Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Saga procurorului-șef european, saga zonei euro

Parlamentul European

(Foto Guliver/Getty Images)

Saga numirii primului procuror-șef european continuă, iar procesul de nominalizare pare să fi intrat într-un blocaj. Nici Parlamentul European, nici Consiliul UE nu vor să renunțe la candidatul propriu. Aceste instituții formează cele două camere ale legislativului european, principiul după care se ghidează fiind cel al co-deciziei și al consensului. (Atunci când se poate...)

Cele două entități au putere de decizie similară, în pofida faptului că Parlamentul European este consecința unor alegeri democratice organizate la nivelul continentului, în timp ce Consiliul UE reprezintă guvernele țărilor membre. Este o construcție care reflectă perfect ambiguitatea național-european ce domină guvernanța UE. O ambiguitate care nu de puține ori duce la confuzie sau blocaje.

Numirea procurorului-șef european este încă un exemplu în acest sens. Pentru această discuție nu este relevant faptul că pentru funcție candidează și un cetățean român. Să facem abstracție de acest lucru și să ne concentrăm mai degrabă asupra procesului.

Pe de o parte, a existat o Comisie tehnică de evaluare care a stabilit o ierarhie a candidaților după audieri. Ulterior a existat un vot al ambasadorilor celor 22 de țări care fac parte din structura Parchetului European și care au stabilit o altă ierarhie, nota bene fără a face o audiere a candidaților. Doar pe baza instrucțiunilor primite de la guvernele pe care le reprezintă. Și, în final, un vot al celor două comisii de specialitate, LIBE și CONT, din Parlamentul European, care au stabilit o altă ierarhie, similară cu cea a Comisiei tehnice, și ea, după audierea candidaților. 

Acest amalgam confuz și complex de instituții și autorități care își arogă dreptul de a decide cred că ignoră două lucruri importante. În primul rând faptul că funcția este una tehnică, în care calitatea profesionistului și experiența lui sunt esențiale. În al doilea rând, faptul că va reprezenta o instituție Europeană. Suficiente elemente pentru a constata că de fapt opiniile care ar trebui să conteze ar fi cele ale Comisiei tehnice și ale Parlamentului European.

Implicarea individuală a guvernelor în acest proces denotă situația ambiguă pe care țările membre înțeleg să o mențină în interiorul UE.

Vrem o UE mai puternică, dar avem grijă ca deciziile Parlamentului European să fie cenzurate de fiecare de guvernele țărilor membre. 

Dilema european vs. național se menține și este întreținută prin astfel de proceduri ambigue, care necesită negocieri nesfârșite între reprezentanții țărilor membre și reprezentanții Parlamentului European.

În varianta în care Consiliul UE, adică guvernele, ar reuși să își impună punctul de vedere, o întrebare ar fi perfect legitimă: de ce mai votăm un parlament european? Care mai este semnificația democratică a unui astfel de proces?

În timp ce în Parlamentul European majoritățile se fac mai degrabă pe criterii de afinități politice și mai puțin naționale, în Consiliul UE cred că putem suspecta că "mărimea contează". Cu alte cuvinte, marile puteri europene sunt capabile de acțiuni de lobby menite să creeze sprijin pentru proprii săi candidați, eventual chiar și cu riscul blocării mecanismului decizional. 

Oare dacă unul dintre finaliști nu ar fi fost francez, ci maltez (că rimează) Consiliul Europei ar fi mers până în pânzele albe cu candidatul său, riscând să amâne cu luni de zile întreg procesul?

Din păcate acest principiu decizional dualist-confuz este o problemă care se întâlnește în multe alte zone ale construcției europene, iar majoritatea guvernelor europene pot fi suspectate de ipocrizie, atunci când susțin importanța UE, dar au grijă să limiteze autoritatea instituțiilor europene prin protejarea cu prioritate a intereselor proprii.

Este exact motivul pentru care zona euro rămâne în continuare o zonă șubredă, iar integrarea economică profundă a zonei de monedă unică bate pasul pe loc: blocajul oferit de divergența între interesele naționale și cele comunitare. 

Să ne amintim de faptul că, în perioada de contracarare a crizei, o decizie a Băncii Centrale Europene de a trece la o relaxare cantitativă (quantitative easing) similară FED în SUA a fost întârziată cu cel puțin 2 ani în urma opoziției Germaniei, care era obsedată de o inflamare a inflației. Realitatea a dovedit ulterior că temerea nu a fost justificată, dar a reușit să decaleze curba revenirii economiei europene cu câțiva ani în urmă celei americane. Ironia este că cel mai hotărât mesaj de intervenție din partea BCE, care a reușit să liniștească apele, a venit în final de la un guvernator BCE...italian.

Pentru saga numirii procurorului-șef european și saga creării zonei euro nu este lipsit de relevanță să amintim presiunile pe care Franța le-a făcut pentru ca primul guvernator al Băncii Centrale Europene, banca centrală a zonei euro, să fie un francez. (Orice asemănare cu numirea procurorului-șef nu cred că este întâmplătoare.) În final, ca o soluție de compromis, a fost ales guvernatorul olandez Duisenberg, dar căruia, pentru a menaja frustrările franceze, i s-a înjumătățit mandatul de la 8 la 4 ani. Cum după 4 ani guvernatorul francez Trichet nu își rezolvase încă problemele cu justiția, mandatul primului guvernator a fost în final de 8 ani, pentru a fi preluat apoi de d-nul Trichet. Da, marile puteri europene cedează cu greu locurile din primul rând...

Subiectul uniunii fiscale la nivelul zonei euro este și el tărăgănat tot din considerente naționale. Pe scurt, țările cu excedent bugetar sau politici bugetare precaute, Germania fiind un reprezentant de frunte, nu au dorință de a finanța deficitele cronice ale țărilor aflate mai ales în zona mediteraneană. Desigur, motive se pot găsi, dar ideea este că criteriul național are grijă să se însereze tot timpul în procesul decizional european, erodând constant credibilitatea celui din urmă.

Nu este suficient ca lipsa unei lingua franca în Europa ne amintește permanent mozaicul național al continentului și faliile culturale existențe, dar și procesul decizional în afacerile europene este gândit ca să limiteze importanța instituțiilor europene în favoarea celor naționale și mai ales a celor mai mari țări.

Și iată cum o construcție a unei Europe, ținută într-o lesă scurtă de guvernele naționale, nu poate duce decât la decizii lente, sub-optimale și bazate câteodată pe criterii discutabile. Să nu uităm că tot Germania și Franța au avut grijă ca proprii candidați să ajungă în finala de trei pentru numirea procurorului-șef european.

Și, în final, o întrebare:

Ar trebui să fie înjumătățit mandatul primul procuror-șef și promisiunea că al doilea procuror va fi francez, pentru ca Franța să accepte candidatul ne-francez al Parlamentului European validat și de Comisia tehnică? 

Articol publicat și pe blogul autorului

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Un articol foarte interesant si bine documentat. Cred că în caracterizarea relațiilor din UE, prin analiza pe care o face autorul,găsim cauzele care nu permit încă transformarea UE în SUE.
    • Like 1
  • Mi-a plăcut articolul.
    • Like 1
  • Nu înțeleg rostul comisiei europene, mi se pare un organ aristocrat care nu poate niciodată servi intereselor cetățeanului, existența sa servește doar legalizării lobby-ului. Ei sunt responsabili și de codul de copyright, și de prostia asta cu procurorul. Mintea mea probabil naivă susține desființarea lui, altfel riscăm să mai facă jocurile vreunui ansamblu de megacorporații sau vreo altă gafă enormă, de se inflamează toată floarea naționalist-eurosceptică și se duce dracului toată Uniunea.
    • Like 0
    • @ Rareș Mocanu
      citeam pe undeva ca aceasta comisie europeana prin acel imens aparat birocratic de peste 50000 de functionari gras platiti,conduce de fapt europa si da este virful de lance a megacorporatiilor
      • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult