Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Prețuri „max(im) de miciˮ. Reclama la medicamente, interzisă în alte țări, la noi aproape că adoptă forma unor recomandări

farmacie - farmacista - Foto: Albert Shakirov / Alamy / Alamy / Profimedia

Foto: Albert Shakirov / Alamy / Alamy / Profimedia

Mai ales la TV, numeroase reclame privesc medicamentele și aparent mai puțin problematicele suplimente alimentare chipurile „naturaleˮ, produse (predominant) din plante.

Trebuie să recunoaștem că în acest domeniu s-a produs de la o vreme un oarecare progres în maniera de prezentare a informației. În locul debitării, ca în trecut, cu cea mai mare viteză, a unui scurt avertisment privind necesitatea consultării medicilor și farmaciștilor în caz de reacții adverse, care nu putea fi urmărit până la capăt, acum aceste atenționări se prezintă într-un ritm mai normal sau chiar în scris pe ecran, deși, atunci când sunt mai lungi, sunt imposibil de citit integral.

Publicitatea TV pentru medicamente nu se rezumă însă la o simplă informare, ci adoptă aproape forma unor recomandări (care ar putea părea chiar mesaje „de interes publicˮ).

Astfel, un recent creat lanț de farmacii se laudă că le „oferăˮ clienților ceea ce își doresc. Or, menirea farmaciilor nu este aceasta, ele trebuind să le vândă acestora nu ceea ce își doresc – chiar dacă este vorba de produse aparent inofensive, care se pot elibera fără rețetă –, ci ceea ce le-au recomandat medicii. Mai mult, același lanț încearcă să atragă cumpărătorii, pretinzând că vinde medicamente la prețuri „max(im) de miciˮ. E o dovadă în plus că reclama e sufletul comerțului, din păcate chiar la medicamente, chiar dacă e de fapt mincinoasă: am constatat, de exemplu, că, în realitate, acolo un tub cu anumit unguent costă 9 lei, în timp același tub costă în alte farmacii numai 7 lei.

Reclama la medicamente este cu atât mai periculoasă când asemenea produse privesc (și) copiii, care, culmea, au început chiar a fi folosiți în asemenea clipuri de alt lanț farmaceutic.

Publicitatea la medicamente este interzisă în alte țări – ca și aceea la țigări, care a fost oprită și în România, chiar dacă nu este chiar același lucru. Ea contravine principiului sănătos al combaterii automedicației, inclusiv a celei bazate pe argumentul fals „A spus/am auzit/am văzut la televizorˮ. Din nefericire, această practică este destul de răspândită în România, unde a contribuit, printre altele, și la abuzul, atât de nociv, de antibiotice – încurajat și prin „amabilitateaˮ prost înțeleasă a unor farmaciști care le mai eliberează, cel puțin în cantități pretins pentru urgențe, și fără prescripția medicală obligatorie.

Recomandarea unor „leacuriˮ așa-zis preventive și chiar curative, care apare și în presa scrisă, a explodat, de când cu covidul, în condițiile accesului direct la medic devenit mai dificil, și pe rețelele de socializare, unde câțiva doctori nespecialiști în domeniu și mai ales mulți profani se întrec în a da tot felul de sfaturi minune.

Dacă aceștia nu pot fi opriți, cel puțin excesele televiziunilor în sensul discutat aici ar putea, să fie măcar limitat, prin adoptarea unor amendamente la Cap. VIII Publicitatea din Legea farmaciei nr. 266/2008 și prin intervenția, în caz de nerespectare a lor, a CNA în situații cu asemenea implicare socială generală. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Preturile "max(im) de mici" sunt practicate de farmacia Dr Max, cu peste 40% MAI MARI decat la restul farmaciilor.
    • Like 0
  • E un artic0l foarte scurt, destul de neclar si, pe alocuri, cu informatii evident gresite.
    De aceea ma gandesc ca autoarea mai degraba doreste sa inceapa un dialog, decat sa lipeasca o sentinta pe fenomenul pe care l-a observat.

    Titlul si argumentele principale par sa tinteasca publicitatea la medicamente, dar multe paragrafe vorbesc de publicitatea la farmacii, suplimente alimentare si "leacuri".
    Poate nu e intotdeauna clar, dar toate aceste lucruri (medicamente, farmacii, suplimente alimentare) au regimuri legale diferite, sub controlul unor autoritati diferite.
    Dintre toate acestea, medicamentele sunt de departe cel mai reglementat segment din economie. Exista prevederi specifice in legislatie, exista mecanisme de control si sanctiune pentru orice informatie publica, pentru ca in spatele aprobarii medicamentelor stau niste procese stiintifice foarte stricte, si nu simple decizii politice. Modul in care sunt tratate medicamentele (inclusiv din punct de vedere al publicitatii) este uniform in toate colturile Uniunii Europene. Apropo, publicitatea pentru medicamente (Capitolul VIII) nu este in Legea farmaciei, cum scrie in articol, ci in Legea 95/2006.

    Astea fiind zise, publicitatea pentru suplimente alimentare nu se supune acelorasi criterii, la fel publicitatea pentru serviciile farmaceutice - legi diferite, foruri de control diferite. Ca sa nu mai vorbim de "leacuri" (presupun ca se includ aici solutiile "miraculoase" fara niciun fel de valoare terapeutica demonstrata) - legea este explicita ca astfel de produse nu pot spera sa se incadreze in definitia medicamentului, dar multi "antreprenori" fara scrupule se folosesc exact de confuzia exemplificata de acest articol.
    • Like 1
  • De accord cu articolul si gata sa ma alaturi unei initiative de interzicere a reclamelor pentru medicamente.
    • Like 2
  • Astept demult luari de pozitii ale unor jurnalisti, specialisti si alti contributori vis-a-vis de PUBLICITATEA care ne-a invadat viata prin mai toate canalele mass-media, mai ales televiziunile de stiri..... In 1990, la aparitia primelor noastre spoturi publicitare am fost placut surprins constatand ca si televiziunile noastre au adoptat acest mod operativ de informare a consumatorilor,... Dar dupa 30 de ani sunt nevoit sa constat ca mai toate reclamele difuzate la noi SUNT PLATITE DE PRODUCATORI/ PRESTATORI/ DISTRIBUITORI (nefiind deci obiective), ca unele reclame sunt mincinoase/ inselatoare, vizand manipularea cumparatorilor pentru a achizitiona ceea ce nu au nevoie, in fine ca unele reclame sunt chiar agasante prin mesajul lor agresiv, hilar-ridicol, confuz sau chiar pueril, dar si prin mult prea frecventa lor difuzare repetata pe toate canalele TV de stiri (simultan, in acelasi interval orar, pe 10-15 minute la fiecare ora - ca sa nu schimbi postul!). Unele reclame sunt difuzate chiar si pe posturile oficiale TVR 1, TVR2, TVR3, etc desi ele ar trebui sa fie necomerciale, fiind subventionate masiv din bugetul public... Acum avem cu totii televizoare cu acces la zeci si sute de posturi straine (selectionabile prin telecomanda) si putem compara reclamele romanesti cu reclamele unor posturi straine de TV.....
    Cunoscand faptul ca un consumator bine educat si informat alege sa cumpere doar produsele/ serviciile cu calitate maxima si pret/ tarif minim, dar cunoscand prea bine si ce prevede legislatia romaneasca pentru protectia consumatorilor, imi explic de ce consumatorii romani aleg sa cumpere ceea ce vad la televizor (chiar fara sa aibe nevoie de produsele la care se face reclama, inclusiv medicamentele, suplimentele alimentare si tigarile !!!!), INDIFERENT DE PROPRIILE NEVOI SI ASTEPTARI dar si la pret/ tarif MINIM !!!!....Este o situatie ANORMALA care nu genereaza presiunea necesara pe piata romaneasca din partea consumatorilor nostri asupra producatorilor/ prestatorilor prezenti pe aceasta piata pentru ca acestia sa ofere produse/ servicii de calitate tot mai inalta!...
    CUI PRODEST aceasta situatie? In primul rand difuzorilor de publicitate care au astfel asigurate venituri continue si substantiale (avand doar grija cresterii audientei/ rating-urilor posturilor lor - prin emisiuni/ mesaje senzationale, scandaloase, intrerupte intempestiv si frecvent de publicitate - o RETETA PUERIL- BANALA dar nociva, deranjanta si nedorita de telespectatori.)... Acesti difuzori practica de fapt astfel – aparent fara sa stie !!! - dezinformarea consumatorilor cu privire la performantele reale ale produselor/ serviciilor oferite (intrucat legea aferenta publicitatii inselatoare nu se aplica in conditiile pasivitatii absolute a CNA, ANPC, OPC, APC care nu se sesizeaza din oficiu si asteapta sesizari carora …..nu le dau curs …..datorita procedurilor judiciare extrem de imprevizibile, greoaie si lente) ... Mai castiga si agentii/ operatorii economici de la noi care ajung prin publicitate mai mult sau mai putin veridica si obiectiva sa-si vanda produsele si serviciile lor, indiferent de calitatea acestora, pe pietele romanesti ....
    Ar trebui sa stim ca in statele dezvoltate mesajele publicitare nu sunt platite de furnizorii (producatorii, prestatorii, distribuitorii) subiectivi ci de organisme neutre (angajate de organizatiile guvernamentale si neguvernamentale de protectie a consumatorilor pentru a proteja EFECTIV si EFICIENT consumatorii prin informatii obiective, veridice, relevante, precise).. Aceste organisme neutre pot fi laboratoare de testare, organisme de inspectie si organisme de certificare - toate existand si la noi dar …. nefiind utilizabile legal! Juristii cabinetului Stolojan au eliminat in 1992 din proiectul viitoarei OG 21/1992 privind protectia consumatorilor prevederile referitoare la TESTAREA COMPARATIVA A PRODUSELOR SI SERVICIILOR OFERITE PE PIETELE DIN ROMANIA....Oare de ce ? In plus, credibilitatea si eficienta protectiei consumatorilor din Romania au scazut drastic dupa aderarea Romaniei la UE in 2007, dar nu datorita noilor reglementari impuse prin Acquis Communautaire ci datorita unor deficiente legislative si institutionale majore din Romania...PANA CAND ???
    • Like 4
    • @ Dragulanescu Nicolae
      Felicitari. Va impartasesc punctele de vedere.
      • Like 0
    • @ Dragulanescu Nicolae
      Felicitari. Va impartasesc punctele de vedere.
      • Like 0
    • @ Dragulanescu Nicolae
      Felicitari. Va impartasesc punctele de vedere.
      • Like 0
  • Reclamele la medicamente au o agresivitate nemaiintalnita. Parca se revarsa in compensatie cu interzicerea lor in alte tari. Romania, cred ca este tara cu cele mai multe firme de farmacie. Este una dintre putinele ramuri si afaceri care merg bine, in special in crize ca cea pe care o traverseaza omenirea in prezent. Se face reclama la acelasi medicament sub denumiri diverse fabricat in "fabrici" obscure, de cartier sau de marii producatori mondiali. Ofertele de pret sunt mincinoase si sumt maximizate fara limite. Este un adevarat desfrau al producatorilor de medicamente si al farmaciilor. E dubios cum o firma farmaceutica - Te i- poate vinde acelesi medicamente la preturi sensibil mai mici decat toate celelalte! Si este dubios, nu din partea respectivei firme ci a celorlalte care practica specula. Este inadmisibil ca sa se importe medicamente si acestea sa fie sustrase, asta-i cuvantul, de pe piata de criminali afaceristi, mai bine zis bisnitari ordinari, pentru a fi exportate in alte tari cu preturi "avantajoaase". Ce parlament imbecil a aprobat o asemenea practica, condamnand bolnavii la moarte prin lipsa medicatiei? Si mai credeti ca se va permite Institutului Cantacuzino sa-si reia productia de vaccinuri? Sunt convins ca niciodata marii producatori nu vor permite unui concurent redutabil sa-si revina. Nu mai stiu care guvern s-a facut pres in fata banditilor mondiali farmaceutici, dar au fost niste criminali.
    • Like 2
  • In primul rand, hai sa oprim reclama la FARMACII. Atata timp cat o farmacie are autorizatie de functionare, ele sunt teoretic la fel. Diferenta ar trebui sa o faca personalul, in principiu farmacistii, nu 2 lei in plus sau in minus la un produs.
    Apoi, as fi de acord cu o reclama de o jumatate de an in cazul unui produs OTC, proaspat lansat, pentru a-l face cunoscut pacientilor. Atat. Medicamentele ce se elibereaza pe baza de prescriptie medicala nu pot face obiectul reclamelor, si asta asa ar trebui sa ramana,
    • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult