Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Renașterea educației. Propuneri pentru instalarea unei culturi a eticii și integrității în școli și universități

Ar trebui să ne gândim mai mult la a ne simți bine în mediul educațional românesc și asta pentru că facem ce e corect și în beneficiul studenților noștri. Pentru că dorim să dezvoltăm ceva ce este al lor, nu să apărăm ce este al nostru.

Am crezut că, fără centrarea pe dezvoltarea personală, transmisia și receptarea de cunoștințe rămân acte unilaterale de comunicare didactică. Avem nevoie, trebuie să putem schimba gândirea despre Educație.

O tragedie colectivă a funcționat, imediat după, ca un revelator de substanțe chimice. Undele de șoc ale tragediei au reverberat în corpul social al României și au pus în discuție elemente importante ale construcției unui stat: sistemul medical, sistemul de siguranță publică, derapaje ale demnitarilor. Un guvern a fost schimbat cu altul. Pe termen scurt. Față de care, ca și la alegerile prezidențiale trecute, așteptările multora erau mari. Căruia i se cere repede să însănătoșească elemente de structură bolnave, încleiate în inerții, lipsă de modernitate. Educația este un astfel de element de structură.

În ultima perioadă, nemulțumiri față de noul cadru legislativ privind studiile doctorale indică îngreunarea procesului, prin termene care diluează mult șansele de intervenție efectivă. Mi-am spus și eu punctul de vedere aici. Ca și alții interesați de o Educație care să creeze premisele unui viitor rezonabil, nu ale unei birocratizări fără speranță, m-am gândit și eu la cum ar trebui schimbată gândirea despre Educație și am crezut că fără centrarea pe dezvoltarea personală, transmisia și receptarea de cunoștințe rămân acte unilaterale de comunicare didactică. A schimba gândirea despre Educație.

Nu cred că se anunță o primăvară a Educației. Din păcate. După o iarnă a nemulțumirii noastre, memoria colectivă s-a lichefiat în reîntoarcerea politicienilor în tranșeele neaerisite ale unei bătălii din care câștigă foarte rar statul de drept, ideea de justiție, nivelul de trai și încrederea întrun viitor apropiat.

Complicități vechi în Educație, care au făcut să treacă ani de zile lipsa de integritate, ascunderea unor labilități, favorizarea unor incompetenți, inapetența pentru construcție organizată (cu câteva excepții) care să pună interesele beneficiarilor pe primul plan și tot timpul, prelungesc zona gri în care fragmente de idei bune, sferturi de inițiative, cețuri birocratice peste ce ar trebui să fie proceduri simple, alimentează nemulțumiri, frustrări.

Nu sunt deloc încântat că, pentru a retrage titlul de doctor în cazul plagiatorilor, va trebui, practic, să o luăm de la început. În această perioadă au loc alegeri la nivelul universităților, se schimbă componența Comisiilor de etică. Cei nou veniți vor trebui să se familiarizeze cu cazurile doctoratelor plagiate vechi ș.a.m.d. E recentul cadru legislativ suficient, are acoperirea solidă din punct de vedere juridic, în relație cu prevederi existente, astfel încât să nu se producă, după retragerea titlului, acțiuni în instanță cu consecințe greu de prevăzut acum?

E recentul cadru legislativ suficient, are acoperirea solidă din punct de vedere juridic, în relație cu prevederi existente, astfel încât să nu se producă, după retragerea titlului, acțiuni în instanță cu consecințe greu de prevăzut acum?

Știți că o Comisie de etică trebuie să rezolve un caz în 30 de zile! Am avut situații când numai obținerea cărților de unde s-a plagiat lua săptămâni de zile, ele nefiind disponibile în București. Zece zile sunt așteptarea răspunsului celu/ei vizat/ă de sesizare. Calendarele acțiunilor prevăzute de noul cadru, cel al funcționării unei Comisii de etică, resursele limitate ale acestora (profesorii care fac parte din Comisiile de etică nu sunt angajați ai acestora), obligațiile de răspuns la termen al unei instituții publice, toate îngreunează un proces care ar trebui să fie mai simplu. Uneori o Comisie nu poate da o decizie, ci enunța numai un „punct de vedere”. Legea Educației, Carta universitară, Codul de etică, Regulamentul Comisiei de etică sunt, deocamdată, pilonii unei construcții ale cărei „etaje” sunt încă slab corelate între ele.

A trebuit, unii dintre noi, să învățăm din mers. Ce înseamnă un plagiat, un tip de malpraxis academic cu atât de multe fețe, situații, ce înseamnă comportament academic necorespunzător, ce înseamnă hărțuire, etc. Speram că toată această problematică să fie de interes pentru toată comunitatea academică. Nu este. Există, în continuare, percepția, că asta e treaba Comisiilor de etică. E eroare pe care o plătim în fiecare zi, și noi și studenții noștri.

După momentul decernării Premiului GDS 2015 și al dezbaterii care a urmat, m-am gândit la câteva lucruri practice care ar putea fi luate în discuție pentru o renaștere a Educației în România. Au mai fost emise și de către alții unele idei bune. Ar trebui văzut dacă merg în același sens. Ar trebui să ne gândim mai mult la a ne simți bine în mediul educațional românesc și asta pentru că facem ce e corect și în beneficiul studenților noștri. Pentru că dorim să dezvoltăm ceva ce este al lor, nu să apărăm ce este al nostru.

                                     Propuneri privind instalarea unei culturi a eticii și integrității în mediul Educației

                                                                  Ce poate face Universitatea în România?

  • Un document programatic asumat de MEN privind copiatul și plagiatul, modul corect al citării și problemele autoriatului. Acesta trebuie să prevadă modul practic în care ciclurile școlare: primară, gimnnaziu, liceu, universitate, vor colabora în vederea unei culturi consistente a eticii și integrității în mediul de predare-învățare-evaluare.
  • Instituirea unei Autorități unice, la nivelul Universității, specializată în tratarea cazurilor de plagiat ale cadrelor didactice.
  • Instituirea unui Birou al Studenților care să trateze problematica plagiatului în cazul studenților, prin colaborare precizată cu mecanismul de la nivelul facultății creat pentru evaluarea malpraxisului academic.
  • Introducerea seminariilor privind Scrierea academică cu durată de 2 semestre în ciclul de licență. Crearea unui modul special, la nivel de masterat, pentru problemele referențierii corecte, evitării malpraxisului în cercetare și scriere academică.
  • Depozitarea electronică a lucrărilor de licență, masterat și doctorat pentru a evita, în cazul sesizărilor de plagiat apărute în timp, lipsa de acces la lucrări ce vor fi fost deja casate.
  • Evidențierea tipurilor de plagiat și a sancțiunilor corespunzătoare, postată pe site-ul universităților.
  • Crearea unui modul special pentru cadrele didactice pentru dobândirea competențelor privind sfera morală, culturală, academică și tehnică a plagiatului și integrității academice.
  • Prescrierea unor obligații precise ale directorilor de studii, tutorilor de an, coordonatorilor de lucrări de licență, masterat, doctorat în ce privește etica și integritatea academică.
  • Crearea unui mecanism la nivelul facultății care să presupună evaluarea, în primă instanță, cu propunerea de sancționare eventuală, a cazurilor de malpraxis academic.
  • În proiectul managerial în vederea candidaturii al directorului de departament, directorului Școlii doctorale, decanului, rectorului, să apară obligatoriu modul concret de instalare, în viitorul mandat, a soluțiilor privind cultura etică și a integrității în mediul de predare-învățare-evaluare.

NOTĂ: Cele de mai sus trebuie coroborate cu cadrul legislativ existent. Unde e cazul, acest cadru legislativ trebuie modificat.

(„Deșteptarea primăverii. O tragedie a copiilor” e titlul unei celebre piede de teatru a lui Frank Wedekind, un text superb unde educația la pubertate e „actorul” principal. Scrisă pe la 1891, s-a reprezentat prima dată în 1906, adică acum 110 ani.)

ARTICOLUL A FOST PUBLICAT PE BLOGUL AUTORULUI

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Simpla teoretizare si enumerare a unor coduri si proceduri nu este deloc suficienta! Cele 30 de zile de raspuns conform articolului dvs. si probabil conform legii s-au transformat la o universitate de stat din Sibiu, intr-un calvar de asteptare de 4 luni finalizat cu suspendarea solutionarii sesizarii, pe motiv ca nu exista probe! proba solicitata fiind fisa de post a angajatului care a depus sesizarea! Probabil s-a pornit de la premisa ca tot ce ajunge intr-o Comisie este ingropat si ignorat. Codul de etica nu este un document adresat in exclusivitate plagiatului ci si hartuirii, mobbing-ului si bulling-ului, comportamentului abuziv din mediul educational, academic in acest caz, reglementand si aspecte care tin de conduita si atitudinea managerilor fata de angajati. Incalcarea Codului de Etica de insasi Comisia de Etica poate crea un precedent negativ pentru oricare universitate, favorizand permanentizarea si aprobarea tacita a unui comportament si tip de management "performant". Propunerile pentru instalarea unei culturi a eticii și integrității în școli și universități trebuie sa porneasca de la educatie si educarea intregului personal angajat in institutiile de invatamant - cadre didactice si nedidactice, si mai apoi spre elevi, studenti, ...societate.
    • Like 0
  • pana la visa se pot lua imediat urmatoarele masuri
    1. se preia tot contextul juridic asociat plagierii (definitie in context cu explicatii etc) in mediul academic inclusiv SANCTIUNILE de la universitatile de elita din lumea civilizata si include OBLIGATORIU in contractul de studii al studentilor
    2. universitatile trebuie sa aiba licente de volum pentru soft antiplagiat de elita (selectionat nu pe baza de alte criterii) astfel incat fiecare profesor indrumator de o lucare oarecare sa poata verfica imediat validitatea in conjunctie cu restul)
    3. cursuri reale (nu simple prezentari cu privire la utilizarea softului de antiplagiat) pentru cadrele didactice in special din invatamantul superior cu analize de caz etc deoarece softurile antiplagiat au niste limitatari intrinseci iar profesorul nu trebuie sa fie un simplu automat care se inclina in fata raportului. Mai ales pentru ca are si el responsabilitate conform legii trebuie ca acesta sa fie capabil sa isi justifice clar deciziile in problema.
    4. comisiile de etica nu pot fi numite pe baza criteriilor actuale deoarece este evident esecul abordarii
    a.s.o
    • Like 0
  • Si va rog eu mult, faceti enter-ul sa mearga in campul de comentarii, e foarte frustrant sa poti scrie doar blocuri imense de text, unii dintre noi prefera sa imparta in paragrafe ca sa fie mai usor de citit, lucru imposibil aici.
    • Like 0
  • Discutia despre educatie nu trebuie sa se opreasca in lucrarile frauduloase de doctorat (care evident ca trebuie sa inceteze). Problema incepe din gradinita unde copiii isi incep educatia intr-un mod non-natural si contra-intuitiv care le striveste creativitatea. Stiu cum suna, dar asta arata studiile, scoala romaneasca te sperie, te face sa fii inchis (si automat sa absorbi informatie cu mult mai mult efort) si te evalueaza dupa un sistem paralel cu realitatea in care urmeaza sa traiesti. Trebuie refacut din temelie daca vrem sa iasa ceva, nu doar la nivel universitar si lucrari de diploma.
    • Like 0
  • Nu visati suficient de departe: https://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Finland
    • Like 0
  • Belcin check icon
    Frumos dar prea frumos sa fie adevarat..intrebari ..CINE?? CAND?? si CUM??asa si mai am una CU CINE???ma refer si la educatori si la ..educati...universitatea a AJUNS UN FEL DE ...GRADI A CELOR CARE ...TERMINA LICEUL....
    • Like 0
    • @ Belcin
      Chiar si educatorii pot invata. Daca vor. Trebuie cativa politicieni adevarati (nu avem acum nici unul) care sa dea o misiune sistemului de educatie, una in care chiar si sistemul sa creada. Nu doar fraierii care se uita la televizor.
      • Like 0
    • @ Radu Tanasescu
      Belcin check icon
      In principiu aveti dreptate..dar...vedeti politicienii nostrii...au absolvit stefan gheorghiu...ministrii....au absolvit alte facultati mai haioase...dar cel mai important ..este EDUCATIA DE ACASA...aia primii 7 ANI.VEDETI IN LUMEA POLITICA ROMANEASCA UN SINGUR POLITICIAN EDUCAT POLITIC SI SOCIAL??sa fim seriosi ...habar nu au de doctrina partidului...exemple istorice..??.....mistoul in politica romaneasca a inceput in 90..si continua cu "SUCCESURI"...credeti ca va ajunge un singur individ care sa reuseasca cu onestitate in politica?? in invatamant ,educatie pilaraia,incompetenta,plagiatul...este RECOMPENSAT MORAL SI MATERIAL....sa mai credem IN CE???va imaginati educatia copiilor care privesc la tv,si la lumea politica ...impostura,minciuna,..sunt caile de acces in societate...
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult