Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Republica împlinește opt ani de existență. Vă mulțumim că ne sunteți alături în această călătorie prin care ne poartă bunul simț, nevoia unei dezbateri de calitate și dorința pentru un loc mai bun în care să ne spunem ideile.

Secretul acestor tineri antreprenori: răbdare, capacitatea de a nu renunța, să asculți și să înveți și din experiența celorlalți. Și să urmezi motto-ul „Când simți că nu mai poți, mai poți un pic” Republica antreprenorilor

Tania s tudor

La 25 de ani, Tudor Iacob începea un business cu mixuri de semințe și nuci pentru corporatiști, după ce își testase ideea într-un incubator de afaceri. Trei ani mai târziu, s-a văzut nevoit să își schimbe complet modelul de business, pentru că piața se aglomerase, iar el simțea că nu mai aduce valoare.

Pasionată și specialistă în prepararea de mâncare vegană, Tania Bordianu a luat calea antreprenoriatului la începutul lui 2019, aruncându-se pur și simplu și implementând tot ce venea din piață. După un an, a reușit să atragă o investiție de tip angel și să adauge în portofoliu dulciuri vegane prin integrarea companiei Raw Gateau, condusă de Anneline Tomescu, care i-a devenit parteneră.

Chiar dacă au avut un parcurs diferit în implementarea ideii lor, practica i-a învățat pe Tudor și Tania trei lucruri esențiale: trebuie să oferi un produs diferit, dar simplu de înțeles de către client, trebuie să te adaptezi la piață și să renunți la ideea că tu, ca antreprenor, le poți face pe toate. 

La începutul acestui an, cei doi tineri antreprenori au decis să intre într-un parteneriat pentru a valorifica, la Unison, experiența și atuurile pe care le au: Tania este chef vegan, îi place să creeze rețete noi și își dorește să ofere produse neperisabile oamenilor preocupați de un stil de viață sănătos sau vegani, iar Tudor a devenit, tot testând și adaptând, specialist în dezvoltarea de produs și distribuție. Iar pentru primul an al colaborării lor, estimează o cifră de afaceri de 200.000 de euro și un profit de 10-15%.

„Ne-am întâlnit în punctul în care fiecare își dorea să crească. Aveam deja experiență și ne doream un business în care să nu fim nevoiți să facem noi totul, acel lifestyle business pe care îl cunoscusem. Produsele NativeBox (brandul creat de Tudor – n.r.) vor deveni Unison, pentru că e un brand mult mai specific, pe nișa de mâncare vegană. Experiența anterioară mi-a arătat că ai nevoie de claritate, de o nișă pe care să mergi. Eu făceam produse sănătoase, dar nu aveam o nișă. Acum o avem”, explică Tudor.

Ce faci când raftul de la Mega devine prea mare?

În 2015, când Tudor a început să vândă mixuri de semințe și nuci după rețete proprii, piața nu era acoperită. „Când intram într-un Mega, era un raft foarte mic la categoria asta și mă gândeam ce tare ar fi să ai diversitate pe zona de gustări sănătoase. Produsul meu a evoluat pe zona de corporate, pe cafenele, și pe abonament online, și a trecut prin multe schimbări. În fiecare an am tot testat un produs sau un serviciu, până mi-am dat seama ce funcționează”, spune Tudor.

Numai că în 2-3 ani, raftul de la Mega a devenit tot mai mare, iar Tudor a trebuit să se reinventeze, pentru că nu se mai putea diferenția. Și astfel a renunțat la mixuri și a început să testeze produse noi, care nu erau încă acoperite în piață: granola, unturi de arahide, migdale și semințe de dovleac, crackeri din legume și fructe uscate. Numai că de această dată a ales să lucreze cu furnizori, iar el să se concentreze pe rețete prin care să se diferențieze și să aducă valoare, și pe distribuție.

„Erau două variante: să construiesc o făbricuță fără să am deloc experiență sau să găsesc furnizori care fac foarte bine un lucru. Asta a fost lecția mea din 2018: mi-am mutat resursele de pe lucrurile care mă îngropau și mi-am schimbat strategia. Am găsit o fabrică unde se fac doar unturi, un alt frunizor care face foarte bine fructe deshidratate, iar eu mă ocup de vânzări (...) Colaborarea cu Tania a mutat producția de granola in house, la Unison, pentru că am îmbunătățit rețeta cu ajutorul ei și, în acest fel, avem și profitabilitate mai mare. Dar celelalte produse râmân la furnizori. Pentru că nu avem încă resursele necesare și nu vrem să le facem noi pe toate”, spune Tudor.


„Am învățat într-un an cât în toată viața, pentru că am făcut toate greșelile posibile”

Spre deosebire de Tudor care și-a testat și dezvoltat ideea inițială de business într-un incubator de afaceri, Tania a pornit la drum pur și simplu, gândindu-se că ea va face tot și de toate: bucătărie în care să gătească atât pentru livrări, cât și pentru un bistro, precum și un studio de yoga. Acum își amintește amuzată că, la toate întrebările pe care Marius Tudosiei i le-a adresat într-o emisiune culinară, referitor la cine face rețeta, cine face mâncarea, cine face vânzarea, ea a răspuns foarte încrezătoare: „Eu!”

„Și am făcut eu tot. Am descoperit că sunt control freak și că nu lăsam nimic să îmi scape. Trebuia să știu toate procedurile. Cea mai importantă lecție pe care am învățat-o a fost să încep să deleg și să fiu convinsă că și alții pot face la fel de bine ca mine. Oricum, am învățat într-un an cât în toată viața, pentru că am făcut toate greșelile posibile”, spune Tania.

La bistro a renunțat după numai două luni, pentru că și-a dat seama că nu poate să acopere ambele canalele de distribuție, și a rămas numai cu livrările. Ulterior a trebuit să ajusteze și portofoliul de produse, care la început era foarte mare, pentru că implementa tot ce venea din piață, dar și strategia de vânzare.

„Am renunțat la meniul zilnic pentru că era o muncă enormă. În fiecare zi aveam produse noi, ingrediente noi, iar unele nu se vindeau și trebuia să arunc. Asta înseamna pierderi foarte mari. Dar după toate aceste experiențe, am ajuns să am o echipă care se ocupe strict de mâncare, să am un meniu à la carte și un meniu fix, unde avem deja o rutină și nu mai arunc. Și așa am ajuns la produsele pe care le avem acum, testându-le și optimizând”, spune Tania, care a învățat, de asemenea, că oricât de mult și-ar dori ca toată lumea să mănânce quinoa și hrișcă, atâta vreme cât oamenii vor burger, trebuie să îți adaptezi principiile la piață și să faci și burgeri vegani, până ajungi să poți introduce, într-un mod profitabil, rețetele cu adevărat sănătoase.

În prezent, în portofoliul de produse fresh al Unison sunt 10 mâncăruri și 10 prăjituri, pentru că un client are nevoie de claritate și trebuie să se asocieze cu 2-3 produse, față de care să își creeze o rutină. Mâncarea este livrată prin intermediul a patru aplicații specializate. În martie, Tania a deschis un punct de lucru la Carnivale Food Market, în zona Timpuri Noi, dar care a funcționat numai două săptămâni, înainte de instituirea stării de urgență, în contextul pandemiei COVID-19. 

Un parteneriat început în pandemie. La greu și apoi la bine

Tania și Tudor s-au întâlnit prima oară în decembrie 2019 și cumva au intuit că vor colabora chiar dacă la acel moment nu știau exact cum. Intenția s-a concretizat destul de repede, la începutul acestui an, cu foarte puțin timp înainte de pandemie.

„Am muncit mult mai mult. Ne-am concentrat să supraviețuim. Și am decis să ținem deschis și sâmbătă și duminică. Am tăiat cât am putut din cheltuieli, inclusiv cu angajații. A fost o perioadă în care am crescut, dar am crescut și pentru că am prelungit programul și am tăiat din costuri. A fost o perioadă bună de testat și program, și produse, cum au fost micii vegani, de 1 mai. Mă bucur că am început colaborarea fix înainte de pandemie, pentru că la greu se cunoaște parteneriatul. La noi a fost la greu și apoi la bine”, spune Tania.

Chiar și ideea parteneriatului lor fost testată în pandemie, pentru că Tania a pus pe site-ul său și alte produse alimentare pe care oamenii le puteau comanda odată cu mâncarea ei, inclusiv pe cele care se află încă sub brandul NativeBox. Și a funcționat, oamenii își comandau mâncare fresh, dar și alte alimentele pe care să le consume pe o perioadă mai îndelungată. Și încă o fac.

În portofoliul de alimente neperisabile Unison, la care a contribuit deja și Tudor, se află peste 10 produse: granola, maioneză vegană, unturi vegetale, crakeri vegetali și fructe uscate, și urmează batoanele pe bază de granola.

„Pentru perioada imediat următoare ne-am propus să adăugăm lângă Unison delivery și Unison e- commerce. Adică să avem un magazin online, de unde oricine din țară să își poată comanda produsele noastre. Trebuie să schimbăm abordarea pe ideea că îți poți cumpăra gustări sănătoase pe care să le ai în cămară. Suntem însă și în offline. Pentru că eu deja vindeam la parteneri, în băcănii, magazine naturiste, cafenele. Și o să ne extindem și vrem să intrăm și în supermarketuri”, spune Tudor. 

Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor?

Tania: Răbdare. Capacitata de a nu renunța. Să asculți și să înveți și din experiența celorlați. Și să urmezi motto-ul „Când simți că nu mai poți, mai poți un pic”.

Tudor: Credință că poți să faci lucrul acela.

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România?

Tania: Poți să faci oriunde, dar cred că în unele țări, antreprenorii sunt mai avantajați. În România, dacă vrei să începi o firmă în HoReCa, îți este greu să faci totul ca la carte singur, fără consultant. Nu există un site unde să ai punctual toată informațiile de care ai nevoie, pașii pe care trebuie să îi urmezi.

Tudor: Nu cred că ai nevoie de ceva în plus. E vorba de mindset. Dacă ești convins că vrei și poți să faci un lucru, îl faci oriunde, indiferent de țară.

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți?

Tania: Nu pot să le număr pe degete, sunt foarte multe. La început pentru chestii mici, pentru orice feedback negativ. Dar apoi înțelegi că business-ul nu e doar emoție și înveți să te detașezi.

Tudor: Cam în fiecare an, din cauza epuizării. Am intrat într-o industrie despre care nu știam nimic, nici nu aveam claritate pe ceea ce făceam, testam tot timpul. Toate astea, suprapuse peste codul din copilărie că munca trebuie să fie grea ca să îți iasă, m-au copleșit. Cred că am avut burn-out în fiecare an. Atunci simțeam că nu mai pot. Dar pe lângă renunțare, era și clarificare. De fapt, toate momentele de renunțare m-au adus aici.

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun?

Tania: În general, feedback-ul clienților îți dă putere să mergi mai departe. Și responsabilitatea pe care o ai față de angajați.

Tudor: Atunci când nu mai aveam produse pe stoc și clienții mă sunau să comande. În business, e mult despre rezistență, pe care eu mi-am antrenat-o cu produse care nu au mers, cu parteneriate eșuate, cu luni în care nu aveam resurse.

Ce este antreprenorul?

Tania: Cel care știe că va lăsa ceva în urma lui, ce va continua și după el. Eu îi încurajez pe oameni să mănânce mai sănătos și mai sustenabil. Nu ne propunem să îi facem pe toți vegani, dar dacă o zi pe săptămână mănâncă de la noi, e de ajutor și pentru sănătate, și pentru mediu.

Tudor: Cel care crede nebunește că poate să aducă ceva mai bun pe lumea asta.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: N/A

Numar de angajați: 3

Timp de recuperare a investiției: N/A

Cifra de afaceri estimată pe 2020: 200.000 euro

Profit: 15%

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Important e capitalul. Sistemul se numeşte CAPITALISM. De la CAPITAL.
    • Like 1
  • Eu cred ca secretul e "Investiția inițială: N/A". Cand mami si tati pompeaza bani in "afacere" e usor sa fii antreprenor.
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult