
Foto Getty Images
Noii penduli emoționali globali, transformările ordinii mondiale, neo-capitalismul și ascensiunea inteligenței artificiale - în această ecuație complexă, turismul românesc rămâne o constantă.
În tumultul actual al reașezării ordinii globale, modelată de neo-suveranism, neo-capitalism și ascensiunea inteligenței artificiale, România are un atu incontestabil: potențialul său turistic. O veritabilă pușculiță de porțelan, în care sunt bine păstrați 30 de miliarde de euro, regenerabili anual!
În prezent, contribuția României la noua ordine mondială este marginală. Deși există inițiative timide de leadership național autentic, asumat și pro-occidental, drumul către o influență reală și consolidată rămâne lung și plin de provocări
Ce e de făcut? Cu siguranță, trebuie să ne aliniem celor două „capete” ale noii ordini globale: unul clar, asumat și bine definit de noul leadership american, și celălalt, încă inert și confuz, reprezentat de UE, aflat în căutarea unei direcții coerente și leadership. Pe fondul noii realități economice, România trebuie să-și redefinească abordarea de management național, trecând de la un sistem cu picioare de lut inspirat de socialismul francez, la un mindset capitalist agresiv de tip startup, motor al inovației și progresului în sectoarele de vârf.
Concret, analizând activele țării noastre, de la resursele naturale la capitalul uman din industria IT, valorificat predominant ca forță de muncă și mai puțin ca parte interesată (stakeholder), observăm un potențial constant în turismul românesc. Acesta rămâne imun, chiar beneficiar, la provocările inteligenței artificiale și ale noului capitalism, care, cu asumarea potențialelor riscuri ecologice, va genera creștere economică globală și va continua să alimenteze dorința de necontestat a oamenilor de a explora și călători.
În privința riscurilor ecologice și a celor generate de inteligența artificială, România rămâne un receptor pasiv de concluzii și direcții, fără un cuvânt de spus. Având în vedere aceste realități, ar fi benefic să ne concentrăm pe propriile noastre resurse și să reducem pe cât posibil dependențele externe, valorificând la maximum activele naționale cu potențial ridicat de dezvoltare.
Turismul românesc contribuie cu doar 3% la PIB, situându-ne la coada clasamentului destinațiilor turistice din Uniunea Europeană. Dacă am atinge media globală de 10%, veniturile din turism s-ar tripla, ajungând de la aproximativ 10 miliarde de euro la 30 de miliarde de euro anual, an de an! Peste 30.000 de operatori de servicii turistice așteaptă desenarea terenului de joc și fluierul de start din partea factorilor de decizie politică. Toate piesele sunt deja pe masă: 51% din lanțul Carpatic, Dunărea și Delta Dunării, Litoralul Mării Negre și o autenticitate socio-culturală inconfundabilă.
”Make România Great Again” sau, în traducere liberă din perspectiva limbajului noului capitalism, „Să facem România minunată, extraordinară, fantastică, nemaipomenită și nemaiîntâlnită” poate părea precoce pentru o țară cu rădăcini adânci în lumea veche. Totuși, să facem România relevantă este un obiectiv realist, aliniat cu sclipirile noastre istorice, mereu bazate pe creativitate și inteligență organică, atuuri pe care le avem din plin. Suntem creativi și inteligenți, avem cu ce, totul depinde de noi..
Pe scurt, România poate deveni un actor relevant în context regional, poate chiar global, concentrându-se pe valorificarea resurselor interne - să ne vedem de treaba noastră!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.