Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Sorin Cîmpeanu apără propunerea de a organiza admitere separată la colegii și se declară adeptul sistemului promovat de un liceu privat axat pe pregătirea de olimpici

Sorin Cîmpeanu/ Foto: inquam Photos

Una dintre cele mai controversate propuneri din proiectul noii legi a educație este aceea de a le permite colegiilor naționale să își organizeze propria admitere. Într-un sistem de învățământ caracterizat prin inechitate și obsesia exceptionalității, care ignoră de-a dreptul nevoile marii mase de elevi, există temerea că măsura va la adâncirea clivajului care există deja în educație. Recent a fost inițiată o petiție împotriva admiterii separate la colegii, semnată deja de peste 2.000 de părinți.

Invitat în emisiunea „În fața ta”, de la Digi24, ministrul Sorin Cîmpeanu a apărat propunerea și s-a declarat adeptul sistemului promovat de un liceu privat, care se axează pe atragerea de elevi cu rezultate excepționale și pe pregătirea lor pentru olimpiade. 

Cîmpeanu consideră că majoritatea colegiilor de elită au pretenția să primească elite deja formate „pe bună dreptate”. 

El le transmite părinților care nu sunt de acord cu examenul separat de admitere „să se uite cu atenție la modelul ICHB care a dat 5 componenți din 6 în lotul de matematică, a dat patru componenți din 5 din lotul de fizică și a obținut numărul 2 mondial și numărul 1 detașat în Europa. Care e o școală privată, care pe acești copii nu-i pune să plătească taxă, care adună acești copii de la toate școlile gimnaziale din țară, le oferă condiții și obține performanță cu ei. Iată că este posibil să obții performanță cu copii care au făcut învățământul gimnazial, la matematică au fost cei mai mulți clasa a X-a, clasa a XI-a, abia dacă au făcut un an de pregătire în liceul acesta. Restul se datorează pregătirii din sistemul de învățământ de stat. 

Le mai spun că noi suntem datori să susținem în egală măsură echitatea și performanța. Iar performanța se poate face în aceste colegii naționale. Este o cerere de peste 15 ani de a-și selecta propriii copii, este o cerere bazată pe ratele de promovare de 99-100% la examenele naționale, este o cerere bazată pe toată calitatea actului educațional, care trebuie să fie valorificată exact pe modelul de la ICHB”, a declarat Cîmpeanu.

Acesta a afirmat că subiectele nu vor fi făcute de către profesorii din colegii și că institutele Academiei Române, dar și Societatea Română de Matematică și-au arătat disponibilitatea de a participa la crearea lor. Ministrul Educației a susținut că „trebuie să dispară îngrijorarea părinților” că elevii vor trebui să facă meditații cu anumiți profesori pentru a promova examenul de admitere. Totodată, a vorbit despre posibilitatea existenței unui subiect comun pentru toate colegiile naționale sau pentru colegiile dintr-o anumită regiune.

„Dacă se unesc toate cele 211 colegii naționale înseamnă că vom avea un set de subiecte în care nu vom mai avea abordarea pe care trebuie să o avem la evaluare - pentru nota 5, subiecte ușoare, subiecte medii pentru nota 8 și subiecte dificile pentru 9. 

La colegiile naționale vor fi aceleași discipline, doar că nu sunt interesate de subiectele foarte ușoare și toate subiectele vor fi cu dificultate medie și ridicată. Subiecte care să fie făcute inclusiv la nivel național, luăm în considerare, dacă asta va fi cererea din partea colegiilor naționale. Domn'e, noi toți vrem și vrem să ne ajutați să avem un set de subiecte. Dacă vor fi grupuri de colegii naționale grupate geografic sau pe nu știu ce criterii sau pe specific - colegii naționale pedagogice, suntem deschiși la toate aceste variante. Oricum îngrijorarea asta trebuie să dispară. Că vor fi elevi privilegiați pentru că fac meditații cu profesorii dintr-o anumită școală”, a spus Cîmpeanu.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • "Totodată, a vorbit despre posibilitatea existenței unui subiect comun pentru toate colegiile naționale sau pentru colegiile dintr-o anumită regiune." - pai daca tot facem subiect unic de admitere pentru colegii, de ce nu aducem testarea nationala la standarde normale?!

    "Dacă vor fi grupuri de colegii naționale grupate geografic sau pe nu știu ce criterii sau pe specific - colegii naționale pedagogice, suntem deschiși la toate aceste variante. Oricum îngrijorarea asta trebuie să dispară." - pai sigur ca da, mai schimbam si mai complicam nitel aiurea modul de examinare. Bravo nea' Sorine, n-am ce zice.
    • Like 0
  • AB check icon
    Afirmații fără argumente.
    Este necesar ca personalitatea reprezentativă a Academiei Române să răspundă la câteva întrebări: De ce ?, Pentru cine ?, Încotro ?
    Până la răspuns, respectul rămâne în suspans.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult