Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De trei ani, peste 300 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Statul pe avarii! Medicii de familie fac gărzi de noapte în fața calculatoarelor din cabinete pentru a valida servicii în sistemul informatic prost făcut și fără mentenanță

card de sanatate - Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Azi „aniversăm” 33 de zile de când PIAS - Platforma informatică de asigurări de sănătate este indisponibilă. Am afirmat în numeroase luări de poziție că această avarie fără precedent a început la data de 1 iulie.

Desigur, nu putem ignora faptul că există un comunicat al CNAS despre indiponibilitatea PIAS, datat 10 iulie. Acest comunicat recunoaște faptul că platforma este de fapt indisponibilă din 5 iulie, iar pentru anumite servicii medicale chiar de dinainte de această dată.

Totuși, în câteva interviuri, doamna ministru Sorina Pintea însăși a afirmat de câteva ori că PIAS nu merge de la 1 iulie, dând astfel dreptate mai degrabă furnizorilor de servicii medicale decât CNAS...

Bun, am înțeles, avem comunicat de START AVARIE, stăm liniștiți, avem siguranța LEGALĂ că serviciile medicale vor fi validate în momentul în care avaria va fi declarată rezolvată. Vom vedea, există destul scepticism în lumea medicală, adunat pe bună dreptate, în urma numeroaselor situații în care CNAS nu a fost cel mai loial partener contractual…

Au rămas, din păcate, în suspensie câteva probleme foarte importante: 

1. Raportarea serviciilor medicale efectuate în luna iunie, care nu s-a putut face peste tot, deci nici facturarea acestor servicii. Casele locale au găsit, în marea lor majoritate, soluții temporare (facturare pe estimare, stornare când se rezolvă etc), sunt însă colegi care NU au putut RAPORTA și nici FACTURA. Ce facem cu ei? Cum își întrețin cabinetele? Anticipez un zâmbet sceptic din partea unora și le răspund, înainte de a întreba, că din păcate, din cauza veniturilor extrem de mici ale cabinetului, marea majoritate a medicilor de familie nu își pot permite un management eficient al cabinetelor, astfel încât să aibă în cont o rezervă suficientă pentru astfel de situații. Poate e greșeala noastră și ideea că între doi parteneri contractuali ar trebui să existe o disciplină și o relație cu bune practici. Evident, cu marea majoritate a caselor județene de asigurări de sănătate, acest deziderat rămâne o utopie. Chiar și în această lună de maximă restriște, mulți reprezentanți ai caselor județene nu au găsit o minimă decență de a căuta pentru sau împreună cu medicii soluții de a comunica acestora etapizat starea sistemelor informatice sau alte elemente legate de relația în sine.

2. S-au semnat contracte adiționale până la finalul anului. Lucrul prin acte adiționale este deja un obicei încetățenit, CNAS nefiind niciodată gata cu legislația actualizată la timp. 

Nerespectarea termenelor legislative duce la imposibilitatea respectării termenilor contractuali, ceea ce atrage după sine găsirea unor soluții de cârpeală care, dacă au mers o dată, nu înseamnă că merg mereu… Altfel spus, pentru că nu am avut Normele contractuale la timp, a trebuit să prelungim contractele pe legislația anterioară… Din păcate acest lucru antrenează deja reacții în lanț. Iată că, pe 1 august, cum avaria nu a fost rezolvată, nu s-au putut încărca toate actele adiționale, ceea ce înseamnă că, teoretic, nu existăm legal în sistemul informatic cu cod fiscal. Prin urmare nici nu putem raporta servicii sau transmite facturi… Dacă această reînnoire nu se poate face, ce facem cu pacienții începând de astăzi? Cum îi vom putea consulta, trimite, trata? Nu avem un răspuns de la CNAS încă. Poate nu au încă un nou purtător de cuvânt? Mda, greu de găsit, având în vedere cantitatea uriașă de gafe emise cu ocazia acestei avarii..


3. De la 1 august a început nebunia raportării serviciilor medicale pentru luna iulie. Medicii sunt disperați, nu știu dacă serviciile medicale care nu au putut fi validate (pentru că PIAS e indisponibilă, remember...) vor fi luate în calcul și plătite, fiindcă nu s-au ridicat filtrele și oricât încerăm să validăm servicii, fie ziua, fie noaptea, când mai scapă unele, nu se validează sau se validează cu erori. Nu avem această certitudine, CNAS nu a făcut până la acest moment precizări oficial. E liniște în secțiunea comunicate, conferința de presă cu noua conducere nu a avut loc, raportul ministrului Sănătății a fost amânat.

Și, pentru cine are dileme, nu, nu merge PIAS, e la fel de beteagă ca pe 1 iulie si zău că nu cred că ar mai trebui să tăcem!

În România, medicii de familie fac gărzi de noapte în fața calculatoarelor din cabinete pentru a valida servicii în sistemul informatic prost făcut și fără mentenanță, așa se înțelege aici aplicarea directivelor internaționale privind Asistența Medicală Primară. Acces la sănătate și acoperire universală? Aplicarea directivelor OMS? Cu toate că, dacă ne uităm bine, România a avut delegație oficială la întâlnirea de la Astana.

Dar de când contează pacienții aici?

P.S. Oricine poate verifica AICI dacă PIAS e online.

Atunci când nu merge, se generează răspunsul:

UPDATE: CNAS a comunicat în sfârșit o situație actualizată. Apreciem sinceritatea și faptul că încă nu au pornit platforma fără să se asigure că aceasta funcționează la parametri.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • raimond check icon
    10 August ziua nationala a Romaniei.
    • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Chef Alex Dumitru

Bună parte dintre ingredientele proaspete pe care le utilizează în rețetele sale de adevărat făuritor de gust, chef Alex Dumitru le cumpără, de două-trei ori pe săptămână, din Piețele Obor, Domenii și Matache. Merge doar la producători testați, care au întotdeauna grijă să îi ofere materii prime de calitate. Totul trebuie să fie proaspăt, de sezon.

Citește mai mult

Eric Stab, Engie România

De la ultimele etaje ale clădirii în care se află sediul central al Engie România, când privești pe geam, îți poți imagina ușor o mare de panouri puse la muncă să capteze razele soarelui. „La finalul zilei, energia cea mai ieftină este energia pe care nu o consumi ”, spune zâmbind spune Eric Stab.

Citește mai mult