Foto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu
Întoarcerea la școală a copiilor, atât de așteptată și deopotrivă temută, se apropie cu pași repezi.
Fie că vorbim despre un regim hibrid sau program normal, deschiderea școlilor va avea un impact major asupra copiilor, a părinților și a cadrelor didactice. O să fie experimentată în moduri diferite și abordările trebuie să fie adaptate în funcție de fiecare situație în parte.
Unii copii e posibil să fi pierdut bunici, persoane dragi, să simtă pentru prima dată efectele traumei unui deces în familie. În același timp, alți copii probabil s-au bucurat că au putut petrece mai mult timp în familie, într-un mediu sigur, înconjurați de iubire și grijă.
Sunt multe narative posibile, și lucrul esențial este ca pentru fiecare situație în parte să existe o abordare sănătoasă, focusată în primul rând pe sănătatea emoțională a copiilor – și abia apoi pe recuperarea materiei.
Majoritatea copiilor sunt entuziasmați de începerea școlii, de revederea cu prietenii și de revenirea sentimentului apartenenței la un grup – atât de importante la această vârstă a formării.
Părinții sunt pe deoparte bucuroși de continuarea educației, de posibilitatea de a reveni la o normalitate și la un program care să îi ajute să-și îndeplinească atribuțiile. Pe de altă parte, sunt îngrijorați de posibilitatea infectării în școli, de măsurile de prevenție care vor fi luate și de mediul în care vor avea loc orele.
Iar cadrele didactice, deși scăpate parțial de presiunea orelor online, sunt puse în fața unei noi provocări: Revenirea în școli înseamnă și managementul condiției emoționale a copiilor, pe lângă încercarea de a recupera materia.
Un mediu sigur, în care copiii se simt confortabil, este vital în următoarea perioadă.
Studii din neuroștiință au demonstrat că creierul prioritizează nevoia de supraviețuire și sentimentul de siguranță atunci când suntem puși în fața unei situații periculoase – în timp ce funcțiile necesare acumulării de cunoștințe noi trec pe plan secund.
Așadar, atât copiii cât și adulții se pot simți inconfortabil odată cu redeschiderea școlilor. Se pot simți anxioși, pot apărea dificultăți de concentrare, iar încrederea în sistemul școlar poate fi scăzută.
Sunt reacții normale la trecerea printr-o pandemie, și nu trebuie patologizate. E nevoie, în schimb, de răspunsuri adecvate din partea cadrelor didactice.
Avem nevoie de un plan de învățământ focusat pe vindecare emoțională și mentală
Ce înseamnă asta, direct pentru cadrele didactice?
1. Să inspire un sentiment de siguranță
Copiii trebuie să se simtă în siguranță în momentul în care se întorc la școală. Părinții trebuie să aibă încredere că atât profesorii, cât și conducerea școlii au luat toate măsurile necesare pentru a crea un spațiu cald, confortabil, în care să se poată continua procesul de învățare.
Ce pot face cadrele didactice:
• Să aibă o rutină predictibilă, să o prezinte elevilor și părinților și să îi obișnuiască cu ea.
• Să înțeleagă faptul că tranziția este dificilă pentru elevi și să le dea ocazia să se adapteze – lucrurile nu se vor întoarce la normal din prima.
• Să ofere transparență și suport atât părinților, cât și elevilor. Să arate compasiune față de izbucnirile emoționale ale acestora și mediere atunci când apar conflicte.
2. Să inspire calm și înțelegere
Relația dintre cadrele didactice și elevi nu se rezumă la predarea materiei, ci este esențială și în formarea și creșterea emoțională a acestora. Elevii trebuie să se simtă înțeleși, să știe că se pot manifesta în siguranță și la școală. Să li se ofere un spațiu în care să-și manifeste emoțiile și să se calmeze.
Ce pot face cadrele didactice:
• Să aibă sesiuni de monitorizare cu elevii, în care să discute deschis despre cum se simt aceștia. Fără să judece, să le accepte și valideze emoțiile.
• Să pună accentul pe ce au învățat, nu pe câtă materie au pierdut. Deși majoritatea elevilor sunt mult în spate cu progresul școlar, cadrele didactice trebuie să le dea ocazia să împărtășească celelalte lucruri utile pe care le-au învățat în această perioadă – cum să fie mai înțelegători, cum să aibă grijă de cei din jur, cum să comunice cu prietenii de la distanță.
• Să îi învețe tehnici de relaxare – tehnici de respirație, de mindfulness, activități de calmare atunci când se simt copleșiți.
3. Să inspire un sentiment de conectare și speranță
Situația actuală este încă dificilă. Pentru elevi, pentru părinți, pentru cadrele didactice. Cadrele didactice nu trebuie să nege acest lucru, ci în schimb să transmită faptul că deși acum e greu, lucrurile se vor îmbunătăți în viitor.
Elevii au nevoie să simtă această speranță și o reasigurare din partea cadrelor didactice. Accentul să fie pus pe modul în care s-au dezvoltat în această perioadă, fără a nega însă dificultățile prin care au trecut.
Ce pot face cadrele didactice:
• Să seteze obiective pozitive, cu ajutorul cărora elevii să simtă că fac progrese chiar și atunci când predarea materiei pare să fie pe plan secund.
• Să nu înceapă cu teste dificile, care doar le vor arăta elevilor că au rămas în urmă cu materia. În schimb, să le arate că pot recupera, că nu a fost o perioadă pierdută total și că în viitorul apropiat vor începe să revină la normal.
În concluzie...
Odată cu reînceperea școlilor, focusul trebuie să fie pe confortul emoțional și mental al elevilor și părinților.
Transparența este cheia în toate tipurile de comunicare și cadrele didactice trebuie să fie deschise la discuții calme, în care să explice situația și să se adapteze la nevoile fizice și psihice ale elevilor.
Recuperarea materiei trece pe plan secund în primă fază, testele nu trebuie să fie dificile și temele pentru acasă trebuie introduse treptat.
Astfel, elevii vor avea timp să se adapteze din nou, să se simtă în siguranță și să reia procesul de învățare într-un mediu calm, unde se simt înțeleși.
Părinții vor putea comunica deschis cu profesorii și îi vor vedea ca pe niște mentori importanți în dezvoltarea sănătoasă a copiilor.
Cadrele didactice vor reuși să stabilească o relație de încredere cu elevii și cu părinții, putând să-și facă meseria și stabilind o nouă normalitate: Școala va fi, mai presus decât orice, locul în care elevii se simt înțeleși, unde le sunt validate emoțiile, sunt ascultați și pot învăța în siguranță.
Acest articol a fost publicat și pe profesorinonline.ro și face parte dintr-o serie de articole dedicate profesorilor, parinților și oamenilor pasionați de educație.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Cum va fi deschiderea școlilor? Ca la război, ne vom adapta din mers dacă suntem buni strategi. Dacă nu......?