Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De trei ani, peste 300 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Rușinea față de educația sexuală ne costă scump

Adolescenți sărutându-se

Foto: Guliver Getty Images

Discuțiile sincere și oneste sunt ceva de care majoritatea copiilor și adolescenților nu au parte, când este vorba despre educația și sănătatea lor sexuală. Iar în cele mai fericite cazuri, când totuși adultul își adună curajul și riscă să vorbească mai tinerelor generații despre o normalitate absolut firească a vieții – se ajunge cumva la discuții despre sarcină, bolile cu transmitere sexuală și cât de important este să îți exprimi refuzul cu privire la raporturile sexuale. Este adevărat că scopul educației sexuale este în primul rând acela de a proteja copilul de abuz, de a-i limita expunerea la risc și de a-l ghidat să ia decizii cât mai înțelepte când va veni momentul. 

Dar copiii, și mai ales adolescenții zilelor noastre, au nevoie să învețe lucruri despre sexualitate într-o atmosferă sigură și deschisă, de ce nu chiar încurajatoare, în care aceștia să-și pună în cuvinte întrebările, curiozitățile și mai ales confuziile și fabulațiile, pentru ca mai apoi să-și poată formula propriile convingeri despre ce anume este bine pentru ei și ce nu. 

Discutam de curând, cu colega mea Diana Stănculeanu - de la Salvați Copiii România, una dintre cele mai active ONG-uri din țara noastră care militează pentru respectarea drepturilor și a demnității copilului - despre faptul că descoperirea și înțelegerea propriului corp face parte, de asemenea, din categoria nevoilor umane de bază. În cele din urmă, corpul este căminul nostru pentru întreaga viață și pentru a avea grijă de acesta și a-l proteja, psiho-educația și înțelegerea lui sunt esențiale.

Știm cu toții, sau cel puțin putem intui, că în România, viața erotică a adolescenților și a fetelor în special, este încă, un subiect care provoacă în mod deosebit anxietatea părinților, care-și doresc în secret ca fetele lor să fie lipsite de dorință sexuală – precum imaculata Albă ca Zăpada. Dar nu cred că suntem cu adevărat conștienți de riscurile pe care le ascunde această dorință oarecum firească a părinților. Deoarece, cei mai mulți părinți își doresc ca fetele să devină femei fericite și de succes, care să fie găsite de prințul lor și apoi să trăiască împreună fericiți până la adânci bătrâneți. Dar realitatea, cu care mă întâlnesc adesea în cabinetul de psihoterapie, reflectă un alt scenariu al poveștii – fata ajunge în brațele lui Făt Frumos, dar aduce cu ea toate limitările și interdicțiile vehiculate de părinți și îi este aproape imposibil să-și arunce părinții din minte înainte de a face sex, când face sex sau după ce a făcut sex. Sau, pentru că a fost încurajată să fie perfectă și nu curajoasă, îl proiectează pe Făt Frumos în fiecare bărbat care-i ajunge în cale și fără să creadă că ar mai exista și vreo altă soluție, acceptă o serie de comportamente toxice în numele iubirii și al loialității față de perfecțiune. 

Totodată, mai există și varianta în care fata nu vrea să audă, nici în ruptul capului, de rolul Albei ca Zăpada și, cu cât părintele instituie mai multe restricții ca la „poliția sexului”, cu atât mai „nelegiuită” va deveni. 

Cred cu tărie în faptul că fiecare copil și adolescent are de respectat regulile și valorile unei familii, că părinții au și drepturi – nu doar responsabilități, de exemplu acelea de a-și face ideile, părerile și alegerile auzite. 

Așa cum cred și că atunci când intenționăm să aducem educația sexuală între zidurile psihologice ale familiei noastre, comunicarea deschisă este esențială, nu consider că este de vreun ajutor să li se spună sau să li se arate copiilor și adolescenților mai mult decât vor să audă sau să vadă. Intruziunea sau degajarea totală, și transformarea educației sexuale într-o discuție ca între prietenii de la colțul blocului, poate fi la fel de nocivă ca lipsa de informații și de inteligență parentală. Vrem sau nu vrem, ne place or ba, părinții nu sunt prietenii copiilor – aceștia pot fi empatici, înțelegători, blânzi, dar ei au și o serie de responsabilități care nu se regăsesc în diadele definite de amiciție. 

Îmi amintesc de un adolescent crescut într-o familie în care petrecea mai mult timp cu mama, din cauza unui job extrem de solicitant pe care-l avea tată lui, și care-mi relata într-una din ședințele de terapie că apreciază foarte mult implicarea și deschiderea mamei sale, pe care o iubește din tot sufletul, dar că nu are niciun dram de curiozitate când mama îi vorbește despre experiențele sale sexuale din adolescență – că în acele momente se simte dezgustat și, după aceea pentru o vreme, îi este foarte greu să se așeze cu părinții lui la aceeași masă. 

În final cred că este esențial să medităm puțin asupra propriei educații sexuale și să ne adresăm câteva întrebări cu privire la ce avem nevoie să învățăm sau să cunoaștem atunci când vine vorba despre cultivarea inteligenței parentale. După care vă invit să rămânem cu spusele autoarei și a expertului în psihologia familiei, dr. Harriet Lerner – care îi îndeamnă pe părinți să înțeleagă că sexualitatea copiilor și energia erotică a acestora este unică, că viața de adult fericit necesită o bună relaționare cu propriul corp, că aceasta reprezintă o forță vitală și mult prea puternică ca părintele să o poată controla, modela sau distruge – după cum îi place. Deși este bine să fim clari în privința valorilor proprii și să ne exprimăm încrederea în capacitatea adolescentului de a face alegeri înțelepte, nu putem uita nici de faptul că sexul este una din căile prin care copilul își afirmă independența față de părinți și nu este corect să ne așteptăm ca credințele și limitările noastre, să devină și credințele sale; și nici ca drumul nostru să devină drumul său. Valabil atât în privința sexualității, cât și a oricărui alt domeniu al vieții.                   

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Am citit ca in MB in scolile in care s-a facut educatie sexuala, incidenta sarcinilor nedorite a fost mai mare.
    • Like 1
    • @ Kinga Toma
      Care este sursa acestei informatii? Cumva Daily Mail?

      Marea Britanie avea "traditional" o rata mai ridicata de sarcini la adolescente decat media din Europa, dar tendinta in ultimii zece ani este de scadere. Nu este numai meritul educatiei, dar in niciun caz nu poti spune ca educatia sexuala are efectul mentionat de tine. Chiar autorii studiului la care cred ca faci referinta recomanda atentie la intepretarea relatiei dintre fenomene (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167629617304551)

      In Statele Unite, insa, corelatia pozitiva intre lipsa educatiei sexuale si sarcini nedorite/boli cu transmitere sexuala este mult mai evidenta (http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0024658)
      • Like 1
  • Liviu check icon
    Din câte ştiu în America se face opţional, cu acordul scris al părintelui, şi are ca ţintă evitarea consecinţelor nedorite.
    • Like 1
  • Mr.Oh check icon
    Nici adultii nu beneficiaza de educatie sexuala. Daca as spune acum ca sunt psihologi ce sustin ca fiintele umane folosesc "sexul" ca strategie pentru satisfacerea unor nevoi psihologice cati ar fi de acord?

    Cele patru nevoi psihologice de baza se refera la "autonomie", "stima de sine", "securitate" si "conexiune". Ultimele trei sunt obtinute de majoritatea persoanelor prin intermediul relatilior sexuale. Se pot obtine si altfel, prin sport, la locul de munca, dar oamenii s-au obisnuit de-a lungul a multor mii de ani sa se foloseasca de sex pentru a le satsiface.

    Dar daca privim prostitutia ca un schimb intre cineva ce are nevoie de securitate financiara si un altul care are nevoie de stima de sine? Si cati nu se casatoresc din acelasi motiv?
    Azi educatia sexuala nu mai poate fi separata de psihologie. Dar ce educatie ar putea sa faca adultii daca nici ei nu stiu ce se intampa cu ei insisi?

    De la cercetarea stiintifica pana la programa scolara trec decenii. Decenii de framantari, dispute, conflicte , abia pe urma urmeaza acceptarea si programa scolara.

    Sexualitatea e un tabu fiindca contine in ea toate slabiciunile fiintei umane. Cine vrea sa auda ca duce lipsa de securitate psihologica, ca nu are stima de sine sau ca pentru a scapa de singuratate e dispus la aproape orice.

    Ce vreti sa se predea la scoala? Care este adevarul?
    Sa se predea despre ciclul menstrual si prezervative? La atat se reduce sexualitatea?
    • Like 0
    • @ Mr.Oh
      Despre sexualitate și religie se tot vorbește de câteva mii de ani.
      Rezultatele bune sunt puține.
      Interesant comentariul.
      Japonia cheltuie bani că sa trezească populația și să le vorbească despre importanța sexului.
      Sunt de acord că trebuie să meargă de mana cu psihologia.
      Sunt campanii care încurajează populația macar sa se masturbeze daca nu apucă să facă sex cel puțin odată pe luna.
      • Like 0
  • Liviu check icon
    Actul sexual este materie de şcoală în clasa a 7-a la Anatomie. Nu explicit, dar este. Lecţia se numeşte "Sistemul reproducător". Aici e învăţată anatomia aparatului reproducător, fluidele etc. Este lecţia cea mai aşteptată şi probabil singura ascultată cu urechile ciulite. Nu înseamnă educaţie sexuală, dar ţine de sex şi sexualitate. Adulţii care încearcă să construiască un fel de zid impenetrabil în jurul sexualităţii sunt vizibil deranjaţi de această lecţie.
    • Like 1
  • Mr.Oh check icon
    Cam tarziu. Educatia are efec intarziat. Scoala te in invata pe tine. Tu tamai cu 10%. Tu iti educi copii. Acestia raman cu 10 % din ce le spui tu. Si tot asa de la o generatie la alta.
    Romnaia comunista a reusit sa transmita relativ corect putinele informatii pe care le detinea la acea vreme in stiintele exacte. Stiintele umnaiste auf complet distruse de propaganda.
    Dupa '90 Romania prin sistemul de educatie a reusit sa distruga si transmiterea de cunostinte in domeniul real.
    Daca si matematica e subiectiva, daca si ingineria e subiectiva ne miram ca avem dicutii tampite despre economie? Ca sa nu amintesc opiniile contractictorii despre valorile umane?
    Puteti sa va luati cu totii adio ... daca puneti pe pi ioare un sistem de educatie azi veti vedea rezultatele peste 3 generatii.
    S-a distrus continuitatea brumei de educati comunistei cand profesorii au aceptat in randul lor niste incompetenti, si cand au acceptat sa promoveze elevii si studentii pe bani fara sa tina cont daca acestia au sau nu competentele cerute.
    Discutiile acestea din ziar sunt prea putin relevante. Persoanele carora li se adreseaza au avut un start bun in educatie deoarece parintii lor (daca nu chiar ei insisi) au avut un anumit statut social si au beneficiat de bruma de educatie din comunism. Cel putin pe vremea aceea din universitate ieseai doar daca depuneai un efort. Mai copiau studentii si atunci, dar cel putin in domeniul stiintelor exacte profesorul te prindea imediat daca esti prost si nepregatit. Nu treceai.
    Despre economie, asta e cu totul alta discutie. De ce nu avem economisti? Unde o fi invatat Dragnea si Tudose economie? Greu de spus. Am avut si eu colegi care erau mandri ca au trecut cu 5. Si s-au descurcat in viata...... Ma intreb cate vieti au distrus prin faptul ca s-au descurcat? Cati or fi prin partide si cum trag sforile pe acolo?
    • Like 1
    • @ Mr.Oh
      Liviu check icon
      Probleme cu învăţământul n-au existat doar în România, ci şi în întreaga lume. Frământările au început încă din anii 70, când învăţământul a realizat că nu poate ţine pasul cu o piaţă a muncii în continuă schimbare. Apariţia roboţilor industriali, a noilor profesii a zguduit societatea şi împlicit un sistem de învăţământ neadaptat la cerinţele pieţei. Semnalul este tras de un sociolog american printr-o carte considerată de mulţi profetică: ŞOCUL VIITORULUI (Alvin Toffler). Toffler profeţea că: 1) în viitor se vor dezvolta mult meseriile bazate pe servicii (gen PR) mai mult decât cele superspecilizate (unde ai ca bază matematică, fizică). Acesta nu vor dispărea, dar se vor diminua cu mult. 2) Omenirea va dispune de o bancă de date pe care o va putea accesa rapid, ceea ce va face inutil învăţământul bazat pe memorizare. Creierul - eliberat de funcţia de memorizare - îşi va dezvolta la maximum capacităţile analitice şi creative, care vor deveni monede de schimb în noua societate. Este opoziţia dintre învăţământul practic şi cel teoretic. Asta se întâmpla în anii 70, când nimeni nu-şi imagina că cineva poate afla definiţia termenului de "ontologie" fără să apeleze la serviciile unei biblioteci publice sau personale. Astăzi problema se poate rezolva în mai puţin de un minut. Britanicii de la formaţia Pink Floyd scot un album despre universul concentraţionar, în care sistemul de învăţământ e prezentat ca o închisoare ce produce masă de manevră (elevii ies pe o bandă rulantă purtând măşti ca simbol al depersonalizării). Învăţământul începe să se fluidizeze pentru a face faţă cerinţelor pieţei jobului. La noi n-a existat această presiune a pieţei, drept pentru care învăţământul a rămas pe principiile anilor 60-70.
      • Like 2
  • Educatia sexuala e un lucru delicat, de care depinde viitorul copilului. E bine de discutat de la ce varsta poate incepe, si in ce termeni. Fiecare copil recepteaza diferit problema, in functie de personalitatea lui si de particularitatile fizice. Nu cred ca este bine sa ii aducem pe toti, obligatoriu, la aceleasi lectii serbede si -uneori- gresite.
    Educatia sexuala trebuie facuta de personal calificat, cu experineta in lucrul cu copiii, adolescentiii. La cabinetul medical si in masura in care tinerii vor sa vina. Sau au nevoie de indrumari, sfaturi, consultatii.
    Era un text pe FB, in care se descria actul sexual. Pentru clasa a V-a (?!!!!!). Plin de greseli si imagini stereotipe, in care nu se spunea nimic de problemele fetelor la primul act si multe alte omisiuni.
    La clasa, e suficient sa se predea anatomia si fiziologia, de la clasa a VI-a, cu mai multe amanunte legate de sex, polutii (frecvente de la varsta asta), masturbare. Chestii concrete.
    De 40.000 de cand a aparut homo sapiens sapiens, educatia sexuala a fost naturala. Privind animalele din curte, auzind seara parintii (se dormea intr-o singura incapere)... Cred ca e bine sa le dam drumu la filme "pentru adulti" din clasa a VI-a. Poate ca ar fi bine sa apara si filme pentru educatia sexuala a copiilor. Cu actori adulti. 12-13 ani, e varsta la care tinerii au nevoie de informatii. Altfel le obtin singuri. Sau ramin fara, pina in noaptea nuntii. Pot apare tot felul de probleme... Ridicole sau tragice.
    • Like 1
    • @ Munteanu Mongolul Mircea
      Liviu check icon
      Teoria dvs. ar fi valabilă într-o societate lipsită de stimuli sexuali agresivi, cum este societatea de consum, ori lucrurile stau cu totul atlfel. Problemele devin acute şi pentru specialişti, pentru că societatea de consum nu ţine seamă de sfatul lor. Ei sunt nevoiţi să se descurce cu ce găsesc pe teren, şi situaţia nu arată foarte bine. Filme despre educaţie sexuală există şi sunt făcute de specialişti. Filmele pentru adulţi şi filmele în general au o clasificare de vârstă de care ar trebui să se ţină seama. Cele recomandate oriunde sunt AG (audienţă generală) şi AP (acord parental). Aluziile au ca etichetă 12-14 ani, restul după 16-18. Dacă se respectă clasificarea nu se întâmplă nimic. Clasificarea e obligatorie prin lege.
      • Like 0
    • @ Liviu
      sunt trei propuneri: 1. lectiile de anatomie si fiziologie sa fie mai detailate si sa inceapa din clasa a-VI-a; si nu separate, pe sexe; 2. cabinetele medicale (eventual cele de planning familial) sa se ocupe si de educatia sexuala a adolescentilor; inclusiv prin vizite la scoli si prezentari pe tema; 3.filmele speciale pentru adolescenti (12-15 ani), la care sa aiba acces liber; stim bine ca oricat am feri tinerii de materialele porno, tot ajung la ele (reviste, carti, internet, filme pe diferite suporturi); legile sunt facute de oameni, pentru oameni; pot fi schimbate. Totul e sa se vrea. Cu ce ne ajuta sa dam etichete filmelor si sa interzicem accesul tinerilor la ele, daca tot vor ajunge, printr-o metoda sau alta?
      • Like 0
    • @ Munteanu Mongolul Mircea
      Liviu check icon
      Când spuneţi "lecţii" mi se strepezesc dinţii. Vă daţi seama că lecţiile acestea vor funcţiona fix ca lecţiile de pictură sau matematică, adică vor fi un plictis total.
      - Gigel, ţi-ai învăţat la educaţie sexuală? Vezi că mâine ai test şi vă ascultă şi la mate.
      Adică apă de ploaie cu frecţie la picior de lemn. Filmele de 12-13 sunt filme în care există aluzii sau termeni de acest gen, dar nu au legătură cu acele filme de 18 ani. Cert e că un copil ar trebui educat de mic să respecte recomandările aflate pe filmele, cărţile şi jocurile cu care vine în contact.

      • Like 0
    • @ Liviu
      la anatomie e nevoie de lectii; in rest am spus cabinete medicale si filme...
      De acord, s-a amintit in comentarii ca e nevoie sa se precizeze latura sentimentala si legala; e nevoie, fara indoiala, dar trebuie sa stie cu ce sunt dotati si cum functioneaza...
      Eventual, filmele sa fie distribuite doar prin scoli...
      • Like 0
  • Liviu check icon
    Adică o să fie o materie cu teste, lucrări de control şi teze?
    • Like 0
    • @ Liviu
      Anon check icon
      Din cate observ articolul sugereaza ca aceste discutii sa aiba loc in familie intr-un mod echilibrat.
      • Like 1
    • @ Anon
      Liviu check icon
      Ca materie opţională, fără teste şi teze ar fi potrivită.
      • Like 0
  • check icon
    “Copilul trebuie să înveţe că depinde de aer, de apă, de toate fiinţele vii, şi că cea mai mică greşeală sau cel mai mic abuz poate distruge totul. Copilul va învăţa că oamenii s-au ucis unii pe alţii în războaie al căror rezultat a fost neabătut acela de a da naştere altor războaie şi că fiecare ţară îşi ajustează în mod mincinos istoria, astfel încât să-şi măgulească orgoliul. I se vor spune destule lucruri despre trecut spre a se simţi legat de oamenii care l-au precedat, ca să-i admire când merită a fi admiraţi, fără a şi-i face idoli, după cum nu va idolatriza prezentul sau ipoteticul viitor. Se va încerca familiarizarea lui deopotrivă cu cărţile şi cu lucrurile ; va şti numele plantelor, va cunoaşte animalele ; va învăţa să dea primul ajutor răniţilor ; educaţia lui sexuală va cuprinde asistarea la o naştere ; educaţia mentală va cuprinde vederea grav-răniţilor şi a morţilor. I se vor da, de asemenea, primele noţiuni de morală fără de care viaţa în societate este cu neputinţă. În materie de religie nu i se va impune nici un cult şi nici o dogmă – dar i se va spune câte ceva despre toate marile religii ale lumii, spre a trezi în el respectul şi a distruge încă din faşă anumite prejudecăţi oribile. Va învăţa să iubească munca, atunci când ea este folositoare ; va învăţa să nu se lase prins în mrejele imposturii publicitare, va învăţa să gândească singur. Există, desigur, o modalitate de a vorbi copiilor despre lucrurile cu adevărat importante – decât a le trece sub tăcere”…
    Toate astea le știam de la Yourcenar (noroc c-o citisem din timp) - așa mi-am crescut copilul...
    • Like 8
    • @
      Mr.Oh check icon
      Si eu care credeam ca citati din programul de guvernare PSD. M-am simtit pentru o clipa vinovat ca am votat contra.
      • Like 2
    • @
      Educația copiilor noștri poate veni din cel puțin două direcții : familie și școală. Pentru că trăim într-o lume ”nebună, nebună de legat”, ATENȚIE ! La miliardele de locuitori ai planetei noastre care au fiecare o cultură și o educație a lor, s-ar putea ca educația primită în familie și la școală altfel perfectă pentru societatea noastră, să fie dezavantajoasă în cazul unui contact cu grupuri, popoare din acele miliarde. Trecând la oile noastre, îmi amintesc că primele, unicile și ultimile lecții de educație sexuală, le-am primit la școală în clasa a Vll-a (1968) de la un medic. Nu știu pentru ceilalți dar mie mi-au folosit foarte mult acele lecții de educție sexuală. De asemenea urmăream la postul Europa Liberă lecțiile de educație sexuală transmise o singură dată pe săptămână în aceeași zi la aceeași oră. Atunci am avut și primul conflict cu Securitatea pentru că am scris o scrisoare redactiei postului E.L. pentru a-mi trimite o carte. Educația sexuală trebuie făcută la modul cel mai serios, fără subânțelesuri dar mai ales pentru a nu lăsa copiii noștri să aleagă căi greșite de informare în ceea ce privește transformările suferite la adolescență.
      • Like 2
    • @
      Victor66 check icon
      Asistarea unui copil la naștere? Cu tot sângele și materiile fecale și tot tacâmul? Și aceasta este educație sexuală (nu medicală)? Sper că este un post scris în glumă.
      • Like 1
  • Si, sigur, pentru ca parintii sunt niste incompetenti in ale sexualitatii, trebuie sa delege chestiile astea catre psihologi, ca trebuie si ei sa traiasca din ceva...Ori catre ONG-uri sponsorizate de Soros, care sa le explice cum e cu homosexualii, transgender, posibilitatea schimbarii de sex, si alte asemenea chestii cool...Daca se poate, inca din faza anterioara pubertatii, adica de pe la 9-10 ani. In fond, exista conationali de-ai nostri, de o anumita etnie. care isi cumpara nevestele de la aceste varste.
    • Like 1
    • @ Viorel Dumitrache
      Toti cei ce posteaza vorbesc de 12- 15 ani.
      Nu exagerati!
      Si homosexualitatea se raspindeste mai repede la cei care nu stiu despre ce e vorba, decat la cei ce stiu.
      Prin tacere si ascunderea adevarului, expunem tinerii la tot felul de pervertiti, care ii atrag tocmai prin accesul la inforatia secreta si placere imorala.
      Mai meditati...
      Parintii nu au talent pedeagogic in masa si/sau timp... Daca se ocupau parintii de asa ceva, nu era nevoie de scoala...
      De altfel, numai de bine.
      • Like 0
  • Sami check icon
    Educația sexuala ar trebui sa se rezume la următoarea idee:"Relațiile sexuale trebuie sa aibă loc numai în cadrul unei relații stabile".In zilele noastre se pune prea mult accentul pe nevoia fiziologica și prea puțin pe afectivitate.
    Ca sa folosesc ilustrația autorului, va puteți imagina ce e in sufletul Albei ca Zăpada care după ce l-a întâlnit pe Făt-Frumos de câteva zile, i se dăruiește, iar la putin timp isi da seama ca nu e vorba de Făt-Frumos ci de Capacaun care ii spune:"Tu, Alba ca Zăpada!!?!!Tu ești Muma-Padurii!Am plecat, sunt sute de Alba ca Zapada in lume!"?
    Din punct de vedere al educație sexuale, e foarte posibil ca sa se fi respectat toate "tehnicalitatile".Si atunci de unde efectul acesta psihologic nefast?Din desconsiderarea componentei afective a sexualității.Aceasta parte nu este explicata din teama ca explicând asta, faci de fapt "politia sexului".
    • Like 2
    • @ Sami
      Sigur domnule, dar neaparat femeia cu fata in sus cu calcaiele lipite de cearsaf. Lumina stinsa, in tacere... sa nu deranjeze vecinii. E bine?
      • Like 3
    • @ Sami
      Desigur, trebuie sa se puna accent si pe latura legala si morala a sexului. Si a consecintelor sale (sarcini, boli venerice, raspunderi sociale).
      Dar tinerii trebuie sa stie cu ce sunt dotati de la natura sau Dumnezeu. Si cum functioneaza chestiile alea.
      Cunostintele de sexologie din adolescenta, nu aduc nici un prejudiciu moralei.
      De ce credeti ca tinerii trebuie tinuti in necunostinta de cauza -prosti, adica- pentru a avea un comportament moral? Dupa ce afla sunt imorali? Sau cum... Cunostinta te perverteste? Tinerii din mediul rural stiu din viata de zi cu zi cum e cu sexul, de la animale. Si nu apar comportamente imorale decat accidental. Mai rar decat in mediul urban, unde imoralitatea se dezvolta tocmai pe secretomania din domeniu.
      Sa va zic un banc:
      Un turist, mai moral, ajunge cu masina intr-un sat. Pe drum o fetita de 10-12 ani, ducea o vaca de funie.
      -Unde duci vaca? Intreba acesta curios.
      -La taur, domnule!
      -Bine si tatal tau nu putea face treaba asta? Intreba furios turistul.
      -Oooooooooo, nu domnule! Treaba asta nu o poate face decat taurul.
      QED.
      • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Chef Alex Dumitru

Bună parte dintre ingredientele proaspete pe care le utilizează în rețetele sale de adevărat făuritor de gust, chef Alex Dumitru le cumpără, de două-trei ori pe săptămână, din Piețele Obor, Domenii și Matache. Merge doar la producători testați, care au întotdeauna grijă să îi ofere materii prime de calitate. Totul trebuie să fie proaspăt, de sezon.

Citește mai mult

Eric Stab, Engie România

De la ultimele etaje ale clădirii în care se află sediul central al Engie România, când privești pe geam, îți poți imagina ușor o mare de panouri puse la muncă să capteze razele soarelui. „La finalul zilei, energia cea mai ieftină este energia pe care nu o consumi ”, spune zâmbind spune Eric Stab.

Citește mai mult