Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Pentru că „poate”?

Igor Dodon, Republica Moldova

Igor Dodon, președintele Republicii Moldova (Foto: Guliver Getty Images)

Republica Moldova trece printr-o perioadă turbulentă. Curtea Constituțională a stabilit că Parlamentul, în mod imperios, este dizolvat. Consecințele sunt, inter alia, următoarele:

1. orice decizie a legiuitorului este non-validă;

2. Guvernul este, de asemenea, nevalid, fiind născut de un Parlament dizolvat.

Așadar, aspectul crucial, de la care pornește totul, este dizolvarea Parlamentului. De fapt, această dizolvare este una dintre problemele ajunse pe masa Comisiei de la Veneția, din inițiativa lui Thorbjørn Jagland (Secretarul General al Consiliului Europei).

Art. 85 alin. (1) din Constituția Republicii Moldova sună astfel: „în cazul imposibilităţii formării Guvernului (...) timp de 3 luni, Preşedintele Republicii Moldova, după consultarea fracţiunilor (sic!) parlamentare, poate (subl. ns.) să dizolve Parlamentul”.

În Hotărârea nr. 30/2013, Curtea Constituțională arăta că „dreptul discreţionar al Şefului statului de a dizolva sau a nu dizolva Parlamentul în cazul neacceptării votului de încredere pentru formarea Guvernului intervine după expirarea a 45 de zile de la prima solicitare şi respingerea a cel puţin două solicitări de învestitură până la expirarea termenului de 3 luni” (par. nr. 74).

Așadar, art. 85 alin. (2) din Constituție îi oferă Președintelui un drept discreționar. Mai departe, instanța afirma că „în cazul în care Parlamentul nu a reuşit să învestească Guvernul în termen de 3 luni de zile, Şeful statului este obligat să dizolve Parlamentul, astfel dreptul lui discreţionar de a dizolva Parlamentul se transformă în obligaţie impusă de voința legiuitorului constituant” (par. nr. 75 din Hotărârea nr. 30/2013).

Cea din urmă proclamare blochează mintea. Prin ceva soi de magie, dreptul discreționar al Președintelui devine obligație. O obligație „impusă de voința legiuitorului constituant”, grăiește instanța. Mai degrabă, spun eu, zisa obligație este trasată de Curtea Constituțională, care, fără jenă, și-a propus să rescrie textul constituțional. În definitiv, s-ar părea că, în optica Curții, obligația de a dizolva Parlamentul are la bază „sarcina Şefului statului de a contribui la depăşirea crizei politice și a conflictului declanşat între puteri, și nu de a păstra situaţia de criză pentru un termen indefinit” (par. nr. 75).

Câteva întrebări pot fi evidențiate. Nu cumva sarcina Președintelui de a contribui la depășirea crizei și a conflictului ar fi realizată, într-o manieră superioară, prin negocieri politice cu Parlamentul, care, poate, depășesc trei luni? Îndatorirea Președintelui de a elimina criza politică și conflictul dintre puteri nu dictează, mai degrabă, respingerea unei obligații de dizolvare a Parlamentului și încurajarea altor mecanisme (e.g., negocieri)? În fine, pornind de la premisa că Președintele unui stat este o creatură rațională și rezonabilă, nu s-ar impune să credem că nu există vreun pericol, constând în păstrarea unei situații de criză pentru o perioadă prea îndelungată?

Confruntată, din nou, cu art. 85 alin. (1), Curtea Constituțională s-a servit de următoarea expresie: „în cazul apariției circumstanțelor de dizolvare obligatorie a Parlamentului (subl. ns.) ca urmare (...) a imposibilităţii de formare a Guvernului timp de 3 luni (90 de zile) ...”.

Pare destul de limpede că, în viziunea Curții, art. 85 alin. (1) este o regulă imperativă. Marea problemă este că art. 85 alin. (1) nu este, câtuși de puțin, imperativ. El ar fi fost așa (i.e., imperativ), în măsura în care conținea sintagme precum „este obligat să dizolve Parlamentul” sau „trebuie să dizolve Parlamentul”.

Notăm, fără mari dificultăți, că art. 85 alin. (1) utilizează vocabula „poate”. Cuvântul cu pricina este un indiciu, dacă nu chiar un criteriu, al normei permisive.

Fiind o normă permisivă, art. 85 alin. (1) nu-i impune Președintelui o conduită, adică, nu-l obligă să dizolve Parlamentul. Dispoziția respectivă îi permite Șefului statului să-și aleagă comportamentul, anume, el poate opta, dacă vrea, pentru dizolvarea legislativului.

Afirmația Curții Constituționale, din 8 iunie a.c., cel mai probabil, se va sprijini pe Hotărârea nr. 30/2013. Ceea ce a statuat organul de control constituțional în 8 iunie și în octombrie 2013 n-are nicio legătură cu formula actuală a art. 85 alin. (1). Acrobația intelectuală din 2013, care a emanat de la Curte, n-are darul să ne convingă că art. 85 alin. (1) este imperativ. Atunci când face vorbire despre dizolvarea obligatorie a Parlamentului, Curtea deviază de la art. 85 alin. (1).

La urmă, sunt înclinat să cred că această Curte Constituțională își va menține poziția, deși va fi aspru criticată de organismele externe pentru denaturarea sau chiar revizuirea art. 85 alin. (1) din Constituție.

Finalmente, soarta Guvernului, dirijat de Maia Sandu, este profund neclară... Încolo, nu m-aș aventura în speculații. Eventual, o pot face alții, mai versați decât mine. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon tăxi - Profimedia

Poate că nu suntem suficient de nemulțumiți ca să vedem cu adevărat ce avem. Poate că, dincolo de nemulțumirile cotidiene și de criticile fără sfârșit, România pulsează cu o vitalitate discretă, cu umor și cu frumusețea unor lucruri care nu se văd imediat, dar care țin locul stabil al unei vieți adevărate. foto: Profimedia

Citește mai mult

Foto CTP

Scriu acest text în primul rând pentru credincioșii ortodocși din România. Pentru cei care cred sincer în cuvântul lui Dumnezeu. Eu sunt un om al științei – ceea ce nu înseamnă automat că sunt și ateu. Cred și eu, dar în altceva: în rațiune, în observație, în experiment, în logică, în dovezi, în demonstrație. Pe baza acestora am analizat la început zicerile lui Dumnezeilă Georgescu. Erau atât de aberante, încât devenea ridicol să raționezi asupra lor. Am renunțat.

Citește mai mult

Sorin Grindeanu și Liviu Dragnea

Zice cel mai detestat om politic român din aceste zile, că venirea în guvern a doamnei Oana Gheorghiu „nu e un lucru care să ne facă bine” și are maximă dreptate. Nu are cum să facă bine un asemenea om, PSD-ului. E un antidot la zboruri Nordis, la jafuri din banul public, la afaceri necurate și e clar că îi ia cu frisoane, cu grețuri. Țipă Olguța, țipă Manda, țipă Grindeanu că Oana Gheorghiu nu le face bine. E ca și cum ar fi venit o molimă peste ei.

Citește mai mult

Parlament 2025

În ultimele luni s-au produs câteva modificări pe scena politică românească. Dreapta a început să se consolideze și are un potențial semnificativ. Prin „dreapta” nu mă refer la populiștii de la AUR și la tot ce gravitează în jurul lor sau sub ei: SOT, POT, Partidul Patrioților, Georgescu, Anca Alexandrescu etc. Pentru a avea o viață politică sănătoasă, cei mai reprezentativi lideri ai dreptei ar trebui să fie politicieni de tipul (tot mai conservatorului) Nicușor Dan și Ilie Bolojan, iar electoratul care se consideră de dreapta ar trebui să înțeleagă acest lucru, fără să cadă în capcana populismului.

Citește mai mult

Ioan Aurel-Pop

Filmarea începe cu membrii corului Tronos aplaudându-l pe președintele Academiei. Acesta stă în picioare și scutură din cap, parcă încercând să evite ispita – cuvânt potrivit pentru audiență – privind melancolic către masa încărcată cu numeroase bunătăți, dintre care majoritatea ar fi fost îngăduite chiar și Celui care a trăit ca evreu și a avut scris IESVS NAZARENVS REX IVDAEORVM pe crucea Sa. Foto: Basilica.ro

Citește mai mult