Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Putna 2021. Ce este prea mult nici lui Ștefan cel Mare nu-i place

Serbare Putna

Foto: Facebook Putna 150

Serbarea desfășurată cu ocazia a 150 de ani de la Congresul studențesc de la Putna, din 1871, a animat în ultimele săptămâni spațiul public. Această sărbătoare se dorea a fi grandioasă și „suveranistă” peste tot, prin mesajul și vocile cuvântătoare de la această aniversare. Unitatea națională, dar mai ales, libertatea și independența absolută a poporului român de astăzi, clamată în discursurile ținute, au format dimensiunea acută și patetică a sărbătorii de la Putna, din august 2021. Au debordat în discursurile și scenariile sărbătorești, aniversative, accentele retoricii politice cu un antieuropenism strident. Aceasta în condițiile în care Biserica Ortodoxă Română a decretat anul 2021, anul pastorației pentru românii din diaspora care, din întâmplare, trăiesc în majoritatea lor în Europa unită, cu predilecție în spațiul occidental și astfel, accentele de antieuropenism din discursurile reprezentanților bisericii sunt de neînțeles. Patriarhia Română nu a conștientizat responsabilitatea angajării în spiritul unității tuturor românilor, ci doar a unor români, pe care a reușit să-i ducă în marșul cadențat comandat.

Fără a fi angajat statul și guvernul în organizarea etnocentrică și folclorică a sărbătorii de la Putna 2021, Patriarhia Română a excelat în rolul ei laic și mai puțin religios, suprapunând în mod excesiv ortodoxia peste etnie și credința peste politică. Manifestarea s-a îndepărtat de mesajul lui A.D. Xenopol, din cuvântarea rostită la Putna, la 15 august 1871, când acesta afirma că figura lui Ștefan cel Mare și a altor eroi a străpuns „cercul în care ei fură siliți să trăiască”, aceștia „trec chiar peste cercul popoarelor lor și devin binele întregii omeniri”, că doar prin „știință și putere” se poate face emanciparea poporului, deoarece „pentru noi românii - care încep abia a ne dezvălui - calea spre bine este cu atât mai ușoară, cu cât știința izvorăște atât de mănos din lucrarea omenirii întregi trecute și a celei contemporane ce ne înconjoară”. 

Îndemnurile lui A.D. Xenopol sunt în esență spre lucrarea poporului, spre emancipare în „propășirea pe calea dreptului și al adevărului, care susțin și înalță pe popoare”. Prin urmare, deloc izolaționist, narcisist și autohtonist, discursul lui A.D. Xenopol are deschideri și compatibilități cu ritmurile timpului său, refuzând totodată „lingușirea”, „îngâmfarea” și „lenevirea”, „nelucrarea”, „patimile” și „iubirea de sine”. Parcă toate acestea se regăsesc în plan secundar în discursurile cuvântătorilor de Putna 2021, când „la cea mai mică izbândă a faptei și spiritului nostru, să nu ne îngâmfăm cu o neiertată zădărnicie”. „Iubirea de sine”, „îngâmfarea” cu accente etnocratice au marcat discursurile de la Putna 2021, în contrast cu figura lui Ștefan cel Mare care este una autentică, eroică, responsabilă, iar pelerinajul la mormântul lui ar fi trebuit să fie pentru noi, astăzi, întăritor și anteic, să nu fie doar o „cauză de mândrie”.

Discursul tinerilor studenți la Putna 2021 a fost în mare parte tributar unor aspecte pe care A.D. Xenopol le-a analizat și le-a criticat cu luciditate. Și aceasta chiar dacă unii discursori din anul 2021 și-au împrumutat un travesti capilar al celor de la 1871. Mai mult decât atât, în timpul discursurilor, Gheorghe Flutur, șeful Consiliului Județean, s-a plictisit ca un adevărat ... președinte, având în permanență un neastâmpăr în care căuta cu privirea cerul, iar antieuropeanul stareț Melchisedec Velnic își găsea de lucru în spațiul sărbătoresc ca un grijuliu și preocupat activist de partid ce trebuia să aranjeze toate amănuntele organizatorice pentru primirea laudei și felicitărilor Patriarhului Daniel. Pe scurt, a fost vorba de o demonstrație de sărbătorire ultraaranjată, ultrasupravegheată, ultracontrolată. Distincțiile și premiile acordate diverșilor laici și clerici au completat scenariul Putna 2021, ca un moment de epicleză a acestei liturghii naționale și ... euharistice. Însuși Ștefan cel Mare s-ar fi simțit jenat de excesivitatea gesturilor și a discursurilor, el fiind numit, într-un mod năucitor de către Patriarhul României, un „monah încoronat”, după cum, același patriarh, la aniversarea celor 101 de ani de la nașterea Maicii Benedicta (Zoe Dumitrescu Bușulenga), a afirmat că aceasta este un „model luminos și inspirator pentru generația tânără”. N-am înțeles de ce Maica Benedicta, odată înflăcărată susținătoare a unei ordini puternic ateiste, viețuitoare la Mănăstirea Văratec la senectute, a fost înmormântată într-un cimitir de călugări, cel de la Putna. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Un gust amar m-a incercat citind articolul iar mai spre final o usoara scarba. Xenopol ?! I-au mozolit amintirea. Pai de cand iubeste BOR ..."calea spre bine...cu atat mai usoara,cu cat STIINTA izvoraste...manos din lucrarea OMENIRII INTREGI trecute si a celei contemporane..." Cu flutur, dezdecoratul si fudulii velnic si daniel. Trista adunatura.
    • Like 1
  • Corina check icon
    Da, sună familiar. Sunt coordonatele în care omagiem și sărbătorim noi adesea. Ce bine că avem perspective diverse.

    Și eu cred că suprapunerea excesivă ortodoxie-etnie este dăunătoare. Dăunătoare nouă înșine, dar și credinței ortodoxe în sine, limitându-i nedrept deschiderea, capacitatea de a atrage alți credincioși. Cineva ar trebui să se aplece asupra subiectului începând și o lucrare de eliberare a noastră.

    Căutând sensul cuvântului „anteic” am găsit un foarte bun editorial despre efectele comunismului, semnat Viorel Paltin.

    monitorfg.ro/old/index.php?option=com_content&view=article&id=1877:anteic-si-eolian&catid=42:editorial&Itemid=63

    În legătură cu regretata Zoe Dumitrescu-Bușulenga, țin minte că prin '90 deja apărea la o emisiune religioasă de referință a postului național, îndemnând cu patos convingător la păstrarea credinței ortodoxe și a valorilor românești. Putem crede în convertire. De ce nu?
    Posibil să mai existe cazuri de laici înmormântați în cimitire mănăstirești în virtutea unui statut special sau a unor contribuții de care a beneficiat comunitatea monahală.
    • Like 1


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Elevi în curtea școlii

Ce (mai) înseamnă săptămâna de „școala altfel” pentru elevii români? Dar „săptămâna verde”? Ce ar trebui să însemne ele în mod ideal, dar și în mod concret? Cum ați organiza dvs, stimați cititori, aceste două programe educative pentru elevi? Cum le văd realmente și decidenții politici de azi, din Educație, care le-au moștenit de la cei de ieri? Iată câteva întrebări, pe care se pare că nu ni le punem suficient de serios și responsabil.

Citește mai mult

Dorin Dobrincu

E nevoie de o igienă a democrației. Și ea nu poate fi gândită în afara cunoașterii istoriei. Pentru că, oricât de des ați auzi asta, ideea e totuși adevărată: cine nu învață lecțiile istoriei e condamnat să le repete. Într-un moment ca acesta, în care regimurile autoritare și discursurile radicale sunt în ascensiune peste tot în lume, predarea lucidă a istoriei recente devine esențială. Coordonarea manualului de „Istoria comunismului din România”, introdus ca disciplină obligatorie în 2025, este mai mult decât un proiect editorial — e o încercare de a-i învăța pe tineri libertatea, prin cunoașterea prețului pierderii ei. Istoricul Dorin Dobrincu explică în acest interviu acordat în exclusivitate platformei Republica de ce memoria nu e doar un exercițiu al trecutului, ci o condiție pentru a nu repeta greșelile care au pus în genunchi o societatea întreagă. Care s-a salvat singură, dar cu prețul sângelui.

Citește mai mult

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult