![supermarket - getty](https://assets.republica.ro/20171120/900x600/ce00a6f1d4dcddfef3810be8ce2cc857fb9cecd7.jpg)
În urmă cu aproape 15 ani pornisem din banii mei o campanie ”Cumpără Fabricat în România”, inspirată de un banner din centrul Sibiului pe care scria că astfel se creează locuri de muncă, crește economia comunității, vin investitori noi. Este perfect adevărat, anii de capitalism au arătat că patriotismul economic face diferența, vezi VW în Germania, Renault în Franța, Skoda în Cehia. Nu știu unde erau atunci și cum s-au format în ultimii 15 ani suveraniștii, naționaliștii și ”patriotiștii” (propun să lăsăm așa cuvântul, să-l deosebim de ”patrioți”), nu știu nici acum cum sunt suveraniști, naționaliști și patriotiști, dacă nu au un Duster sau o Puma în garaj.
Putem discuta mult despre ce înseamnă a cumpăra astăzi, la aproape 20 de ani de apartenență la Uniunea Europeană, doar produse fabricate în România - ați văzut cum politicienii îndeamnă de bon ton la ”Cumpără Fabricat în România”. Unde erau acum 15 ani, apropo?
Putem compara cu situația Croației - cunosc Croația bine cu al ei lanț Konzum de 600+ de unități - și este diferită. Putem înjura supermarketurile că-și cresc prețurile, dar dacă stăm zi-lumină la cozi interminabile prețurile vor crește. E legea cererii și ofertei.
Putem vorbi despre 70% produse românești la raft - poate la rafturile de vis-a-vis de Ministerul Agriculturii; și putem vorbi despre cele mai ieftine alimente din UE - asta făcând abstracție de paritatea puterii de cumpărare, există formatori de opinie economică care cred că toți suntem proști. Sunt aceiași care laudă creșterea zburdalnicul nostru PIB, fără să spună ca el se ridica spre noi culmi prin inflație, îndatorând țară și încovoind deficitele bugetare, de cont curent și de balanță comercială.
Dar nu putem ignora rolul supermarketurilor la întărirea comunităților, mai ales al celor mici, la formarea de capital, la crearea de joburi pe verticală și orizontală, la digitalizare, la aducerea fermierului lângă cumpărător și la albirea economiei negre și gri. Și la multe altele, într-un cuvânt, la modernizarea României. Supermarketurile au devenit parte din istoria ultimilor 25 de ani – iată, nici autocorrectul nu corectează formele cuvântului ”supermarket”.
Asta nu este odă publicitară închinată supermarketurilor, știu ele că nu le înghit dintr-un anume motiv, astfel încât repet aici un apel pe care l-am mai făcut, și am să-l mai fac.Îi rog pe șefii din supermarketuri să se bată cât pot și indiferent de costuri ca să oprească consumul de tutun, alcool și băuturi energizante la tinerii sub 18 ani.
Se fac eforturi, dar nu este suficient. Oriunde mergem vedem dimineața grupuri de copii fumând și ținând o băutură energizantă în mână, iar după-masa și seara vedem grupuri de copii fumând și ținând alcool sau o băutură energizantă în mână.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.