Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Social media a preluat cea de-a patra putere în stat

Apărută ca o joacă, o leapşa 2.0 a generaţiei online, social media a fost privită cu mult dispreţ de societate, de clasa politică şi chiar de către profesioniştii din comunicare. În câţiva ani, social media a crescut o dată cu utilizatorii ei şi a ajuns însă să preia puterea de la presa tradiţională, refăcând legile de comunicare ale societăţii.

Ceea ce trăim zilele acestea părea de neînchipuit acum 5 ani.

Strada s-a revoltat după tragedia de la Colectiv şi a dărâmat un guvern într-o seară, partidele au prins atâta frică, încât nu au mai făcut nici o propunere de premier, iar premierul-tehnocrat a schimbat în 6 ore o nefericită propunere de ministru la Sănătate.

Toate aceste situaţii (ca să le amintim doar pe cele mai recente) au fost determinate de social media, adică de reţelele de socializare şi blogurile influencerilor. Presa tradiţională a fost undeva în siajul social-media, trezindu-se doar rolul de a constata că se întâmplă ceva şi de a redifuza, cu mijloacele clasice, acţiunile societăţii. 

Văd o aprigă dezbatere dacă e bine sau rău că se întâmplă aşa, dacă guvernanţii, partidele trebuie să răspundă strigătelor neinstituţionalizate ale străzii, dacă e manipulare sau nu. Cred că este o abordare sterilă, energofagă. Mai degrabă ar trebui să plecăm de la realitatea că acest fapt se întâmplă şi nu poate fi oprit. Asta doar dacă nu ştie cineva unde e butonul „off” al internetului.

Sigur că e periculos să colportezi noutăţi inventate în spaţiul public, sigur că e foarte multă zgură şi ură pe social media, sigur că se subminează conceptul de democraţie prin instigare şi manipulare, dar acesta este răspunsul societăţii româneşti la vremurile pe care le trăim - o libertate furioasă.

Sigur că e periculos să colportezi noutăţi inventate în spaţiul public, sigur că e foarte multă zgură şi ură pe social media, sigur că se subminează conceptul de democraţie prin instigare şi manipulare, dar acesta este răspunsul societăţii româneşti la vremurile pe care le trăim - o libertate furioasă.

Nu am suficiente date să mă refer la acest fenomen la nivel mondial, dar pentru România în care trăiesc constat cu certitudine că social media este revolta publicului, în special cel tânăr, activ, vizibil, la fanariotismul clasei politice, la putregaiul instituţiilor statului, la mogulizarea presei tradiţionale. În exuberanţa lor, tinerii din stradă sau de pe facebook devin deseori radicali: nu mai vor partide, politicieni, ziarişti înregimentaţi. 

Este un fapt că votează compulsiv, nu se uită la televizor, nu citesc presa scrisă cât mai e ea şi sunt toţi militanţi şi judecători. Cu toate acestea, cred că de aici trebuie să extragem această energie fantastică, iar clasa politică, fără de care nu există democraţie, să o folosească pentru modernizarea societăţii. Ar fi o greşeală politică majoră să se încerce supunerea străzii şi reglementarea social media.

Dar unde sunt politicienii acum? Stau uluiţi de vâltoarea evenimentelor şi încearcă să se regrupeze.

Lucruri pe care ei le pritoceau în maşinaţiuni ce durau două-trei mandate le văd răsturnate peste noapte. „Noua ordine” are proiecte care se derulează cu efect devastator în zile sau chiar ore. 

Provocarea de astăzi a politicii este că aleşii nu mai au paravane, sunt goi în faţa naţiunii. Şi trebuie să se adapteze, să se schimbe pe ei, nu publicul. Sunt tare curios dacă la proximele alegeri vor mai lucra tot cu zahăr şi ulei din poartă-n poartă, cu „autobuzul”, cu postacii plătiţi. Social media este prezentă şi în rural şi e suficient un smartphone cu conexiune la internet ca să răstoarne un judeţ întreg fezandat temeinic de baronul locului.

De schimbări radicale are nevoie şi presa tradiţională. A rămas cu publicul conservator, bătrân, care nu mai face revoluţii, nu mai construieşte, nu mai aduce plus valoare. Patronii de media, care nu sunt prin puşcării, vor trebui să înţeleagă că jucăriile lor, instrumentele lor de manipulare nu mai funcţionează în faţa social media.

Presa angajată nu a mai scos nici preşedinţi de ţară, nu şi-a salvat nici patronii de închisoare, aşa că ar trebui să se reconfigureze. Este o mare nevoie de instituţia de presă, de jurnalismul de investigaţie profesionist, de ştirile verificate, de opiniile avizate, de acuratizarea informaţiei. Pentru asta este nevoie de recâştigarea credibilităţii. Până atunci, social media îşi revendică justificat rolul de a patra putere în stat.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • dalex check icon
    Rezultatele alegerilor locale arata o imagine a Romaniei neretusata
    1. Votantii au fost doar cei din tara, romanii plecati la munca, partea cea mai activa a populatiei, a privit neputincioasa minunile realizata de cei batrani si speriati, cei asistati social si speriati, cei cu mici afaceri si mici aranjamente, speriati de asemenea. Frica a fost invers proportionala cu pregatirea profesionala si puterea de munca. PSD - ul a garantat din nou linistea dorita de Iliescu si clica comunista. Cei asistati social s-au strans in jurul stapanului comunist care le garanteaza continuarea unei vieti mizere si fara dorinta de mai bine.
    2. La 100 de ani de la Marea Unire se vede clar cum orasele din vechiul regat au votat cu PSD - ul iar teritoriile din fostul imperiu habsburgic ( Timisoara, Arad, Cluj pana la Suceava ) au votat PNL - ul. Intoarcerea a 2 milioane de votanti din cele 4 aflate in diaspora ar schimba definitiv soarta alegerilor si a noastra a tuturor.
    In legatura cu manipularea prin frica a votantilor PSD vreau sa atrag atentia asupra lansarii prin RTV ( televiziunea penalului Ghita) a zvonului despre NATIONALIZAREA PENSIILOR inducand pensionarilor ideea de confiscare. Este o tema veche de 3-4 ani care se refera la faptul ca Ungaria si Polonia au decis sa nationalizeze FONDURILE PRIVATE DE PENSII ( adica banii luati de fonduri de pensii straine ). Poate fi cazul pilonului 2 de pensii la care contribuie obligatoriu tinerii angajati din Romania cupromisiunea unei pensii suplimentare ( cu o valoare neprecizata ). Vestea cu implicarea statului si trecerea banilor la pilonul 1 este pozitiva tinand cont de lipsa de transparenta ( posibil penala ) in care au fost selectate firmele de la pilonul 2.
    O ultima obsevatie care poate evidentia aspectul de tradare de tara prin colportarea unor asemenea zvonuri in timpul campaniei electorale este faptul ca siteul best-news.ru prezinta aceeasi stire (?!) in perioada campaniei - sa ne miram ca PSD-ul iubitor de rusi este ajutat de un site rusesc ?
    • Like 0
  • Foarte misto articolul
    • Like 0
  • Pericolul ni-l spune mai bine decat oricine Eco: "Reţelele de socializare dau drept de cuvânt unor legiuni de imbecili care înainte vorbeau numai la bar după un pahar de vin, fără a dăuna colectivităţii. Erau imediat puşi sub tăcere, în timp ce acum au acelaşi drept la cuvânt ca şi un premiat cu Nobel. Este invazia imbecililor. Televiziunea a promovat idiotul satului faţă de care spectatorul se simţea superior. Drama internetului este că l-a promovat pe idiotul satului ca purtător de adevăr"
    • Like 3
    • @ Oana Barbulescu
      Nu e nici o drama,e evolutie.In timp vom dezvolta "anticorpi" si pentru ...asta(idiot e un cuvant marexd)
      Dar in imediat e totusi o pierdere si o durere de tzeasta
      • Like 0
    • @ Vasiliu Barca
      Cum spunea marshal McLuhan: "the medium is the message". Felul in care e transmis si a fost transmis mesajul a modelat intodeauna felul in care a fost analizat si perceput de receptor. Trebuie sa ne adaptam si sa filtram. Acum mai mult ca niciodata.
      • Like 0
  • Foarte frumos articol dar din pacate (sau nu, doar de aceea suntem noi aici pregatiti sa dezbatem) ai o gresala majora: "...publicul conservator, bătrân, care nu mai face revoluţii, nu mai construieşte, nu mai aduce plus valoare". Acei batrani sunt bunicii nostri, cele mai interesante si mai iubite personaje pentru copii. Ei pot construi cu o singura poveste un univers. "Valoarea" pe care ei o poseda este experienta care nu poate fi nici cumparata, nici imprumutata, nici furata, nici pierduta ( "plusvaloarea" este doar o constructie imbecila, nu un cuvant, caci valoarea este intotdeauna pozitiva). Oriunde vezi un batran fa-ti timp si rabdare sa stai de vorba cu el si vei afla lucruri incredibile despre tine!
    • Like 0
    • @ Dana Diaconu
      Regret ca v-ati simtit ofensata de formularea mea. Nu a fost cu intentie, cu atat mai mult cu cat sunt foarte aproape de categoria cu pricina. Varsta a treia are valori unice, pe care nu le regasesti la cele mai tinere, e adevarat. Dar la fel de adevarat este ca schimbarea pe care ne-o dorim cu totii (sau foarte multi) nu va veni de la noi, cei ce am construit si am adus plusvaloare deja. Va veni tot de la tinerii acestia furiosi, pe care doar trebuie sa-i temperam si sa le impartasim intelepciune.
      • Like 0
    • @ Razvan Mitroi
      Nu m-am simtit ofensata, nu este vorba despre "varsta a treia" ci despre patrimoniul nostru viu, universal valabil in timp, in pericol de a fi pierdut doar din cauza incapacitatii noastre de a-l transfera in noile limbaje. De exemplu nu pot masura valoarea domnului CTP dupa suportul pe care scrie, acest lucru nu-mi spune nimic despre "valoare" ci doar despre capacitatea de transfer a acestei valori intr-un alt mediu.
      • Like 0
    • @ Razvan Mitroi
      =D , daca v-ati pus in gand sa "temperati" si sa "impartasiti intelepciune" "tinerilor frumosi" sunteti in eroare, copii si tinerii nu trebuie decat iubiti si respectati, in rest se descurca singuri!
      • Like 0
    • @ Razvan Mitroi
      Problema majora este de unde sunt incurajati sa primeasca intelepciune acesti tineri. Oare social media este o alternativa reala care poate sa ii educe pe acesti tineri?
      Mie mi se pare cel putin amuzant cat de convinsi sunt ei de faptul ca nu pot fi manipulati, doar datorita faptului ca nu se uita la televizor si pentru ca ii asculta pe influencerii din social media.
      • Like 0
    • @ Razvan Mitroi
      dalex check icon
      Schimbarea trebuie filtrata de un set de valori. In lipsa valorilor, sau avand ca unica valoare corectitudinea politica apar noutati ca dreptul la adoptie ( citim prozelitism ) pentru homosexuali, carti de istorie in care eroii neamului nu mai au loc pentru ca a fi patriot si a-ti cinsti eroii nu este corect politic - poate deranja pe cei care au ucis si torturat acei eroi si martiri.
      • Like 0
  • ennya check icon
    Se va scrie multa vreme de aici inainte de evenimentele din octombrie-decembrie ale anului 2015 . Asa cum se desfasoara ele acum , nu inseamna decat mult entuziasm, prea mult entuziasm si atat . Atat de mult entuziasm incat parca nimeni numai judeca suficient de lucid pentru vremurile astea . Dar e loc pentru ceva ce va sa vina . Stam cu totii si asteptam sa se intample . Amusinam ideile din aer ... nu te mai poti multumi cu putin . Fiecare incearca pe felia lui sa faca ceva . Presa este deprofesionalizata si decredibilizata in primul rand , dar se poate replia . Televiziunea e un fel de barfa nationala . Ziarele se agata tot cu vorbe erotico-porno-domestice . Nimeni nu vrea sa puna degetul pe rana . Ma tem ca postacii de serviciu nu mai au forta financiara de altadata . Unii cred ca Ciolos va guverna in tandem cu Johannis . Altii nu-i dau niciun credit si-l asteapta la cotitura. Pentru multi, Johannis e deja prea putin, prea incet, prea moale pentru un popor care atunci cand ii ajunge cutitul la os vrea mai mult . Dupa ce Johannis a anuntat ca nu e multumit ca i s-a luat casa obtinuta cu acte false , lumea se uita altfel la el ... nu e un mare barbat de stat, e si el acolo un profesoras care s-a imbogatit si cum n-avea griji si copii acasa s-a apucat de politica. Cum a ajuns la varf se stie , nu a avut niciun merit personal . Dezamagirea fata de clasa politica il include si pe Johannis .Numai el nu-si da inca seama . Asteapta weekendul sa-l duca coloana oficiala la nevasta acasa , cu masina pe valea Oltului. Nevasta-sa se vrea prima doamna , dar nu si-a sacrificat cariera ca sa-l urmeze . Lipseste un leader adevarat , un leader sau mai multi care sa coaguleze o energie care se rostogoleste deja . Maestrii presei se intreaba ce sa fie , ce sa fie ... a trecut acceleratul si a lumea a prins curaj si viteza . Cu siguranta ca ziua nationala nu ne va prinde invartind la mamaliga . Ceva ceva se va lega .
    • Like 1
  • ...dacă social media a preluat a patra putere...este grav.
    In traducere libera ne așteaptă anarhia!
    Cate postări atâtea idei, n+1 lideri! In acest caz...presa clasica...este tot social media?
    • Like 2
    • @ Ciobanu Vasile
      Nu, nu e social media. Si, cum spuneam, media trebuie sa-si recastige locul. E nevoie de ea, dar trebuie sa se schimbe si ea.
      • Like 1
  • Cred ca "problema" nu este aservirea presei traditionale catre anumite interese. In alta conversatie, s-ar numi lobby.
    "Problema" pentru mine este lipsa de calitate a continutului, sau mai exact lipsa continutului. In presa online suntem sufocati de "nu ai sa crezi ce se intampla acum" si cine si cum a mai aparut gol/goala (cand de fapt este o poza Playboy de acum 10 ani, nici macar ceva nou :)). Informatia cat de cat curata o gasim pe site-uri de "nisa" sau trecand prin sita o gramada de gunoaie. Cred ca pe adevarul.ro am citit o analiza a "tabloidelor" - concluzia era ca de bine de rau, cineva macar citeste. Insa raportat la tabloidele vestice, ale "noastre" sunt la ani-lumina in urma.
    Televiziunile? Nu reusesc sa inteleg cum se selecteaza "stirile de interese national". ProTV si Antenele sunt 2 chestii gretoase, lipsite de orice continut. Un accident/viol/groapa/crima are mai multe minute alocate decat o stire economica sau politica. De 'stirile externe' nici nu mai vorbesc - daca nu e vorba despre vacanta unei non-vedete nici macar nu ar exista. Trebuie sa se intample o "nefacuta" pentru a acoperi zona. Maniera in care se face lasa foarte mult de dorit. Celelalte posturi sunt copy-paste dupa cele 2 mentionate mai sus. Exista o singura exceptie - Digi24. Am vazut ca se poate comunica o stire si fara cuvintele "groaza, iad, teroare, lacrimi, si altele din acest registru".
    Continut vs aservire? Eu asa vad discutia. In SUA pana si copiii stiu care ziare/televiziuni sprijina anumite interese - este alegerea fiecaruia de a urmari stirea comunicata cat mai aproape de afinitatile personale.
    Ati vazut serialul "The Newsroom" - 3 sezoane? Inca mai visez la un canal de stiri ca "acolo" si la o filozofie ca "acolo".
    • Like 1
    • @ Lucian Chiriloi
      Poate n-ai sa ma crezi, Lucian, dar am avut sansa unor perioade - scurte, ce-i drept - de lucru ca in "The Newsroom". Jurnalisti si know-how avem si in Romania. Cred ca n-am avut noroc de niste patroni ca acolo.
      • Like 1
    • @ Razvan Mitroi
      Uff.."perioade scurte". Posibil sa ma insel, dar un prezentator de stiri/ziarist este o persoana foarte puternica, foarte influenta si care aduce "audienta/click-uri". Cred ca daca ar fi fost mai multa coloana vertebrala din partea unora am fi avut alta conversatie acum.
      Imi aduc aminte cand "tara" respira ProTv si Andreea Esca era aproape cea mai indragita. Credeti ca Sarbu si-ar fi permis sa o piarda daca ea ar fi spus - eu nu zic porcariile astea pe post? Si putem merge din televiziune in televiziune cu astfel de exemple. Acum, peste "ani" ceea ce prezinta/spune ea nu mai are vreo relevanta/importanta. Imi aduc aminte de "forta" stirilor de la "mineriada de la Stoenesti" si aplombul ei. Acum, au ramas doar umbre...
      • Like 0
  • Retorica negativa si cliseele de genul acesta cu publicul ''bătrân (si conservator) care nu mai face revoluţii, nu mai construieşte, nu mai aduce plus valoare'' ar trebui evitate dupa parerea mea. Ma intreb la ce se refera exact expresia ''plus valoare'' aici.
    • Like 0
    • @ Silviu C. Paicu
      Plus valoare la prosperitate, modernizare, mers inainte al societatii.
      • Like 0
  • Radu check icon
    Situatia in care a ajuns presa traditionala este cauzata intr-o oarecare masura si de aservirea ei catre anumite interese. Social media nu este o varianta de informare completa sau mai mult, dupa cum ati mentionat se poate dovedi la fel de manipulatorie. In concluzie este nevoie de o presa in sensul traditional dar implicata cu adevarat pentru beneficiul real al cetateanului.

    In concluzie sper ca Republica sa se dovedeasca o platforma de presa neaservita si cu opinii sustinute de argumente nu de diferite interese. In ce ma priveste prezenta domnului Popescu mi-a dat imboldul de a va accesa si a va acorda prezumtia de incredere. Am speranta ca se va face o triere a celor care scriu pe aceasta platforma, in sensul ca cei care si-au pierdut credibilitatea in fata noastra a cititorilor (pe motive de aservire) sa nu poata avea acces.
    • Like 1
  • "Este o mare nevoie de instituţia de presă, de jurnalismul de investigaţie profesionist, de ştirile verificate" - asa este doar ca presa aia mai trebuie sa produca si ceva banuti, si aici e partea cea mai grea si mai nasoala, pentru ca nu prea mai poate. De aceea in media toti patronii sunt oameni dubiosi care fac propaganda pentru diferite partide, acesta fiind singurul lor mod de venit. Dupa parerea mea vremea marilor trusturi de presa a apus si nu prea vad cum societatea actuala ar mai putea produce moguli media noi.
    • Like 2
    • @ Corsatea Maria
      Maria, perfect adevarat, presa trebuie sa aiba incasari ca sa existe. Incasarile vin de la audienta. Actualmente, audienta este atrasa preponderent cu subiecte tabloide sau politice. Mai exista insa si varianta continutului relevant, quality, echidistant, foarte putin exploatat astazi in Romania. E nevoie de rabdare (nu te imbogatesti, ca patron, peste noapte cu presa quality) si de credibilitatea facatorilor de presa. Iti dau doar doua exemple de succes, dar mai sunt si altele: Digi 24 si chiar platforma pe care dezbatem acum. Ai vazut audienta dupa 48 de ore, semnalata de Claudiu Pandaru? Deci, e loc de asa ceva. Ar mai fi o discutie despre canalele pe care difuzezi continut quality. Aici sunt de acord cu tine ca presa, in forma traditionala pe care o stim, nu mai are viitor. Dar, exista canale noi.
      • Like 0


Îți recomandăm

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult

BT Go

Într-o eră în care tehnologia avansează rapid, IMM-urile sunt nevoite să adopte rapid inovații digitale pentru a rămâne competitive și a profita de oportunitățile de pe piață. Serviciile care simplifică birocrația permit antreprenorilor să se concentreze pe inovație și dezvoltarea afacerilor lor.

Citește mai mult