Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Statul pe avarii! Medicii de familie fac gărzi de noapte în fața calculatoarelor din cabinete pentru a valida servicii în sistemul informatic prost făcut și fără mentenanță

card de sanatate - Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Azi „aniversăm” 33 de zile de când PIAS - Platforma informatică de asigurări de sănătate este indisponibilă. Am afirmat în numeroase luări de poziție că această avarie fără precedent a început la data de 1 iulie.

Desigur, nu putem ignora faptul că există un comunicat al CNAS despre indiponibilitatea PIAS, datat 10 iulie. Acest comunicat recunoaște faptul că platforma este de fapt indisponibilă din 5 iulie, iar pentru anumite servicii medicale chiar de dinainte de această dată.

Totuși, în câteva interviuri, doamna ministru Sorina Pintea însăși a afirmat de câteva ori că PIAS nu merge de la 1 iulie, dând astfel dreptate mai degrabă furnizorilor de servicii medicale decât CNAS...

Bun, am înțeles, avem comunicat de START AVARIE, stăm liniștiți, avem siguranța LEGALĂ că serviciile medicale vor fi validate în momentul în care avaria va fi declarată rezolvată. Vom vedea, există destul scepticism în lumea medicală, adunat pe bună dreptate, în urma numeroaselor situații în care CNAS nu a fost cel mai loial partener contractual…

Au rămas, din păcate, în suspensie câteva probleme foarte importante: 

1. Raportarea serviciilor medicale efectuate în luna iunie, care nu s-a putut face peste tot, deci nici facturarea acestor servicii. Casele locale au găsit, în marea lor majoritate, soluții temporare (facturare pe estimare, stornare când se rezolvă etc), sunt însă colegi care NU au putut RAPORTA și nici FACTURA. Ce facem cu ei? Cum își întrețin cabinetele? Anticipez un zâmbet sceptic din partea unora și le răspund, înainte de a întreba, că din păcate, din cauza veniturilor extrem de mici ale cabinetului, marea majoritate a medicilor de familie nu își pot permite un management eficient al cabinetelor, astfel încât să aibă în cont o rezervă suficientă pentru astfel de situații. Poate e greșeala noastră și ideea că între doi parteneri contractuali ar trebui să existe o disciplină și o relație cu bune practici. Evident, cu marea majoritate a caselor județene de asigurări de sănătate, acest deziderat rămâne o utopie. Chiar și în această lună de maximă restriște, mulți reprezentanți ai caselor județene nu au găsit o minimă decență de a căuta pentru sau împreună cu medicii soluții de a comunica acestora etapizat starea sistemelor informatice sau alte elemente legate de relația în sine.

2. S-au semnat contracte adiționale până la finalul anului. Lucrul prin acte adiționale este deja un obicei încetățenit, CNAS nefiind niciodată gata cu legislația actualizată la timp. 

Nerespectarea termenelor legislative duce la imposibilitatea respectării termenilor contractuali, ceea ce atrage după sine găsirea unor soluții de cârpeală care, dacă au mers o dată, nu înseamnă că merg mereu… Altfel spus, pentru că nu am avut Normele contractuale la timp, a trebuit să prelungim contractele pe legislația anterioară… Din păcate acest lucru antrenează deja reacții în lanț. Iată că, pe 1 august, cum avaria nu a fost rezolvată, nu s-au putut încărca toate actele adiționale, ceea ce înseamnă că, teoretic, nu existăm legal în sistemul informatic cu cod fiscal. Prin urmare nici nu putem raporta servicii sau transmite facturi… Dacă această reînnoire nu se poate face, ce facem cu pacienții începând de astăzi? Cum îi vom putea consulta, trimite, trata? Nu avem un răspuns de la CNAS încă. Poate nu au încă un nou purtător de cuvânt? Mda, greu de găsit, având în vedere cantitatea uriașă de gafe emise cu ocazia acestei avarii..


3. De la 1 august a început nebunia raportării serviciilor medicale pentru luna iulie. Medicii sunt disperați, nu știu dacă serviciile medicale care nu au putut fi validate (pentru că PIAS e indisponibilă, remember...) vor fi luate în calcul și plătite, fiindcă nu s-au ridicat filtrele și oricât încerăm să validăm servicii, fie ziua, fie noaptea, când mai scapă unele, nu se validează sau se validează cu erori. Nu avem această certitudine, CNAS nu a făcut până la acest moment precizări oficial. E liniște în secțiunea comunicate, conferința de presă cu noua conducere nu a avut loc, raportul ministrului Sănătății a fost amânat.

Și, pentru cine are dileme, nu, nu merge PIAS, e la fel de beteagă ca pe 1 iulie si zău că nu cred că ar mai trebui să tăcem!

În România, medicii de familie fac gărzi de noapte în fața calculatoarelor din cabinete pentru a valida servicii în sistemul informatic prost făcut și fără mentenanță, așa se înțelege aici aplicarea directivelor internaționale privind Asistența Medicală Primară. Acces la sănătate și acoperire universală? Aplicarea directivelor OMS? Cu toate că, dacă ne uităm bine, România a avut delegație oficială la întâlnirea de la Astana.

Dar de când contează pacienții aici?

P.S. Oricine poate verifica AICI dacă PIAS e online.

Atunci când nu merge, se generează răspunsul:

UPDATE: CNAS a comunicat în sfârșit o situație actualizată. Apreciem sinceritatea și faptul că încă nu au pornit platforma fără să se asigure că aceasta funcționează la parametri.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • raimond check icon
    10 August ziua nationala a Romaniei.
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult