Sari la continut
Republica
Verde

Răul pe care-l respirăm și paradoxul românesc. Avem un aer extrem de poluat, însă nu le cerem politicienilor să ne respecte dreptul la sănătate

Imagine cu Bucureștiul poluat. Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Faptul că respirăm un aer poluat - dintre cele mai poluate din Europa - nu mai este o noutate, probabil, decât pentru foarte puțini cetățeni ai României. În mod constant, indicii de calitate ai aerului au culori care indică depășiri semnificative ale nivelurilor de poluanți, în special în lunile de toamnă și iarnă. Autoritățile cunosc foarte bine aceste realități, având toate resursele necesare detectării particulelor și substanțelor chimice din aer și tot ele ar trebui și ar putea, legal, să ia măsuri concrete pentru a îmbunătăți calitatea aerului. Ne întrebăm de ce nu o fac? E simplu și, totodată, complicat. Pentru că noi, cetățenii - fie nu vrem, fie nu ne interesează - nu le-o cerem.

După cum s-a observat în ultimii aproape 35 de ani, autoritățile române sunt mai degrabă reactive, decât preventive. Nu ne rămâne decât să ne uităm la tragedii precum Colectiv, în urma cărora statul s-a trezit buimac și a constatat că societatea furioasă îl presează să ia măsurile legale pe care, din varii motive, nu le luase până atunci. În lipsa unei presiuni constante din partea societății, pare că Statul a intrat, ulterior, într-o altă etapă de somnolență, uneori complice, până la următoarea tragedie, când se va repeta același scenariu.

Exact aceeași situație se derulează în ceea ce privește calitatea aerului pe care îl respirăm. În mod normal, atunci când știi că un lucru îți poate cauza o serie de afecțiuni grave, de la alergii respiratorii și până la cancere pulmonare, vrei să previi, să combați și să te revolți împotriva Statului când nu se iau măsuri. Cu toate acestea, nu se întâmplă acest lucru în privința calității aerului.

Cauzele pentru această lipsă de reacție a societății sunt multiple, însă cred că cea mai pregnantă este aparenta absență a unor consecințe grave imediate și sesizabile, care să ridice semnale de alarmă. O otravă din care ți se toarnă zilnic câte o picătură poate părea mai puțin gravă pe moment, dar în final duce la același rezultat. Când aceste consecințe se fac simțite în cele din urmă, de multe ori este prea târziu ca să se mai poată face ceva, iar astfel se pierd 6,7 milioane de vieți anual la nivel global, din care 19.200 doar în România.  

Ar mai fi multe alte cauze de adăugat, de la complicitatea statului cu rețelele de incendiatori de deșeuri și până la lipsa de educație a unei mari părți a populației în privința sănătății publice ori comoditatea individuală care „ne împiedică” să renunțăm uneori la mașina personală.

Este greu de prezis dacă ne putem aștepta la schimbări majore în viitor în privința acestei probleme. Cel puțin, la nivel european, s-au depus eforturi susținute pentru modificarea Directivei privind calitatea aerului, Comisia Europeană propunând scopul ambițios de reducere la zero a poluării aerului până în anul 2050. De asemenea, directiva prevede ca cetățenii care suferă de afecțiuni grave cauzate de poluarea aerului să poată cere despăgubiri pecuniare Statului. Odată intrată în vigoare, România nu are de ales decât să transpună la nivel național măsurile prevăzute în Directivă.

Trebuie să fim conștienți de realitatea în care trăim și că nu putem aștepta și spera la nimic de la Stat, cel puțin așa cum se prezintă în acest moment. Problema trebuie luată în propriile mâini și pentru că avem și vom avea tot mai multe pârghii legale să cerem și să obținem un aer mai curat pentru noi toți. Mai trebuie doar să ne intereseze activ acest aspect. Și, de asemenea, să fim dispuși să facem mici sacrificii, care ne vor duce la scopul final pe care cred ca ni-l dorim cu toții – un mediu mai sănătos în care să trăim.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • E adevărat că nu le cerem guvernanților să avem aer curat. Între aer curat și circulat cu mașina personală, preferăm circulatul cu mașina personală. Asta s-a văzut clar atunci când Firea era primar general și a avut de gând să restricționeze circulația în centrul Bucureștiului, a mașinilor sub nu știu ce normă de poluare (a avut și Firea o idee bună, dar nici pe aia nu a fost în stare să o materializeze). Știm ce revoltă a fost și Firea a renunțat imediat la proiect. Sper că Nicușor să fie mai hotărât într-o astfel de decizie.
    Cât despre centralele de apartament, ar trebui să ne conectăm toți la Radet? Să avem soarta ălora care stau ani de zile fără apă caldă și căldură, până când vor fi schimbate conductele alea putrede, vechi de 60-80 de ani? Sau ce ar trebui să facem? Să instalăm centrale proprii electrice? Să plătim câteva mii de lei pe lună? BTW, vedem noi la anu' cât o să plătim un KWh, după ce se va elimina subvenția. Mai discutăm atunci de aer curat.
    Măcar de s-ar ocupa autoritățile de ciumpalacii care ard deșeuri și de operatorii care dau ok la ITP pentru mașini care lasă în urmă nori de fum negru. Astea da, ar trebui rezolvate urgent.
    • Like 0
  • Mihai check icon
    Mici sacrifici, auzi și la alt răspândac al luminii de la Bruxelles. Lasă că e mai bun caloriferul de la stat cu toată infrastructura și organigrama în spate. Iar faptul că circuli cu mașina personală și te ferești de vectorii de patogeni care sunt mijloacele de transport în comun plus mirosurile pestilențiale din ele nu e lucru mic la care să vreau să renunț de dragul marelui pas înainte decretat de Ursula. Hai să vedem statistic legate de consumul de hidrocarburi și speranța de viață. Nu prea ies astea așa cum vor verzii așa că să mă lase în pace cu 2050 când poate nici nu vom mai discuta de UE dacă se țin de linia asta.
    • Like 3
    • @ Mihai
      Gab24 check icon
      Asa e, totul e o conspirație la nivel mondial ca sa nu te mai lase pe tine sa mergi cu tigaia la serviciu. Stai cu orele in trafic, ca sa nu cumva sa iei vreun virus din metrou sau sa leșini de la mirosuri, de parca dupa ambuteiajele de masini miroase a levantica. Mai avem mult pana sa ajungem sa ne civilizam…
      • Like 1
    • @ Mihai
      RazvanP check icon
      Deh, "punctajul" trebuie respectat...
      • Like 2
    • @ RazvanP
      Dan check icon
      Ce să zic, ați respectat punctajul manualului kaghebist. Felicitări, aveți fiecare câte jumătate de cartof!
      • Like 1
    • @ Dan
      Mihai check icon
      Da, cine nu este de acord cu orice vine de la Bruxelles și nu înghite pe nemestecate clar este aurist, șoșocar, rusofil sau orice altă etichetă născută din mintea celor care habar nu au cum funcționează lucrurile dar repetă papagalicește tot ce li se recită.
      • Like 1
    • @ Mihai
      Dan check icon
      Nu, nu oricine, dar în mod clar putinistul „mihai”.
      P.S. Generalizarea nu te ajută la nimic, nu vei păcăli niciodată românii să fie de partea rusiei.
      • Like 1
    • @ Dan
      Mai gay singuratic, inteleg ca nu ai familie (fiind gay), dar nici nu alti gay nu ai ce face duminica in Tiraspol de tot scrii pe forum in week-end?
      Tu nu vezi ca foloseste Rusiei exact ce promovezi tu: populatie nemultumita si saracita, cu centre clare de bombarbat in fiecare oras (astfel incat sa ne lase usor fara curent, apa, caldura)? Nu ne-am ridicat in '89 sa ne intoracem acum la comunism, bai pederastule.
      • Like 0
  • Ovidiu check icon
    În ceea ce privește aerul inspirat, suntem la cheremul naturii. Dacă e vânt și aerul se mișca, particulele de 10, 2,5 și chiar 1 micrograme sunt dispersate și aerul poate deveni mai bun. Dacă aerul stă pe loc, aflat ca sub un clopot fixat deasupra noastră, el devine dăunător, în special pentru persoanele cu sensibilități pe traiectul respirator superior.
    Autoritățile dedicate urmăririi și întreținerii calității aerului n-au nicio treabă, suntem la cheremul fenomenelor naturale. Ministerul Mediului cu toate filialele lui locale de protecție e ca și inexistent. Poluarea e la ordinea zilei pe toate șantierele citadine de construcții care nu respectă normativele în vigoare. Sunt încă zone unde se ard deșeuri în câmp deschis. Centralele noastre de apartament poluează și ele. Iarna, aerul e prost chiar și în Herăstrău, unde mergem să alergăm. Pe străzi, circulă multe mașini uzate care lasă în urmă nori de oxizi de carbon ce se adaugă smogului citadin.
    Acesta e răul pe care îl respirăm și cu care trăim.

    • Like 1
    • @ Ovidiu
      Mihai check icon
      Cum poluează centralele de apartament care ard gaz metan la presiune atmosferică? Ce particule degajă ele când funcționează?
      • Like 2
    • @ Mihai
      Dan check icon
      Se vede că scrii din rusia. Nici mașini de spălat nu aveți, dar nici centrale de apartament. Altfel, dacă ai fi stat câteva minute lângă țeava de evacuare a gazelor arse de o centrală, ne-ai fi scutit permanent de comentarii inteligente pe „Republica”.
      • Like 1
    • @ Dan
      Hop si forumistul Dan, scriitor gay transnistrean.
      Bai apa rece din Transnistria, tu ai vazut centrale doar in filme. De unde stii tu ce gaze ies pe teava? Habar n-ai de randament, habar n-ai de nimic.
      Cat mai e vodca la Tiraspol?
      • Like 4
    • @ haim_mononucleozovici
      Dan check icon
      Hai sictir, putinistule. Nu e nevoie să știi ce gaze, e suficient să simți cu propriile simțuri că sunt toxice, dar asta, repet, doar dacă te-ai aflat vreodată în viața ta lângă o centrală de apartament, dar cam greu de la tiraspol, aici ai dreptate.
      P.S. Obsesia pentru gay denotă niște frustrări ascunse bine în dulap.
      P.P.S. Repet, chiar dacă scrii de pe mai multe conturi ca să pari mai mulți, tot un singur putinist jalnic rămâi, „munca” ta pe „Republica” nu valorează mai mult de jumătate de cartof degerat.
      • Like 1
    • @ Dan
      La Tiraspol in curand nici gaze din Rusia nu a sa mai aveti. Cu ce iti vei incalzi atunci obiectul muncii, gay postac?
      Spre deosebire de Transnistria, Romania are gaze suficiente pentru uzul propriu, ba chiar poate exporta., De aia o dai inainte cu interzicerea folosirii lor, te inspaimanta independenta energetica a tarii noastre. Oricum ai lua-o, noi avem viitor, voi nu.
      Cat mai e vodca la Tiraspol?
      • Like 0
    • @ haim_mononucleozovici
      Dan check icon
      Again, hai sictir, putinistule.
      P.S. Projecting much?
      • Like 1
  • RazvanP check icon
    Un sondaj, ceva, vis-a-vis de la "micile sacrificii" (mașină personală, centrală de apartament, carne) pe care se presupune că "am fi dispuși" să le facem în numele "înverzirii"?
    • Like 3
    • @ RazvanP
      Daca autorul ar putea si sa citeasca, nu doar sa scrie, ar afla unde sunt mai multi oameni cu afectiuni pulmonare: in tarile cu masini multe pe cap de locuitor, ori in subdezvoltatele fara asa ceva? Si daca ar afla, poate-poate si-ar schimba pozitia. Dar atunci cine l-ar mai incuraja sa scrie?
      • Like 3
    • @ haim_mononucleozovici
      RazvanP check icon
      Nu se pune problema să-și schimbe poziția, nu are o poziție ca să aibă ce schimba. Astea-s "ordinele pe unitate", trebuie scris "să facem sacrificii", asta scrie! "Scânteia" 2024,acum albastru-galben în loc de roșu și atât!
      Ironic, FIX aceeași temă, "alimentație rațională" și "stat în frig", doar că acum "justificarea" nu mai e, FORMAL, edificarea comunismului.
      • Like 0
    • @ haim_mononucleozovici
      Dan check icon
      Dacă vi s-ar tăia rublele, cine v-ar mai încuraja să scrieți pe „Republica”?
      • Like 1
    • @ Dan
      Mai gay transnistrean, iar ai intrat pe site sa te dai in spectacol spunand de "kaghebisti"? Mai amaratule, spre deosebire de Transnistria, unde serviciul secret inca se mai numeste KGB, in Rusia se numeste FSB. Tu stii ce e la voi in Transnistria si o dai inainte crezand ca asa e peste tot.
      Cat mai e vodca la Tiraspol?
      • Like 1
    • @ haim_mononucleozovici
      Dan check icon
      Chiar dacă v-ați schimbat numele, mentalitatea tot kaghebistă e. În plus, românii nu sunt obligați să știe cum se numesc instituțiile de unde vă luați voi rublele. Mi se rupe de ce scrie pe fluturașul tău de salariu, tot un kaghebist de cea mai joasă speță rămâi.
      P.S. Văd că rămâne valabilă obsesia din străfundul dulapului.
      • Like 1
    • @ Dan
      Esti rupt de invidie gay transnistrean, ai vrea tu sa ai veniturile noastre.
      Cat mai e vodca la Tiraspol, pederast singuratic?
      • Like 0
    • @ haim_mononucleozovici
      Dan check icon
      A se vedea răspunsul de mai sus, adresat putinistului de cea mai joasă speță „haim_mononucleozovici”.
      P.S. Cu tactica „ba tu, ba tu”, nu veți reuși niciodată să convingeți românii că rusia e personajul pozitiv, rudimentarilor.
      • Like 1
    • @ Dan
      Cat mai e vodca la Tiraspol, pederast ramas singur in week-end?
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult