Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Proiect OUG: Șoferii UBER și Taxify vor fi amendaţi de câte ori sunt prinşi transportând persoane fără a avea autorizaţie

Taxi vs Uber

Foto: Inquam Photos

Ministerul Dezvoltării a inițiat un proiect de OUG care prevede ca toţi şoferii care fac transport de persoane sau de marfă fără a deţine autorizaţie să fie amendaţi de câte ori sunt prinşi, relatează News.ro. Până acum, exista în legislație condiţia ca aceştia să facă astfel de transporturi „în mod repetat" pentru a fi sancţionaţi, condiție care va fi eliminată în noul act normativ. 

"Este dificil ca organele de control să probeze caracterul repetitiv al faptei, astfel încât să poată aplica sancţiunea", argumentează iniţiatorii.

În forma actuală, articolul 55, pct. 3, lit h) din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere prevede că este considerată contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei efectuarea, în mod repetat, de transport public, contra cost, de persoane, cu un autoturism sau de mărfuri cu un autovehicul, fără a deţine pentru acesta, după caz, autorizaţie taxi valabilă sau copie conformă valabilă.

Măsura va afecta în special firmele Uber și Taxify, față de care taximetriștii au protestat în mod repetat. 

În România, există peste 2,5 milioane de utilizatori ale aplicaţiilor de mobilitate urbană, iar 80% dintre aceştia consideră că găsirea unei maşini ar fi mult îngreunată dacă aplicaţiile nu ar mai exista, potrivit unui studiu efectuat de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES), citat de News.ro.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nu inteleg. Cum poate fi oprit cineva si dovedit ca face transport in sistem Uber. Adica, oprit, poate fi. Dar cum doveste politistul ca pasagerii nu sunt rudele, prietenii sau vecinii soferului?
    • Like 2
  • Majoritatea taximetristilor din Bucuresti sunt niste magari -sa ma ierte umilul animal-. Daca vor concurenta loiala, n-au decat sa se comporte civilizat si sa arate si ei, la randul lor, loialitate fata de clienti. Eu nu folosesc taxiul decat in situatii extreme. I-as incuraja pe toti compatriotii mei sa faca la fel. Daca magarusii astia bipezi ar avea mai putini clienti, poate ca si-ar aduce aminte ca au interactionat si cu oameni politicosi si civilizati, de la care au atatea de invatat.
    • Like 2
  • Toti soferii Uber au atestate pentru rent a car, examene date la ARR, atestate care au fost sponsorizate de Uber. Incepand cu 15 ianuarie au ramas agreate Uber doar firmele care au licente pentru rent a car. Aceasta copie conforma, dupa lege, se da doar pe masinile proprietatea firmelor. Deci tot parcul auto detinut in proprietatea firmelor detin autorizatii si copii conforme. Problema este ca acest parc detinut de firme este de doar 20%. Ceilalti 80% sunt soferii cu masini personale. Ca acestea sa detina si ei copii conforme, trebuie sa treaca masina personala in proprietatea firmelor. Eu nu am facut-o si cred ca nimeni nu o va face. Cum a fost gandit initial acest transport la Uber, ca cei care merg la servici sa poata lua un pasager pe traseu, nu mai poate fi realizat. In momentul actual, nu exista un parc auto suficient, autorizat si cu copie conforma, pentru ca ponderea cea mai mare o reprezinta masinile private si nu pot avea copie conforma.
    • Like 0
    • @ Caravan Comander
      Ești comic. Cei care lucrează individual își pot face PFA și așa intră în legalitate. Harneala cu sharingul mai tine doar în Românica, cei de la UBER nu mai pretind în nici o altă țară că fac sharing, ei lucrează peste tot în UE(unde mai au voie să lucreze) pe licențe de închiriere. Nici nu permite aplicația lor să faci sharing, ai voie să-ți alegi destinația doar de două ori pe zi, restul curselor le faci pe sistem taxi, clientul alege destinația. Dacă tu reprezinți,, evolutia" viitorul sună rău.
      • Like 0
    • @ Adrian Ionescu
      Nu este de ras ! La tariful care este, esti limitat de cheltuieli, implicit varianta cu PFA, am facut un calcul si nu renteaza sa faci pentru o masina licenta si copie conforma. Eu am comentat, ca sa se inteleaga, ca o parte din "flota" au autorizatii si copii conforme, exact ca la taxi. Uber nu dispare...o sa dispare masinile particulare.
      • Like 0
    • @ Caravan Comander
      Să aducă tariful la un nivel corect în conformitate cu cheltuielile și astfel putem vorbi de o concurență reală. Dacă li se permite să eludeze legile în vigoare și astfel să aibă un tarif mult mai mic atunci nu putem vorbi despre o concurență reală ci despre o golănie fină. Asta e valabil pentru orice domeniu de activitate nu doar despre transportul de persoane. Rețeta poate fi aplicată după aia și în alte domenii, asta e un mare pericol. Sper că nu ăsta este viitorul, nu asta e,, evoluția " mult trâmbițată.
      • Like 0
    • @ Adrian Ionescu
      Si painea costa 80 de bani in anumite locuri si in altele 1.50 lei. Cei care vand painea cu 80 de bani nu eludeaza nicio lege ! Exact si la Uber, au tariful pe care il vor ei, platesc taxe si impozite pe ce se castiga. Ca nu este tariful corect, este o alta discutie. Cand am inceput sa fac uber, era 4 lei motorina, si de mai bine de 1 an costa in jur de 6 lei, si ei folosesc acelasi tarif. A aparut clever go, la 2 lei/km, crezi ca soferii Uber prefera clever go ? Eu zic ca da...dar reamintesc de acea copie conforma a masinilor particulare. Ai fi de acord sa treci masina "fictiv" in proprietatea firmei?...eu nu am fost, de 5 saptamani nu mai fac uber. Pentru neexistenta acestei copii conforme se primeste amenda si confiscarea numerelor de inmatriculare pe o perioada de 6 luni, deci 6 luni, nu mai poti folosi masina personala !
      • Like 1
  • Dorin check icon
    Involuăm cu legea asta, băgăm pumnul în gura concurenței .Merg cu UBER pt au mult mai multe de oferit decât ceilalți Taximetriștii clasici spun că plătesc taxe și au autorizație OK .Dar au schimbat ceva in comportamentul lor Tot, agresivi ,tupeiști puși pe jumulit clienți ,cu S h uri de mașini au rămas . Dacă schimbă ceva e bine daca NU .Vor dispărea.
    • Like 3
  • Să-mi arătați și mie unde scrie în proiect că ,, șoferii UBER și Taxify vor fi amendaţi de câte ori sunt prinşi transportând persoane fără a avea autorizaţie". În proiect se modifică doar articolul cu celebrul cuvânt,, în mod repetat" ceea ce e firesc, era cazul. Ia gândiți-vă că ar da ăștia o lege în care furtul să fie pedepsit numai dacă se dovedește, probează caracterul repetitiv al faptei. Legea românească și nu numai cere transportatorilor să aibă licență de transport și alte autorizații, așa e peste tot și în UE. Numai la noi lucrează Flower Power fără a avea nici o autorizație și asta în aplauzele lumii fine. Argumentați că taximetria e de rahat (ceea ce e corect) și atunci ăștia nu trebuie reglementați dar poziția asta e ridicolă când am putea face presiuni să aducem la standarde normale taximetria, nu e greu dar nu iese nimic din asta și UBER așa cum știm are un buget serios pentru publicitate iar cum în presă e foame mare.....
    • Like 2
  • Majoritatea clienților prefera uber. Asta nu contează?
    • Like 2
    • @ Dorca Edith
      Se pare ca la noi in tara nu conteaza nimic. E mai ieftin, mai curat, miroase mai bine?...sa dispara atunci. Nu e pentru romani. Adica UBER functioneaza in foarte multe tari din Europa sub aceiasi platforma. Lumea ii foloseste. Si taxiurile la fel. Las'sa avem de ales. Cu cat concurenta e mai mare, cu atat preturile scad. E spre binele nostru. Adica in alte tari exista si taximetria fara sofer, care mi se pare super. De exemplu in Belgia ai o splicatie pe care gasesti peste tot masini fara sofer pe care le poti folosi foarte simplu platind cu cardul ca la Uber, pe km de folosinta. O iei de la coltul casei si o lasi pe centru de exemplu. Platesti cat ai consumat. Ce-o sa faca taximetristi daca ne modernizam si noi si mai mult? Traim ca sa evoluam. Ce ne place si functioneaza ar trebui sa ramana,zic.
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult