(Foto Guliver/Getty Images)
Sistemul plății defalcate a taxei pe valoarea adăugată este aplicat, de la începutul lunii octombrie, de câteva sute de firme din țară care au optat să utilizeze mecanismul în perioada sa opțională. Și cum pentru anumite plăți din contul de TVA este nevoie, în prealabil, de o aprobare din partea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în Monitorul Oficial a fost publicat un act normativ care conține procedura și condițiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA.
Concret, procedura și condițiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA pentru persoanele ce aplică sau vor aplica sistemul split TVA sunt incluse în Ordinul președintelui ANAF nr. 2927/2017, în vigoare din 13 octombrie 2017.
Potrivit documentului, firmele înregistrate în scopuri de TVA, titulare ale conturilor de TVA, solicită Fiscului transferul sumelor din contul de TVA prin depunerea formularului 310 – „Cerere pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA”.
În ceea ce privește operațiunile pentru care firmele plătitoare de TVA au nevoie, în prealabil, de acceptul Fiscului, Ordonanța Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA face referire la următoarele:
* sume rezultate ca urmare a unor corecții în urma unor erori materiale în procesul de plată, pentru care restituirea se efectuează într-un alt cont decât un cont de TVA;
* sume rezultate ca urmare a corectării facturilor sau ca urmare a ajustării bazei de impozitare a TVA conform Codului fiscal, pentru care restituirea se efectuează într-un alt cont decât un cont de TVA;
* sume transferate în contul curent al titularului deschis la aceeași instituție de credit sau în contul de disponibil distinct deschis la aceeași unitate a Trezoreriei Statului, după caz, în limita sumelor care au fost transferate anterior din contul curent al titularului;
* sume transferate în contul curent, în cazul persoanelor care nu mai au obligația de a avea un cont de TVA (nu mai sunt înregistrate în scopuri de TVA) și nu mai au obligații de plată privind TVA;
* sume reprezentând TVA achitat în numerar, cu excepția celor reținute din încasările în numerar, sau cu cardul din contul curent;
* alte sume rezultate din operațiuni care dau dreptul la debitarea contului, stabilite prin ordin al președintelui ANAF, cu acordul organului fiscal
Prin urmare, toate transferurile enumerate anterior se efectuează în urma verificării organului fiscal, cel care are 3 zile lucrătoare la dispoziție să soluționeze formularele 310 depuse de contribuabilii ce aplică sistemul de plată defalcată a TVA.
Potrivit ordinului ANAF apărut acum în Monitorul Oficial, cererea se depune în format electronic, sub formă unui fișier PDF, fie prin intermediul portalului e-guvernare, fie direct la registratură sau prin poștă, cu confirmare de primire.
Odată cu transmiterea formularului, firmele trebuie să depună și documentele justificative aferente. Printre altele, actul normativ face referire la facturi, contracte, extrase de cont, bonuri fiscale și alte documente de plată. Din punct de vedere tehnic, persoana care depune formularul împreună cu documentele justificative trebuie să respecte anumite indicații obligatorii de mărime și formă, cum ar fi ca documentele să fie arhivate în fișiere de tip zip, care să nu depășească 10MB.
Documentele justificative depuse trebuie să fie în forma certificate conform cu originalul, iar ordinea documentelor din formularul 310 trebuie să coincidă cu ordinea din arhivă zip.
Pentru sumele transferate în contul curent, în cazul persoanelor care nu mai au obligația de a avea un cont de TVA și nu mai au obligații de plată privind TVA nu se depun documente justificative, iar transferul se aprobă pe baza informațiilor din evidența fiscală.
Rezultatul analizei cererii și documentelor justificative anexate la aceasta se consemnează într-un referat, care, odată aprobat, permite emiterea deciziei/deciziilor de soluționare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, care cuprinde suma solicitată de contribuabil pentru transfer, suma aprobată pentru a fi transferată și suma respinsă.
Înainte de luarea deciziei de aprobare parțială sau de respingere integrală a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA, organul de inspecție fiscală trebuie să asigure exercitarea de către contribuabil a dreptului de a fi ascultat, situație în care termenul de soluționare a cererii se prelungește cu perioada cuprinsă între data transmiterii invitației către contribuabil și data prezentării acestuia la organul fiscal. Pentru aceasta, reprezentantul legal al contribuabilului este invitat la sediul organului fiscal pentru audiere, în cadrul audierii acesta având posibilitatea de a prezenta documente și explicații suplimentare necesare soluționării cererii.
Decizia se eliberează în trei exemplare originale, din care contribuabilul primește două, unul pentru el și unul pentru banca comercială care trebuie să facă transferul. Comunicarea deciziilor se face conform regulilor din Codul de procedura fiscală, adică prin poștă, cu confimrare de primire, sub semnătură, la sediul organului fiscal sau prin afișare, dacă nu a fost posibil altfel.
Deciziile organului fiscal pot fi contestate de către contribuabil în termenul prevăzut în Codul de procedură fiscală, adică 45 de zile.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.