Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Sunt profesor și nu am acceptat niciodată cadouri de la elevi

Imagine sugestivă cu elevi la începutul unui nou an școlar.  Foto: Inquam Photos / Virgil Simonescu

Foto: Imagine sugestivă cu începutul anului școlar. Inquam Photos / Virgil Simonescu

A sosit perioada aceea a anului în care ne gândim la cei din jurul nostru, ne gândim la dragoste și la fragilitate, și parcă am vrea să devenim mai buni... dar bunătatea asta ne costă și trebuie să scoatem bani frumoși din buzunar ca să ne arătăm, în mod artificial de cele mai multe ori, aprecierea față de cineva. 

Precum ghioceii, urmează să răsară mămicile cu strânsul banilor. Da, acelea cu inițiativă care propun sume frumoase pentru cadoul Doamnei, că deh... Doamna trebuie și ea ’’liniștită și stimulată’’ cumva. Și cum ai putea să o faci altfel decât aducându-i zâmbetul pe buze și în corzile vocale un nesincer și forțat cu cleștele - ’’oh, dar chiar nu era nevoie’’?

Ce să mai, e martie, e luna cadourilor, luna în care doamnele-s mai norocoase decât domnii. Dar nu despre norocul domnilor vreau să vorbesc, ci despre toată această agitație în care majoritatea părinților se afundă în perioada primăverii.

Eu am crezut mereu că alegerea profesiei a fost o decizie asumată, în cunoștință de cauză. Nu vin de nevoie la școală, nu vin forțat, constrâns de nimic. Pasiunea și dragostea pentru cei mici sunt cele mai puternice motive să mă trezesc dimineața și să iau autobuzul către școala unde predau. Și cred că, dincolo de nemulțumirile legitime legate de știrbirea autorității cadrului didactic, de salariile mici pe care le are, de respectul pe care copiii și părinții nu mai știu să îl acorde (atenție, nu mai știu sau nu mai vor să îl acorde, de reținut), orice profesor ar trebui să fie mânat, în primul și în primul rând, de dorința intrinsecă de a face lucrurile așa cum trebuie, cu seriozitate.

Nu am acceptat niciodată cadouri de la elevi, recunosc că m-au bucurat mereu florile (sunt un simbol al purității și opus normelor sociale, sunt un bărbat care râvnește la buchetele colegelor lui), dar dacă am primit atenții de valoare am avut grijă să le dau înapoi imediat, cu mențiunea că sunt deja plătit pentru ceea ce fac și nu am nevoie să fiu mituit.

Sigur că, presiunea socială e puternică și când vezi că mai mult de jumătate din clasă pune bani să-i cumpere tablou cu foiță de aur doamnei de la catedră, parcă te simți puțin dat la o parte ca părinte dacă refuzi sau nu poți să te implici, și n-ai vrea ca și copilul tău să simtă asta.

Pe scurt, dragi părinți și elevi, nu cumpărați cine știe ce cadouri doamnei sau domnului învățător/ profesor zilele acestea, cele mai de valoare pe care le puteți oferi lor sunt atenția, ascultarea, implicarea și grija față de orele pe care dânșii le predau.

Știți care a fost cel mai frumos mărțișor pe care l-am primit eu? O îmbrățișare și o felicitare în care unul dintre elevii mei mi-a spus că mă iubește și că simte că și eu îl iubesc, iar asta îl face fericit. Pentru mine, acest gând a fost mai important decât orice. Și cred că nimic ce poate fi cumpărat cu bani nu îl poate înlocui.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Marta check icon
    La începutul clasei 0 au apărut într-adevăr propuneri sa se strângă bani, la început erau sume mici, se cumpăra un buchet de flori, apoi au devenit mai mari, se ofereau mici cadouri, apoi vouchere, până am ajuns în clasa a 3-a era o sumă destul de mare și se dădea in plic! Atunci m-am dezmeticit și am zis că nu e normal sa dăm bani, să strângem cu fiecare ocazie, să devină o obligație. Am expus public, pe grup, această opinie, am ieșit de pe grupul "fără doamna" (lol). In clasa a 5-a am pornit cu forte proaspete și am refuzat orice oferta de pe grup de a strânge bani. Este însă o presiune in continuare să refuzi, să protestezi, să te explici, să cântărești fiecare caz în parte (e drept că decât să primească fiecare profesoară 25 de buchete/flori mai bine primește un buchet frumos de la fiecare clasă, e drept că dacă copiii fac Secret Santa ar fi drăguț sa primească un mic cadou simbolic și dirigintele, decât să meargă copilul cu 6 buchete/flori că are 6 profesoare azi mai bine dădeam bani sa se strângă de un buchet din partea clasei ...etc), așa că uneori îmi vine să mă întorc la perioada in care dădeam și eu cât se strângea și îmi vedeam de treaba mea. Aș vrea pur și simplu să nu existe asemenea practici, și să ne ocupăm de alte lucruri mai importante. Din fericire, până acum nu am observat să se facă diferente flagrante între copii (in funcție de ce cadouri dau părinții).
    • Like 1
  • Nota 10!
    Copilul meu - care a urmat clasele 1-8 la o școală ultracentrală - a avut parte de o învățătoare care nu numai că aștepta cadouri (destul de scumpe), dar trimitea unor părinți "wish list" pentru următoarea sărbătoare. Ceva de genul “Cum vă plac cerceii ăștia de aur, nu sunt drăguți? Aveți link-ul aici...”. De notat că părinții aveau venituri de la foarte mici până la extrem de mari, dar când se făcea "colecta" pentru cadou toți contribuiau în mod egal. Am fost primul care i-a luat deoparte pe câțiva părinți pentru a le explica de ce nu trebuie să mai continue practica asta. Finalul a fost că marea parte a elevilor s-au prezentat cu ocazia sărbătorilor la doamna învățătoare cel mult cu un buchețel de flori. Rezultatul, după? Câțiva elevi au primit numai note de 10 și erau apelați pe numele mic (nu întâmplător, acești elevi silitori erau debarcați în fiecare dimineață din suv-uri care abia aveau loc să intre pe poarta școlii) iar restul – majoritatea – erau notați după cum se aliniau planetele și, strigător la cer, erau chemați pe numele de familie...
    În sistemul nostru de educație ar trebui să fie acceptate numai cadre didactice cu vocație, bine pregătite și cu bun simț, exact așa cum am citit în acest articol despre dl. Petruț Rizea, la care copiii să participe la ore de plăcere. Garantez că astfel de profesori vor câștiga imediat și respectul părinților.
    • Like 2
    • @ Andrei Tarlea
      Marta check icon
      Bizară poveste. Și nu ați făcut nimic în privința asta? De ex. cel mai simplu lucru sa îl transferați, cel mai complex sa faceti plângere penală pentru dare de mita, dar probabil că mai sunt variante și între.
      Aș fi curioasă cum a ajuns la școală ultracentrală. Era aproape de casă? Cunosc multe persoane care se fac luntre și punte să își înscrie copilul la vreo școală sau clasă de fitze (de obicei chiar oferind câte ceva in dreapta și în stânga!) și apoi se plâng că profesoarele au pretenții diverse de cadouri. Păi ...așa merg lucrurile! Culegi ce ai semănat. cel puțin în România, trebuie să fii naiv să crezi că la clasele respective te așteaptă altceva!
      • Like 2
    • @ Marta
      Vorbesc de anii 2012-2016, când la ședințele cu părinții se stabilea achiziționarea de către părinți a instalației de climatizare pentru sala de clasă, se hotăra cât va fi "fondul clasei" pentru consumabile etc. Era o perioadă în care nimeni nu se mira că învățământul "gratuit" îi bagă adânc mâna în buzunar și prea puțini aveau curajul să deschidă gura. Revolta părinților a început când, după ce a fost instalată climatizarea în sala de clasă, anul următor copiii au fost mutați un etaj mai sus unde, stupoare, sala nu avea climatizare :)
      Cam asta era școala “de figuri”... la care, vrem-nu-vrem, a trebuit să ne trimitem copilul, pentru că acolo ne-am nimerit cu domiciliul.
      Dacă partea cu dotările pentru școală le-am făcut cu titlu de donație, partea cu cadourile către învățătoare mi-au declanșat imediat semnalul de alarmă. Am mers pe varianta convingerii părinților să înceteze cu cadourile, exact pentru prevenirea săvârșirii infracțiunii de dare de mită (de către părinți), respectiv luare de mită (de către cadrul didactic). Cum am scris, am reușit să-i conving pe cei mai mulți să nu mai "cotizeze". Mulți habar nu aveau de încadrarea juridică a dării/luării de mită.
      Din auzite, învățătoarea a zburat ulterior din școală, nu se știe unde (specimenele astea, de obicei, zboară în sus, nu în lateral, nici în jos).
      • Like 1
    • @ Andrei Tarlea
      Marta check icon
      "De obicei zboară în sus" :))) foarte adevărat. Poate nu mai era loc "în sus", că astăzi majoritatea sunt astfel de specimene :)
      • Like 0
  • Prin anii 60 am fost profesor inr-un sat ca vai-de-el din Baragan. De unde ma lasa autobuzul, mergeam pe jos 9 km pe drum de tara, cu noroi pana la glesne cand ploua, Cand intram in clasa, gaseam de fiecare data randuite frumos pe catedra cateva fructe: mere, pere, etc. Ziceam un "multumesc", dar nu intrebam niciodata cine le-a adus, cum am aflat ulterior ca procedau ceilalti colegi, asa ca se putea intampla sa dau o nota mica chiar celui care mi le oferise. Asa se face ca dupa ceva vreme fructele s-au imputinat iar in final au disparut de pe catedra.
    • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult
sound-bars icon