Să facem un efort de imaginaţie cu privire la lumea în care am vrea să trăim. Eu doresc să trăiesc într-o lume în care statul este garantul drepturilor fiecăruia dintre noi, dar care nu impune cetăţenilor săi un model de viaţă prestabilit, fiecare persoană având dreptul de a-şi determina propriul stil de viaţă. Nu consider că cineva, inclusiv statul, are dreptul să oblige pe altcineva să-şi trăiască viaţă într-un anumit fel, cu condiţia ca această persoană să nu încalce dreptul celui de lângă el. Fiecare persoană ar trebui să aibă cât mai multă libertate de decizie fără a invada libertatea altora.
Un alt aspect foarte important este acela al tratamentului aplicat în mod egal de către stat cu privire la toţi cetăţenii săi. Este foarte important pentru că „utopia” în care toţi se bucură de această libertate se va transformă foarte rapid într-o distopie în momentul în care doar unii beneficiază de aceeaşi libertate. Asta înseamnă că orice cetăţean, indiferent de sex, religie, vârstă, statut social, preferinţe sexuale şi multe altele, trebuie să aibă drepturi egale cu orice alt cetăţean fără a fi privilegiat pe baza criteriillor de mai sus. „Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.” (Constituţia României, Art. 16, alin. 1).
Concluzia este că statul trebuie să reprezinte pe toată lumea în mod egal şi deci trebuie să respecte drepturile tuturor în mod egal.
Revenind în prezent, consider că este benefic să ascultăm argumentele fiecărei părţi într-o discuţie în măsura în care acestea sunt relevante şi rezonabile, indiferent dacă avem sau nu o convingere clară pe tema respectivă. Astfel, am citit şi auzit o mulţime de argumente, mai bune sau mai slabe, pro şi contra referendumului pentru familia heterosexuală. O să mă adresez atât argumentelor pro referendumului, cât şi celor contra referendumului.
O să încep cu cele ce susţin referendumul pentru familia heterosexuală. Am observat în principal 3 tipuri de argumente: cele motivate religios, cele motivate moral şi cele motivate de o terță parte.
Argumentele de ordin religios sunt cel mai uşor de demontat pentru că ele încalcă în mod flagrant principiul enunţat mai sus (statul trebuie să reprezinte pe toată lumea în mod egal) prin impunerea unui anumit stil de viaţă asupra unor părţi ale societăţii care nu se indentifică cu acel model cum ar fi persoanele cu o altă apartenenţa religioasă sau fără o apartenenţă religioasă.
Argumentele de ordin moral sunt cele care explorează în general definiţia familiei şi ce înseamnă aceasta pentru societate. Argumentul aici este că familia, în mod tradiţional şi natural, este formată dintre un bărbat şi o femeie cu scopul de a procrea. Ce uită susținătorii acestei idei să menţioneze este că se pot naşte copii şi fără a există un certificat de căsătorie între soţi, aceştia putând forma o familie, deşi relaţia dintre cele două părţi este una de concubinaj. Poate că pentru a forma o familie este strict necesar să existe 2 părinţi, un bărbat şi o femeie, deşi cred putem fi cu toţii de acord că pot exista şi familii cu un singur părinte în cazul unui deces sau al unui divorţ.
Sau poate că familie este doar aceea care are copii şi totuşi aş argumenta că şi un cuplu de tineri căsătoriţi care trăiesc împreună se pot numi o familie. Altfel spus pot exista familii fără un act de căsătorie, pot exista familii cu un singur părinte şi de asemenea pot exista familii fără copii. Ce au toate acestea în comun? Toate au la bază o relaţie afectivă dintre două sau mai multe persoane care trăiesc împreună. Iar orice cuplu, indiferent de orientarea sexuală respectă această definiţie şi deci pot forma o familie. Mai sunt persoane care argumentează cu privire la natură actului de căsătorie şi că statul nu ar trebui să recunoască sau să încurajeze relaţiile homosexuale.
Această ar fi o încălcare flagrantă a principiului enunţat mai sus (statul trebuie să reprezinte pe toată lumea în mod egal), iar actul de căsătorie, în opinia mea, nu reprezintă altceva decât o luare la cunoştinţă a autorităţilor cu privire la relaţia dintre cei doi soţi. Similar cu prezentarea părinţilor a iubitei sau iubitului.
Argumentele legate de o terţă parte pot apărea în multe forme şi mărimi, dar cel mai des acestea folosesc copii drept mijloc de argumentare. Să dau câteva exemple:
- „ce o să-i spun copilului meu dacă vede doi homosexuali ţinându-se de mâna pe stradă?” – acelaşi lucru ca şi în cazul unui cuplu heterosexual, anume că sunt două persoane care se iubesc una pe cealaltă;
- „dar dacă vor avea dreptul să adopte copii, nu o să-i maltrateze sau o să-i transforme în homosexuali?” - în primul rând există nenumărate exemple de copii homosexuali din părinţi heterosexuali şi deci a presupune că din părinţi homosexuali vor ieşi neapărat copii homosexuali este cel puţin pueril; de asemenea legile de adopţie din România sunt destul de stricte, însemnând că nu oricine îndeplineşte condiţiile legale de a adopta, indiferent de orientarea sexuală a doritorilor; dar cel mai important argument, din punctul meu de vedere, este acela că în momentul actual centrele de plasament din România sunt sub orice critică, imagini cu „casele de copii” din România din anii ’90 făcând înconjurul lumii, existând de asemenea dezvăluiri periodice cu abuzurile şi lipsurile pe care trebuie să le îndure aceşti copii din cauza sistemului. Nu cred că un copil dintr-un centru de plasament, dacă ar avea de ales dintre o familie de homosexuali şi centrul de plasament, ar alege să rămână în centru.
Să trec la argumentele contra referendumului. O idee din ce în ce mai populară este aceea că referendumul pentru familia heterosexuală reprezintă o tema falsă sau că sunt alte lucruri mai importante de făcut. Deşi nu sunt de acord cu scopul acestui referendum, întrucât eu consider că violează spiritul în care a fost scrisă Constituţia (dacă nu şi litera Constituţiei) există un număr foarte mare de oameni care consideră că această tema este una importantă. Acest argument, că sunt alte lucruri mai importante de făcut, poate fi folosit şi în cazul unui referendum ce ar susţine legalizarea căsătoriilor gay şi deci din punct de vedere logic acest argument are o valoare nulă. Referendumul este cea mai democratică unealtă pe care o democraţie o are la dispoziţie deoarece este exprimarea directă a voinţei cetăţenilor şi chiar şi atunci când această unealtă este folosită într-un mod nedemocratic această voinţă tot trebuie respectată. Că referendumul este folosit de către unii politicieni pentru a-şi atinge scopurile este josnic dar nu reprezintă un motiv suficient pentru a nu avea loc un astfel de referendum.
Un alt argument împotriva referendumului este încercarea de a crea o paralelă dintre violenţă în familie şi familia heterosexuală. Violenţă nu are legătură cu tipul de familie, ci cu caracterul fiecăruia, existând persoane predispuse în a fi violente. Există foarte multe exemple de violenţă în familii heterosexuale pentru că acestea sunt într-un număr covărşitor mai mare decât numărul de familii homosexuale din România deşi e posibil ca violenţa în familie să fie la fel de des întâlnită în familii heterosexuale cât şi în familii homosexuale.
Îţi las ţie, cititorule, libertatea de a decide cum doreşti să arate lumea în care vrei să trăieşti, dar mai ales libertatea de a trage propriile concluzii cu privire la argumentele aduse de o parte şi de alta cu privire la referendumul pentru familia heterosexuală.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
"Argumentele de ordin religios sunt cel mai uşor de demontat pentru că ele încalcă în mod flagrant principiul enunţat mai sus (statul trebuie să reprezinte pe toată lumea în mod egal) prin impunerea unui anumit stil de viaţă asupra unor părţi ale societăţii care nu se indentifică cu acel model cum ar fi persoanele cu o altă apartenenţa religioasă sau fără o apartenenţă religioasă. "
Statui INTOTDEAUNA impune un stil de viata care nu e pe placul unora. Asta cu homosexualii este numai unul dintre exemple. Statul o sa impuna OBLIGATORIU un stil de viata sau altul (casatoria intre homosexuali sau interzicerea ei printre acesti bolnavi psihic) oricare ar fi stilul de viata impus o sa incalce principiul reprezentarii egale a tuturor. Nu poti sa "reprezinti egal" sisteme de viatza contradictorii (de ex in islam este permis sa ai mai multe neveste, in crestinism nu asa ca orice ai face cind o sa stabilesti o regulanu o sa ii mai reprezinti "pe ceilalti").
Inca o informatie importanta pent ruautorul ateu al acestui articol (desi nu cred ca o sa o sa o citeasca/inteleaga :D ):
"Morala în sine, autonomă, e mai primejdioasă pentru religie decât ateismul.
Ştiinţa moravurilor, ca teoretizare a moralei laice, este din punctul de vedere al Absolutului religios egală cu zero.
Seamănă cu Mersul trenurilor, după părerea mea. Poţi s-o schimbi, ca pe tren, la care staţie vrei.
Omul autonom nu e capabil să creeze o ordine morală. O primeşte de sus, sau nu o primeşte deloc.
Cum e posibilă morala publică? Prin înstăpânirea absolută a moralei religioase creştine.
Dogmele creştine trebuie să poruncească normele morale, care, fără ele, nu se deosebesc de Mersul trenurilor decât prin obiect.
Morala publică într-un stat creştin trebuie să stea sub imperiul certitudinii dogmelor creştine reflectate imperfect de omul mărginit.
Dacă nu situăm Biserica deasupra statului, ne aflăm în treabă şi face fiecare ce vrea."
Petre Tutea
-nu stie sa puna punct unei discutii - ba stiu dar cateodata n-am chef
-"jocuri murdare de culise" - nu, sunt mistouri, puteti sa le spuneti pe nume, nu va sfiiti. Unele lucruri merita luate la misto. De fapt orice poate fi luat la misto, si mai mult ca sigur se pot gasi motive.
- "Barbatul care odata in copilarie poate l-a cunoscut pe Hristos prin parintii sau bunicii lui" - nu uitati indoctrinarea din scoala ;)
- "a ajuns sa il nege sau renege din incercarea lui frenetica de rationalizare" - nu e nevoie de incercari frenetice, nici macar de cine stie ce efort. Doar de un pic de lectura si cateva conexiuni logice.
-"In concluzie acest tip de barbat nu merita drepturi de barbat pana nu se ridica la acest statut pentru care a fost creat de a se respecta pentru a fi respectat!" - excelent! Punem de-un referendum sa taiem drepturile barbatilor care nu va plac dvs.? Sau ale barbatilor in general, nu stiu, vad ca ati trecut de la grup la un subgrup spre sfarsit. Oricum, ma ofer sa fiu primul semnatar! Dar numai daca semnam in biserica, bine?
In sfarsit, exageram, era o gluma...
Ps.A il trage de maneca pe cel care greseste ar trebui sa fie datoria noastra a tuturor, caci atunci cand vom fi pedepsiti, vom fi pedepsiti toti, pentru ca da: vrem nu vrem noi suntem 1, adica Eu si cel de langa mine care poate nu mi-e drag!
"Faptul ca nu va insusiti religia si invataturile ei este alegerea dvs. " - exact! De ce atunci trebuie bagate pe gat elemente de dogma religioasa celor care nu vor acest lucru?
Legat de biserica anglicana, da, stiam si eu de Elton John. Ce fac ei este un exemplu de ipocrizie: cred ca Biblia este cuvantul lui Dumnezeu, dar aleg sa urmeze doar ce le convine lor. E cuvantul lui Dumnezeu cand le convine, cand nu, se fac ca nu vad ce scrie acolo. Din punctul asta de vedere ortodocsii sunt ceva mai cinstiti. Nu complet, pentru ca altfel ar fi niste copii omorati pentru ca i-au vorbit de rau pe parinti (Lev 20:9).
" 17. Sa nu socotiti ca am venit sa stric Legea sau proorocii; n-am venit sa stric, ci sa implinesc.
18. Caci adevarat zic voua: Inainte de a trece cerul si pamantul, o iota sau o cirta din Lege nu va trece, pana ce se vor face toate." (Mat. 5)
Semnaturile pentru referendum au fost stranse in biserici sau influentate de biserica, asta e verificabil, a aparut si in presa: http://www.ziare.com/social/biserica/biserica-strange-semnaturi-ca-sa-schimbe-constitutia-explicatiile-pf-daniel-1402619
Cât despre ce a făcut și cum s-a comportat Isus, nu are rost să amintesc. Și un copil de grădiniță știe asta...
Asa, deci Iisus a spus 2 chestii contradictorii. Solutia? Ignoram ce nu ne place si mergem mai departe. Nici o problema, perfect consistent, are sens.
http://www.ziare.com/social/biserica/record-de-implicare-civica-cum-au-fost-stranse-cele-3-milioane-de-semnaturi-pentru-casatoria-intre-barbat-si-femeie-1423836
http://www.ziare.com/social/romani/trei-milioane-de-semnaturi-pentru-modificarea-constitutiei-barbat-si-femeie-in-loc-de-soti-la-definitia-casatoriei-1422933
Din cele doua articole:
"purtatorul de cuvant al Patriarhiei Romane, Vasile Banescu, a precizat ca "ajutorul pe care Biserica l-a oferit Coalitiei pentru familie a fost exclusiv la nivelul discursului ei public" "
"El a mentionat ca initiativa este sustinuta de multe culte religioase: catolici, ortodocsisi biserici protestante.". "El" se refera la "Presedintele comitetului de initiativa constitutionala al Coalitiei pentru Familie, Mihai Gheorghiu".
Vreti o demonstratie ca religia a influentat demersul CpF? O recunosc singuri! Inclusiv BOR, care nu a pus mana direct (zic ei) sa ajute cu stransul semnaturilor, recunoaste ca a ajutat cu discursul public.
A trata contradictiile, ca si orice alt tip de problema logica cu iubire este un non-sens. Spiritul adevarului e interesant. In spirirul adevarului avem nevoie de dovezi ca sa demonstram ceva. Asa ca, pe ce dovezi va bazati cand spuneti ca mesajul lui a fost alterat? De asemenea, tot in spiritul adevarului, care parti, mai exact, au fost alterate si de unde rezulta asta?
A, am spus initial ca religia a fost elementul principal in toata povestea asta. OK, mea culpa, nu stim daca a fost elementul PRINCIPAL. Adica, e posibil ca toti ateii si cei care nu cred in Dumnezeu dar alt fel de spirit sa fi semnat. Adica persoane care reprezinta cam 8% din populatia Romaniei (https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_atheism), adica circa 1,6 milioane, un pic peste jumatate din numarul semnaturilor, riguros vorbind o majoritate. Ce-i corect e corect. Propaganda pe care BOR singuri recunosc ca au facut-o as zice ca a ajutat mult, ca orice tip de propaganda.
2.Iubirea refuză să accepte lucruri care contravin spiritului ei (presupunând că cunoaștem iubirea adevărată). E foarte simplu: Dumnezeu este bunătatea Perfectă. Dumnezeu este iubirea Perfectă. Orice distanță, mică sau mare, de la aceasta Perfecțiune reprezintă răul (sau păcatul, dacă vreți). Ce este rău nu vine de la Dumnezeu. Deci este relativ ușor de văzut ce este adevărat și ce este fals în biblie.
Dumnezeu Tatăl (descris de Isus) este Dumnezeul Iubirii, Dumnezeul Adevărat.
PS: un copil dintr-un cuplu homosexual are de 4 ori mai multe șanse să fie gay.
Religia nu este un argument. Cel putin nu unul rational.
Cunosti oameni gay care au avut o contributie majora la dezvoltarea lumii ? Crezi ca haituirea lor e necesara? Cazul lui Alan Turing banuiesc ca e ultra cunoscut, de exemplu. Consideri ca a avut o contributie la salvarea unor vieti?
Nu tipul de familie induce aceste elemente, ci gradul de EDUCAŢIE. Nu-mi spuneţi că acest tip de familie e compus dintr-un lector universitar şi un asistent universitar că nu vă cred.
E vorba de GRADUL DE EDUCAŢIE, nu de tipul de familie.
Si faptul că există gay care au fost oameni de știință este irelevant. Ce legătura are cu ce am zis? Cred că îmi atribui niște idei care nu sunt ale mele.