Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

„Vei rata 100% din șuturile pe care nu le tragi”. Lecții pentru antreprenorii care vor să fondeze un startup

start business

Foto: Getty Images

Crizele au tendința de a ne face să ne dorim independența, să eliminăm legăturile cu oameni care, pentru că greșesc, pot să ne influențeze și nouă negativ situația. Ne dorim să ne construim o lume a noastră, în care totul merge bine, ideile noastre sunt frumoase și oamenilor le place ceea ce noi facem și ne apreciază pentru asta. În plus, dacă tot vin crize și ne lovesc fel de fel de șocuri sociale, economice sau pandemice, măcar să facem lucrurile exact asa cum ne dorim, fără să dăm socoteală unui șef. Între noi fie vorba, când ești antreprenor nu mai ai doar un șef, ai un număr de șefi egal cu numărul de clienți.

Acestea sunt coordonatele care definesc contextul multora dintre noi în prezent, iar factorul vârstă este un catalizator puternic și invers proporțional cu dorința de a fi antreprenor, sau cel putin așa pare. În toată povestea asta, deși sună foarte frumos, trecerea de la dorință la acțiune nu mai este asa de facilă. 

Un studiu ejobs realizat în septembrie 2019 arăta că 46% dintre români văd antreprenoriatul sau freelancing-ul ca o alternativă de carieră ideală, 36% preferă să fie angajați full-time. Concret însă, procentul dintre cei care își doresc o afacere proprie și acționează în direcția aceasta este mult mai mic. Motivele pentru această rată mică de conversie de la idee la afacere sunt multiple și variază de la lipsa de cultură antreprenorială la greutatea identificării oportunităților de finanțare și instabilitatea mediului economic-social-politic. Aș adăuga că în momentul în care suntem azi, motive care să blocheze acțiunea sunt chiar mai multe și mai puternice, dar asta nu împiedică oamenii să viseze, când vine etapa să trecem la acțiune e mai dificil. În plus putem adăuga lipsa de încredere, în ideea de afacere, în potențial sau chiar în sine, din partea tânărului viitor antreprenor.

Pasul validării ideii de afacere este unul prioritar și care poate să elimine foarte multe dureri de cap. Când reperele cunoscute dispar, totul pare în același timp posibil și imposibil. Asigură-te că decizia de a începe sau nu o afacere nu este influențată de factori subiectivi influențati de criză. E de evitat și optimismul exacerbat, dar și pesimismul care prinde puteri din mediul înconjurător. Fără acest pas poți avea o idee de un milion de euro, care din diverse motive nu ia naștere și o idee nu foarte strălucită pornește și eșuează rapid, deși nu ar fi trebuit să înceapă niciodată. Este un pas care poate eficientiza valorificarea resurselor și asa limitate în etapele de început ale afacerii, financiare și nu numai. Nu este un lucru imposibil de realizat, e nevoie de sinceritate, obiectivitate și să cerem și părerile altora când avem îndoieli. 

Înainte de a începe efectiv o afacere proprie e nevoie să răspunzi sincer la câteva întrebări, cum ar fi: ce știu să fac, ce îmi place să fac, ce își dorește piața, ar plăti clienții pentru produsul meu, cine ar fi competiția mea. Oferindu-ți răspunsuri corecte și reale la aceste întrebări nu vei transforma drumul spre succes într-unul mai scurt, mai drept sau mai ușor de parcurs, dar măcar vei evita aflarea răspunsurilor corecte într-un mod mai dur. Și în cazul în care nu este o afacere inovatoare, care propune în piață ceva diferit, alege-ți corect luptele, nu vei putea câștiga bătălii cu competitori experimentați din primele luni. Foarte important, e nevoie să fii pregătit să ceri ajutor, adevărații profesioniști sunt mereu pregătiți să pună umărul la formarea noii generații de antreprenori.

O unealtă simplă dar eficientă pentru a analiza corect situația poate fi și diagrama de mai jos. Poți identifica astfel care este alegerea potrivită pentru tine, locul în care poți fi fericit și în același timp să faci și bani.

Cel mai des întâlnite greșeli apar când oamenii iau în calcul doar două dintre cele trei cercuri atunci când pornesc afacerea. Asta se întâmplă si pentru că deseori suntem influențați de succesul altora sau de povești din social media. Ar fi ideal dacă am reuși să păstrăm analiza concentrată doar pe ce informații deținem cu adevărat. Iar în aceste cazuri obținem următoarele rezultate:

1. Deseori când ești pasionat de un lucru și îl faci și foarte bine, riscul este să consideri că este și posibila ta carieră/afacere. Dar dacă nu poți obține bani din pasiunea aceasta, se numește hobby. Nu renunța la el, dar asigură-te că ai un plan B pentru supraviețuire.

2. Dacă te pricepi la ceva, primești și bani în schimbul acelei activități, dar nu te pasionează, de cele mai multe ori se numește că ai un loc de muncă. Poți să găsești pasiune și la serviciu, fără să începi o afacere, la fel cum antreprenoriatul devine o ocupație dacă dispare pasiunea.

3. Dacă te pasionează ceva, știi sigur că există cerere în piață, poți să faci bani din asta, dar nu te pricepi la acel lucru, poți considera asta o dorință. În cazul ăsta există o veste bună, oricând poți învăța. Iar dacă pasiunea ta este autentică, va fi combustibilul de care ai nevoie pentru a studia. După ce devii bun la asta, poate să fie în timp următoarea ta afacere.

Caută-ți locul în piață, trasează un plan și acționează în baza lui, dar ține minte un lucru foarte important înainte de a începe aceasta călătorie – acceptă faptul că sunt șanse să fie un eșec și fii sigur că e mișcarea potrivită pentru tine. Nu începe o afacere doar pentru că pare cool. Eșecul este parte din experiență, nimeni nu a înregistrat doar reușite în activitatea antreprenorială. Vei avea libertate de decizie, nu va trebui sa ceri nimănui permisiunea, în același timp însă vei avea 100% responsabilitate pentru acțiunile tale și nu vor mai exista scuze. Da, șansele de a eșua în primul an sunt mari, nu doar în Romania, ci peste tot, dar o idee validată și analizată sincer are șanse mai bune. Dacă suntem siguri, doar frica ne poate opri să începem și țineți minte cuvintele lui Wayne Gretzky „Vei rata 100% din șuturile pe care nu le tragi”.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult

BT Go

Într-o eră în care tehnologia avansează rapid, IMM-urile sunt nevoite să adopte rapid inovații digitale pentru a rămâne competitive și a profita de oportunitățile de pe piață. Serviciile care simplifică birocrația permit antreprenorilor să se concentreze pe inovație și dezvoltarea afacerilor lor.

Citește mai mult