Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Recomandările INSP pentru redeschiderea școlilor: 10-15 elevi în clasă, orele la școală alternate cu cele online și cursuri de 30 de minute

Foto: Octav Ganea/ Inquam Photos

Atunci când copiii se vor întoarce , în toamnă, la școală, vor trebui să găsească băncile așezate la 1,5 metri una de cealaltă. Doar 10-15 copii, pot fi prezenți într-o sală de clasă, în timp ce restul vor face, prin rotație, școală online. Elevii nu vor putea petrece la școală mai mult de patru ore, iar fiecare lecție va dura maximum 30 de minute. Așa sună recomandările Institutului Național de Sănătate Publică pentru redeschiderea unităților de învățământ preuniversitar.

Documentul, publicat pe site-ul Miniterului Sănătății, mai prevede și ca una dintre ore să se desfășoare în aer liber, în curtea școlii. 

Unitățile de învățământ trebuie să creeze circuite de intrare și ieșire și să aloce fiecărui elev o suprafață de patru metri pătrați. 

Măsuri anticovid în școli

„- În clasă, predarea ar trebui organizată în clase de maximum 10-15 elevi, astfel încat sa fie alocată o suprafata de minim 4 mp pentru fiecare elev și 4 mp suplimentari pentru profesor. Este posibilă creșterea numarului de elevi în funcție de condițiile locale, dar trebuie îndeplinită condiția unui singur copil în bancă.

- Compoziția grupurilor/claselor va fi neschimbată și copilul nu va putea schimba clasa/grupul.

- Contactul reciproc între grupuri va fi limitat.

- Nu vor fi permise organizarea de cluburi școlare sau grupuri de hobby sau alte activități care presupun participarea simultană a unui număr mai mare de 3 elevi”, recomandă INSP.

Printre regulile care trebuie respeectate la reluarea cursurilor se mai numără: 

- Nu vor fi permise organizarea de cluburi școlare sau grupuri de hobby sau alte activități care presupun participarea simultană a unui număr mai mare de 3 elevi.

- Locurile din clasă trebuie sa fie fixe, adica dupa aranjarea elevilor în bănci, aceștia nu vor mai schimba locurile între ei pe toata perioada cursurilor.

- Fiecare elev va ocupa loc în bancă la o distanță de cel puțin 1,5 metri față de ceilalți.

- Măsurarea se va face cu metrul între centrele scaunelor elevilor, iar numărul maxim de elevi/clasă trebuie să nu depașească jumatate din efectiv.

- Scaunele și banca trebuie dispuse astfel încât distanța între bănci să fie cât se poate de mare, de preferință lângă pereți, daca spatiul permite acest mod de aranjament, de exemplu prin pastrarea unui pupitru gol intre 2 pupitre ocupate.

- Experimentele (la orele de chimie/fizică/biologie) care necesită mișcare și/sau interacțiune strânsă între elevi nu trebuie organizate. Elevii nu se vor muta din clasa de bază în laboratoare.

- Experimentele pot fi prezentate pe înregistrări video.

- Orele de educație fizică se vor desfășura la finalul cursurilor, pentru ca elevii să poată pleca direct acasă.

- La orele de educație fizică, sub atenta supraveghere și îndrumare a cadrelor didactice, se pot desfășura doar anumite jocuri sportive, exclusiv în aer liber, dar cu respectarea anumitor reguli:

  • Fotbal - se va juca la o singură poartă, numărul maxim de jucători este 5 (4 jucători de câmp și un portar) și doar portarul (care va purta obligatoriu mănuși) poate atinge mingea cu mâna; repunerea mingei în joc de la marginea terenului se va face doar cu piciorul; Mingea va fi dezinfectată după fiecare meci jucat.
  • Baschet - fiecare elev va avea mingea proprie și va arunca la coș, pe rând, păstrând spații suficient de mari față de colegii lui. După terminarea orei de educație fizică, mingiile utilizate vor fi colectate într-un sac special destinat, și vor fi dezinfectate riguros utilizând substanțele dezinfectante avizate urmând a fi depozitate apoi în alt sac separat de cel în care au fost colectate (și care urmează a fi și el dezinfectat și pregătit pentru utilizarea ulterioară).

- Pentru desfășurarea orelor de educație fizică, elevii vor fi instruiți, ca pe tot parcursul activității să nu își atingă fața, gura, ochii, nasul cu mâinile neigienizate, păstrând un comportament civilizat.

- La finalul orelor de educatie fizică, toti elevii trebuie să se spele pe mâini cu apa și sapun timp de 20 secunde. Dacă nu este posibila spalarea mainilor este necesar sa se efectueze igiena mîinilor cu un antiseptic pe bază de alcool.

Organizarea programului școlar:

- Decalarea orelor de intrare: Intrările si ieșirile din unitate vor fi eșalonate la intervale regulate de timp pentru a se evita aglomerările

- Ora de începere a cursurilor să fie diferită pe clase de studiu, pentru a evita aglomerația școlarilor la triajul epidemiologic și la intrarea în școală. (de ex, decalaj de 15-20 de minute); în consecință și intrarea în pauze se va face la ore diferite pentru a evita aglomerarea la grupurile sanitare.

- Programul școlar adus la cunostința elevilor să conțină orele de începere și durata orelor de clasă și a pauzelor precum și a pauzei/pauzelor de masă ;

- Numărul de ore petrecute de elevi în cadrul procesului instructiv-educativ /zi la școală să fie limitat. Recomandăm un maxim de 4 ore/zi, durata orei de maxim 30 min, durata pauzei de maxim 20 minute, pentru a se permite timpul necesar spălatului eficient al mainilor;

- Participarea alternativă a elevilor, prin rotatie, la orele de clasa on line a unei părți din elevi, ceilalți fiind prezenți fizic la școală ( de preferat în primă etapă întrucât asigură un timp de expunere mai redus pentru fiecare elev) ;

- Alternarea orelor de curs cu activități în aer liber: în măsura în care este posibil una dintre ore/zi să se deruleze în spații deschise (curtea scolii);

- Amânarea și anularea manifestarilor sportive, culturale, pe timpul pandemiei, în vederea evitării aglomerarii si pentru limitarea transmiterii infectiilor respiratorii ;

- Diminuarea pe cât posibil a deplasărilor cadrelor didactice, elevilor și a personalului unității în incinta acesteia.

Organizarea activităților și supravegherea în timpul pauzelor:

- Elevii din ciclul primar să fie supravegheați pe toată durata pauzelor;

- Activitățile vor fi organizate pe cât posibil în curtea școlii, cu păstrarea distanței de minim 1,5 m între elevi. Elevii nu se vor îmbrățișa, nu își vor atinge reciproc mâinile și nu vor sta aproape unul de celălalt.Vor fi eliminate jocurile si alte activități care implică formarea unor grupuri care duc la reducerea distantei intre elevi.

- Copiii se pot juca în pauze împreună, într-un grup limitat la 3 elevi, doar din aceeași clasă;

- Elevii nu vor consuma în comun mâncarea sau bauturile și nu vor schimba între ei obiectele de folosintă personală (atenție la schimbul de telefoane, tablete, instrumente de scris, jucării etc).

Triajul epidemiologic:

- Efectuarea zilnică de către un cadru medical/didactic instruit a triajului epidemiologic la intrarea în clase a copiilor, înainte de intrarea în sălile de curs respectiv tura de lucru: într-un spațiu separat de salile de clasă, cât mai aproape de intrarea elevilor, care să aibă posibilitatea respectării unui circuit prestabilit, astfel încât să nu se intre și să se iasă pe același traseu, iar în cazul elevilor/persoanelor cu probleme de sănatate, ieșirea să se facă separat de ieșirea din triaj a elevilor/adultilor sănătoși. (o intrare și 2 iesiri – sănătosi și suspecti);

Documentul integral, aici.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mi se pare i strutocamila inutilă, un sistem prea complicat ce nu ajută la nimic. Să rămână online dacă nu se pot deschide normal școlile.
    Cu ce ii ajută pe cei care n-au acces la internet dacă jumătate din clasă tot trebuie să învețe online?
    Apropo, în alte țări europene ce sisteme se folosesc la redeschiderea școlilor?
    • Like 2
  • Teodora check icon
    Lumea cu fundu-n sus. Bine ca sunt doar recomandări, pentru ca ar fi practic imposibil de aplicat toate acestea într-o scoala.
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Să sperăm că se vor reduce şi programele ca să corespundă orelor de 30 de minute. De unde se vede că orice rău vine şi cu binele lui.
    • Like 0
    • @ Valentin
      N-au de ce sa fie reduse programele. Situatia orelor de 30 de minute este temporara.
      • Like 2
  • Valentin check icon
    .
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult