Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

„Din martie n-a mai sunat telefonul până în iunie. Și noi trebuia să facem ceva să scăpăm de marfa perisabilă”. Puterea de a te reinventa în pandemie: Dragoș Ungureanu, Atelier Cortez, în „Republica antreprenorilor”

Atelier Cortez

Mirosul de migdale fierbinți care îi învăluie bucătăria atunci când scoate macarons din cuptor și aromele intense ale cremelor de zmeură, lămâie sau ciocolată, îl entuziasmează pe Dragoș Ungureanu la fel de mult și acum, după mai bine de 10 ani de când a început să descopere secretele pretențiosului desert. Sau poate chiar mai mult. Pentru că și-a cultivat pasiunea și și-a transformat priceperea într-un business de aproape un sfert de milion de euro în 2019, după ce a tatonat piața aproape 6 ani testându-și produsele: macarons și ciocolată.

Atelier Cortez a început să funcționeze cu cuptoarele turate la maximum, din 2016, când Dragoș Ungureanu a decis să plece din Austral, companie specializată în distribuția de birotică și papetărie, pentru care lucrase aproape 15 ani, coordonând echipele de vânzări din orașele Moldovei și din București. Un job care i-a permis să-și testeze ideea de business, în care a investit pe parcursul a 6 ani 60.000 de euro: în echipamente, materii prime, mostre, cursuri de specializare și stagii de pregătire în Franța.

„Fiind în piața de business to business și având legături cu departamentele de marketing, HR și achiziții în companii mari din telecom, bănci, asigurări, retaileri, am început să fac niște asocieri între brandul acestora și culorile macaronșilor. Și am început să duc la degustări, pur și simplu, fără să încerc să rup vreo promisiune pentru o comandă. Era o piață pe care o cunoșteam și de care am profitat. Iar feed-back-ul pe care l-am primit a fost foarte bun. (...) Sunt foarte puțini antreprenori care au o viziune din nimic. De exemplu, dacă ai lucrat 10 ani într-un business de IT, la un moment dat poți să te gândești să dezvolți ceva pe cont propriu. La fel a fost și la mine”, spune Dragoș.

În paralel cu testarea produsului, Dragoș a mers la cursuri și chiar a lucrat câteva luni, fără să fie plătit, în mai multe ateliere din Franța astfel încât să afle toate secretele unui macaron bun: textură crocantă la exterior, gumată în interior, obținerea așa-numitului „picioruș”, influența factorilor de mediu precum umiditatea făinei de migdale sau temperatura din cameră în procesul de fabricație, cantități foarte exacte ale ingredientelor pentru creme. 

„Băieți, ăsta e blue ocean. Nu există în România așa ceva!”

Macaronul este un desert foarte versatil, însă această caracteristă poate fi valorificată numai atunci când ajungi să stăpânești tehnica și principiile de combinare a ingredientelor. Atelier Cortez are în prezent peste 50 de feluri de ganache, inclusiv cu brânză și somon sau roșii și anchois, pentru că macaronul poate trece din zona de desert în zona de aperitiv. Iar pe această versatilitate a macaronului a mizat și Dragoș. Și pe încă ceva care i-a oferit avantajul competitiv de care are nevoie orice business.

„Într-o vizită în Florida, am primit macaron cu logo pe el. Și mi-am zis: Băieți, ăsta e blue ocean. Nu există în România așa ceva! Nu are rost să mergem pe cărări bătătorite, cu macarons simpli. Pentru că nu mai face nimeni, vreau să fac eu asta. Și mi-am adus din SUA un echipament care imprimă logo-ul sau orice mesaj pe produsul finit, macarons sau ciocolată (…) Și asta este și strategia mea, foarte practică și directă, de a-mi promova produsele. La orice întâlnire merg, mă duc cu macarons cu sigla companiei persoanei cu care mă văd. Ador reacția lor când își văd logo-ul pe macarons pentru că sunt luați prin surprindere. Și încep să sădesc o nevoie. Poate nu pentru atunci sau nu pentru acea companie, dar poate pentru viitor sau pentru un eveniment personal ori pentru acasă”, spune Dragoș.

Dincolo de versatilitatea în sine a produsului și de posibilitățile tehnice de a-l personaliza, antreprenorul a mai adăugat încă un „ingredient” modelului de business, pe care îl furnizează soția sa, Camelia: crearea mai multor tipuri de ambalaje care pot duce personalizarea la un alt nivel, permit asocierea de alte produse cum sunt florile sau vinul, dar care în aceleași timp cresc și gradul de flexibilitate atunci când trebuie să te încadrezi în bugetul unui client.

„Macaronul e un produs versatil și nou. Putem combina diverse arome, culori, putem printa pe el sau pe cutie, îl putem pune în ambalaje de diverse forme. Și astfel ne putem plia pe bugetul clientului. Dacă ai un buget de 10 lei pentru un cadou, eu pot să-ți ofer ceva, pentru că nu produc în serie. Acesta este avantajul unei firme mici: flexibilitatea. Noi facem totul, inclusiv cutiile, și atunci ne putem adapta la nevoile clientului”, explică Dragoș.  

„În fiecare an inventăm ceva”

În prezent, 90% din vânzările Atelier Cortez sunt generate de companii care cumpără cadouri corporate pentru parteneri sau angajați în perioadele de 1-8 martie, Paște, 1 iunie, Crăciun, zile onomastice sau de naștere, cadouri special create prin care să marcheze lansarea unui nou produs sau serviciu, aniversări ale prezenței pe piață sau alte evenimente, precum și workshop-uri pentru motivarea angajaților în cadrul cărora învață să facă macarons și ciocolată.

Dragoș a reușit să-și crească vizibilitatea și datorită prezenței în catalogul de cadouri corporate al Austral, unde și-a listat produsele chiar la invitația proprietarului business-ului.

„Austral este distribuitorul meu la nivel național. În orice ofertă de Crăciun e și macaronul Cortez, și peste 80 de oameni povestesc clienților din România și despre produsele mele. Nu vorbim de vânzări impresionante, dar marele meu câștig este vizibilitatea, iar pentru Austral, diversitatea”, spune Dragoș.

Și se asigură că oferă diversitate venind în fiecare an cu concepte noi. De exemplu, anul trecut, a încheiat un parteneriat cu crama Kelaru, iar acum poate mixa într-o cutie special creată, vinuri și ciocolată conținând ingrediente precum parmezanul, care să potențeze notele sortimentului ales.

Însă Dragoș nu neglijează nici segmentul consumatorilor finali și al evenimentelor private. Pentru că așa a și început: în timpul săptămânii lucra la Austral, iar în weekenduri cocea macarons pentru botezuri și nunți. Și în prezent merge la astfel de evenimente, care se organizează în special pe perioada verii, când cererile venite din partea companiilor sunt mult mai reduse. În plus, la fel ca în cazul companiilor, poate livra cadouri personalizate specifice unor astfel de evenimente, cum sunt invitațiile sau cadourile oferite invitaților. Pe site, există și un configurator prin care poți comanda online și personaliza macarons sau ciocolată.   

„Pandemia ne-a prins cu stocuri de 15.000 de euro. Trebuia să facem ceva”

Atelier Cortez și-a dublat cifra de afaceri de la an la an, după ce în 2017 a fost pe zero. Estimările pe 2020 vizau vânzări de 400.000 de euro, dar după trei luni în care telefonul nu a sunat deloc, Dragoș crede va rămâne la nivelul de anul trecut, când cifra de afaceri a fost de 240.000 de euro. Asta pentru că a găsit o soluție pentru a limita pierderile din pandemie, iar vânzările din septembrie și octombrie au revenit la nivelul din perioada similară a anului trecut.

„Anul începuse bine și în primele două luni dublasem vânzările comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. În martie însă am vândut de 700 de euro, față de 30.000 de euro în 2019. Pe 5 martie am livrat ultima comandă și nu a mai sunat telefonul până în iunie. Iar noi aveam stocuri de marfă și ambalaje de 15.000 de euro. Trebuia să facem ceva cu acea marfă perisabilă”, spune Dragoș.

Așa că în cutiile pe care deja le avea, a pus câte 200 de grame de ciocolată neargă, cu lapte și albă, goji, semințe, alune, fistic prăjit, un cântar, un termometru, niște forme de tablete și rețete, și i-a invitat pe părinții și copiii care trebuia să stea în case, să se joace de-a ciocolatierii. Ideea kitului Ciocolatierului amator a prins și a reușit să scape de stocuri. Dragoș spune că nu a câștigat aproape nimic, pentru că a trebuit să investească în promovare pe rețelele de socializare, dar nici nu a pierdut aproape nimic.

Dragoș crede că antreprenor este cel care își transformă un vis în realitate și face orice pentru asta. Iar visul lui pentru viitorul apropiat este să deschidă un punct fizic, într-o zonă cum este, de exemplu, Centrul vechi, unde oamenii să poată veni și să asiste la întreg procesul de preparare macaronșilor și ciocolatei. Până atunci, îi încurajează pe toți cei care o idee de afacere să o pună în practică.

„În orice faci, dacă pui suflet, ai un produs așa cum trebuie, îți respecți promisiunile și muncești de 10 ori mai mult decât la un angajator, nu se poate să nu ai succes. Iar România este încă o piață care oferă tot felul de oportunități, la tot pasul. Dacă ai o idee, nu e târziu nici în 2020 să o pui în practică”, crede Dragoș.

Fișa de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? O idee și curaj de a o pune în practică.

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Resurse financiare și niște pe uși pe care să le poți deschide pentru a discuta despre ideea ta și a o vinde.

A fost vreun moment în care ai vrut să renunți? Nu, niciodată.

Când ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? Ador și îmi dă putere prima reacție a clientului când vede logo-ul lor pe macarons.

Ce este antreprenorul? Cel care pune un vis în realitate și face orice pentru asta.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială- 60.000 euro

Număr de angajați- 3 angajați plus sezonieri care pot ajunge până la 8.

Timp de recuperare a investiției – N/A

Cifră de afaceri (2019): 240.000 de euro

Profit: 30%

Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult