Rucs check icon
      Dvs tot repetați aici chestiunea cu "în alte sisteme profesorul își face programa". În ce sisteme mai exact? Eu nu am cunoștință de asa ceva. Poate are o marja, o plaja de alegere. Dar sa facă el cap-coada, mi se pare improbabil. Alcătuirea unei programe e o munca de mare creație, de selecție și cântărire a unor factori, care pot fi și exteriori sistemului de învățământ. E ca și cum am cere chirurgilor sa își facă singuri protocolul de operație. Fals. Se merge pe protocoale transmise, învățate. Pe loc, desigur ca execuția poate implica și creativitate, și adaptare la situație. Dar protocolul standardizat este redactat anterior și transmis prin convenție. Asa e și programa, o convenție la care se lucrează prin comitet științific, prin colaborarea mai multora. Nu orice profesor poate sau are timpul sau energia sa facă o programa. Nu se face din pix pe colț de masă. Nu poți descentraliza ceva asa de important ca să dai decizia oricui. Eu am 16 ani de experienta în școală, dar în primii ani nu am înțeles cu adevărat unele lucruri pe care le stăpânesc acum. Și probabil peste niște ani, voi revizui niște tehnici de lucru. Deci sa ma fi pus pe mine cineva sa îmi fac programa în primii 4-5 ani de predat, ma tem ca ieșea ceva neprofesionist.
      • Like 1
    • @ Rucs
      Valentin check icon
      Să discutăm aplicat sau să purtăm o discuție la nivelul de înțelegere al celor mai puțin specializați? Încerc ambele variante. Nu, evident că niciun sistem educațional nu inventează roata, dar nici nu controlează la sânge, așa cum o face cel românesc.

      Bun, spunem cam așa: în sistemele performante există, ca în medicină, ghiduri și obiective centrale. Chirurgii nu-și fac singuri protocolul de operație, dar nici nu taie fiecare pacient la fel ca altul, după cum nici medicul nu oferă invariabil același medicament tuturor.

      Nu am experiența dvs., dar persoana despre care am aflat numeroase lucruri despre educație - profesor de educație plastică - are încă doi ani în plus față de dvs. Și el s-a zbătut, dar lucrurile s-au lămurit când, o vreme, a predat în afară.

      Încerc niște definiții pentru cei care nu înțeleg domeniul și care ne urmăresc discuția: învățământul are anumite OBIECTiVE (numite competențe) care trebuiesc bifate anual și la sfârșit de ciclu educațional (preșcolar, gimnazial, liceal, educație superioară etc.). Aceste obiective sunt traduse în CONȚINUTURI, adică ceea ce trebuie să deprindă elevul pentru ca respectivele obiective să se îndeplinească.

      În sistemele performante, aceste conținuturi sunt de regulă pilotate. Adică sunt testate pe o arie restrânsă pentru dacă sunt asimilabile la o anumită vârstă. Dacă tot vorbim de medicină, un medicament este pus în circulație tot în același fel.

      Cu ce studii vin programele școlare actuale? Cât de transparentă este alegerea acestor conținuturi și cine le face? Au lucrat cei care le selectează cu elevi? Au lucrat la grupa de vârstă respectivă? Un pediatru are experiență în tratarea copiilor. Cei care fac aceste manuale, programe și subiecte de examen au această experiență? Nu spun că în aceste echipe n-ar exista și persoane care au lucrat cu copii, dar LEGEA NU PREVEDE O PERIOADĂ DE PREDARE LA GRUPA DE VÂRSTA RESPECTIVĂ. Adică să faci programă de gimnaziu DOAR dacă ai lucrat la gimnaziu.

      Revin la amicul meu, cu o experiență doar cu doi ani mai mare ca a dvs. Ceea ce la noi se face în clasa a V-a la educație plastică, în Finlanda, Olanda sau alte sisteme performante se face de abea în clasa a VII-a. Și nu toate conținuturile, pentru că unele sunt dificile și pentru studenți. E inutil să precizez că face ceea ce foarte mulți profesori buni fac: selectează. La risc. Evident, când pică inspecția o face ca la carte, după programă și în limbaj de manual. Pe urmă, când trece pericolul, își vede de treabă.

      1. Ce studii are la baza programa pe care e nevoit să o predea, și care vine de sus? În sistemele performante vorbim de studii care datează încă din anii 70. La noi sunt? Există în programele școlare o listă care să ateste că aceste conținuturi sunt selectate în funcție de o anumită treaptă de vârstă?

      Nu există. De ce? Pentru că la noi învățământul e TEHNOCENTRIST, nu PEDOCENTRIST. Adică e paralel cu elevul. Poleiala pedocentristă în care sunt învelite aceste conținuturi e pur și simplu poleială. Ele nu funcționează, și o spun din ce în ce mai mulți profesori (interesante articolele scrise de profesorii de matematică pe acest subiect).

      2. Sunt aceste conținuturi armonizate cu numărul de ore? Amicul meu spune că e imposibil ca programa care i se bagă pe gât să fie eficientă la o oră pe săptămână (la liceu e redusă la o oră la două săptămâni). Spune că cei care au alcătuit-o nu au experiență în lucrul cu elevii.
      Eu cred că nu le pasă. Pur și simplu.

      Ca să trag o concluzie, nu vorbim aici de inventat apa caldă, ci de adoptearea unor articole de lege care să sune cam în felul următor:

      1. PARTICIPAREA ÎN COMISIILE DE PROGRAME, DE MANUALE ȘCOLARE SAU SUBIECTE DE EXAMEN SĂ FIE CONDIȚIONATĂ DE O ETAPĂ DE 10 ANI DE PREDARE LA GRUPA DE VÂRSTĂ RESPECTIVĂ.

      2. SĂ NU FIE PERMISĂ PARTICIPAREA ÎN COMISIILE DE PROGRAME, DE MANUALE ȘCOLARE SAU SUBIECTE DE EXAMEN A PERSOANELOR CARE DEȚIN FUNCȚII ÎN STRUCTURI DE CONDUCERE.

      3. CALITATEA DE DASCĂL SĂ FIE INCOMPATIBLĂ CU CALITATEA DE MEMBRU AL UNUI PARTID POLITIC SAU CU ORICE ALTĂ FUNCȚIE DEȚINUTĂ ÎN SISTEM.

      Simplu și elegant.
      • Like 0
  • D check icon
    Ați ridicat această problemă în consiliul profesoral? Domnul
    director al unității de învățământ a încercat să rezolve în vreun fel?
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult