Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Șase abuzuri soluționate prin impozitarea tuturor contribuabililor

ANAF - sector 4

Fără studii de impact și dezbateri, măsurile luate de autoritățile fiscale în ultimii ani au fost greu de înțeles de către contribuabili. Legea se interpretează în funcție de intenția legiuitorului. De la reducerea impozitării în plină creștere economică, la reducerea sau creșterea plafoanelor fiscale de câteva ori de la o lună la alta sau modificarea definițiilor fiscale o dată la doi ani, rămâne întrebarea care a fost această intenție. În ultima perioada, măsurile au fost motivate de reducerea deficitului bugetar și angajamentele luate față de organizații internaționale. Mai jos sunt alte motivații.

1. Supraimpozitarea salariaților part-time

Salariații aleg să muncească cu normă parțială din diverse motive, cum ar fi să-și dedice timp studiilor, familiei. Nu aceasta este opinia autorităților care au reintrodus plata contribuțiilor sociale la nivelul salariului minim pentru salariații cu normă parțială, în vara anului 2022, pentru a combate munca la gri.

2. Supraimpozitarea concediilor medicale

Boala este un eveniment nefericit pentru orice persoană. Denumită impropriu de presă „taxa pe boală" și „impozit pe boală", autoritățile au introdus contribuția la sănătate pentru indemnizațiile de concediile medicale, denunțând abuzuri în acordarea acestor concedii. Ulterior, au revenit cu mai multe modificări și excepții. De altfel, contribuția la sănătate a fost într-un adevărat meci de ping-pong în ultimii ani, fiind introdusă și exclusă pentru diverse tipuri de venituri. Astfel, a devenit o adevărată provocare în a ști pentru ce venituri se datorează contribuția la sănătate și în ce sumă.

3. Serviciile de consultanță

Serviciile de consultanță nu sunt definite în legislație. Aceasta nu a împiedicat autoritățile în a le introduce și exclude în diverse acte normative prin ordonanțe de urgență. Microîntreprinderile nu mai pot presta majoritar servicii de consultanță, cu anumite excepții. Serviciile de consultanță au fost excluse și din lista codurilor CAEN pentru norme de venit. De altfel, plafonul pentru stabilirea venitului anual în baza normelor de venit, pentru activități independente, a fost micșorat de patru ori într-un singur an.

4. Impozit pe veniturile microîntreprinderilor

După ce au modificat definiția microîntreprinderii, din punct de vedere fiscal, în medie, o dată la doi ani, în ultimii 17 ani, autoritățile au acuzat că aceasta este folosită pentru prestare de activitate salariată și optimizare fiscală. Astfel, în ultima perioadă, au apărut condiții din ce în ce mai complexe, pentru o formă de impozitare, care se dorea simplificată, pentru micii întreprinzători. 

5. Sponsorizarea

Sponsorizarea înseamnă de obicei pentru o persoană emailurile primite de sărbători pentru a fi mai bună și a contribui la activitatea unui ONG în beneficiul celor mai vulnerabili. În 2018, s-a introdus declarația informativă pentru sponsorizări, o declarație ale cărei instrucțiuni de completare au ridicat mai multe întrebări. Întrebări și-au pus și autoritățile, când au decis să modifice tratamentul fiscal al sponsorizării pentru mai multe tipuri de contribuabili și să reducă numărul contribuabililor care pot redirecționa o parte din impozit pentru sponsorizare. De asemenea, în prezent, nu doar sponsorii trebuie sa declare ONG-urile sponsorizate, ci și ONG-urile trebuie să declare sponsorizările primite.

6. Impozit minim pe cifra de afaceri și impozit suplimentar

Impozitul minim pe cifra de afaceri a fost introdus în legislație aproape simultan cu impozitul minim global, al Organizației de Cooperare si Dezvoltare Economică, transpus în Uniunea Europeană prin directivă. Scopul a fost de a împiedica transferul profiturilor din țară. Pentru aceasta existau deja în legislație prevederi care reglementează prețurile de transfer. De astfel, OCDE a început lupta împotriva evitării obligațiilor fiscale de un deceniu. Multe din măsurile BEPS (Base Erosion and Pofit Shifting- măsuri împotriva erodării bazei impozabile și a transferului profitului) au fost transpuse deja în legislația din România, însă fără prea mare succes din diverse motive - de exemplu unele situații nu se regăsesc în țara noastră, plafoane prea mari, lipsa unor ghiduri pentru aplicare, adoptarea minimului de prevederi. În opinia sa privind legile bugetului de stat și bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2024 și strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2024-2026, Consiliul Fiscal reclama o subfinanțare masivă și cronică a educației și sănătății publice, cauzată și de evitarea plății taxelor și impozitelor.

Cu o legislație stufoasă și în permanentă schimbare, este denunțată o lipsă a educației fiscale în ceea ce privește o populație cu un grad mare de sărăcie, marcată de mari inegalități și neîncredere în instituțiile publice. De altfel, Codul Fiscal a fost schimbat recent pentru ca următoarele modificări să nu respecte termenele menționate în lege: modificările care decurg din angajamentele internaționale ale României, modificările prin care se introduc impozite, taxe sau contribuții obligatorii noi, se majorează cele existente, se elimină sau se reduc facilităţi existente, exclusiv în situaţii extraordinare de procedură de deficit bugetar excesiv. Între timp, măsurile adoptate nu țin cont de victimă și abuzator, trecut și viitor, ci doar de un prezent continuu, incert, imprevizibil și meschin, în care este mereu nevoie urgentă de fonduri.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Foarte bine punctat, citesc şi mă revolt - şi aici se vede haiducia nesimțită a celor care fac legile în Ro - de altfel, multe dintre aceste schimbări aiuritoare sunt numai pentru folosul ciocoilor din capul țării şi al clicii din jurul lor. O adevărată ruşine.
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult
sound-bars icon