Șapte tineri români, care au participat la concursul FIRST Tech Challenge, vor reprezenta România la prima olimpiadă internațională de robotică ce se va desfășura la Washington, între 16 și 18 iulie. 160 de echipe din toată lumea, între care și o echipă a refugiaților, iau parte la competiția a cărei temă este în acest an apa curată.
Fiecare robot va avea misiunea de a separa bilele portocalii, care reprezintă apa contaminată, de cele albastre, care reprezintă apa potabilă. „O să fie o anumită zonă care o să semene cu un râu și o să fie două alianțe pe fiecare parte a râului. Fiecare alianță va avea trei echipe, care trebuie să colecteze particulele. Să le ducă pe cele albastre într-un colț, iar pe cele contaminate în altul. Ce își propun organizatorii este să ne arate că noi putem face lumea un loc mai bun de trăit cu ajutorul științei, prin programe precum cele de curățare a apelor. Astfel noi vedem că putem să folosim tehnologia ca un mod de a scăpa de anumite probleme naturale”, explică Alexandra Păcuraru, elevă în clasa a XI-a la liceul Gheorghe Lazăr.
Ea se ocupă în cadrul echipei de comunicare, responsabilitate pe care o împarte cu colega sa, Laura Pîrcălăboiu, care se ocupă și de asamblare. În vârstă de 16 ani, Laura a devenit pasionată de roboți la 12 ani atunci când tatăl său i-a adus din Germania un kit de robotică de la Lego. „M-am simțit super când l-am primit, pentru că era ziua mea și tatăl meu tocmai se întorsese acasă. M-a fascinat de la bun început și am început să mă joc cu el. Am început să învăț ce face un motor, ce fac senzorii. După aceea am migrat și pe partea de electronică mai serioasă, cu plăcuțe, circuite, lipituri, fludor”, povestește ea.
Timp de o lună și mai bine, cei șapte tineri și-au pus, cu ajutorul a doi mentori, tot timpul și toată energia în construirea robotului lor. „Trebuie să reziști psihic când vezi că un lucru nu merge de mai multe ori. Să încerci, să încerci din nou până îți iese. Îmi place foarte tare sentimentul de reușită pe care îl ai când îți iese un anumit lucru, când ești pe teren și vezi că ceva se mișcă datorită ție”, explică Laura. Participarea lor la olimpiada de robotică de la Washington este susținută de Asociația Nație prin Educație, care a adus concursul FIRST Tech Challenge în România, dar și de unul dintre părinți, care a făcut o donație importantă.
„Competiția asta pune accent pe cât de mult colaborează între ei. Iar cel mai mare mare premiu, FIRST Inspire, se acordă echipei care a colaborat cel mai mult cu celelalte echipe, care a ajutat cel mai mult celelalte echipe. Eu le recomand tuturor copiilor să încerce. Aici poți să înveți lucruri cu pași mărunți și, pe lângă asta, programezi un motor și vezi că se mișcă, e ceva deosebit față de a programa ceva virtual, pe care nu poți să îl atingi. În școlile internaționale există un concept, hands on technology, și asta își propune concursul”, spune mentorul Ionel Doboacă. Colaborarea nu este însă o abilitate încurajată în școlile românești, așa cum nu sunt nici abilitățile practice.
Cristian Vlăsceanu este cel de-al doilea mentor și a fost jurat în timpul competiției FIRST Tech Challenge în timpul căreia a văzut întrecându-se elevi din peste 50 de licee românești.
„E o prăpastie între partea teoretică și partea practică. Lipsesc orele de atelier, în care copiii aplicau tot felul de cunoștințe pe care le dobândeau la școală. Lipsesc experimentele din școli, toată implicarea asta care înainte era distractivă a dispărut și copiii nu mai au îndemânarea necesară să strângă un șurub, să vadă cum se înlocuiește un potențiometru, cum se pun două bucăți de plastic împreună, cât de tare trebuie să strângi. Toate astea au dispărut, în schimb au apărut generații de copii etrem de talentațila mânuirea calculatorului în scopul proiectării. Am văzut copii care, la 14 ani, reușesc să stăpânească destul de bine programe de proiectare care sunt destul de avansate, dar nu reușesc să transforme vizualul în practic foarte ușor. Sunt mai atrași de partea vizuală decât de partea practică. Tocmai asta reușește să facă robotica. Nu toți copiii trebuie să fie geniali la matematică, fizică pentru a participa la concursul ăsta, având în vedere că fiecare are niște funcții dedicate în cadrul echipei care, după cât am constatat, reprezintă o minicompanie. Cineva care se ocupă de partea de comunicare, cineva de administrare, problemele se rezolvă în echipă, ideile pot să vină din fiecare departament, nu doar de la asamblare și proiectare”, spune Cristian Vlăsceanu.
Din echipa care reprezintă România la Washington fac parte Alexandru Florescu, Andrei Daha, Andrei Preda, Rareș Bădici, Oliver Szavuj, Alexandra Păcuraru si Laura Pîrcălăboiu.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
1) În programa școlii Washingtoniene există această ”materie” (robotica) ?
2) Sugerați că ar trebui să existe la noi ? Prof. Klaus ce zice, pe Facebook ?
3) Unde există (în lume) această disciplină școlară (preuniversitară) numită ”robotică” ? (În afară de grădinițele din Israel, unde furnizorul de echipament este .... Germania! Nemții înșiși au dat știrea, la „Focus”, acum câteva luni)
4) Vorbiți cu prof. Klaus să aranjeze cu dr. Angela (doar sunt fizicieni amândoi) să deturneze niște echipamente dinspre Israel către România ?
5) Ce se va întâmpla când micii inventatori roboticieni vor afla cum sunt folosiți roboții ?
P.S.
6) Situația nu este chiar așa de gravă; Bac-ul pe care nu îl mai publicați de câțiva ani arată că școala Democrației scoate roboți. Pe lângă ei, robotul (familiei ?) „Robinson” din „Pierduți în Spațiu” (vi-l amintiți ?) era chiar ager.
7) Robinson s-a „îmbolnăvit” într-unul din episoade, atât de rău încât se întinsese la pământ să își dea ... sufletul! Mai mult, începuse să crească în dimensiuni! (Suferea de ... inflație ?) Drept care mezinul Will și doctorul expediției (geniul său rău, dr. Smith) au întrat în robot ca să-l ... repare!
8. Incredibil, dar copilul Will și medicul Smith („Fieraru” ...) reușesc să îl repare pe robotul lor iubit, drept care ... acesta începe să se contracte (la dimensiunile originale)!
9. Deviantul domn dr. Smith abandonează (din lașitate ?) copilul în interiorul robotului, mințind că nu știe unde este! Copilul este salvat, în final, fiindcă pe atunci filmele/episoadele lor se terminau bine.
10. RSR monitoriza și atunci progresele Washingtonului în materie de robotică. În „Știință și Tehnică”, de exemplu, apăruse (prin anii '70) un proiect de mașinuță electrică dotată cu un senzor fotoelectric care îi permitea să urmărească ghidajul unei benzi albe pe „teren” (masă). Și nici nu se uscase de tot cerneala pe diploma primită de Einstein pentru această teorie!
2) Da. E parerea mea, nu o stiu pe a lui Klaus.
3) In State, dupa cum am aratat mai sus.
4) De ce sa deturneze? Am putea investi noi corect in asa ceva. Desigur, daca s-ar face un asemenea proiect la scara larga cine stie cat din investitiile respective s-ar scurge in spagi. Pardon, comisioane.
5) Elevii se vor dista copios vazand cum robotii lor functioneaza si muta bile dintr-o parte in alta.
6,7,8,9 - n-am inteles unde bateati, puteti sa ne explicati?
10) Asa, si?
5) Când elevii vor afla la ce sunt folosiți roboții, ce vor spune ? (Am întrebat de ROBOȚI, nu de jucării! Dar e greu de priceput.) Americanii își amintesc și azi cu nostalgie ce li se promitea în anii '50-'60, odată cu automatizarea și robotizarea - săptămână de lucru de 3-4 zile! (Apropo, roboții se și „luptă”/obstrucționează între ei la aceste concursuri, a uitat să vă spună articolul ...)
10) Nu credeți că trebuia să ne spună articolul însuși ce ne-ați spus dvs., după ce am întrebat eu ? O mai țineți minte pe d-na Ecaterina Andronescu la o emisiune cu olimpici, în care întreba o elevă de ce nu vine „la noi” (UPB), fiindcă „și noi facem roboți foarte frumoși” (în loc să meargă la o universitate străină) ?
Nu am fi așa departe, deci, de lumea „civilizată” ...
Apropo de promisiunile făcute americanilor:
România a fost dată drept exemplu de „hărnicie” în Europa (campioană europeană la numărul de ore de lucru săptămânal) în dezbaterea prezidențială din Franța, de anul acesta:
https://www.youtube.com/watch?v=VYXhy7Om0gs&app=desktop
la 1:43:00.
Cu ce spuneți deci că va beneficia ROMÂNIA din robotizare ? CUI va aparține robotizarea ? Că România cea cu un picior în groapă mai că devenise campioană mondială la ... viteza Internetului (piața „liberă” și minunile ei)!
Da, era prin 1974 sau 75. S-a prezentat cartea (revista) de la Expozitia anuala a Casei Pionierilor, era masinuta gandita de dl. Prof. Smarandescu la cercul de electronica, de la sectorul 4, Dumnezeu sa-l odihneasca. In poza sunt si eu, tin masinuta in mana. Nu era un senzor, erau sase, trei perechi, obtinuti de noi, copii, din tranzistori EFT taiati cu pila si spalati in alcool de pasta alba . Perechea de senzori din mijloc erau tranzistori rusesti P403 caci pentru scopul nostru aveau o asezare optima pe ambaza (apoi am crescut si mi-am luat si un doctorat pe teme de-astea, dar nu in Ro si nu cu Oprea).
Sa-l invoci pe Einstein la chestia asta e doar o laba trista si penibila! Era mort de 20 de ani, se uscase si carnea pe el, nu doar cerneala pe diploma, rusine!
Romanii au excelat dintotdeauna la facut din rahat bici. In trecut, Ceausescu a abuzat de asta, dar e meteahna veche, atestata documentar de la 1877.
Lasa-ne copii in pace, sa-si faca treaba lor, sa-si implineasca visele cum vor ei, otrava ta baga-ti-o intr-o gaura, care vrei tu, sa mori otravit, caci iti meriti destinul!
5) Roboti se cheama si ce construiesc ei, chiar daca nu sunt de talie industriala. Da, era acum cativa ani si un show televizat cu roboti care se luptau, era destul de haios. S-or fi luptand si in competitiile astea, desi dupa cum sunt construiti clar nu e asta scopul principal. S-ar fi putut probabil organiza lucrurile in asa fel incat saptamana sa fie de 3-4 zile, dar cred ca angajatii ar fi avut o problema cu asta: 3-4 zile de lucru pe saptamana inseamna 3-4 zile platite pe saptamana. Asa ca lucrurile s-au simplificat si productivitatea a crescut, dar saptamana de lucru a ramas cum fusese.
10) Bun, aici dvs, ati vorbit initial de RSR. Ce am spus eu ce trebuia sa fie spus si in articol? Va referiti cumva la acea disciplina predata in liceele americane?
Inca suntem departe de lumea civilizata. Exista potential, sigur, dar nu il valorificam cum trebuie. Madam Andronescu nu cred ca e constienta de diferentele de resurse alocate in programele de afara fata de programele noastre. Asta e un aspect. Ar mai fi cercetarea, colaborarile, lipsa de infrastructura de la noi ...sunt multe motivele pentru care se pleaca afara.
Concursurile astea nu au legatura cu robotizarea care se face/se va face in Romania. Sunt pur si simplu o sansa pentru acesti copii sa iasa la rampa, sa fie remarcati si sa castige intr-un final burse de studiu, cel mai probabil in afara. Bine pentru ei ar fi sa poata sa plece.
Robotizarea va apartine celor care stiu sa o valorifice. Cel mai probabil nu Romaniei. Se pot face multe pe piata libera daca ai un pic de viziune si nu-ti furi singur caciula.
Înțelegeți că una spune presa liberă, alta spun americanii de foame muritori ?
D-na politician înnăscut Ecaterina Andronescu (își amintește cineva ce specialitate are ?) o invita pe viitoarea studentă în străinătate să vină la UPB, „fiindcă și noi facem roboți frumoși”. N-am observat să ne prezinte vreun ziarist cum arată frumusețea roboților UPB. De ce ?
România nu se „robotizase” în trecut ? Știți ceva de vreun embargo ? Americanii bârfesc pe la colțuri că în URSS au existat sabotaje, din cauza importurilor din Vest care „cedau”. Desigur, propagandă comunistă, menită să le acopere incompetența! Ne explică ziaristul liber de ce desecretizează Democrația tot felul de lovituri de stat ? Ori mint americanii (amatori întru jurnalistică) de rup ? Noi cum știm cine minte, după instinct și afinități ?!
Ne explică ziaristul de ce nu se adresează direct „actorilor economici” cu jelaniile astea ? Să își facă ei și școli, și tot. De ce ne tot spune nouă (că și așa ne spune puțin și pe alese) ? Ca să ieșim NOI în stradă, să schimbăm guvernul !? De ce nu l-au grăbit pe Cioloș să le „implementeze” și reformă la învățământ, și „robotizare” (în școli, că întreprinderile le robotizează proprietarii) ?
Îl vedeți pe ziarist că vă spune; „ușor cu modernizarea - până nu democratizăm Rusia, China, Iranul, Siria, Coreea de Nord, nu modernizăm nimic pe-aici. Nu vrem să strângem cioburile după aceea.
Deocamdată, vă modernizăm ... „apărarea” - restul mai vedem.”
Cu puțin noroc, ziaristul va scrie aceleași articole și peste 30 de ani.
Într-o zi se vor deschide și dosarele celor care „știu să valorifice” - veți fi chemați în audiență.
P.S.
V-am scris pe fundalul muzicii răstelilor lui Marine Le Pen (pe la 1:52:00) pe teme de dezindustrializare a Franței, adresate lui Emmanuel Macron, la o întâlnire în doi a acestora. Sună cunoscut ?
https://www.youtube.com/watch?v=iOAbBdlWgz0
În întâlnirea multilaterală, la 1:42:45,
https://www.youtube.com/watch?v=VYXhy7Om0gs&app=desktop
Melenchon întreabă: „Franța lucrează puțin, 35 ore/săptămână !? Vreți să ajungeți ca ... România ?!”
Fillon îi răspunde: „Lasă-mă cu România (!), privește la Germania, Olanda etc.” Atât contează România în ochii lor!
Această întâlnire începe (după prezentări) cu jelania: „Măcar fundamentele să îi învețe în școală (anume cea primară)” - adică vestitele patru operații, plus scrisul și cititul! Sună cunoscut ? E cam peste tot în lume!
Întrebați pe ziarist cine mi-a șters comentariul de la articolul „Au o bucurie ...”, unde vă citam dintr-un basm german conceptul de nepotism/crony-ism etc., ca să nu mai credeți că pe alții nu i-a împins voia, ori nevoia!
„ Die Heirath aber wurde sehr prächtig gefeiert und der Jüngling war glücklich für sein Leben lang. Als er später König wurde, machte er seinen Vater zum Minister und gab auch seinen Brüdern hohe Stellen, so daß sie alle gut versorgt waren.
Johann Wilhelm Wolf (1817-1855)”
De ce să nu citiți și basme germane, poate mai aflați și câte ceva interesant! Și ne povestiți mai cu atenție conceptele de „șpagă”, „comision” etc.
Una spune presa libera, alta spun americanii de foame muritori...nu, nu prea inteleg. Ati lasat subiectul competitiei de robotica, nu? Despre ce vorbim acum?
Madam Andronescu era chimista din cate stiu. Articole despre ce se face la UPB se publica chiar pe acest site: https://republica.ro/cativa-tineri-au-inventat-o-manusa-care-sa-ajute-la-diagnosticarea-bolnavilor-de-parkinson-zpoate-fi-folosita
Madam Andronescu mananca dulciuri turcesti in privinta mai multor subiecte. Mi-e greu sa estimez la ce standarde se ridica robotica de la UPB. In comparatie cu MIT, Caltech sau chiar universitati de calitate ceva mai scazuta din afara tind sa cred ca UPB nu straluceste.
Bun, de la robotizari la embargo si lovituri de stat. Puteti sa-mi explicati despre ce vorbiti, mai exact? Vad ca va indepartati din ce in ce mai mult de subiect. Si comunistii din URSS si americanii au mintit sau mint cu diverse ocazii, nu-i ia nimeni de sfinti nici pe unii nici pe altii. Ce treaba are asta cu o competitie de robotica pentru elevi de liceu?
Singurele "jelanii" pe care le vad in articol sunt ale lui Cristian Vlasceanu, si mi se par valide. Nu e treaba "actorilor economici" sa se ocupe de modernizarea scolilor, e treaba statului, ca de aia se platesc taxe si pentru invatamant. Foarte bine ca se iese in strada din cand in cand sa i se dea guvernului peste obraz cand nu isi face treaba. Ciolos a avut un an, nu 4.
Nu, n-am vazut vreun ziarist sa spuna "usor cu modernizarea...". Despre cine vorbiti? Cat despre aparare da, am semnat un acord si il respectam.
Pentru ca unii stiu sa valorifice robotica si tehnologia in general sunt...vinovati? De ce, mai exact?
"Fillon îi răspunde: „Lasă-mă cu România (!), privește la Germania, Olanda etc.” Atât contează România în ochii lor!" - ce va surprinde aici? Ca se stie cat de ridicata e calitatea vietii in Romania, mai ales in comparatie cu Germania si Olanda? Reactia lui Fillon mi se pare de bun simt. Se munceste pe branci la noi, si efectele care sunt? Smecherii isi fac vacantele in locuri exotice, omul de rand trage in disperare ca sa supravietuiasca si la batranete e evident epuizat si bolnav, in timp ce pensionarii nemti/olandezi merg in vacante in jurul lumii.
Da, in basme apar toate relele posibile, si asta in cam toate culturile. Ce probleme de coruptie are Romania si ce probleme de coruptie are Germania, prin comparatie? Bag seama ca la ei nepotismul si spaga au cam ramas in basme. N-am de ce sa povestesc lucruri evidente. La ei coruptia reprezinta exceptia, la noi regula.
E o crima sa va bateti joc de limba romana!
Raluca, pune-te si tu de acord cu un coleg sa-ti faca o corectura... avea si omul ala dreptatea lui...
Later Edit: Bravo copiilor! Le doresc implinire in viata, oriunde se vor hotara sa emigreze, imi va fi destul sa nu uite ca sunt romani pe-acolo pe unde vor ajunge!
- "potolesti-ti ghiavole, ca te stuchiesti!"
iar tipul raspunde:
- "lasa, fa, cochilu'n pasie, prinde matzu' Albert, prinde matzu'!"
N-are importanta cum se vopsesc pe par sau pe trup Gheorghita si Anisoara veniti din Suedia cu tot cu fiul lor neaos Albert. Ceea ce conteaza este ca-si cresc copchilu' in dulshiele grai stramoshiesc! Ramane important sa nu uite de unde au plecat si sa faca purici campioni acolo unde au ajuns!