Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Priviți ce se întâmplă la Sibiu: Unde ne-au adus trei decenii de libertate a filmului de non-ficțiune

astra film festival sibiu

 (Foto: Sebastian Marcovici)

Filmul documentar a fost, întotdeauna, pentru mine un joc complex și fascinant al minții, al identității, al experiențelor umane care nasc mici drame interioare sau strămutări de conștiință.

Am fost dintotdeauna fascinat de povești și le-am căutat cu pasiune, mai ales în ultimii 30 de ani în care am putut face filme așa cum mi le-am dorit, în libertate. Am ales să vorbesc în filmele mele despre oamenii și locurile care mă fascinează, despre istorii umane și despre realitatea istorică. Și pentru că era o vreme în care TeleEnciclopedia era singura formă de documentar cunoscută în România, acum 26 de ani am fondat primul festival al filmului de non-ficțiune din România, Astra Film Festival, care între timp a ajuns un adevărat reper pentru cinematografia europeană de gen. Am reușit să creăm un spațiu liber pentru discuții pe teme nonconformiste pentru publicul obișnuit cu imagini clasice și ușor de consumat. Probabil acesta a fost atuul nostru, că am putut să stimulăm dinamismul și forța de experimentare a publicului și simțim cum interesul oamenilor față de cinematografia realității este într-o continuă creștere de la ediție la ediție. La Astra Film Festival, publicul vine să se privească pe marele ecran ca într-o oglindă, să conștientizeze, să se auto-analizeze și să fie provocat din punct de vedere social și emoțional.

La ediția din acest an, ne-am propus să privim spre trecutul imediat ca o retrospectivă a acestor trei decenii de libertate. Dacă filmul românesc de non-ficțiune își datorează existența Revoluției din 1989, care a făcut posibilă libertatea de expresie deplină, atunci Astra Film Festival este locul cel mai potrivit pentru a sărbători. Festivalul de la Sibiu are, astfel, una dintre cele mai puternice selecții de documentare pe teme socio-politice din ultimii ani, iar acest fapt este dovedit chiar de Gala de deschidere, când va fi proiectat, în premieră națională, documentarul „Funeralii de stat” în regia lui Sergei Loznitsa, un film-eveniment care explorează impactul pe care l-a avut moartea liderului Stalin în 1953 asupra întregii Uniuni Sovietice și surprinde momentul înmormântării ca un apogeu al cultului personalității dictatorului. În aceeași notă, discuția cu Emil Hurezeanu, ambasadorul României la Berlin, va avea ca punct de pornire filmul lui Loznitsa și va fi axată pe natura și moștenirile regimurilor comuniste, care încă bântuie aceste timpuri în care trăim cu toții. Tocmai de aceea, consider că filmul lui Loznitsa și discuția cu Hurezeanu sunt atât de necesare astăzi, încât meritau acest cadru special.

Avem, de asemenea, ocazia să introducem publicului de la Astra Film Festival producții ale unor regizori, precum Werner Herzog cu „Întâlnire cu Gorbaciov”, un dialog cu ultimul secretar general al URSS despre eșecul experimentului comunist și propria sa contribuție la încheierea acestuia; sau Jürgen Böttcher cu „Zidul”, un documentar de referință despre căderea Zidului Berlinului.

La 30 de ani de la Revoluția din 1989 și căderea comunismului în România, Astra Film Festival aduce pe marele ecran un fragment din acest macroeveniment, așa cum l-a documentat regizorul, Dobrivoie Kerpenisan, în satul său natal de lângă Timișoara. Documentarul „Rebeli cu o cauză”, proiectat în premieră mondială la Sibiu, pornește de la acele imagini și ajunge la protagoniștii lor așa cum sunt ei astăzi.

Una dintre marile mele dorințe legate de acest festival a fost să îl ancorăm întotdeauna la ceea ce se întâmplă în lume în materie de producție de film, iar modul în care evoluează tehnologia cinematografică ne ajută să spunem povești în forme absolut spectaculoase și neașteptate. De aceea, de patru ani consecutivi, instalăm în Piața Mare din Sibiu, Domul mare pentru proiecții 360 de grade (full-dome) și Domul mic pentru producții în realitate virtuala (VR). 

Multe dintre aceste filme au pentru mine și o miză personală. Cei care mă cunosc știu că în spatele preocupărilor mele se află întotdeauna o curiozitate activată de modul în care societatea evoluează acum. Cred că, în ultimă instanță, suntem suma istoriilor noastre personale – a experiențelor, a educației primite, a convingerilor și valorilor dobândite în familie, a încercărilor destinului și, nu mai puțin, a propriilor decizii. Filmele documentare importante, cele care rămân în memoria colectivă, surprind chiar acest joc, al circumstanțelor și al conștiințelor. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Laurențiu Beșu

Un val de reacții fără precedent traversează sistemul judiciar românesc, după ce judecătoarea Sorina Marinaș, de la Curtea de Apel Craiova, a publicat pe Facebook un mesaj de solidaritate cu judecătorii Laurențiu Beșu și Raluca Moroșanu — două dintre vocile care au semnalat public presiuni, disfuncționalități și nereguli sistemice din interiorul justiției, în urma publicării unui documentar Recorder despre sistemele obscure care controlează justiția românească în ultimii ani.

Citește mai mult

Ilie Bolojan dec 2025

- vă ofer soluția pentru a rezolva problema banilor pentru români în 24 de ore: decideți că infracțiunile de corupție nu se prescriu, așa cum s-a procedat în cazul omorurilor și al violurilor; foto: Profimedia

Citește mai mult

 Vlad Predescu.

„Mi-am operat mama, căreia am pus o proteză de șold și mi-am făcut curaj, aș putea spune, câteva luni. După ce am intrat în intervenție și am reușit să mă detașez și să uit că o operez, lucrurile au decurs foarte bine. Slavă Domnului, e pe picioarele ei și merge în continuare”, spune medicul ortoped al cărui nume este sinonim cu excelența în chirurgia artroscopică și a genunchiului: Vlad Predescu. Imagine din arhiva personală a dr. Vlad Predescu

Citește mai mult