Membri ai Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) protestează față de practica pirateriei și față de serviciul de ride sharing UBER, în București, miercuri, 26 aprilie 2017. (Inquam Photos/ Octav Ganea)
Aud că Uber este un serviciu nonconformist și controversat „care a prins rădăcini și la noi în țară”. Mai exact în București. Înainte să fie scos „în afara legii” de Primărie, am zis să-l încerc și eu.
Concluzia cursei mele a fost: „iată că se poate!”
Făcând o comparație cu ultima mea amintire despre călătoria cu taxiul clasic din București, mi se pare că „se poate” chiar bine.
Pe domnii de la companiile de taximetre clasice îi cunosc cu bune și cu rele. Am călătorit deseori cu ei. Și sunt așa cum este în mare parte românul prestator de servicii publice: îți lasă impresia că ți-a facut un serviciu, un favor că te-a condus, te face să te simți prost , nervos, umil, pentru un serviciu plătit de tine.
Nu au culturaclientului, parcă ar dori să te facă să nu mai apelezi vreodată la serviciile lor. Să fugi de taxiuri. Unde? Păi... la Uber.
Una dintre ultimele mele experiențe cu taximetrele tradiționale a fost cam așa: 3 adulți și 3 copii într-o Dacia Logan (deși cerusem special un van), cu 5 trolere dintre care 2 la picioare noastre, un cărucior de bebe în brațele pasagerului din față și - culmea - o mașină fără aer condiționat în luna iulie! Și tot șoferul era indignat de situație...
Îi împărtășesc experienta mea șoferului de Uber care îmi răspunde:
- Doamnă, noi am apărut dintr-o necesitate, pentru că ei sunt așa.
Cât adevăr!
Dar ce mi-ar plăcea să avem alternative de genul acesta la cât mai multe dintre serviciile publice!
Poate sperăm la un transport public privat, că, sincer, al nostru, patriotic, de stat, se îngroapă singur pe zi ce trece...
Și totuși mă întreb cu scepticismul caracteristic românilor: va dura Uber, și dacă va dura, va rămâne la aceste standarde? Va plăti taxe aici (mie mi se pare fair să dai de unde primești) nu se va infecta cu „tupeu” de România? Vor apărea șoferii nepoliticoși? Vom călători cu mașini neîngrijite?...
Până una alta, Uber merge spre confortul clienților, dar, ca orice lucru care merge în țara asta în afara mâinii lungi a statului, el trebuie „controlat”.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Uber există pentru că se tolerează o minciună gogonată,,ride sharing" adică un fel de ia-mă nene,de parcă transportabilul stă pe marginea străzii și...exact se nimerește o mașină în care călătorește doar șoferul care a anunțat că se duce la Dîlga din deal și coincidență exact în acel moment este o persoană sau un grup care ar vrea să se deplaseze tot acolo!?
Am mai citit una,experiența neplăcută cu un taxi,se comandă un,,van" că erau 3 adulți și 3 copii și multe bagaje,și ce rău a fost, că a fost înghesuială...Eu îi lăsăm pe stradă,respectam legea, de ce a acceptat taximetristul să transporte un troler și un cărucior în habitaclu?La acea cursă trebuiau comandate 2 taxiuri.
Da'e multă lume proastă prin țară asta,3 adulți și 3 copii plus multe bagaje și se dorea un ,,van" parcă am fi în SUA sau Canada.
Nu ar trebui sa aiba piedici birocratice nici traximetristii traditionali nici cei de la uber. Si analizele medicale, sa le poti arata cui e interesat.
Oarba dupa "borcanele cu mutar" jegoase si jepcare....vin sarbatorile si vor sa mearga la japca si evaziune!!!
Problema e la "borcanele cu mustar" ca ei trebuiesc sa se reinventeze, ei sunt jegosi, ei fac evaziunea, ei au cotete si cazane, ei merg fara AC, ei put, ei vorbesc urat, ei NU te respecta, ei NU coboara sa te ajute la bagaje sa NU mai pomenesc sa coboare sa-ti deschida usa masinii smd ....si acum (ca in orice domeniu de activitate si intr-o tara ce se vrea democratica si cu economie buna) a aparut concurenta UBER & Taxify!
Nimeni (dintre taximetristii astia ofensati si lezati) nu pomeneste de faptul ca multi dintre ei au deraiat catre sofieria Uber ( o parte chiar fortata de patronii de la taxi pentru a se face normele). Si de aici si pericolul real al infectarii Uber: am avut ocazia neplacuta sa am parte de un sofer tipic de taxi intr.un Uber. Binenteles ca l.am revizuit ca atare insa am ramas cu gust amar ca au reusit cumva sa intineze calitatea Uber.
Sa fie clar pt oricine: companii precum Uber nu sunt ilegale, ci doar foarte bine adaptate la jeg si reusesc sa se desprinda din el. Numai ca, uite ca jegul vrea sa ramana doar el pe piata si face apel la insitutii la fel de jegoase ca sa loveasca in temelia unor lucruri faine. Pe principiul "statului paralel si al corporatiilor care il sustin".
Si oricare afacere care functioneaza cu rating cam tine cu dintii de el ca afacerea sa creasca.
Revenind la problema: abia astept sa apara masinile de taxi care se conduc singure. Sa faca COTARU greva cat o vrea atunci. Sa vedem ce-o sa mai interzica fi-rea.
Citeam articole asemanatoare si in ziarele din Marea Britanie atunci cand primaria din Londra a decis sa nu le reinnoiasca licenta.
Toți bucureștenii știu că taxiurile, in general, sunt cazane galbene pe roți, infecte, conduse de șoferi cocalari.
Ci de faptul ca Uber prefera sa opereze intr-o zona gri, sub acoperirea asa numitului "ride-sharing", cand toata lumea stie ca e un serviciu de taxi. Iar cand autoritatile, din oricare oras ar fi ele, incearca sa ii legifereze sau sa ii interzica, apar aceste articole care ii ridica in slavi.
Nu sunt sofer de taxi, nu am nicio legatura cu taximetria/ sistemele de transport- insa- sunt impotriva stabilirii unor stachete diferite si ale unor sisteme diferite de "joc". Adica- daca e lege sa ai licenta- TREBUIE sa ai licenta ( lasand la o parte spagile si mizeriile la care se preteaza asa-zisii "conducatori"); Daca trebuie sa-ti faci verificarea tehnica la 6 luni- atunci o faci la 6 luni ( ca transporti oameni- cu cazanul ala- nu vite!); Au obligatiile astea ceilalti ?
ride-sharing ar fi daca eu sofer zic ca am un drum din Balta Alba panan-n Drumu Taberei si intreb daca se inscrie cineva ca sa impartim costurile.
Cred ca ar trebui schimbat regulamentul astfel incat sa includa si astfel de solutii gen UBER si sa asigure o concurenta cinstita.
Cu riscul de a urma retorica lui Tudose, nu e prea corect ca eu sa imi platesc taxele, iar o firma sa le evite prin diferite tertipuri.