Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de trei ani. De astăzi vă invităm să ascultați editorialele audio publicate pe platforma noastră, dar și să testați viitorul tehnologiei, implementăm conversația vocală direct în browser, apăsând pe butonul de microfon poți cere acces. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Scriu duminică, la 3 dimineața, de pe scaunul grefierei de la tribuna Parlamentului

Protest Parlament

Sunt în plenul Camerei Deputaților. Este ora 02.55. Duminică dimineața. Nu am crezut că voi scrie vreodată de pe scaunul grefierei de la tribuna parlamentului. Este a doua noapte petrecută veghind în Parlamentul României.

Evenimentele de pe scena politică din România se desfăşoară cu o viteză asemăntoare unei explozii nucleare. Întâi o explozie puternică şi o lumină mare. O coloană de foc. Un val care distruge totul în cale. O ciupercă mare din pulbere care se formează în scurt timp şi dispare treptat.

Când am intrat în parlament m-am împăcat cu ideea că voi fi în opoziție şi că va fi greu. Nu mi-a trecut prin gând că va fi atât de greu chiar înaintea începerii oficiale a sesiunii parlamentare. Încerc să nu mă plâng, dar simt că nu pot să evit acest lucru.

Noi parlamentarii USR am ocupat prezidiul parlamentului începând cu ziua de miercuri. Miercuri după amiază atunci când am protestat la prima şedință de plen a sesiunii parlamentare de anul acesta. De atunci am stat aici zi şi noapte. Am lipsit o singură ora sâmbătă seara când am dat flori protestatarilor care au făcut un lanț uman în jurul parlamentului. Ciudat mod să începi activitatea de parlamentar. Un gest extrem la început de mandat din partea unor oameni care nu au mai făcut politică. Am intrat în parlament cu gândul să fiu altfel. Niciodată nu am crezut că destinul nostru aici va fi aşa de dur încă din primele zile.

Ordonanțele de urgență au fost un gest extrem. Şi gestul nostru a fost la fel de extrem. Ordonanțele intrau în vigoare la zece zile de la publicarea în Monitorul Oficial. Gestul nostru nu are efecte legale. Ca partid care face opoziție pe bune te întrebi ce instrumente legale ai ca să împiedici asemenea inițive. Consulți cei mai buni jurişti posibili şi experți pe procedură parlamentară şi îți dai seama că eşti aproape de şah mat. Singura şansă de a continua participarea în acest demers este în mâinile celor care sunt la putere.

Situația e absurdă. Suntem o mână de oameni care stăm treji noapte de noapte pentru binele democrației. Suntem solidari cu strada. Nu confiscăm niciun demers al ei. Nu îl deturnăm. Ci îl oglindim. Am adus pe pragurile tribunei mai multe pancarte din stradă. Mă opresc puțin din scris. Mă duc în fața pancartelor şi citesc «Retrageți ordonanța», «Opriți acest abuz». Acțiunea noastră şi starea de nelinişte din țară are efecte somatice asupra mea. Lumea are aşteptări foarte mari de la noi. Îmi ştiu limitele legale în care mă pot mişca. Simt că ar trebui să fac mai mult, dar pur şi simplu nu pot. Nu am instrumente legale de acțiune. Gândul meu este împărtăşit şi de colegii mei, dar îmi zic că trebuie să îl lămuresc şi pe Ionuț de pe Facebook, care îmi spune că ar trebui să lăsăm deoparte exhibiționismul şi să facem ceva constructiv să împiedicăm aceste ordonanțe. Ionuț ştie ce vrea, nu ştiu dacă a fost la vot, nu este jurist şi nici nu ar mai trebui să mă gândesc la el pentru că oricum premierul Grindeanu a spus că mâine se vor abroga, sau proroga ordonanțele. El ştie mai bine. Deci se rezolvă problema oricum.

Sala este goală. Acum două ore eram mai mulți colegi aici. Discutam despre amendamentele depuse de noi. L-am felicitat pe colegul căruia i-a fost admis un amendament. De fapt singurul amendament venit din partea USR care a fost admis. Vorbim despre lucruri faine. Vorbim despre grădinițe şi creşe. Simt că îmi revin. Dezbaterile cu colegii mei avute la tribuna Camerei Deputaților au fost pe departe discuțiile cele mai calitative pe care le-am avut în plenul Camerei Deputaților de când am început activitatea în parlament. Când norma unei discuții în această sală este populismul şi minciuna, un schimb constructiv de idei care nu obligă pe nimeni la nimic îți aminteşte de rolul tău aici.

Este ora 01.30. Trebuie să însoțesc o colegă la un birou la etajul şapte. Luăm un lift. Mergem pe scări. Mai luăm un lift. Ajungem acolo. Mă întorc înapoi singur. Cobor la un etaj oarecare. Uşa de la coridor nu se deschide. Sunt într-un hol hexagon. Mă uit în jos pe casa scărilor. Este un hău de nu vezi unde se termină. Balustrada nu este tocmai înaltă. Nu e țipenie de om pe o rază de câteva sute de metrii. Sunt poate singur pe un etaj întreg cu sute de camere mari şi goale. Mă retrag uşor. Încerc să nu mă panichez. Mă uit cu speranță la una dintre cele patru uşi de lift. Mă rog să se deschidă cât mai repede. Intru în lift şi mă îndrept spre etajul unde trebuia să ajung eu. Sunt totuşi recunoscător că nu pentru asemenea întâmplări semi-horror am strâns semnături şi am făcut campanie. Sper ca noaptea aceasta să fie ultima pe care va trebui să o petrecem aici.

Nu sunt disperat, dar de-o dată mă gândesc la faptul că aici în «Casa Poporului» au murit sute de persoane pe toată perioada construcției. Nu sunt animist, dar simt că mamutul acesta de clădire are o energie negativă. La început îmi dă impresia că ne putem împăca bine împreună. Apoi se schimbă sentimentul. Lemnul frumos sculptat miroase a sângele românilor oropsiților care au dus în spate construirea acestui colos, iar de-o data parcă se aude o clanță de la o uşă gigantică din spatele meu. Sunetul revine. Această clădire nu este prietenoasă. O vezi că suferă. Ca şi funcționarii care lucrează în ea şi s-au săturat de aroganța multor demnitari care îi umilesc la fiecare pas. Este înfricoşător să te aflii aici. Noaptea, «Casa Poporului» nu mai este a poporului, şi nici leagănul tinerei noastre democrații. Ci este a celor care suferă continuă. Prezența noastră, protestele şi gestul nostru din plen nu o schimbă cu nimic. Acum 40 de ani au fost înfometați părinții noştri, acum suferim noi cei care credem că dezincriminarea furtului din banul public este un rău mai mare decât toate sacrificiile suferite de acest popor tocmai pentru a ridica acest maozoleu al abuzului.

Mă consolez cu gândul că nu în fiecare lună se vor da ordonanțe de urgență de felul acesta. Suntem totuşi dispuşi să rămânem aici până se termină acest teatru trist. Azi va ieşi lumea din nou în stradă. Până nu suntem siguri că aceste două ordonanțe de urgență vor fi retrase şi nu vor intra în vigoare, noi parlamenarii USR trebuie să stăm de veghe aici în Casa Popurului.

Strada are mereu dreptate şi acționează instinctiv: poporul nu mai vrea să stea în casă.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • cristi check icon
    Domnule Bulai,
    Mulți ne dăm seama de situația ingrată a opoziției (din păcate reprezentată cvasi-exclusiv numai de către USR), de faptul că nu prea aveți putere legislativă in față
    • Like 0
  • Despre ce dezincriminare a furtului din banul public scrieţi, domnule parlamentar? Plafonarea înseamnă dezincriminare?

    Haideţi să vedem ce spune Comisia de la Veneţia despre abuzul în serviciu:

    Comisia de la Veneția considera că prevederile penale naționale cu privire la abuzul în serviciu, excesul de autoritate și expresii similare trebuie interpretate în sens îngust și aplicate cu un prag înalt, astfel încât să poată fi invocate numai în cazuri în care fapta este de natură gravă, cum ar fi spre exemplu: infracțiuni grave împotriva proceselor democratice naționale, încălcarea drepturilor fundamentale, subminarea imparțialității administrației publice, șamd.

    Cum, cum? Comisia de la Veneţia ne spune că abuzul în serviciu trebuie interpretat în sens îngust şi aplicat cu prag înalt?... Comisia de la Veneţia este de partea corupţilor? A corupţilor din România, evident, pentru că în cele câteva ţări din UE, acolo unde este incriminată această faptă, abuzul în serviciu nu este considerată faptă de corupţie. Vă interesează pe dumneavoastră ce spune Comisia de la Veneţia? Nu cred. Vă interesează doar ce spun 6 ambasade şi Merkel.

    Vorbiţi despre banul public. Dumneavoastră ştiţi că această infracţiune se poate aplica şi vânzătoarei de la magazinul din colţul străzii, dacă nu vă dă rest 10 bani? Aşa cum este reglementată acum...

    Sunt de acord că modificarea legislaţiei penale trebuie făcută în Parlament, dar de ce nu aţi reacţionat aşa atunci când Guvernul Cioloş a modificat Codul penal şi Codul de procedură penală prin ordonanţă de guvern care a intrat în vigoare după publicare, fără consultare publică? Nu aveţi principii clare? Dar despre erata de la CCR, cea care a modificat soarta Referendumului din 2012, trimisă la Monitorul Oficial la ora 5 dimineaţa şi care era semnată de 5 judecători, nu de minimum 6, aşa cum este legal? De ce n-aţi ieşit în stradă?

    După cum observaţi, nu m-am referit la cetăţenii care au ieşit în stradă. Consider că au fost victimile unui aparat de manipulare monstruos care a indus ideea că plafonarea înseamnă dezincriminare şi că poţi fura sub pragul de 200 000 de lei. O inepţie. Există alte sancţiuni pentru aceştia, inclusiv recuperarea prejudiciului.
    • Like 0
    • @ Constantin
      Daniel check icon
      Sa specificam intai faptul ca recomandarile la care va referiti sunt destinate doar ministrilor, nu tuturor functionarilor de stat asa cum se aplica OUG 13/2017:

      "5. There are three main categories of elected officials that may in principle be held politically
      (as well as legally) responsible: (i) heads of state, (ii) government ministers (including prime
      ministers), and (iii) members of parliament (MPs). The rules and procedures on responsibility,
      both legal and political, are in most constitutional systems different for each of these three
      categories. Both heads of state and MPs often (though for different reasons) enjoy a higher
      degree of immunity from legal responsibility than what government ministers usually do. Most
      cases in which there has been controversy over the relationship between legal and political
      responsibility have concerned ministers, and the Venice Commission understand this to be also
      at the core of the PACE request. The present report will therefore confine itself to the issue of
      ministerial legal and political responsibility. "

      In ce priveste abuzul in serviciu in cazul ministrilor, constat ca aveti perfecta dreptate:

      "113. The Venice Commission therefore holds that provisions on “abuse of office” should be
      interpreted narrowly and applied with a high threshold. [Preferably]
      50 additional criteria should
      be required, such as for example intention or gross negligence. For cases involving economic
      interests a requirement of personal gain, either for the person concerned or for example a
      political party, may also be appropriate. "

      Cu toate acestea, alineatul (3) din Articolul I.2 al ordonantei efectiv dezincriminteaza persoanele care emit/aproba si adopta acte normative, ceea ce este impotriva recomandarilor Comisiei de la Venetia:

      "106. At the same time, the Venice Commission considers that government ministers should
      not be exempt from legal punishment, unless covered by clearly defined and limited rules on
      immunity. A minister who commits a criminal offence should be subject to criminal sanctions.
      [The problem in some countries is not that government ministers are held criminally responsible
      too often, but the opposite – that they are not held responsible often enough.]
      49".

      De asemenea, impotriva recomandarilor Comisiei de la Venetia este si abrogarea articolului 298 din Codul Penal prin OUG 13/2017:

      "116. Preventing conflicts of interest is an important element of the fight
      against corruption. A conflict of interest may arise where a public official has
      a private interest (which may involve a third person, e.g. a relative or spouse)
      liable to influence, or appearing to influence, the impartial and objective
      performance of his or her official duties.143 The issue of conflicts of interest is
      addressed in international conventions and soft law.144 Legislation on lobbying
      and the control of campaign finance may also contribute to preventing
      and sanctioning conflicts of interest.145"

      Draftul raportului Comisiei de la Venetia in ce priveste raspunderea ministeriala se poate gasi aici: http://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?pdffile=CDL(2013)003-e
      Recomandarea in ce priveste incriminarea conflictului de interese se poate gasi aici: http://www.venice.coe.int/images/SITE%20IMAGES/Publications/Rule_of_Law_Check_List.pdf

      • Like 0
    • @ Constantin
      "infracţiune se poate aplica şi vânzătoarei de la magazinul din colţul străzii, dacă nu vă dă rest 10 bani?" In mintea dumneavoastra dle.Constantin numai o femee nu da restul dar dumneavostra puteti sa delapidati 199.000 RON si sa va treziti cu o mica "infractiune" care nu lasa urme. V-ati descoperit ca sunteti un demn PSD-ist.
      • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Chef Alex Dumitru

Bună parte dintre ingredientele proaspete pe care le utilizează în rețetele sale de adevărat făuritor de gust, chef Alex Dumitru le cumpără, de două-trei ori pe săptămână, din Piețele Obor, Domenii și Matache. Merge doar la producători testați, care au întotdeauna grijă să îi ofere materii prime de calitate. Totul trebuie să fie proaspăt, de sezon.

Citește mai mult

Eric Stab, Engie România

De la ultimele etaje ale clădirii în care se află sediul central al Engie România, când privești pe geam, îți poți imagina ușor o mare de panouri puse la muncă să capteze razele soarelui. „La finalul zilei, energia cea mai ieftină este energia pe care nu o consumi ”, spune zâmbind spune Eric Stab.

Citește mai mult