Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Am mers și eu azi cu Uber, înainte să fie „ilegal”: „- Doamnă, noi am apărut dintr-o necesitate, pentru că taximetriștii sunt așa cum îi știți...”

Protest al taximetriștilor împotriva Uber

Membri ai Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) protestează față de practica pirateriei și față de serviciul de ride sharing UBER, în București, miercuri, 26 aprilie 2017. (Inquam Photos/ Octav Ganea)

Aud că Uber este un serviciu nonconformist și controversat „care a prins rădăcini și la noi în țară”. Mai exact în București. Înainte să fie scos „în afara legii” de Primărie, am zis să-l încerc și eu.

Concluzia cursei mele a fost: „iată că se poate!”

Făcând o comparație cu ultima mea amintire despre călătoria cu taxiul clasic din București, mi se pare că „se poate” chiar bine.

Pe domnii de la companiile de taximetre clasice îi cunosc cu bune și cu rele. Am călătorit deseori cu ei. Și sunt așa cum este în mare parte românul prestator de servicii publice: îți lasă impresia că ți-a facut un serviciu, un favor că te-a condus, te face să te simți prost , nervos, umil, pentru un serviciu plătit de tine.

Nu au culturaclientului, parcă ar dori să te facă să nu mai apelezi vreodată la serviciile lor. Să fugi de taxiuri. Unde? Păi... la Uber.

Una dintre ultimele mele experiențe cu taximetrele tradiționale a fost cam așa: 3 adulți și 3 copii într-o Dacia Logan (deși cerusem special un van), cu 5 trolere dintre care 2 la picioare noastre, un cărucior de bebe în brațele pasagerului din față și - culmea - o mașină fără aer condiționat în luna iulie! Și tot șoferul era indignat de situație...

Îi împărtășesc experienta mea șoferului de Uber care îmi răspunde:

- Doamnă, noi am apărut dintr-o necesitate, pentru că ei sunt așa.

Cât adevăr!

Dar ce mi-ar plăcea să avem alternative de genul acesta la cât mai multe dintre serviciile publice!

Poate sperăm la un transport public privat, că, sincer, al nostru, patriotic, de stat, se îngroapă singur pe zi ce trece...

Și totuși mă întreb cu scepticismul caracteristic românilor: va dura Uber, și dacă va dura, va rămâne la aceste standarde? Va plăti taxe aici (mie mi se pare fair să dai de unde primești) nu se va infecta cu „tupeu” de România? Vor apărea șoferii nepoliticoși? Vom călători cu mașini neîngrijite?...

Până una alta, Uber merge spre confortul clienților, dar, ca orice lucru care merge în țara asta în afara mâinii lungi a statului, el trebuie „controlat”. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Eu nu am călătorit cu Uber, cu taxiuri comandate prin Clever da, și la asta se adaugă 23 de ani de taximetrie în București, pînă în martie anul acesta.
    Uber există pentru că se tolerează o minciună gogonată,,ride sharing" adică un fel de ia-mă nene,de parcă transportabilul stă pe marginea străzii și...exact se nimerește o mașină în care călătorește doar șoferul care a anunțat că se duce la Dîlga din deal și coincidență exact în acel moment este o persoană sau un grup care ar vrea să se deplaseze tot acolo!?
    Am mai citit una,experiența neplăcută cu un taxi,se comandă un,,van" că erau 3 adulți și 3 copii și multe bagaje,și ce rău a fost, că a fost înghesuială...Eu îi lăsăm pe stradă,respectam legea, de ce a acceptat taximetristul să transporte un troler și un cărucior în habitaclu?La acea cursă trebuiau comandate 2 taxiuri.
    Da'e multă lume proastă prin țară asta,3 adulți și 3 copii plus multe bagaje și se dorea un ,,van" parcă am fi în SUA sau Canada.
    • Like 0
  • Eu din toata povestea asta cu uber si taximetristii spargatori de seminte din bucuresti, am aflat cui ii este frica de competitie. Vrei competitie, dezvolare, dai licenta la toata lumea, ricse, trasuri, taxi, uber etc. vezi cine ramane in piata si cine plateste taxe corect, dupa care interzici pe cei care incearca sa te pacaleasca.
    • Like 0
  • Concluzia e ca sunt prea multe constrangeri pentru taximetristi.
    Nu ar trebui sa aiba piedici birocratice nici traximetristii traditionali nici cei de la uber. Si analizele medicale, sa le poti arata cui e interesat.
    • Like 1
  • Lucian check icon
    Taximetria ar fi corecta dacă nu ar fi limitat numărul de licențe. Atunci concurenta, în sensul bun al cuvântului, ar elimina toate neajunsurile pe care le întâlnim astăzi. Clientul ar avea de unde alege. Nu mai zic de faptul ca dacă vrei sa ai o mica afacere corecta, poți sa începi cu 10 mașini noi și șoferi civilizați.
    • Like 0
  • Madam primar ....NU are cum sa interzica asa ceva, cand toata lumea foloseste UBER, guvernati, parlamentari, politisti, oameni de afaceri, muncitori etc. si oricine se respecta PE BANII LUI!
    Oarba dupa "borcanele cu mutar" jegoase si jepcare....vin sarbatorile si vor sa mearga la japca si evaziune!!!
    Problema e la "borcanele cu mustar" ca ei trebuiesc sa se reinventeze, ei sunt jegosi, ei fac evaziunea, ei au cotete si cazane, ei merg fara AC, ei put, ei vorbesc urat, ei NU te respecta, ei NU coboara sa te ajute la bagaje sa NU mai pomenesc sa coboare sa-ti deschida usa masinii smd ....si acum (ca in orice domeniu de activitate si intr-o tara ce se vrea democratica si cu economie buna) a aparut concurenta UBER & Taxify!
    • Like 5
  • Ca intotdeauna in tara asta, cand Parazitii au scos melodia "Tot ce e buna trebuie sa dispara", lumea credea ca e doar hip-hop underground. Dar e adevarul gol golut,. In Dubai folosesc exclusiv Uber, desi Taxi-urile de "stat" sunt la norma foarte ridicata. Un prieten si-a uitat portofelul in Uber. Am sunat soferul la 6 dimineata din aplicatie, pentru ca avea omul zbor la 9. Ne-am dus , am ridicat portofelul, cu toate in el, iar uber-istul a refuzat o mica atentie pentru deranjul de la ora aia.
    • Like 3
  • In primul rand trebuie mentionat ca specia asta a taximetristilor din Buc are in gena lor bine intiparita invidia ca si trasatura. Sa ne amintim ca inainte de Uber, cui.ul lor era pe taximetristii de Ilfov care aveau licente pt Ilfov dar lucrau pe zona lor si erau cumva mai usor de obtinut licentele de Ilfov, etc. In fapt, principala lor problema este alternativa, oricare ar fi ea, pt ca vine la pachet cu potentiale conditii mai bune decat ce ofera ei. Temerile aici au baza. Si mentalitatea de a nu schimba nimic conduce la actiunile din prezent: mai bine punem in miscare relatiile prin institutiile de stat sa.i declare pe aia ilegali, deci paria pt clienti, nu?
    Nimeni (dintre taximetristii astia ofensati si lezati) nu pomeneste de faptul ca multi dintre ei au deraiat catre sofieria Uber ( o parte chiar fortata de patronii de la taxi pentru a se face normele). Si de aici si pericolul real al infectarii Uber: am avut ocazia neplacuta sa am parte de un sofer tipic de taxi intr.un Uber. Binenteles ca l.am revizuit ca atare insa am ramas cu gust amar ca au reusit cumva sa intineze calitatea Uber.
    Sa fie clar pt oricine: companii precum Uber nu sunt ilegale, ci doar foarte bine adaptate la jeg si reusesc sa se desprinda din el. Numai ca, uite ca jegul vrea sa ramana doar el pe piata si face apel la insitutii la fel de jegoase ca sa loveasca in temelia unor lucruri faine. Pe principiul "statului paralel si al corporatiilor care il sustin".
    • Like 1
    • @ Feisbucu Meu
      Corect. Din 1989 și chiar de mai înainte, jegurile și-au dat mâna să "sufoce" progresul, civilizația. Cu excepția lui 2016, an in care s-a început a se încerca instaurarea normalității, timide semne de progres, repede înăbușite după câștigarea, cu maximum 15% a alegerilor măsluite, de către psd, in alianță cu alt partid trădător, alde,
      • Like 0
  • Gion check icon
    La Uber primeste si soferul si clientul rating deci bunul simt ar trebui sa fie de ambele parti. La Taxify imi povestea un sofer ca le reseteaza ratingul la nu stiu ce perioada(nu stiu daca e real e doar ce mi-a spus omul).
    Si oricare afacere care functioneaza cu rating cam tine cu dintii de el ca afacerea sa creasca.
    • Like 4
  • Moka check icon
    d-na Chelaru, totusi, 3+3 intr-o dacia logan??? hai da-o incolo de treaba. plus toate acareturile alea. erati ilegali din start. da nu te-ai gandit la copii ca-i pui in pericol??? de ce n-ai mai chemat inca un logan?
    Revenind la problema: abia astept sa apara masinile de taxi care se conduc singure. Sa faca COTARU greva cat o vrea atunci. Sa vedem ce-o sa mai interzica fi-rea.
    • Like 3
  • Liviu check icon
    Are Uber un aparat de PR, mama mama :)
    Citeam articole asemanatoare si in ziarele din Marea Britanie atunci cand primaria din Londra a decis sa nu le reinnoiasca licenta.
    • Like 1
    • @ Liviu
      Gravity check icon
      Nu-i nevoie de PR...
      Toți bucureștenii știu că taxiurile, in general, sunt cazane galbene pe roți, infecte, conduse de șoferi cocalari.
      • Like 7
    • @ Gravity
      Liviu check icon
      Nu e vorba de asta. Sunt total de acord cu afirmatile tale legate de taxiurile din Bucuresti.
      Ci de faptul ca Uber prefera sa opereze intr-o zona gri, sub acoperirea asa numitului "ride-sharing", cand toata lumea stie ca e un serviciu de taxi. Iar cand autoritatile, din oricare oras ar fi ele, incearca sa ii legifereze sau sa ii interzica, apar aceste articole care ii ridica in slavi.
      • Like 0
    • @ Gravity
      GabiC check icon
      Apropos- de "cazane"- ai la dispozitie- tot legal- sa-ti alegi tipul d emasina cu care vrei sa mergi: vrei Mercedes, Audi...e.t.c.? nimic mai simplu; exista si acum taxiuri d-astea; Ah...am uitat- costa. Iar noi- ca tot romanul rupt in coate- vrem ...gratis; Ca si pensiile, ca si ajutorul de somaj, ca si celelalte "puse la dispozitie" de stat.
      Nu sunt sofer de taxi, nu am nicio legatura cu taximetria/ sistemele de transport- insa- sunt impotriva stabilirii unor stachete diferite si ale unor sisteme diferite de "joc". Adica- daca e lege sa ai licenta- TREBUIE sa ai licenta ( lasand la o parte spagile si mizeriile la care se preteaza asa-zisii "conducatori"); Daca trebuie sa-ti faci verificarea tehnica la 6 luni- atunci o faci la 6 luni ( ca transporti oameni- cu cazanul ala- nu vite!); Au obligatiile astea ceilalti ?
      • Like 1
    • @ Liviu
      Moka check icon
      asa este. e o zona putin gri dar care in momentul de fata satisface interesul cetateanului mult mai bine decat licenta oferita de primarie.
      ride-sharing ar fi daca eu sofer zic ca am un drum din Balta Alba panan-n Drumu Taberei si intreb daca se inscrie cineva ca sa impartim costurile.
      Cred ca ar trebui schimbat regulamentul astfel incat sa includa si astfel de solutii gen UBER si sa asigure o concurenta cinstita.
      • Like 3
    • @ Moka
      Liviu check icon
      Nu e vorba de oportunitate, ci de legalitate.
      Cu riscul de a urma retorica lui Tudose, nu e prea corect ca eu sa imi platesc taxele, iar o firma sa le evite prin diferite tertipuri.
      • Like 1
    • @ GabiC
      Nu vreau Mercedes, sunt mulțumită cu Dacia, dar să fie curată, să nu aibă banchete slinoase și deșelate și să nu pută. NU e nevoie să fie nouă, e nevoie să fie îngrijită.
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult