Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

România este din păcate un sat fără câini, plin de șoferi demenți și de agenți impotenți

Vlad Pascu pe masina

Sursa imaginii - Instagram

În România, țara din Europa cu cei mai mulți morți pe șosele, legea este facultativă. Înainte de înăsprirea legii, ea ar trebui în primul rând aplicată așa cum este ea azi. Nu există o explicație logică și legală pentru situația în care un polițist găsește droguri în Mercedesul vintage condus de un puști de 19 ani și agentul nu doar că nu verifică dacă șoferul s-a drogat, dar nici măcar nu cere talonul și asigurarea RCA, să se asigure că mașina nu e furată, de pildă. Există doar explicații ilogice și ilegale...

România este din păcate un sat fără câini, plin de șoferi demenți și de agenți impotenți. Demența în trafic o vezi cu ochiul liber, de la șoferii care claxonează isteric la semafor și te înjură dacă nu te dai din calea lor (sau dacă ești femeie la volan), la flash-urile pe care ți le dau „vitezomanii” pe autostradă sau frânele pe care ți le pun dacă nu te-ai mișcat corespunzător. Veți spune că sunt infracțiuni mărunte. Nesancționate însă, ele vor duce la infracțiuni mai mari, la trecerea pe roșu, la depășire în curbă, la strecurarea printre bariere la calea ferată, la condusul băut sau drogat. Inevitabil, oameni vor muri. Oameni nevinovați care mor cu zile pentru că în România legea e facultativă pentru bombardieri și șmecheri, iar prea mulți dintre cei care ar trebui să o pună în aplicare nu o cunosc sau au un comportament de milițieni.

PS. În Australia, un puști de 20 de ani care conducea drogat o mașină de lux cu 253 de km/h a fost oprit de poliție. A făcut un an și 5 luni de zile închisoare, i s-a suspendat pe viață dreptul de a conduce, iar mașina i s-a distrus, carcasa fiind vândută apoi la fier vechi iar banii obținuți donați unei asociații pentru sprijinul victimelor accidentelor rutiere. Judecătorii care au dictat această sentință usturătoare au calculat potențialul criminal al acțiunii tânărului, adică probabilitatea de a face un accident mortal. În România, autoritățile noastre acționează doar după ce mor oameni, fac comisii de anchetă și atunci doar pentru a-și șterge urmele de la locul crimei.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Da, România e plină de șoferi demenți. Nu mai există respect pentru lege. Asta a spus-o în direct la TV și ministrul afacerilor interne. Numărul șmecherilor în traficul rutier a depășit masa critică. Ar trebui un polițist la fiecare semafor, la fiecare trecere de pietoni, la fiecare trecere la nivel cu calea ferată și în toate curbele periculoase, fără vizibilitate.
    Până să blamăm polițiștii, ar trebui să ne uităm fiecare la cum respectăm legea, regulile în general. Pentru că avem de-a face cu paradoxul grămezii (câte pietre pui la un loc să faci o grămadă?). Cât de mult poți să încalci legea pentru a genera un eveniment nefericit? O să ajungem vreodată la toleranță zero pentru încălcarea legii de orice fel? Sau măcar pe-aproape?
    Am făcut într-o zi un experiment între Buftea și București și am mers fix cu viteza legală (50 km/h). Toți participanții la trafic erau crizați că merg prea încet. Pe lângă zecile de mașini care m-au depășit în trombă a fost și una cu "lămâile" pe parbriz și lunetă, cu un șofer nervos și el, nevoie mare. Despre ce vorbim aici?
    • Like 0
  • Mihaela check icon
    În Scoția, pe autostrada, asr avertismente ca acesta "Frustation may cause accident"
    • Like 0
  • OAna check icon
    Tocmai am citit ieri ca nu se poate anula pe viata dreptul de a conduce, ca nu permite CEDO. Sau doar la noi nu se poate?
    • Like 1
  • Agentii politiei nu sunt deloc impotenti ci obedienti. Ia sa-i vezi actionad in cazul unei persoane comune. Am vrut sa scriu ordinare, dar ordinari sunt protejatii, borfasi ordinari, hoti ordinari, etc. Din prezentarile, facute pe diverse canale media, tatalui ipochemului dement si drogat, irecuperabil, vedem din ce familie "respectabila" provine si nevelul cultural educational al lor.
    • Like 3
  • Să nu uităm că în România, Ion Creangă e mare academician, iar unii cred că afirmația e o glumă.
    • Like 0
  • Sigig check icon
    https://www.yahoo.com/news/hell-wheels-ohio-teen-sentenced-214036638.html
    Accident in USA cu 2 tineri decedati
    Sentinta : 15 ani inchisoare pt autoarea accidentului.
    • Like 3
    • @ Sigig
      Filbert check icon
      De fapt a primit 2 sentinte de inchisoare pe viata cu drept de a cere eliberare conditionata dupa minim 15 ani.
      • Like 2
  • Perfect adevarat, Romania este o tara plina de agresivitate rutiera nesanctionata, politisti care te fac sa te intrebi cum de au ajuns sa poarte uniforma aia si pustime de bani gata care se plictiseste de viata prea buna si de creier prea putin.... Pe cand legislatie si judecatori ca in Australia?
    • Like 2
    • @ andreea dragusin
      Mihai check icon
      Legislația este irelevantă dacă nu este aplicată după cum se vede în cazul de față. Pe baza legislației actuale putea fi dus la spital pentru recoltare de probe, trebuia să i se rețină talonul și plăcuțele de înmatriculare pentru lipsa RCA-ului. În orice caz mașina nu trebuia să plece de acolo pe roți.
      • Like 3


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult