Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

SUA anunță un proiect de construire a unei autostrăzi și a unei căi ferate, care să lege portul Constanța de portul Gdansk. Americanii își consolidează poziția pe flancul estic

Ambasadorul american Adrian Zuckerman a anunțat un nou proiect major pe care Statele Unite ale Americii vor să îl înceapă în România, după cel de 8 miliarde de dolari, care vizează centrala nucleară de la Cernavodă. 

„Vom începe derularea unui nou proiect pentru România, împreună cu Polonia, pentru construirea unei autostrăzi și căi ferate, care să lege Constanța, de la Marea Neagră, cu Gdansk, de la Marea Baltică. Acest proiect de infrastructură va reprezenta un beneficiu uriaș pentru economiile României și Poloniei, dar și pentru economiile din regiune, ani buni de acum încolo”, a declarat Zuckerman la semnarea acordului inter-guvernamental dintre România și SUA, care prevede finanțarea construirii reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă și recondiționarea unității 1. 

Potrivit acestuia, proiectul va fi coordonat de compania americană AECom și implementat de un consorțiu de companii din SUA, România, Canada și Franța.

Zuckerman a spus că SUA sprijină independența energetică a României. „Nu numai că sprijinim siguranța, integritatea granițelor și libertatea României, prin asistență militară și sprijin suplimentar, ci ajutăm la dezvoltarea economiei și infrastructurii din România prin proiecte de acest fel. Proiectul de dezvoltare nucleară de la Cernavodă, recondiționarea unui reactor și construirea a două noi reactoare reprezintă o paradigmă pentru viitor”, a afirmat el

Noile acorduri semnalează intenția SUA de a-și consolida poziția pe flancul estic al NATO.

Între Gdansk și Constanța este o distanță de 2.150 de kilometri, care, în prezent, poate fi parcursă cu mașina în mai bine de 21 de ore.

Infrastructura precară a României face dificilă mutarea trupelor și echipamentelor americane de la nord la sud, iar existența unei autostrăzi și a unei căi ferate ar facilita acest proces.

În ultima perioadă, SUA au anunțat și alte investiții importante în România. Modernizarea bazei aeriene de la Câmpia Turzii, care ar urma să fie transformată într-un hub al forțelor NATO, ocupă primul loc în bugetul Forțelor Aeriene SUA, pentru investiții în Europa în 2021: 130 de milioane de dolari.

Aflați mai mult:

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Evenimentele din dec.'89 (revolutie pentru mine) au dus la multe schimbari in economia noastra..In 1989 intreprinderea unde lucram (de unde am iesit la pensie in dec.1990) a furnizat ceva echipament metalic pentru 5 reactoae. Regimul inlaturat ar fi realizat in cca. 10 ani cele cinci reactoare.Realizarea lor este bine venita.Unii se intreaba ce facem cu Complexul Oltenia (intreprinderea unde lucram a furnizat structura metalica pentru excavatoare(licenta Krup).Puterea calorica a materiei prime era mica ,in plus cele 2 grupuri Rovinari -Turceni erau poluante.Tot pe linie de energie la Resita se realiza echipamentul necesar pentru centrale.Cred ca continuarea fabricatiei ar si dus la un castig pentru populatie prin pretul energiei.Cursul apelor ar fi fost benefica si pentru baraje si agricultura.La sfarsitul anului 1989 s-a terminate la complexul energetic de la langa Anina(Crivina ) .Cei drept materia prima cu calori reduse dar solutia de complectare cu gaz era o solutia posibila.Factorul politic a gasit de cuvinta de demlare,ca acum sa se realizeze centrale pe gaz.Gazul din subsol si din Marea Neagra poate facilita un pret scazut pentru populatie si implicit la stoparea migratiei.
    • Like 0
    • @ Mircea Groza
      - sincere felicitari tie si tuturor cetatenilor cinstiti si harnici de dinainte de '89, sa fiti sanatosi si fericiti, caci v-ati facut datoria pe lumea asta, si veti muri in pace, multumiti si impliniti !! - regimul trecut nu putea asigura lucrari de calitate, caci romanii n-au avut niciodata aptitudini pentru asa ceva, in schimb, d.p.d.v. social, situatia era mai buna decat in multe tari capitaliste sau necapitaliste, dar azi observam ca nici capitalismul nu-i potrivit pentru romani, acum si situatia sociala este compromisa pentru nu stiu cat timp inainte - o coruptie inimaginabil de desantata ca acum, n-a existat in regimul trecut - mergem inainte cu speranta, ca daca si pe asta o pierdem, putem sa ne sinucidem - Dumnezeu sa binecuvinteze pe romani si tara lor !!
      • Like 0
  • Sa fie intr-un ceas bun!
    • Like 1
  • Sanatate tuturor ! In sfarsit , Statele Unite au ajuns la concluzia ca Noua Europa , tanara si efervescenta , iubitoare de democratie , este un aliat fidel si responsabil ; in contrar , vechea Europa , care cam aduce cu un burghez supraponderal ( atunci cand nu este cam efeminat , sub flamura curcubeului ... ) blazat , capabil de compromisuri criminale , doar , doar , acvariul lui existential nu se va fisura si va pastra lichidul postbelic , in care balteste ! Ce aliati fideli si potenti sa mai aiba SUA , intre Lisabona si Berlin ? Lenta si plictisita armata franceza sau pe bersaglierul mancator de macaroane - cel mai slab contingent de la exercitiile NATO ? Sau pacifista armata germana , umbra a minunatei si onorabilei masini de razboi , de pana acum 8 decenii ? Vechea Europa prospera de astazi , il uita sau ignora , pe cel ce a platit si sangerat , fara sa primeasca niciun nichel inapoi , construindu-i Edenul postbelic ! Statele Unite ! Alors , astazi pana chiar si unchiul Sam intelege noua Ordine Mondiala si in sfarsit , da dovada de Real Politik ! Iata cum tinerele State ale noii Mittel Europa - Tarile Baltice , PL, H, CZ , SK & si Romania , sunt aliati fideli , inca nedegenerati etnic si cultural , cu sete de viata , vrere de fericire si cu multa sete de libertate ! Cine ameninta aceste State , politic , militar , economic , energetic , structural ? Cele Doua Asii - fiecare in felul sau . O Asia , badarana , dupa cum ii este felul , cu vodka intr-o mana si cnutul in cealalta ; insidios si perfid , ailalta Asia , cu borcanul de miere intr-o mana si cu o filozofie puturoasa , confucianisto - maoista , in cealalta . In sfarsit , bunicii si parintii mei au astepat decenii sa vina americanii ! Iata , au venit ! Cui nu-i convine acest fapt istoric ? Viermelui autosatisfacut de dulceata marului pe care-l devoreaza - fiu natural al lu' Decebal si Traean , prostilor simpli , privitori de Antena 3 sau cititori /postaci pe site-uri imbecile , cassandrelor platite cu simbrie grasa, naivilor iubitori de ,, tzarisoara,, , altor ipochimeni ... Sanatate tuturor , Natie !
    • Like 2
  • Nimeni nu poate contesta bunele intentii ale SUA!! Daca obtine numai o parte din cele 8 miliarde de dolari cat costa construirea celor doua grupuri nucleare si modernizarea primului reactor , construit de inginerii romani, sigur ca firmele americane au bani pentru a incepe autostrada si caleas ferata in lungime de peste 2100 de km. Daca va fi un proiect gen BECHTEL este clar ca SUA va pierde prietenia romanilor, chiar daca guvernele de la Bucuresti vor tine cu dintii de parteneriatul strategic cu SUA!!
    • Like 0
  • traseul ales este pe autostrada Transilvania; ce sa mai construiasca americanii; praf in ochii prostilor, desigur si pupincuristi; mare investitie !!!!!!
    • Like 0
  • - la sugrumat/izolat pe cei de care nu le convine, se pricepe cel mai bine Occidentul, dar nu poti sugruma sau izola tari ca Rusia si China, care impreuna contin bogatii naturale de-o suta de ori mai mari decat ale intregului Occident, si populatii pe masura, si care sant hotarate sa mearga pana la capat cu impotrivirea fata de acest occident decadent si rapace, care noua nu ne-a adus mai mult decat deocamdata retrasul Orient, plus vina noastra proprie, ancestrala si colectiva, in baza careia ne-am taiat si fundament si acoperis, batandu-ne joc de sacrificiile in sfarsit pozitive, ce le-am facut de la razboi la "revolutie" ....... - cat despre CEO, Oltenia si olteni, cazul Dinca/Alexandra/Luiza e suficient de revelator pentru nivelul meritelor intregului popor de azi ....... si toate relele astea nu pot fi maturate decat global, printr-un razboi nimicitor declansat de-o nenumarata multitudine de minti demento-scelerate, care dirijeaza inarmarea frenetica la care asistam neputinciosi, dar participam cu sarg si nadejde ....... dupa care ar urma neantul nevinovat .......
    • Like 0
    • @ Stan Colton
      OCCIDENT DECADENT RAPACE, suna ca in discursurile staliniste comuniste mon cher! cit depre neantul nevinovat ..... hm
      • Like 1
    • @ cetateanul turmentat
      - tu mi-ai raspuns ca sa vezi cum iti contraraspund eu la provocare ....... poftim, mon contrecher - ton cher turmentat, ce-am spus suna cam cum arata lucrurile la suprafata si lumina zilei, occidentul (si noi) nu mai produce copii nici pe jumate' din cat are nevoie, in schimb produce tot felul de mofturi sexuale, fiind obligat sa adopte parinti capabili de reproducere/integrare/civilizare, de oriunde ar fi acestia, (ce pretentii !!) dar musterii de-aiurea se duc acolo si se ghetoizeaza, nu se integreaza intr-o astfel de societate, care produce tot felul de lucruri de care fiinta umana nu are neaparata nevoie, societate pe care au de gand s-o distruga, in vreo doua-trei generatii occidentul se transforma in popoare si tari islamice ....... - cat despre rapacitatea occidentului fata de restul lumii, poti sa-ti repeti anii de gimnaziu si liceu(daca ai absolvit asa ceva), unde ti-ai inchipuit ca istoria este un popa beat si parsiv care predica pentru prosti ....... - iar "neantul nevinovat" ce urmeaza dupa atatea inarmari si contra-inarmari frenetico-schizo-paranoico-scelerate, este o sintagma prea complicata pentru mintea ta de "cetatean turmentat" - si ce-ar putea urma in cazul unui razboi general, dupa o supra-meta-hiper inarmare cum se vede, o singura scanteie poate exploda totul, caci nimeni nu va fi neutru si nu va ierta pe nimeni, si ce altceva o sa fie "dupa" decat o moarte a tot ce-i viu pe planeta si-un neant tacut si nevinovat, caci nu va mai exista cine sa acuze pe care ?? ....... - iar despre cum suna vocea ta la cuvintele "stalinist", "comunist" etc, ori esti un taranist frustrat, ori chiar "cetatean turmentat", cum te recomanzi ....... pune mana pe carte si lasa-te de baut .......
      • Like 0
  • Daca mai construiti si grupul 3 si 4 de la Cernavoda este clar ca vreti sa lasati Gorjul in saracie.Deci nu o sa mai aveti nevoie de CEO.Cel putin ,pana se construiesc la Cernavoda faceti ceva care sa dea de lucru la miile de someri care vor ramane in Gorj.Construiti fabrici,atrageti investitori seriosi,nu de aia cu 1300 lei salariu si cocosala cat incape.Cel mai mult imi place cum ocoleste autostrada asta Gorjul.Era ultima reduta de daramat din ce mai are statul roman.
    • Like 0
    • @ Mariana Veron
      CEO e poluant iar cu un management defectuos ce mereu cumpara certificate de emisii la preturi usturatoare, CEO nu va fi veci competitiv. Iar statul nu mai are chef sa stearga datorii.
      • Like 3
    • @ Mariana Veron
      Gorjul si Oltul sunt judetele cele mai salbatice,cele mai primitive si cele mai inapoiate din Romania datorita prostieri patologice pe care locuitorii lor o manifesta prin incapatanarea absoluti idioata in a vota PSD de 30 de ani.
      Gorjul si Oltul nu vor atrage invcestitori seriosi deoarece NIMENI nu vrea sa investeasca in doua enclave ale primitivismului si prostiei de tip socialist atat de caracteristica Sudului inapoiat al Romaniei.Treziti-va la realitate si copiati modelul nostru,cel din Cluj-Napoca.
      Treziti-va din somnul stupid al PSDismului prostesc si agresiv.
      • Like 4
    • @ Calin Stelian
      adrian check icon
      Asa este dupa cum spuneti , Dar statul nu face nimic pentru ameliorarea macar a diferentelor de civilizatie dintre Ardeal si restul tarii . Daca oamenii din acele locuri au minti intunecate , trebuie ajutati sa se mai lumineze . O fi autonomie locala sau cum s-o numi ea , nu sunt cunoscator si nici nu ma intereseaza subiectul , dar statul trebuie sa se implice in investitii in aceste zone defavorizate . Este foarte grav ca discrepantele se maresc an de an intre Ardeal si restul tarii .
      • Like 1
    • @ Mariana Veron
      Carbunele este o filozofie proprie secolului XIX , cel mult de mijloc de secol XX ; in consecinta , filozofia asta trebuie sa dispara ! Astazi . Muncitorii ? Mai multa carte , mai multa minte si mai putini muschi sau /si palme batatorite ! Eventual si mai putin alcool ...
      • Like 1
  • Salutări, tuturor!
    Despre ideea de trenuri, cu tot mai bine!
    :)
    Un sfârșit frumos , de săptămână,

    Susnumitul,
    Purice Narcis-Teofil
    • Like 0
  • Acum nu vreau sa dau cu batul pe gard dar .... care autostrada? Ca pana aduna astia banii, fac imparteala si se apuca de treaba se termina coridorul 4. Si din ce vad eu in poza cam pe aici ar urma sa treaca si autostrada. Poate mai fac una in paralel sau poate o fac suspendata. Poate. Sa fim sanatosi sa vedem si minunea asta. Despre tren numai de bine.
    • Like 2
  • Un nou Bechtel, de data asta transeuropean?
    • Like 2


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult