Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Summer school de festival pentru tinerii „un pic jenați” | Medicii buni ai unei companii private încep să „predea”, la Electric Castle și la Summer Well, o materie care încă face școala românească să roșească

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Cursul va începe direct cu o testare, care pornește de la premisa că „Testat e Hot”. Este vorba de o testare gratuită a tinerilor de peste 16 ani pentru depistarea BTS. Testarea se va ține în următoarele zile, în limita locurilor disponibile, la Electric Castle, în cadrul primului centru mobil de testare BTS adus vreodată la un festival din Centrul și Sud-Estul Europei. 

Ce e BTS

BTS este acronimul de la „boli cu transmitere sexuală”, fenomen despre care tinerii români nu știu mai nimic (o să vă arăt câteva date relevante în acest sens în studiul de mai jos care a și stat la baza acestei campanii de educație informală fără precedent) sau pe care tind să-l considere tabu din pricina faptului că „sună periculos”.

Până acum, ne arată studiul, tinerii au respins testarea, fie din necunoaștere, fie din rușine, fie din frică: 18 la sută spun că nu i-a informat nimeni în legătură cu BTS-urile, 17 la sută reclamă „disconfortul sau jena de a discuta despre problemele de sănătate sexuală”, 13 la sută se tem că vor primi un rezultat pozitiv, iar 10 la sută trăiesc chiar o stare de „frică de stigmatizare și judecată socială”.

Sala de clasă se mută la festival

Inițiativa acestui „Summer School de festival” aparține MedLife, cel mai mare furnizor de servicii medicale private din România, care, vara asta, și-a propus să trimită medicii buni, specialiști în ginecologie, urologie, psihologie și psihiatrie în două dintre locurile preferate de generația tânără: festivalurile Electric Castle și Summer Well, într-o campanie susținută de informare și de responsabilizare cu privire la BTS-uri. Pe lângă testare, MedLife vine cu un așa numit program de „Speed Dating” cu medici (întâlniri succesive 1 la 1 între tineri și medici specialiști) și cu o serie de Hot Talks (workshopuri ținute de specialiști cu public), toate susținute gratuit.

În țara cu cele mai multe mame minore din Uniunea Europeană (potrivit Institutului Național de Statistică), educația sexuală încă rămâne o materie tabu nu doar în școala românească, ci și în școala de acasă. O arată și datele Eurostat, care semnalează o altă situație îngrijorătoare: aproape 45 la sută dintre mamele din UE sub 15 ani provin din România

Realitatea, confirmată acum de cifre precise, arată că majoritatea tinerilor își fac intrarea în viața sexuală fără un minimum de informații legate de igiena și sănătatea unei relații intime. Cu toate acestea, disciplina „Educație pentru sănătate”, pe care ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, dorește să o impună ca materie obligatorie, întâmpină rezistență atât din partea școlilor, care susțin că nu au profesori pregătiți în acest sens, cât și din partea unor părinți care consideră că există riscul ca inocența copiilor să fie „stricată”.

Peste 50 la sută dintre adolescenții între 16 și 18 ani nu se protejează în timpul actului sexual

Și acum să privim datele de care vă spuneam mai sus:

  • Peste 50 la sută dintre adolescenții cu vârste între 16 și 18 ani fac sex neprotejat.
  • Peste 60 la sută dintre tinerii români nu s-au testat niciodată pentru BTS de la începutul vieții sexuale.
  • 80 la sută nu cunosc efectele pe termen lung ale acestor infecții și boli.
  • 90 la sută spun că nu au cunoștințe suficiente pentru a se feri de infecțiile și bolile cu transmitere sexuală.
  • 99 la sută nu pot să identifice corect modalitățile de transmitere BTS.

Sunt rezultatele unui studiu național realizat de MedLife pe 800 de tineri cu vârsta cuprinsă între 16 și 35 de ani.

Să citim mai departe: cele mai cunoscute boli cu transmitere sexuală în rândul tinerilor care declară că au auzit de acest tip de afecțiuni sunt infecția cu HIV/SIDA (91%), sifilisul (82%) și infecția cu HPV (69%). Românii cunosc, așadar, informații despre BTS-urile grave, care le pot afecta viața pe termen lung, dar mai puțin despre cele mai ușor transmisibile, cum sunt chlamydia sau gonoreea, care, la rândul lor, pot avea efecte asupra sănătății. „Cele mai accesate teste pentru BTS-uri sunt tot cele pentru HIV și sifilis. Oamenii au cunoștințe limitate privind restul bolilor, cu toate că multe dintre ele sunt mult mai rapid transmisibile”, observă Ina Ilie, director de comunicare MedLife.

Și mai îngrijorător este faptul că foarte mulți tineri încă nu dețin informații legate de infecția HPV (31%), în condițiile în care - spun autorii studiului - această infecție este principala sursă a cancerului de col uterin, a treia cea mai răspândită formă de cancer din România. Totodată, concluziile studiului mai arată faptul că 15% dintre participanți nu au știut să puncteze niciunul dintre simptomele bolilor cu transmitere sexuală, iar 22% consideră că dacă partenerul nu are niciun simptom, acesta nu poate avea o BTS.

O urgență de sănătate publică

Aceste statistici alarmante cer, prin urmare, o campanie susținută de informare, în primă instanță, și de prevenție și de depistare incipientă a afecțiunilor, în al doilea rând.

Ar fi trebuit ca primul răspuns să-l dea statul și educația formală, pentru că suntem în fața unei urgențe de sănătate publică, recunoscută de însuși ministrul Sănătății. În condițiile în care materia „Educație pentru sănătate” este, din anul 2002, doar un opțional la care participă 10 la sută dintre elevi, după cum ne spune ministrul Educației, Ligia Deca, și până când cursul devine obligatoriu, inițiativele ONG-urilor și cele ale companiilor private vin să răspundă unei nevoi stringente de educație a tinerei generații. Pentru că, dacă citim concluzia studiului citat, situația riscă să devină critică: „Pe fondul acestei carențe de cunoștințe, 9 din 10 români cu o viață sexuală activă, riscă să ia o boală cu transmitere sexuală în perioada următoare”.

Ce se întâmplă la EC

La festivalul de la Bonțida, Cluj, MedLife a adus primul centru mobil de testare BTS de la un festival din regiune.

Potrivit companiei, testele se fac gratuit și includ un pachet de bază pentru testarea BTS, alcătuit din 7 patogeni: Neisseria gonorrhoeae, Chlamydia trachomatis, Trichomonas vaginalis, Mycoplasma genitalium, Mucoplasma hominis, Ureaplasma urealyticum, Ureaplasma parvum. Testele se efectuează în limita locurilor disponibile, respectiv 90 de probe/ zi. Probele sunt trimise zilnic la laboratorul din Cluj și rezultatele vin în aceeași zi sau în maximum 24h de la testare, ca urmare a eforturilor depuse de companie pentru a oferi un răspuns rapid, în contextul festivalului. Acestea vor putea fi accesate în aplicația MedLife (dacă pacientul și-a creat un cont), fie introducând CNP-ul aici.

Cei care nu vor apuca să se testeze, o pot face contracost în unitățile MedLife, cu un discount de 20 la sută, până pe 11 august, dacă se prezintă cu brățara de la festival (Electric Castle sau Summer Well).

De asemenea, tinerii pot avea discuții one-to-one de 10-15 minute cu specialiști în diverse domenii ale sănătății sexuale, în așa numitul program de „Speed Dating” și vor putea participa, interacționa și pune întrebări la workshopurile organizate în cadrul festivalului.

„Testat e hot”. Și mai departe scrie-n carte?

Campania „Testat e Hot”, de la aceste „școli de vară” ale noii generații, suplinește, așadar, o lipsă de informație și de sprijin din societate. Campania aceasta poate deveni un bun început pentru spulberarea unor prejudecăți și frici, precum și o ocazie pentru a ne crește tineri mai sănătoși și mai responsabili. Iar în ceea ce privește școala românească, dacă noi, adulții, vom perpetua aceleași panici legate despre „Educația pentru sănătate”, vom continua să nu avem nici educație, nici sănătate.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • andrei andrei check icon
    tot comenteaza lumea ca vai, educatia sexuala in scoli. in care scoli? educatia sexuala are succes in scolile din vest unde in general toata educatia are succes. nu o sa fie un elev de 4-5 la matematica sau romana si engleza, dar o sa fie mega atent la educatie sexuala. aia de sunt atenti la scoala deja stiu de bts. cei care oricum nu sunt atenti si nu le pasa nu o sa le pese nici de educatia sexuala.

    47% dintre elevii romani de 15 ain sunt analfabeti functional. credeti ca o sa inteleaga dintr-o data educatia sexuala? hahaha
    • Like 0
  • Asta e educatie sanitara si ar trebui predata in scoli. Faptul ca elevii se jeneaza sa discute despre corpul lor, in contextul unei discutii cu un medic, e trist. Trebuie sa invatam odata si-odata sa ne relaxam in legatura cu sexualitatea. Altfel, cum ne maturizam?
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Cel legătură are asta cu școala românească? Școala românească predă comentarii literare, matematică etc. Ce legătură are școala cu viața reală, în condițiile în care tinerii nu sunt învățați nici să-și facă un CV?
    • Like 1


Îți recomandăm

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult

BT Go

Într-o eră în care tehnologia avansează rapid, IMM-urile sunt nevoite să adopte rapid inovații digitale pentru a rămâne competitive și a profita de oportunitățile de pe piață. Serviciile care simplifică birocrația permit antreprenorilor să se concentreze pe inovație și dezvoltarea afacerilor lor.

Citește mai mult

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult