Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Raiul în care ajung profitorii, pilele, oamenii din servicii sau prietenii care „trebuie ajutați”

Peisaj de toamnă

Foto: Guliver Getty Images

Statul român a investit în ultimii ani zeci sau sute de milioane pentru a pune la punct sisteme informatice în sprijinul românilor din afara țării. O mare parte din acești bani s-au dus către firmele recunoscute sau fantomă ale lui Sebastian Ghiță, care a creat, pe sume astronomice, softuri și interfețe pe care orice start-up studențesc le poate realiza în câteva zile. Programele destinate serviciilor consulare sunt greoaie, primitive, ilogice și, evident, se blochează, dau erori, obligându-i adeseori pe funcționarii consulari din toată lumea să sune tehnicienii de la București pentru a apăsa pe un buton sau pentru a reinițializa conexiunile.

Același stat român a reacționat încet și inadecvat la exodul masiv al românilor, dar și la aflarea veștii că există un număr foarte mare de cetățeni români pe toate continentele, în toate țările lumii, în situații dintre cele mai speciale. Absurditatea birocrației românești a provocat și a întreținut drame personale care datează, uneori, de decenii în șir. Statul român nu a fost și nu este încă în stare să gestioneze această dublă provocare: existența în țările occidentale a unui număr de cetățeni de ordinul a 5, 7 sau 10 județe din România, de care se ocupă în continuare mai puțin de 1000 de funcționari; dar și existența unor comunități românești, mai puțin numeroase, însă aflate în situații infinit mai complicate, în țări din Africa, America de Sud, lumea arabă sau Asia, care trăiesc la limita sau chiar în afara oricărei legi.

În sfârșit, pentru ca meniul unui dezastru anunțat să fie complet, de ani de zile secțiile consulare au devenit destinații pentru profitori, pile, oameni din servicii sau prieteni care trebuie ajutați, de unde pot obține salarii frumușele, locuințe și mașini de serviciu în cele mai frumoase orașe din Europa. Însă dincolo de Europa, nu vrea nimeni să meargă. MAE nu are instrumente legale prin care să oblige angajații să efectueze misiuni diplomatice sau consulare în zone mai puțin atractive. Din acest motiv, oficiile diplomatice și consulare din Europa sunt saturate de oameni fără niciun fel de pregătire juridică, administrativă, diplomatică sau consulară (lista de semnături din perioada de „pregătiri” nu se pune, e doar o glumă proastă), care ajung să gestioneze – sau cel mai adesea să fie incapabili să gestioneze – puhoiul de cereri de servicii consulare de care au nevoie milioanele de cetățeni români din Europa.

MAE, prin Direcția Consulară, a făcut eforturi uriașe să dea o dimensiune decentă și eficientă serviciilor pe care trebuie să le ofere românilor din diaspora. Dar intenția lor se izbește mereu și mereu de aceleași realități brutale: pe de o parte, o clică de funcționari care fie nu înțeleg în ce constă fișa postului lor, fie creează servicii paralele prin care scurtcircuitează autoritatea statului, legea și munca ambasadelor și consulatelor. Pe de altă parte, predispoziția la aranjament, compromis și încălcare a legii a unei părți a populației pentru care legalitatea nu a fost niciodată o preocupare.

Ce rezultă din toate acestea? O imensă bătaie de joc, și față de oamenii cinstiți din Serviciul Extern al MAE, dar și – mai ales – față de cetățeanul de rând, care se vede încă o dată umilit, tras pe sfoară ori ignorat de statul român. 

Reportajul realizat de Digi24 dă măsura acestei întinderi a infracționalității în care, pe rând sau simultan, statul român e complice la infracțiune și e victimă, dar și cetățeanul român e deopotrivă complice și victimă.

S-a creat acest instrument econsulat.ro, o platformă electronică pentru serviciile consulare. Meritul ei este că există, deși este foarte greoaie și exasperantă pe alocuri, mai ales pentru oamenii de rând. Dar în spatele platformei ar trebui să existe niște oameni care să răspundă mulțimii de cereri de servicii, altfel termenele de soluționare devin absurde. Ei bine, pentru că statul român nu și-a făcut treaba până la capăt, pentru că răspunde cum se cuvine acestei provocări uriașe (oameni competenți și suficienți în consulate și în țară), dar și pentru că orice mecanism legal sau administrativ poate să fie falsificat, deturnat și transformat în mașinărie de făcut bani necinstiți, dramele și problemele personale ale atâtor români din străinătate au fost transformate în sursă de profit.

Care e învățătura acestei povești?

Statul român nu e altcineva decât noi înșine. El se sabotează cu aceeași înverșunare cu care ne sabotăm și noi încrederea în noi înșine și în instituții. Blestemăm statul, dar ne lăsăm corupți și corupem fără ezitare, pe oricine, oriunde în lume. Ne folosim inteligența pentru a fenta legea, pentru a găsi scurtături, pentru a scoate profit din orice, chiar din suferința semenilor.

Pe de altă parte, niciun partid ajuns la putere în 30 de ani nu a reușit, pentru că nu a vrut, să igienizeze ambasadele și consulatele, să trimită în misiuni personal suficient și calificat, să creeze un cadru legal și administrativ care să ușureze viața celor plecați. Serviciul Extern rămâne premiul pe care puterea îl acordă regulat slugilor celor mai fidele.

Cine are de pierdut din asta?

Noi toți avem de pierdut, pentru că scădem zi după zi șansele acestei țări de a se însănătoși. Dar, dintre noi, plătesc prețul cel mai greu și ambasadorii, consulii și funcționarii cinstiți din Serviciul Extern, dar și cetățenii români care nu scapă, nici la 2 000 și nici la 10 000 de km de casă de umilințele la care îl supune statul român. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Caz concret in Londra. Acum o lună, o verișoară a soțului meu, născută în Suedia, studentă la Londra, a avut nevoie de o programare la Consulatul României la Londra în vederea obținerii unei procuri de imputernicire a surorii (care locuiește tot in Suedia, dar vorbește românește), pentru vânzarea unei case în Turda. Am sunat eu la consulat să întreb de procedură. Mi-a răspuns o domnișoară care mi-a explicat că trebuie să intru pe sus-numitul e-consulat.ro si sa fac programarea. O nebunie!!! După ce am încărcat o mulțime de date personale de pe ambele pașapoarte, plus adrese din Suedia și Londra și un milion de explicații fără nici o valoare in legatura cu chestiunea, la final mi s-a cerut certificatul de deces al bunicii (bunica din partea mamei, mama fiind decedata de 20 de ani) fetelor (eliberat în România, binențeles), plus pașaportul tatălui, certificatul de deces al mamei, certificaful de casatorie al părinților... Am crezut ca o iau razna!!! Am sunat din nou la consulat, a răspuns aceeași domnișoară, am intrebat-o dacă putem veni la consulat cu pozele pașapoartelor și ale actelor sa faca ei toată operațiunea. Binențeles ca nu se putea, ei nu au timp de așa ceva... Am mai întrebat dacă totuși venim până acolo, pot sa traduc eu pentru verișoara suedeză, ea nevorbind română? Nu se poate, decât cu interpret (traducător) autorizat de statul român. Mi s-a dat o listă de 30 de nume, cu numere de telefon, sa-i sun. Tot eu! Am sunat la 5 persoane, nici o șansă de așa ceva. Toate erau in afara Londrei, în locații gen Edinburgh, Manchester etc, nici una in Londra! Concluzia tristă, toată familia va trebui să meargă în România să facă două hârtii!!! E incredibil așa ceva! Experiența asta mi-a reamintit, dur și pe față, cauza pentru care am ales să plec din România, în Anglia, acum un an. Slava domnului, nu am avut nevoie de nici un serviciu consular! Sper sa nu am nevoie niciodată!
    • Like 0
  • „Ei bine, pentru că statul român nu și-a făcut treaba până la capăt, pentru că răspunde cum se cuvine acestei provocări uriașe (oameni competenți și suficienți în consulate și în țară)” Cred că s-a strecurat o mică greșeală: nu ar trebui: „pentru că NU răspunde cum se cuvine”?
    • Like 0
  • Sunt mai multe paradoxuri aici. In interiorul aparatului sunt si oameni foarte capabili, care insa sunt blocati in avansare sau macar in implicare de putori si lingai.
    Alt paradox este ca desi diversele autoritati si servicii abia-abia reusesc sa se interconecteze cu bazele de date (in multe cazuri e inca departe) ele sunt toate interconectate legislativ si procedural.
    Cred ca unul din efectele procedurale de genul asta s.a intamplat in cazul colectiv. Pompierii asteptau Smurdul; Smurd nu era convins daca sa intervina ca venisera si ambulantele de spital; politistii de circulatie nu stiau daca e ok sa comande masinii de stingere a incendiilor sa iasa ca sa faca loc ambulantelor.... Toata lumea e paralizata si se gandesc la dansul hartiilor.
    Un procuror deschide dosar unuia dar nu stie daca va ajunge in instanta ca mai sunt Ț.șpe servicii care.si pun o stampiluță pe hartii.
    • Like 2
    • @ Calin Ungureanu
      - "sunt si oameni foarte capabili, care insa sunt blocati in avansare sau macar in implicare de putori si lingai." - asta-i !! - am avut de-a face toata viata cu situatii de genul, pentru care nici comunismul(n-a existat la noi), nici capitalismul(nu exista la noi) nu pot fi invinuiti ..................... - atunci cine ??
      • Like 0
  • antonia check icon
    Culmea, si-nauntru, si-nafara noi suntem tot romani. Asa cum, o natie inteligenta e si in ambasada ei, du vet ; )
    • Like 0
  • Începem să înțelegem că nu există personajul mesianic căutat și uneori promovat pe toate canalele media. Dar odată înțeles acest lucru urmează lamentările, mai ales dacă domeniul în discuție este un domeniu în care am activat cu mai multă sau mai puțină eficiență, dar posibile căi de corectare a situațiilor considerate necorespunzătoare țin de alții, de obicei adversarul politic unde s-a adunat tot răul din lume.
    • Like 0
  • Daca serviciile cu statul s-ar simplifica, toata aceasta ierarhie si cumul de pasi s-ar reduce dramatic. Astazi ca sa schimb un buletin e la fel ca acum 50 ani - se cere certificat de nastere (zau, buletinul nu e dovada ca m-am nascut? si de fiecare data cand schimb buletinul de parca nu ar avea copia anterioara) si hartii de completat si declaratii de mana pt ce vreau (zau, buletinul expirat nu cere motivatie). Si e doar un exemplu de serviciu minor, de unde s-ar 'elibera' din cozi si functii mii de oameni la nivelul tarii.
    Nu e nevoie de niciun minister, de niciun ministru pt a schimba procedurile. Si daca ar fi mai simple, si angajatilor le-ar fi mai usor sa le respecte si sa nu se fofileze la fiecare coltz, cu un A4 sub brat.
    • Like 5
    • @ Claudia Olteanu
      Aveti perfecta dreptate. Si mai vin si eu cu un exemplu din multe altele: plata CASS. Asadar, pentru a duce la capat tot procesul - interactionez de fiecare data cu fix 5 (cinci) persoane:
      1. Agentul de paza - care acopera si serviciul de descifrare a automatului de programare (cu un meniu foarte interesant)
      2. Primul functionar ANAF - care calculeaza si emite dispozitia de plata
      3. Al doilea functionar ANAF - care introduce dispozitia de plata la... plata
      4. Al treilea functionar ANAF - care primeste plata
      Apoi deplasare catre CNAS, unde
      5. Un alt functionar inregistreaza plata
      Dar avem calculatoare, sisteme de lucru automate, minune mare. Acum, ca sunt facute de magicieni precum marele ghita prea-fugitul, probabil ca ar putea fi o explicatie. Si daca mai suprapunem o gramada de dancilezi de prin ministere si prin conducerea diverselor institutii - iata reteta completa.
      • Like 3
  • Nume check icon
    In multe articole vorbim de faptul ca in institutiile de stat sunt oameni cinstiti si muncitori sa ca nu trebuie sa generalizam. Si ca de fapt numai la varf sunt "pramatiile".
    Sa zicem ca asa este, dar unde sunt ei? De ce nu ii vedem? Ei cand vad ca se intampla lucruri anormale de ce nu riposteaza?
    Sau in realitate sunt minoritari si nu au putere, prin urmare putem sa generalizam ca institutiile de stat sunt pline de personal incompetent si impertinenti?
    SI nu ai cum sa imbunatatesti acest lucru atat timp cat de la Marea Unire incoace statul roman - indiferent de orientare politica - prin institutiile sale se comporta ca un stapan al tuturor romanilor care trebuie redus la nivelul de dobitoc, sluga, iobag exact ca in evul mediu. Exista un stat paralel si acesta este statul romana in sine. Aceasta este marea mostenire a Bratienilor!
    P.S. In ultimii 30 de ani in care am avut interactiuni cu statul cred ca am intalnit maxim 10 persoane care s-au purtat asa cum ar trebuie sa se poarte: atentie, compasiune, zambet, vocatie intr-un cuvant. Cam putin
    • Like 0
  • Dorin check icon
    Adevărat.Noi românii suntem masochiști din fire .Ne place să fim conduși de toate scursurile acestui neam. Din păcate nu vrem să ne schimbăm.
    • Like 4


Îți recomandăm

Microsoft Envision Forum

Peste 800 de reprezentanți ai mediului de afaceri au luat parte, la București, la cea de-a VII-a ediție a Microsoft Envision Forum. În timpul conferinței, Gerd Leonhard - cunoscut futurist și autor, Raymond Campbell - fondator și CEO al Phulukisa Health Solutions și Cedric Dumont – aventurier și antreprenor au discutat despre transformarea digitală.

Citește mai mult

iancu guda - andreearosca.ro

Iancu trăiește printre cifre. Biroul lui e mic și „decorat” cu o grămadă de lucruri care reflectă și preocupările, și pasiunile, și munca lui: pe un perete e un tricou semnat al echipei Viitorul Constanța și alte memorabilia legate de clubul creat de Gheorghe Hagi. Fotbalul e una dintre pasiunile lui Iancu, alături de înot.

Citește mai mult