Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

SRI a băgat spaima în influenceri. Lecția fetelor care promovează creme și candidați

Georgescu TikTok

Foto: Vlad Ispas/ Alamy/ Profimedia

Acum câteva zile mă uitam la o influenceriță de pe Tik-Tok, care în mod normal, ne arată cât de bine funcționează cremele pe care le vinde și o vedeam explicând cu pasiune că ea l-a promovat din convingere pe Călin Georgescu. Mai mult, spunea emoționată că n-a luat un ban pentru asta. Chiar i-am comentat atunci și i-am explicat că, dacă te pricepi la creme de față, poate că ar trebui să te rezumi la a promova creme. Că nu e chiar în regulă să nu fii specialist într-un domeniu și să ai păreri despre domeniul acela din ce auzi pe net. S-a supărat pe mine... Apoi n-am mai găsit-o, probabil m-a blocat. Aveam s-o regăsesc ieri. În raportul SRI. 

Din momentul desecretizării rapoartelor SRI legate de modul în care s-a făcut pe Tik-Tok campania lui Călin Georgescu, rețeaua a devenit o plăcere. “Lista neexhaustivă” oferită de SRI a dat lumea peste cap în rețea.

Călin Donca, Cerasela Maria, Adrian Niculescu, Makaveli, Jaga Neagu, Anca Ujenic, Romeo Rusu, Corina Ciriblan, Robert Braia și alții sunt leșinați de frică, că-i iau serviciile de acasă. Iar simpaticul domn Pian ne arată că Georgescu personal l-a amenințat printr-un mesaj, în care îi cere, deloc prietenește, să șteargă de pe net postările nașpa despre el urgent, că pune avocații pe el.

Iar influencerii care n-au căzut în capcana rușilor jubilează văzând spaima din ochii colegilor lor de business.

E o lecție importantă și asta. Iar în haosul în care ne mișcăm acum, prin mizeria care ne inundă la tot pasul, prin nota asta de plată prea mare pentru a o putea accepta cu un zâmbet politicos pe buze, niște lucruri bune încep să se întâmple. Ies la lumină practici care n-au fost niciodată normale, ies interesele unor indivizi care au stat până acum în obscuritate și, mai ales, se dobândesc niște învățăminte neprețuite. 

Acești tineri care s-au lăsat manipulați de ruși pentru sume cuprinse între 100 și 1000 de euro, în funcție de numărul de urmăritori pe care îi aveau, înțeleg acum că nu poți promova chiar orice. Mai ales când ceea ce promovezi nu face parte din aria ta de expertiză. Că nu e în regulă să promovezi în aceeași măsură crème de față și candidați politici. Pentru că, iată, poți deveni o păpușă care se mișscă după cum dictează ațele unui stat străin și să devii trădător de țară.

Lecția Tik-Tok e una pe care acești tineri n-o vor uita prea curând. Căci să te trezești peste noapte într-un raport al unui serviciu secret despre cel mai mare atac cibernetic îndreptat vreodată asupra țării tale nu poate fi chiar confortabil. Și aș zice că n-ar trebui să-i liniștim, chiar dacă avem convingerea că n-au altceva decât niște marionete mânate în “luptă” de nevoia de bani.

Din acest moment, chiar dacă situația nu e deloc roz, măcar e clară. Știm cu cine ne luptăm și știm de ce o facem. Cine n-a înțeles încă nu poate fi nici convins, nici salvat cu forța. Dar, personal, cred că e un mare câștig faptul că am aflat chiar de serviciile secrete cum a funcționat rețeta asta de război hibrid. Și vom ști de acum înainte, sau cel puțin sper că vom ști, să nu mai privim cu atâta încredere către oamenii Internetului care au mulți urmăritori. Tocmai pentru că numărul mare de urmăritori ar trebui să fie un indiciu că acolo nu găsim icre negre, ci ciorbă de varză.  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Antonio check icon
    Cred ca nu știți ce a spus Pt Barnum , ,,nu exista reclama negativa ,, Oricum cei care se uita pe acea platforma nu votează..Se face prea mare tam tam și acest lucru poate avea rezultat invers ..Oricum eu nu înțeleg chestia asta cu ,,influencerii ,,cine naiba baga în seama pe unul care îmi spune mie ce sa mănânc sau sa cumpăr sau mai știu eu ce ,trebuie sa fii retardat și eu nu cred ca sunt oamenii din tara asta asa .
    • Like 0
    • @ Antonio
      Gabriel check icon
      ca multi altii, exagerezi si vezi doar partea extrem de negativa. de aceea nu pare posibil sa fie oamenii asa de retardati. da, nu sunt. insa aproape ca nu mai exista cumparaturi online fara a ne interesa despre produs. si cum ne interesam? prin review-uri. adica ascultam ce spune unul sau altul de pe net, fara sa ii cunoastetm, fara sa stim daca sunt obiectivi sau urmaresc anumite lucruri. stiu, multi cred ca "iti dai seama" insa in realitate cautam doar sa ne confirmam o alegere facuta deja. un alt exemplu: multi gatesc de pe net. sunt o groaza de "bucatari". faci o reteta si iti iese. data viitoare, pentru o alta reteta urmaresti acelasi personaj, ca daca urmaresti altul "te risti". pe asta l-ai mai urmarit si ti-a iesit. nu conteaza daca ala are zero studii in bucatareala. nu conteaza ce spune un nutritionist. asa functioneaza lucrurile si nu trebuie sa fi retardat ca sa iti spui: m-am saturat de clasa asta politica, sunt toti o apa si un pamant. dar uite ca si bucatarasul meu favorit voteaza cu ala, l-am auzit eu. si asa, fara sa fi retardat, ajungi influentat. cand influenta asta depaseste limita legii si e finantata de un stat, gluma se ingroasa. cand Maia Sandu ne spunea ca in Moldova au intrat multi bani din Rusia care influenteaza alegerile, ne arata cat de pregatita e Republica Moldova fata de Romania si cat de bine pregatita e o femeie presedinte, fata de un barbat presedinte asa cum avem noi.
      • Like 1


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult