Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Startupuri și unicorni în Europa și SUA: între produs și profit

Companie tech

Foto: Getty Images

Anul 2021 a fost „pe val”. În aprilie, UI Path și-a primit buletinul de unicorn, odată cu lansarea IPO, devenind reprezentanta cea mai vestită a României în lumea startupurilor tech. La nivelul întregii țări, investițiile fondurilor de capital de risc (VC) s-au triplat față de anul anterior, de la 30 de milioane de euro, la 116 milioane, conform raportului How To Web. Avântul s-a simțit și la nivel european, unde investițiile VC în 2021 au crescut cu 115% față de 2020, ajungând la aproximativ 100.4 miliarde de euro (Pitchbook). Dar cum stăm față de SUA? Capra vecinului rămâne substanțial mai grasă și câștigă în dimensiuni văzând cu ochii. Volumul investițiilor VC în SUA a fost de trei ori mai mare în 2021 față de Europa (aprox. 307 miliarde de euro), dublându-se față de 2020 (tot conform Pitchbook). Nici nu știi dacă să te bucuri, sau să persiști într-o admirație căptușită cu invidie, sau poate amândouă.

Cred, totuși, că ancorarea imaginarului nostru în unicorni și investițiile capitalului de risc este o capcană. Înainte de a ne bucura prea tare de investițiile VC în România sau Europa, înainte de a-i invidia pe americani, merită să ne gândim cât de investite sunt aceste fonduri, la rândul lor, în bunăstarea societăților în care operează. Cu alte cuvinte, cât de mult le pasă de orice altceva, dincolo de the bottom line? Există vreo altă valoare pe care o urmăresc, în calitate de scop și nu de mijloc, în afară de maximizarea profitului pentru investitori? Ce lecții tragem din evoluțiile societății americane, angrenată de puterea tot mai mare a capitalismului financiar într-o logică a polarizării și a consolidării intereselor marelui capital față de restul omenirii? Pentru tinerii antreprenori, căutarea agresivă a profitabilității deschide multe uși, dar închide multe direcții. Echipa devine un mijloc pentru un număr, înscrisă într-o cursă cu etape și reguli de performanță foarte clare, stabilite de deținătorii capitalului. Desprinderea de utilizatorii locali și lansarea pe o piață globală este musai, și trebuie făcută pe repede-nainte.

McKinsey observa în 2020 că Europa generează 36% din startupurile globale, dar doar 14% din unicorni. Comparația pare să indice o problemă. Totuși, observă același raport, companiile europene sunt la fel de vii ca și cele americane - adică nu dau faliment mai des decât suratele lor de peste ocean. Pur și simplu, startupurile europene nu au aceeași traiectorie abruptă, orientată spre un exit cât mai rapid și spectaculos. Startupurile europene sunt mai adesea auto-finanțate, profitable, dar cu o evoluție mai lentă – fără să urmărească o creștere exponențială și o accelerare continuă a profitului, condițiile necesare investițiilor VC. 

Fascinația cu spuma îmbogățirii rapide, cu traiectoriile exponențiale și cu războaiele comerciale ale cuceririi pune în umbră celelalte forme de creare de valoare și de reușită antreprenorială, mai intim conectate cu societățile în care operează. Definirea succesului strict în termeni financiari este o ideologie radiantă, care schimbă regulile jocului și ceea ce ne imaginăm că este posibil. Față de SUA, Europa este societatea în care încă mai pot fi gândite concedii și vacanțe, limite ale zilei și săptămânii de muncă și o atenție în creștere față de efectele perverse ale hiperconsumului și risipei instituționalizate. Vrem să trăim într-o lume în care nu totul este de vânzare, în care valoarea nu este total reductibilă la cota de piață și contul în bancă? Atunci, ar fi bine să ne bucurăm de succesele antreprenoriale mai lente, mai relaxate, mai independente. Mai demult, deveneai antreprenor dacă voiai să nu ai șefi. Astăzi, marca antreprenoriatului tech riscă să devină supunerea necondiționată față de investitori. Cred că merită re-evaluate beneficiile finanțării locale, prin clienți sau bootstrapping, crowdfunding sau fonduri europene, în lumina valorilor pe care le servesc și a autonomiei pe care o oferă dezvoltatorilor. Cu atât mai mult, este important ca piața europeană să devină tot mai integrată și fondurile europene tot mai accesibile startupurilor, pentru a invita creșterea zonală și reducerea dependenței față de finanțarea prin VC.

Unii antreprenori vor să construiască un produs rezonabil și rezonant la nevoile locale sau regionale, un produs care să evolueze organic, în interacțiunile negrăbite dintre dezvoltatori și clienți. Pentru aceștia, evoluția va fi mult mai lentă decât cea dorită de fondurile de risc. Inovatorii de la firul ierbii, axați pe produs și nu pe profit, vor experimenta, vor căuta, uneori vor mai greși. Poate, chiar, vor avea etape de stagnare sau de regres, în redefinirea produsului și a modelului de afaceri, înainte de a găsi o nouă alianță cu publicul pe care îl servesc. Fondurile VC solicită antreprenorilor să urmărească, mai întâi și înainte de toate, interesele capitalului – dincolo de preferințele utilizatorilor curenți, de opțiunile dezvoltatorilor sau de bunăstarea pe termen lung a societății în care operează. Suntem siguri că aceasta este cea mai bună prioritate pentru noi, la nivel social? Este intrarea în dansul piețelor financiare globale singura insignă a reușitei? 

Ecosistemul antreprenorial este prins în tensiunea local versus global, stakeholder versus shareholder, produs versus profit, top 1% versus 99%. Care sunt valorile pe care le căutăm? Pentru mine, prioritățile lansate de ANIS, Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii, în Raportul său „Va urma” din 2022, sunt un excelent punct de amplificare a discuției. Diversitatea mizelor surprinse face posibilă și formularea unor întrebări esențiale privind direcția societății românești și europene. Din poziția de profesor și mentor al tinerilor antreprenori tech, și nu din poziția de investitor, cred că putem și trebuie să creștem rolul digitalizării în economie și societate. Totuși, mă întreb și dacă este, oare, lansarea a 5 unicorni mai importantă decât creșterea performanțelor copiilor în testele PISA? Sau decât repatrierea experților ce ar putea reconfigura societatea românească aici, la fața locului? Cred că o astfel de listă de priorități, precum cea propusă de ANIS, ne poate ghida pentru a regândi și a balansa rolul jocului în piețele financiare globale față de cel al jocului pe tabla de șah a viitorului nostru, în Europa.

Priorități pentru România. Sursă: Raportul „Va urma” 2022, ANIS, https://vaurma.ro/anis


Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • ProBono check icon
    Puncte de vedere interesante. Mulțumesc.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult