Sari la continut

De șase ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Parteneriatul în afaceri cu un prieten sau cu cineva din familie - una din cele mai mari greșeli. Riscul să pierdeți și un partener și un prieten este real. Cum ne căutăm asociații în business

Businessman - Foto

Foto: Sin See Ho / Alamy / Alamy / Profimedia

Tocmai ce am depășit o perioadă de instabilitate la nivelul alianței de guvernare a țării, care suprapusă peste anul de greutăți cauzate de pandemie ne-a făcut să ne punem întrebări în legatură cu forța parteneriatelor interumane. Într-o perioadă în care sunt multe focuri de stins, pompierii nu reușesc să se înțeleagă cine conduce mașina de intervenție. Ce speranțe mai sunt ca parteneriate de afaceri să meargă într-un context cu mai puțină presiune totusi? Mai ales că impactul pe care eșecul unui parteneriat normal nici nu poate fi comparat cu cel al unei alianțe care conduce o țară. În politică, afaceri sau chiar în viată în general, stabilitatea unui parteneriat sau a unei alianțe este direct proporțională cu numărul de interese comune pe care membrii alianței respective le au.

Cu toții știm zicala „spune-mi cu cine te însoțești, ca să îți spun cine ești”, suntem definiți inclusiv de oamenii din jurul nostru. Ne facem prieteni și căutăm aliați, punem cu toții pe masă abilitățile și punctele noastre forte. Ulterior, cel putin pentru o perioadă nedefinită de timp, suntem mai puternici împreună. Dar mai e o zicală celebră care se potrivește când vorbim despre parteneriate: „nu judeca oamenii în funcție de parteneri, până și Iuda avea prieteni impecabili”. Parteneriatele sunt bune, te ajută sa realizezi obiective mai ușor, doar că trebuie să fim atenți cine ne este alături și cum definim parteneriatele. 

Înainte de a începe un parteneriat și a face analiza celor alături de care vei lucra, fii mai întâi obiectiv în analiza personală. Definește clar ceea ce poți face și ce plus valoare aduci tu parteneriatului. Astfel știi exact ce poti să oferi și ce poți cere în schimb partenerilor tăi. Putem să ne gândim la o comparație cu decizia de a te căsători. Rareori se întâmplă peste noapte. Motivația e diferită, dragoste versus beneficii materiale, dar procesul de analiză este cumva asemănător. Vă cunoașteți, aflați defectele și calitățile fiecăruia și după ce găsiți dorințe, principii și planuri de viitor similare, puteți trece la pasul următor. În același timp, fii pregătit să faci compromisuri, oamenii se schimbă, contextul se transformă și e posibil să descoperi că ești într-un loc în care nu te simți mereu confortabil.

În faza inițială, de definire, alianța trece printr-o lună de miere, totul este grozav. Interesele comune sunt clare și toată lumea este încântată de viitorul luminos ce poate fi realizat împreună. Este momentul în care puteți să clarificați toate elementele, pentru că există comunicare bună. Construiți un cadru, stabiliți etapele de urmat, obligațiile și responsabilitățile fiecăruia. Câștigați încrederea și respectați promisiunile. Se poate discuta și despre punerea tuturor ideilor într-un contract, dar dacă nu avem încredere și integritate, de cele mai multe ori valoarea contractelor este inferioară celei a hârtiei pe care sunt scrise.

În a doua etapă, parteneriatul începe să producă rezultate, cei implicați văd semnele așteptate. Există si posibilitatea unor eșecuri, oamenii sunt schimbători, contextul poate să difere și uneori, când lucrurile nu merg asa cum ne doream, nu toată lumea este dispusă să lupte mai tare. Când avem scenariul optimist cu profit, succes și dezvoltare, partenerii au câștiguri de împărtit și soluția depinde foarte mult de acțiunile pe care le-am întreprins în prima etapă. Trebuie să fie foarte clar care sunt responsabilitățile celor implicați si cota parte din realizări. Mai mereu, cel puțin unul dintre cei implicați este convins că merită mai mult și că acțiunile lui au fost cele decisive.         

Hai să fim realiști, la final toată lumea pune interesul personal pe primul loc. Parteneriatul va funcționa doar atâta timp cât aveți aceleași obiective și apreciați implicarea celorlalți. Țineți minte că nimic nu este pentru totdeauna; mai devreme sau mai târziu veți ajunge în momentul când vă veți dori ceva diferit chiar dacă ceea ce aveți acum este foarte bun. Sfatul pentru această ultimă etapă în parteneriat - păstrați o relație bună cu foștii parteneri. Ați lucrat bine împreună o vreme, vedeți viitorul asemănător și nu se știe niciodată când veți ajunge să lucrați împreună din nou. Mai mult decât atât, ajută să avem karma bună.

Una dintre cele mai des întâlnite greșeli ale unui parteneriat este să îl creați împreună cu un prieten sau cu cineva din familie. Speranța este că veți reuși translatarea relației personale în relația de business, dar nu foarte des este o tranziție reușită. Încercați prin urmare să evitați parteneriate bazate doar pe prietenie sau relații de familie. Dacă nu aveți interese comune și viziuni asemănătoare de business, e mai bine să salvați prietenia. Riscul ca după o vreme să pierdeți și un partener și un prieten este real. Eșecul vine cel mai des pentru că prietenia vă faceți să fiți mai relaxați în etapa inițială în care stabiliți detaliile și responsabilitățile. Sunteți prieteni și cu siguranță veți fi corecți unii cu ceilalți, nu?

Am intrat în parteneriate fără să îmi fac temele complet si am iesit din parteneriate din diferite motive, poate nu toate cele mai obiective. Am plecat pentru că îmi doream mai mult și în locul în care ajunsesem nu vedeam oportunitățile, am plecat pentru că partenerii mei și-au încălcat promisiunile și pentru că uneori principiile mele nu mă lăsau să mai rămân acolo. Dar și pentru că am fost uneori subiectiv și am crezut că merit mai mult. Mi s-a întâmplat și să ies dintr-un parteneriat, dar să aflu după câteva săptămâni.

Să ieși dintr-un parteneriat la momentul potrivit este cel putin la fel de important ca începerea acelui parteneriat. E obligatoriu să fii obiectiv cu tine, să diagnostichezi evenimentele prin care ai trecut. De obicei ruptura apare odată cu pierderea încrederii. Prima dată când o promisiune este încălcată putem să facem un compromis și să acceptăm situația în speranța că nu se va repeta. Tocmai am trecut peste o situație de genul acesta la nivelul guvernului, alianța politică a reușit sa facă un compromis și să depășească o situație complicată. Rămâne să urmărim cum va continua parteneriatul si poate să fim martori la încă un moment asemănător. Istoria nu ne dă motive de optimism, vor mai apărea momente complicate. Se spune că dacă tai o funie e simplu să legi cele două părți si să ai din nou o bucată întreagă, dar vei avea mereu un nod vizibil.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult