Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Premierul Tudose, către ministrul Transporturilor: „Domnule, dați-mi voie să nu vă cred, nu mai am pic de încredere în ce-mi spuneți”

Premierul Mihai Tudose l-a mustrat vineri pe ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, șeful Guvernului arătându-se nemulțumit de pierderile de la Tarom, CFR Marfă, CFR Călători și de întârzierile de pe șantierele de autostrăzi.

Discuția a avut loc la începutul ședinței Executivului, mai exact în intervalul în care televiziunile au acces și transmit în direct desfășurarea întrunirii săptămânale a cabinetului.    

Șeful Executivului l-a întrerupt de mai multe ori pe ministrul Transporturilor, iar la un moment dat i-a transmis acestuia că nu mai are „pic de încredere” în ce îi spune.

Discuția dintre premier și ministrul Transporturilor:

„- Dle ministru Cuc, acum trei săptămâni v-am întrebat de ce i-ați prelungit mandatul cu 4 luni celui de la Tarom. Mi-ați spus că vă asumați, că aveți încredere în el, că știe ce are de făcut. Așa este?

- Da, domnule prim-ministru. Este..

- Mulțumesc. Păi eu să înțeleg că aveți încredere în el și împreună formați o echipă care vă asumați ce e acolo? 104 milioane pierdere pe 6 luni? CFR Marfa - pierdere, CFR călători – pierdere.

- Da..

- Înțeleg că e o echipă foarte bună, dar nu mergeți în direcția care trebuie.

- Bun, la...

- Nu știu ce vedeti bun în asta!

 - Voiam să vă răspund la...”

„Dar trebuia ca niște oameni din minister să se ducă pe șantiere. N-a fost niciunul!”

La un moment dat, premierul Mihai Tudose l-a certat pe ministrul Transporturilor pentru că persoanele desemnate de el să verifice stadiul lucrărilor pe șantiere nu s-au deplasat pe teren.

„- Dumneavoastră știți că cei care au fost desemnați de dumneavosatră în urma discuției de acum 2 luni, o lună jumătate, la minister, ca responsabili din partea ministerului pe diferite tronsoane de autostrăzi să se ducă acolo, n-a fost niciunul?

- ...Domnule prim-ministru, eu vă spun că personal m-am deplasat pe șantier...

- Nu vorbesc de dumneavoastră, dumneavoastră ați fost. Nu ați fost pe toate. Dar trebuia ca niște oameni din minister să se ducă pe acolo. N-a fost niciunul!

- O să analizez situația și o să iau măsurile care se impun. Eu am discutat cu directorul de la companie, de la CNAIR și m-a informat că în permanență s-a aflat un reprezentant, fie de la DRDP ...

- V-a informat prost.

- ...

- Că noi am verificat acolo dacă a fost cineva. N-a fost nimeni. În ultima săptămână cu asta s-au ocupat niște oameni din clădirea asta și asta au constatat, că n-a fost nimeni nicăieri, niciodată. Înțeleg că e cald, că sunt vacanțe, că...

- Săptămâna trecută am fost pe șantierele de autostrăzi...

- Poate vă duceți și pe la Tarom, domnule ministru”.

Premierul Tudose, către ministrul Cuc: „Noi ăștia din sală trebuie să plătim 104 milioane, pierderea de la Tarom. Pe leafa lui ( a managerului Tarom- n.n.) ” 

Șeful Executivului și-a arătat nemulțumirea și față de actualul management al Tarom, precizând că pierderile companiei în primele șase luni sunt de 104 milioane de lei. Tudose l-a întrebat retoric pe ministrul Transporturilor dacă șeful companiei și-a luat salariul în fiecare lună, în condițiile în care operatorul național de transport aerian are pierderi. 

Ministrul Transporturilor a admis că pierderile de la Tarom sunt cele menționate de premier, dar a precizat că transportatorul aerian a operat până în luna iunie cu două aeronave în minus, iar în baza unor decizii comerciale luate în 2016 anumite rute au fost anulate, adăugând că rutele respective vor fi reluate. 

„Au avut și diverse probleme tehnice la aeronave. A fost lansată procedura de achizitie pentru trei avioane de lung curier tocmai pentru a crește profitul companiei. Lucrurile pe care și le-a propus actualul manangement al companiei nu se vor opri aici. Va urma o serie de evaluări a personalului de la Tarom. Și disponibiizările care se impun în perioada următoare”, a spus ministrul Răzvan Cuc. Replica premierului nu a întârziat și a urmat un dialog în aceeași notă:

„- Domnule, dați-mi voie să nu vă cred. Nu mai am pic de încredere în ce-mi spuneți pe tema asta. Adică după ce avem pierderea asta, după ce mai luăm avioane, ultimul punct pe care îl aveti în vedere e să faceți o analiză a funcționării, a eficientei? Păi cu aia trebuia să începeți, domnule ministru.

- Vă amintesc că noul management de la Tarom s-a instalat în luna februarie...

- Vreți să o luăm așa, defalcat, pe luni? Mulțumesc, vom avea și o altă discuție, poate și cu domnii manageri de acolo. El și-a luat leafa în fiecare lună, nu? Și noi ăștia din sală trebuie să plătim 104 milioane pierderea de la Tarom. Pe leafa lui.” 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Probabil ca dl prim-ministru are dreptate in legatura cu lipsa celor din ministere pe teren. Dar cand s-au deplasat acesti oameni undeva?! Sau chiar daca se deplaseaza, ce pot ei verifica daca, parerea mea, nu au cunostintele necesare? De la teorie la practica e cale lunga. Eu consider ca ar trebui inceput cu o evaluare de personal si apoi restul. Nu e totul sa termini o facultate (de cele mai multe ori la X si O) si sa fii angajat pe un post cu "oarecare" responsabilitate. Oricum, pe romani, dintotdeauna, practica este cea care ii omoara.
    • Like 0
  • Pai trimite-l in șomaj pe nea Cuc , Tovarășe Tudose . Asta de când a venit doar a mâncat și încasat salariul degeaba . Da ma tem ca toate toanele astea ale matale sunt doar pt show . Știm doar bine ca atata timp cât Cucu lucrează pt partid ( adică contracte din bugetul statului pt clientela partidului și angajări ,( ca la Tarom ) de rude și prieteni , o sa stea in funcție atata timp cât e folositor partidului bolșevic !
    • Like 3
  • De ce pierderi la cfr marfa? Pe Constanta se lucreaza la greu .Sus la Bucuresti sunt pierderile. La calatori studentii circula gratuit. Pe banii contribuabililor. Cumparati vagoane si piese la materialul rulant . Salariile la cfr marfa sunt fff mici fata de cei de la infrastructura si calatori . Acum 27 ani . cfr marf era o companie fff tare . Eram cu totii nu despartiti in mai multe companii . In 1998 Basescu ne a divizat in 4 companii . Pacat de Romania .
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult