Pe vremea când mergeau în cantonamente în țară cu lotul național de atletism, Bogdan Grigoraș și Răzvan Rizea se gândeau ce bine ar fi să existe și la noi mașini de spălat cu jetoane. Văzuseră așa ceva doar în filmele americane.
Mai târziu, în vizitele lor prin Europa și în SUA, aveau să întâlnească din nou și să documenteze conceptul foarte simplu: o spălătorie de haine self-service la care poți spăla și usca o cantitate mare de rufe într-un timp foarte scurt. În mai puțin de o oră poți spăla și usca chiar și pături, pilote, covoare de mici dimensiuni. Iar asta non-stop.
Investiție inițială de 15.000 de euro
Cu o investiție inițială de 15.000 de euro, reprezentând economiile lor și ale lui George Vulcu, un prieten care li s-a alăturat, au pus pe picioare în 2012 primul laundromat sub brandul Easywash. Au ales zona Timpuri Noi, din București, în vecinătatea unui cămin studențesc.
De atunci au deschis câte două-trei laundromate pe an. În prezent mașinile de spălat ale Easywash se „învârt” în nouă centre, opt în București și unul la Timișoara, care este o franciză. În Capitală mașinile de spălat cu jetoane funcționează în Crângași, în zona Facultății de Agronomie, Timpuri Noi, Vitan, Șoseaua Giurgiului. Unele din ele au regim închis.
Până acum investiția totală a atins aproape 100.000 de euro.
Doar Răzvan lucrează exclusiv pentru afacere, în timp ce ceilalți doi parteneri de afacere nu au renunțat la joburile lor – Bogdan, absolvent de Științe Politice, lucrează la o agenție de PR, iar George în domeniul kinetoterapiei.
„Noi spunem că în viața de civil suntem « agenție » și respectiv kinetoterapeut. Seara, începând de la orele 20:00-21:00, trecem pe la fiecare spălătorie, ne asigurăm că totul este în regulă. În fiecare seară noi curățăm și dezinfectăm mașinile de spălat. Suntem foarte stricți pe partea de securitate sanitară”, povestește Bogdan Grigoraș, cofondator Easywash Laundromat Concept.
Ca să evite aglomerația, din toamnă vor să dea drumul unei aplicații care îți arată câți oameni sunt la rând la laundromat. Acum pe site oamenii pot vedea câte persoane sunt într-una din locații.
Cu un jeton de 15 lei speli și usuci 8-10 kilograme de rufe. Totul în mai puțin de o oră
Un jeton costă 10 lei. Capacitatea mașinilor de spălat profesionale – importate din SUA – este între 8 și 10 kilograme. Spălatul durează 30 de minute. Pentru uscare, costul este de 5 lei.
La o spălătorie tradițională din oraș, tariful pentru spălarea unui sac de haine este de 200 de lei, compară tarifele Bogdan Grigoraș.
Aproximativ 40% dintre clienții lor sunt studenți - „mai puțin decât ne așteptam inițial” -, dar și turiștii au o pondere importantă între cei ce apelează la serviciile tinerilor antreprenori.
„La un moment dat spălătoria noastră din zona Șincai a fost blocată cinci ore, noaptea. Veniseră niște turiști polonezi, cu rulote. A apărut și poliția, că rulotele nu aveau unde să parcheze”, își amintește tânărul antreprenor.
Este convins că tot mai multe persoane vor apela la serviciile lor.
„În Paris apartamentele sunt mici, oamenii nu vor să pună mașina de spălat în casă, așa că merg și spală rufele la spălătoria cu jetoane. Acum 15 ani în Italia nu exista niciun laudromat. Acum sunt la fiecare colț”, spune el.
Cât costă o franciză de bază
În ianuarie 2016 au dat prima franciză, la Timișoara, care în acest an a fost extinsă de cel care a achiziționat-o.
Antreprenorii se află în prezent în discuții premergătoare pentru deschiderea de noi laundromate easywash în franciză la Iași, Brașov, Sibiu și Cluj.
Investiția totală pentru o franciză este de 25.000 de euro, sumă pentru care cei interesați primesc consultanță și un laudromat „la cheie” cu trei mașini de spălat și două uscătoare. Partea de marketing, branding și mentenanță revine proprietarilor Easywash.
„Marea noastră doleanță e predictibilitatea fiscală”
Anul acesta cei trei asociați s-au gândit să pună pe hârtie un plan de afaceri pe următorii trei ani. Desele modificări ale legislației fiscale aveau să le dea bătăi de cap.
„Noi vom împlini în noiembrie cinci ani de activitate și ne-am gândit să ne facem un plan de afaceri pe următorii trei ani. Însă de la începutul acestui an s-au schimbat și s-au anunțat atâtea modificări de legislație fiscală, încât de fiecare dată trebuie să reluăm și să rediscutăm: «Stai puțin că nu mai e așa, să vedem cum va fi ». Marea noastră doleanță este predictibilitatea fiscală, fiecare antreprenor cred că vrea să știe ce se întâmplă măcar în următorul an fiscal”, continuă întreprinzătorul.
„Noi deocamdată suntem în stadiul discuțiilor de genul «stai că la anul vor fi schimbări, dar nu știm sigur care ». Nu suntem o instituție financiară care să își permită un director financiar atât de bun încât să își poată face un plan de afaceri indiferent ce schimbări fiscale vor apărea. Cu cât ne dorim să facem lucrurile mai așezat, cu atât resimțim mai tare lipsa de predictibilitate”, spune antreprenorul.
Anul trecut cifra de afaceri a Easywash a depășit 65.000 de euro, iar pentru acest an antreprenorii estimează că va valoarea ei va atinge 100.000 de euro.
După patru-cinci ani de activitate cifra de afaceri a fiecărui laundromat este în crestere, ceea ce în face pe cei de la Easywash să creadă că acest concept este tot mai căutat.
În următorii cinci ani, fondatorii firmei îşi propun să ajungă la 100 de spălătorii în România, majoritatea dintre ele în franciză.
Acest articol face parte dintr-o campanie susținută de Banca Transilvania. Schimbările legislative dese, lipsa de predictibilitate fiscală, inconstanța partenerilor de afaceri sunt principalele provocări cu care se confruntă antreprenorii români, relevă studiile. Predictibilitatea în afaceri este extrem de importantă în vederea creșterii unui business, pentru proiectarea bugetelor de venituri și cheltuieli, dar și pentru menținerea unui cashflow sănătos.
Tocmai de aceea, pentru a veni în întâmpinarea nevoii de predictibilitate, BT a lansat un serviciu dedicat antreprenorilor, Nelimitat BT. Indiferent de numărul de operatiuni pe care le faci în rețeaua BT, tariful este unul fix, predictibil de la o lună la alta.
În această campanie, vom cunoaște oameni de afaceri, ne vor povesti ideile lor, dar mai ales problemele pe care le întâmpină zi de zi și ale căror soluții stau în puterea noastră, a partenerilor lor. Dacă vreți să vă povestiți experiențele din viața de antreprenor, vă așteptăm mesajele pe redactia@republica.ro.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
O singura dilema am: in Romania chiriile si apa si angajatii pentru reparatii si montaje si taxele sunt mult mai ieftine decat in occident, de ce costa un spalat cat in Bruxelles? O fisa de spalat costa aici 2-3 euro functie de zona iar uscatul 20-50 centi functie de durata.
Pe site, conform legii, trebuie trecute datele firmei, adresă, cod fiscal, capital social. Ei nu le au.
PS: Ar trebui să aveți pe site datele firmei, sunt amenzi pentru lipsa lor.