Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Un român, un american și un evreu pornesc un start-up: despre jocul comparațiilor în ecosistemul antreprenorial

Wall Street - Getty Images

Foto: Getty Images

Glumele, planurile și speranțele în ecosistemul de startup se petrec pe fundalul unei continue comparații între Europa și SUA. Puterea pe care o exercită Silicon Valley și Big Tech în lumea tehnologiei și în piețele financiare globale s-a transformat într-o forță de atracție asupra imaginației colective. Silicon Valley este noul Hollywood, sursa primară a fanteziilor noastre de succes și eroism. Totuși, înainte de a-l înlocui pe Harap Alb cu Iron Man, merită, cred, să mai zăbovim puțin cu gândul la ce este valoros în societatea europeană și românească și ce vrem să conservăm, în fața tăvălugului Wall Street.

Comparațiile dintre Europa și SUA privind mediul antreprenorial tind să portretizeze Europa ca o rățușcă mai urâtă și stângace, care se încurcă în propria birocrație, se sperie ușor și se rătăcește lesne. Una dintre dimensiunile acestui perceput handicap european este fragmentarea pieței. Comparativ cu SUA, Europa este văzută ca suferind de o piață divizată lingvistic, cultural și legislativ. În diagnoza privind viitorul Europei din 2022, McKinsey nominalizează „fragmentarea pieței și problemele de scală” ca principală sursă a decalajului de creștere ce afectează Europa, mai ales în zona tehnologiilor emergente. Celelalte obstacole identificate în raportul McKinsey sunt „lipsa unui ecosistem tech consolidat”, „deficitul investițiilor din zona capitalului de risc” și „insuficiența sprijinului legislativ în favoarea disruperii și inovării”. Las pentru altă ocazie o discuție privind valoarea disruperii continue, a accelerării și exponențializării schimbărilor sociale. Mă voi opri azi asupra pieței europene și a specificului său, față de piața din SUA.

Fragmentarea lingvistică a pieței europene față de cea americană este clară. Rămâne de văzut în ce măsură sau, mai degrabă, când anume avansul tehnologiilor de traducere automată va duce la eliminarea acestei probleme. Fragmentarea legislativă derivă din autonomia relativ ridicată a statelor naționale în UE, comparativ cu statele în regimul federal american. Trebuie să avem în vedere, însă, procesul continuu de compatibilizare legislativă ce se petrece în Europa, care a dus la o unificare spectaculoasă în zona pieței unice, inclusiv a pieței digitale. 

Ca urmare, paradoxal, și în Europa și în SUA, diferențele legislative care fragmentează piața nu sunt neapărat istorice, ci, mai degrabă, emergente. Este vorba despre răspunsurile variabile pe care statele, și aici și acolo, le dau problemelor importante ale prezentului. De exemplu, GDPR a condus la o unificare semnificativă a pieței europene privind tratarea datelor personale. În acest caz, piața americană este mai fragmentată. În timp ce patru state au reglementări relativ similare cu cele europene (California, Colorado, Utah și Virginia, conform NCSL), restul variază pe un continuum, până la „vestul sălbatic” al datelor, bazat pe dictonul „să fie al cui le-a găsit”. Un alt exemplu: cerințele privind reciclarea nu sunt reglementate federal în SUA, ci la nivel de stat sau chiar de localitate (NCSL). Schimbările rapide în acest domeniu duc la discrepanțe în reglementare, în SUA ca și în Europa.

O examinare a diversității legislative la nivel de stat, în SUA față de Europa, scoate la iveală o polarizare culturală tot mai accentuată a societății americane. Aceasta începe să afecteze mediul de business dincolo de variabilitatea legislativă. În SUA și în Europa, politicile de mediu, de muncă și de incluziune ale statelor cu orientare de stânga au diferit față de cele cu orientare de dreapta. În prezent, însă, așa-numitele „războaie culturale”, care distorsionează politica americană mai mult decât pe cea din alte regiuni ale globului, ajung să fragmenteze și piața. Dacă avortul va deveni ilegal în mai multe state americane, cel mai probabil această transformare va avea consecințe masive asupra forței de muncă, atât prin migrația femeilor, cât și prin scăderea autonomiei acelora care vor fi afectate de restricții, observă Bloomberg. Un alt exemplu: state cu guvernatori conservatori, precum Texas sau Florida, încep să ia măsuri împotriva corporațiilor considerate „woke”, în condițiile în care ideologia republicană era definită, până de curând, prin drepturile extensive acordate corporațiilor de a-și urmări propria agendă, oricare ar fi fost aceea. 

Nu în ultimul rând, discuțiile privind fragmentarea pieței și virtuțile integrării acesteia pun în umbră o altă valoare esențială, anume competitivitatea. Pe scurt, o piață mai fragmentată, dar relativ competitivă și liberă, poate fi mai accesibilă și mai ușor de navigat decât o piață mai integrată, dar dominată de câțiva mega-jucători agresivi. În ultimele două decenii, piața europeană a câștigat în competitivitate, în timp ce cea americană a devenit tot mai dependentă de Big Industry. Din 1995 până în prezent, piața americană a devenit tot mai concentrată, grație lobby-ului intens. În Uniunea Europeană autoritățile anti-monopol au reușit să găsească echilibre noi între interesele cetățenilor și cele ale giganților corporativi (NBER, 2018). În consecință, ratele profitului extras din piață, pe seama consumatorilor și angajaților, au crescut în SUA față de UE, reflectând abuzul dominanței pieței. Exemplul cel mai clar este cel al costurilor pentru broadband, mai ridicate în SUA decât în orice stat european, din cauza competiției scăzute.

Cu alte cuvinte, capra vecinului pare mereu mai competitivă, dar o comparație amănunțită poate dezvălui avantaje interesante în propria ogradă. Nu ne rămâne decât să profităm de pe urma lor, susținând, în continuare, o piață europeană deschisă tuturor companiilor, de la cele foarte mari la cele foarte mici, o piață care respectă drepturile consumatorului, dar și drepturile omului, precum și integrarea pieței într-o societate europeană bazată pe solidaritate.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Afacerile din SUA sunt mai de succes pentru simplul fapt ca acolo exista mai mult capital decat in orice zona. Orice cacat impachetat frumos poti sa il vinzi cu o avere , deoarece exista intotdeauna cineva care isi permite sa il cumpere. Iar principul capitalului se aplica de la scara mica pana la scara industriala. Iar ca exemplu iti dau un simplu PFA ( freelancer) . In Romania un zidar freelancer castiga castiga anual in medie 20000€ , pe cand in SUA acelasi zidar , pentru aceeasi munca face anual intre 150000-200000$ . Aproape de 10 ori diferenta. Nu are legatura cu legislatia , nici cu productivitatea ci mai degraba de capitalul care se afla in jurul tau. De exemplu Tesla produce mai putine masini electrice decat VW , calitate asemanatoare dar capitalizarea Tesla face cat VW , BMW si Mercedes-Benz la un loc desi produce doar o fractiune din ce produce trio-ul german. Americanii au noroc ca dolarul ii principala moneda la nivel global si ii confera americii confortul de a nu isi face prea mari griji la cata masa monetara este scoasa pe piata de catre FED si sa nu afecteze prea mult inflatia interna.
    • Like 1
    • @ Natalia Todorov
      dan check icon
      Stimata doamna mai conteaza si ideea.
      Stiti "cacatul ala impachetat frumos" poate pacali niste naivi dar dupa ceva timp ii va exploda in fata aluia de l-a construit
      Din cauza asta produsele lui Bill Gates , Steve Jobs , Elon Musk exista dupa atatia si atatia ani .
      Apropo cand Musk construia Tesla , WW, Peugeot sau altii habar nu aveau ce e aia masina electrica , asa ca sa recunoaste pionierarul si dupá aia facem "un cacat impachetat" si il vindem in USA.
      • Like 1
    • @ dan
      Nu spun ca produsele americane nu sunt bune , am spus ca in america se poate vinde usor si scump orice deoarece sunt bani. Apropo ar trebuii sa te interesezi sa vezi cand a scos Renault prima masina electrica de serie , o sa ramai uimit.
      • Like 0
    • @ Natalia Todorov
      e si faptul ca SUA au o piata interna foarte mare ( de 350 de milioane de oameni care vorbesc aceeasi limba si au aceeasi legislatie) de talia unui continent, foarte receptiva si cu putere de cumparare mare ! asta ajuta .......
      • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult