Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Profesorii predau, elevii se predau

Monica Anisie

Doamna Paisie, sau cum o cheamă, ministrețea Educației, a produs unul dintre cele mai pătrate argumente circulare din câte cunosc.

44% dintre elevii români în vârstă de 15 ani sunt analfabeți funcțional – este concluzia testului internațional PISA.

Nu trebuie să ne îngrijorăm, a zis ministrețea, deoarece testul nu se referă la ce știu elevii, ci la utilizarea a ceea ce știu. Ceea ce reprezintă chiar termenii de definiție ai analfabetismului funcțional! Deci: aproape jumătate dintre elevi sunt analfabeți funcțional pentru că sunt analfabeți funcțional, nu vă faceți griji!

Apoi, aceeași persoană, precum și alți înțelepți didactici și pedagogici atrag atenția că elevii români nu sunt pregătiți pentru a susține un astfel de test străinez. Altă gogomănie, cu parfum de viorică.

Ca să răspunzi la întrebările PISA nu trebuie să te pregătești în mod special. Nu trebuie să înveți pe dinafară rezumate la literatură, nu trebuie să știi date, cifre, citate. Trebuie ceva, iată, mult mai greu: să gândești și să exprimi ce-ai gândit, în limba română, corect, coerent, cu sens.

Nu e nevoie să „știi” un răspuns unic, standardizat, dai răspunsul tău, care diferă de al altora.

În cazul întrebărilor de geometrie, soluția nu presupune să știi vreo teoremă, lemă, formulă. E suficient să ai o capacitate minimală de a lucra cu mintea ta asupra datelor din enunț.

Surâzăreața Paisie spune că va transmite profesorilor de limbă română să nu mai oblige copiii să învețe rezumate. Așa, și? Dacă nu mai fac asta, atunci ce mai fac mulți dintre profesorii de română? Dacă respectivii au fost în stare, ani în șir, să le ceară așa ceva elevilor, vor fi în stare să-i învețe să citească cu creierul lor o poezie?

Să precizăm niște lucruri, luând ca exemplu un cuvânt: „efect”. Potrivit dicționarului, „efect” înseamnă: 1. Fenomen care rezultă dintr-o cauză. 2. Traiectorie pe care o capătă mingea, bila, pucul, la diferite jocuri. 3. Impresie produsă asupra cuiva. 4. Îmbrăcăminte militară, echipament. 5. Hârtie de valoare.

 A ști cuvântul „efect” înseamnă a-l fi auzit sau văzut scris, dar a nu avea o idee clară asupra sensurilor lui. Așa cum spui despre un ins că îl știi, dar nu poți să spui că îl cunoști.

A cunoaște cuvântul „efect” înseamnă a fi sigur de măcar unul dintre sensurile lui, enumerate mai sus. Cu cât posezi mai multe sensuri, cu atât cunoști cuvântul mai bine.

A înțelege cuvântul „efect” înseamnă a fi capabil, pe baza cunoașterii lui complete, să-l folosești într-un context, rostit sau scris, fără a crea confuzii, aberații sau semnificații incomplete.

Cei 44% sunt cei care cel mult ating parțial nivelul cunoașterii și deloc pe cel al înțelegerii. „Cine știe, cunoaște” este una dintre zicătorile cele mai neadevărate din câte cunosc.

Lăsând la o parte profesorii care sunt mai bătuți în cap decât elevii pe care îi bat în cap, dureros de mulți zei ai catedrei „predau”. Nefast verb, echivalabil cu „predică”. Dascălul vorbește neîntrerupt, absent, indiferent, dar ferească Dumnezeu să-l întrerupă cineva. Bieții elevi, fie iau notițe în neștire, fără să înțeleagă aproape nimic, fie se uită pur și simplu pe geam. Se predau... Apoi, trebuie să reproducă, fără să „greșească” o iotă, vorbitura sacră...

Un profesor adevărat nu „predă”, nu „predică”, nu „spune”. Se străduiește să-i determine pe elevi să „spună” ei, să „descopere”, astfel încât cunoștințele să devină „ale lor”, recreate de ei. Dar asta înseamnă competență, voință bună, muncă, dăruire, care nu se găsesc pe toate drumurile.

Cauza principală a buimăcelii elevilor sunt profesorii.

Doamna profesoară Paisie a mai aruncat o vorbă grea: elevii nu au avut motivație, pentru că testul PISA nu e competițional. Ba bineînțeles că este, în urma lui România a ajuns pe locul penultim în lume. Dar și dacă n-ar fi, gura păcătoasei iarăși adevăr grăiește: așa este, elevul obișnuit, dacă învață, învață pentru notă, pentru teză, pentru examen, după care uită într-un timp record ce-a îndesat în țeastă. Nu învață, pur și simplu, ca să înțeleagă lumea în care trăiește...

În fine, această Makarenka a noastră a revoluționat gândirea pedagogică din toate timpurile cu o singură frază: „E problemă de sistem, trebuie făcută reforma, de către toți, minister, profesori, părinți, elevi”.

Da, stimată doamnă Monica Anisie, dar, în spiritul a ceea ce am spus mai sus, să definim cuvântul reformă, ca să ne înțelegem.

Reformă înseamnă să nu fi fost numită dumneavoastră ministru al Educației.

Cum totuși ați fost, reformă înseamnă să fiți demisă cât mai repede, înainte de a-l concura pe Liviu Pop-Genunche cu alte inepții, și mai năprasnice.

Și reformă înseamnă, înainte de orice, pregătirea profesională, pedagogică și umană a profesorilor, precum și selecția lor naturală.

Căci educația, în ciuda a ce pretindeți matale, ca să fugiți de răspundere împreună cu breasla, nu o face întregul popor, o fac cei plătiți pentru asta.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mick check icon
    Nu are nimic de-a face cu articolul, dar nu stiu unde s-ar potrivi.
    Observ reclamele lui Firea constant pe Digi cum a a dat EA atatia bani pentru dinti, pentru gravide, pentru toti.
    Vai ce primar de prima clasa sa foloseasca banii publici pentru promovare personala.
    Oare cat a platit ea pentru acele reclame?.. pe care le vad inclusiv pe Digi24.
    Daca sunt obligati sa le dea pe post inteleg. Daca nu, sa le fie rusine ca pot dau pe post asemenea mizerii.
    • Like 1
    • @ Mick
      Mick check icon
      Bravo domnule Popescu. Am urmarit "cap limpede" in seara asta. Va multumesc din suflet pentru comentariul dumneavoastra in legatura cu reclamele lui Firea. Respect!!
      • Like 0
  • Intr-o comunitate in care cei mai multi isi inteleg rolul si rostul, chiar cu un sistem imperfect de norme, lucrurile merg bine. Noi insa avem probleme atat cu comunitatea, cat si cu sistemele de norme. Dar, continuam sa credem si sa clamam ca noi suntem cei mai ... si ca altii sunt de vina ca ajungem mereu in rahat!
    • Like 1
  • Ce au in comun niste #bostani niste #seminte si niste #casapi ?.si cu ce se aseamana la nivel experimental ?.in rest #nocomment.
    • Like 1
  • Valentin check icon
    PISA este un test practic, despre cum să faci cutare sau cutare lucru în viaţa reală.
    • Like 0
    • @ Valentin
      Un prof capabil in Romania ii poate pregati foarte bine pe elevi pentru teste de tip PISA si chiar mai mult, respectand programa.
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      Da, desigur, aşa se şi întâmplă.
      • Like 3
    • @ Valentin
      Cu profi capabili, si excluzand situatiile extreme (saracie extrema, probleme in familie etc.) da, chiar asa se intampla. O stiu din proprie experienta.
      • Like 2
  • Gabi check icon
    Un angajat trebuie să producă din prima zi! Un om cu o diplomă, trebuie să fie capabil să facă exact ce scrie în diploma respectivă – chiar din prima zi.
    În România, firmele sunt păcălite şi furate de două ori:
    1. Taxe grele pentru sistemul de învăţământ, tocmai ca să obţină în schimb angajaţi competenţi.
    2. Salarii minime garantate lunar pentru plata unor incompetenţi semi-analfabeţi.
    E aberant să îi faci training din banii tăi unui absolvent care habar n-are să scrie corect, nu poate să-ţi aducă nici un ban în firmă, dar primeşte prin lege un salariu minim garantat, în timp ce învaţă meserie. Şi care e oricând pe picior de plecare.

    De fapt, nu doar firmele sunt păcălite, ci toţi contribuabilii care plătesc taxe şi impozite pentru sistemul de învăţământ. Statisticile arată că 50% din viitorii absolvenţi declară că intenţionează să emigreze după absolvire. Degeaba tot continuăm să băgăm bani într-un sistem socialist, dominat de bugetari, care nu e în stare să reîntoarcă plus-valoare.
    • Like 6
  • Valentin check icon
    Aşa da, ca la noi nu:

    https://www.youtube.com/watch?v=dqTTojTija8
    • Like 1
    • @ Valentin
      Nu ca o melodie ar constitui un argument, dar nu pot sa nu observ ca acea critica este adresata unuia din sistemele din vest care au o programa foarte aerata.
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      Finlandezii au, americanii nu prea. Programa lor e mult mai aerată decât a noastră, dar nu se compară cu cea a ţărilor nordice sau chiar cu educaţia niponă. Japonezii au o programă la fel de aerată, cu toate că stau la şcoală de dimineaţa până seara. Pentru ei educaţia înseamnă comunitate, înseamnă să deretice - nu au personal de serviciu - să gătească etc.
      • Like 1
    • @ Valentin
      Glumiti, nu? Luati o carte de teste SAT si vedeti ce examen dau americanii la sfarsit de liceu. Este super aerata programa lor. Daca a finlandezilor e inca si mai aerata decat a americanilor sunt cu atat mai convins ca sistemul lor nu merita imitat - ce se face in State la liceu e o gluma proasta. A japonezilor e destul de similara cu a noastra. Presiunea de a intra la o facultate buna e insa atat de mare incat orice incercare de a mai aera programa la ei a fost compensata imediat de scolile unde se fac cursuri in plus (meditatii cum le-am zice noi) pentru pregatirea de admitere.
      • Like 1
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      Programa japonezilor nu este similară cu a noastră, iar despre presiunile de care vorbiţi, le găsesc absolut normale. Cunosc şi şcolile care fac cursuri în plus şi mi se par foarte ok.
      N-am pledat niciodată pentru un învăţământ simplu, ci pentru un învăţământ bazat pe libera alegere. Frumuseţea sistemului japonez este că te lasă SĂ ALEGI.
      Sistemul japonez este un sistem MODULAR. La acele şcoli de care vorbiţi se face strict specialitate pe care o alegi. Nu se fac alte lucruri. Elevul japonez nu cară în spinare raniţa unor materii care nu-i folosesc.
      • Like 3
    • @ Valentin
      Este similara, o stiu de la cineva care preda acolo. In liceu de exemplu la analiza ating in mare cam aceleasi teme pe care le atingem si noi, doar ca nu chiar la fel de riguros. Dupa care elevul se duce la acele scoli unde se lucreaza in plus ca sa inteleaga ce la scoala s-a facut cam ca o spoiala. Adica pana la urma fac tot ce facem noi, dar ceva mai ineficient.
      "Cunosc şi şcolile care fac cursuri în plus şi mi se par foarte ok." - aha, adica meditatiile sunt OK in Japonia, dar in Romania vai ce nasoale sunt, nu? Judecati cu dubla masura.
      Si sistemul nostru te lasa sa alegi - iti alegi profilul liceului.
      • Like 2
    • @ Valentin
      Teodora check icon
      Vedeți ce spun estonienii despre libertatea de a alege. Ei sunt actualii lideri conform rezultatelor testelor PISA. Au avut că model Finlanda, însă au adaptat modelul la societatea lor. Și au investit masiv. Ceea ce ar trebui sa facem și noi. Daca nu cumva suntem incapabili să gândim singuri.
      • Like 3
    • @ Teodora
      Delia MC Delia MC check icon
      Ați atins miezul problemei (gânditul cu capul propriu încă dă unora dureri de cap).
      • Like 1
  • Teodora check icon
    Daca nu erau testele PISA discutam si acum tot despre facebook-ul lui Dragnea.
    Deci, tot raul spre bine: si-a amintit toată lumea ca totul pornește de la educație. Sper sa nu rămânem doar la discutii. Astept experții în educație. Si pana acum erau tot experti si nu au făcut nimic concret. Acum e momentul lor.

    • Like 4
  • Aad check icon
    Incep sa cred din ce in ce mai puternic faptul ca PNL vrea sa intre in istorie, langa PNT-CD. Adica la pubela istoriei politice din Romania. Altfel nu poti explica aberatiile de numire sau mentinerea in functie unora gen Ion Stefan sau a doamnei Anisie.
    In alta ordine de idei, chestia cu stalcit/pocit numele persoanelor intr-un articol, chiar parodie sau pamflet, era o marca de comert a lui CV Tudor. Ca domnul CT Popescu face abuz de stilul acesta nu prea ma linisteste....
    • Like 2
  • Elevii, amaratii de ei, de mici ni se predau noua, au incredere in noi si in alegerile noastre pentru ei. Iar noi ii ducem la scoala! Ei fac ce li se spune sa faca acolo, iar noi ii incurajam, ii intrebam de note, ii certam sau ii laudam. Uneori ii mai ajutam la lectii si atunci ne ia dracu vazand cat sunt de incarcati.
    Dupa cum arata rezultatele PISA, scoala romaneasca arata din ce in ce mai mult a centru de zi in care ne depozitam copiii pana cand ii reintalnim seara, mult prea obositi pentru a mai vedea ce-i cu ei, increzatori fiind pana la prostie in miracolul pe care il va face doamna Anisie & co.
    Reforma inseamna ca centrul de zi se transforma in scoala, iar copii reusesc in viata cu cele deprinse de la profesori care-si merita titula.
    Absolut de acord cu autorul, ar trebui ca d-na ministru sa plece acasa. Ce e mai grav e ca a fost atatia ani inspector scolar, adica a profesat nestingherita dezinteresul fata de viitorul copiiilor nostri.
    Vreau un neamt la educatie, se poate?
    • Like 6
  • Impartasesc, per ansamblu, concluziile articolului. Dar, vazand continutul testelor in cauza, imi este limpede ca raspunsul acestora nu reflecta neaparat sau doar o problema de analfabetism functional, caci a nu cunoaste maniera de administrare sau aplicare practica a unor texte citite in anumite/varii stiinte, discipline sau materii nu echivaleaza de plano cu analfabetismul functional (altminteri, nu ar exista om pe planeta care sa nu fie un analfabet functional). In plus, continutul si rezultatele acestor teste implica si o problema de capacitate intelectuala, de coeficient de inteligenta. Iar asta este o problema mult mai delicata, care in multe cazuri nu poate fi rezolvata asa simplu sau chiar deloc in sensul obtinerii unor rezultate valoroase la nivel de mase in legatura cu astfel de teste, in esenta implicit de inteligenta. Oricum, ar fi interesanta o testare cu intrebari similare si pentru adultii societatii romanesti, in mod special apartenenti ai celor mai exponente categorii socio-profesionale: politica, administratie, invatamant, justitie, inginerie, mass-media, IT etc. Am putea avea surprize asemanatoare...
    • Like 2
    • @ Cris Juganaru
      ...ma refeream la diverse categorii socio-profesionale in diferite domenii precum cele exemplificate...
      • Like 0


Îți recomandăm

Fată la școala online

„Mai țineți minte emoțiile de la examenul de șofat? Ei, cum ar fi dacă, după câteva mii de ore de șofat, ați mai da unul? N-am niciun dubiu, ar fi fără mare panică. Așa e și cu testele la matematică”, spune Gabi Bartic. (Foto: Profimedia)

Citește mai mult

Copii talentați

„Am descoperit un număr foarte mare de copii extraordinar de talentați, performanți, competitivi - și mulți dintre ei nedescoperiți până acum. Pentru că mai ales cei din zona rurală sau din urbanul mic au șanse slabe să participe la olimpiadele tradiționale, creion-hârtie - însă au putut participa fără opreliști la olimpiada digitală”, explică Dragoș Iliescu.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Învingător

„Am fost un caz mai complicat. Ce pot eu să afirm este ca domnul profesor doctor a fost dirijorul unei orchestre, după mine impresionante, pentru ca eu am accesat aproape toate disciplinele spitalului în afecțiunea pe care am avut-o eu”, se destăinuie Marin Florin.

Citește mai mult