Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Surpriză | Ce a văzut un manager de top din HR-ul Microsoft la piața de talente românească: „Nu știu cum ați făcut. Pe LinkedIn, 21% dintre femeile din România au abilități și pregătire tehnică. În alte țări observăm procente de 5-6%”

Microsoft ochi

Foto: Guliver Getty Images

Talentul proverbial al românilor cu privire tehnologie și tehnologia informației nu e un mit. În marile companii din lume, româna este una dintre principalele limbi vorbite. Ceea ce face însă cu adevărat unică România - când vorbim de abilitățile tehnice - este un alt detaliu. Surpriza vine când oamenii de la resurse umane constată că școala românească a reușit să producă un număr foarte mare de femei pricepute la tehnologie, multe dintre acestea cu înalte calificări în domeniu. „Ne uităm pe LinkedIn și informațiile din profiluri ne arată că 21% dintre femeile din România au abilități și pregătire tehnică. Pe alte piețe observăm procente de 5-6%”, spune fără să-și ascundă admirația Adrienne Day, Global Human Resources Leader la Microsoft. In Romania, I need to do more research, I don't know what you've done.

Care sunt cele mai importante abilități cu care trebuie să iasă elevii di școală? Cum va arăta piața muncii în următorii ani și în următoarele decenii? Cum ar trebui să arate școala astăzi, ca să fie copiii pregătiți mâine pentru noile provocări? Iată câteva idei care ar putea fi găsite extrem de interesante de către părinți, candidați, dascăli, de la omul de HR cel mai important din Microsoft - Adrienne Day, Global Human Resources Leader la Microsoft - în prima parte interviului pentru platforma Republica. 

Să te ocupi de căutarea de talente pentru Microsoft e o experiență deosebită. Enumerați-mi 3 sfaturi pe care le-ați da unui părinte. Cum ar trebui să-l pregătească pe copil pentru jobul zilei de mâine?

E o întrebare interesantă. Va fi greu să mă rezum doar la trei. Am avut o conversație similară ieri cu echipa noastră de HR din România vorbind despre abilitățile pe care ar trebui să le aibă un candidat. Și cred că pentru mulți oameni este surprinzător deoarece se gândesc la faptul că ar trebui să aibă capacități tehnice specifice. Realitatea este că - după cum probabil știți - tehnologia se schimbă atât de repede, încât chiar și lucrurile pe care le învăță studenții acum la școală vor fi învechite în momentul în care vor intra în câmpul muncii.

Așadar, unul dintre lucrurile despre care am vorbit este nevoia de agilitate mentală reală, capacitatea de a schimba rapid sarcinile pe care le ai la muncă și capacitatea de a învăța. Și ceea ce am descoperit este că cei mai de succes oameni sunt cei care se pot descurca într-o situație nouă, un mediu nou. Adică acele persoane care au dezvoltat deja această capacitate de a învăța repede lucrurile noi, care au interesul și pasiunea și dorința de a învăța, acestea se adaptează și descurcă cel mai ușor. Și astfel descoperim că pe măsură ce oamenii se mută între departamente, sau de la o tehnologie la alta, aceia care care au mintea ageră, pasiunea de a învăța, capacitatea de a asimila și de a se adapta au cel mai mare succes. 

Unii ar spune că este un truism, pentru că auzim asta foarte des în jur, dar trebuie să faci ceea ce iubești. Cred că atunci când te angajezi și ai o pasiune clară pentru ceva, dacă găsești locul de muncă potrivit, asta îți stârnește interes. Descoperim că oamenii cei mai buni, care performează cel mai bine pe un post sunt cei care sunt cu adevărat pasionați de ceea ce fac, pentru că domeniul îi face curioși. Acesta ar fi al doilea sfat: trebuie să-ți iubești ceea ce faci.

Al treilea este legat de rețeaua pe care o creezi în jurul tău. Fie că este vorba de rețeaua de cunoștințe și prieteni, fie că e vorba despre rețeaua online - acestea sunt foarte importante. Lumea din jurul nostru tinde să devină tot mai mică. În fiecare zi ne confruntăm cu tot felul de oameni cu care nu am avut niciodată ocazia să lucrăm. Sunt persoane cu abilități diferite, orientări diferite, genuri diferite, din culturi diferite, care vorbesc limbi diferite. Abilitatea de a lucra cu întregul spectru de oameni este foarte importantă. Aceștia sunt oamenii despre care aș spune că au cel mai mare succes. Ca să rezumăm: să ai agilitatea minții, să ai abilitatea de a construi rețele și de a munci cu oameni tot mai diferiți și să-ți placă cu adevărat ceea ce faci, toate acestea te ajută să ai succes.

Cât de adevărat este că România are multe talente în tehnologie? Este un mit, o percepție sau un adevăr?

Da, absolut. Este unul dintre lucrurile care fac din România un loc de atracție, cu adevărat, mai ales din perspectiva pieței de talente. Abilitățile tehnice sunt incredibil de vizibile aici, în România. A doua abilitate ușor de observat este cea lingvistică. Când vorbim despre capacitățile tehnice deosebite, ceea ce face unică România este numărul mare de talente feminine cu înaltă pregătire tehnică de pe această piață. România are o populație feminină cu talent adevărat tehnic la toate nivelurile organizației noastre. Dacă e să comparăm cu alte țări, situația nu este aceeași în ceea ce privește talentele tehnice în rândul femeilor.

Deci aici nu este vorba despre o deschidere deosebită față de numirea unor femei pe anumite funcții, ci despre pregătirea lor?

La sfârșitul zilei, ceea ce ne dorim este ca oamenii care ocupă rolurile să fie talentați și la ceea ce fac. A fost o surpriză să descoperim că în România avem multe talente din care să aducem oameni. În alte țări, este mai greu din acest punct de vedere. România a reușit ceva extraordinar în ultimul timp: să crească și să dezvolte lideri cu abilități tehnice și tactice și în rândul femeilor, mult peste alte state. Aceasta este o provocare chiar și în SUA cu care ne confruntăm deseori. Ar trebui să facem niște lucruri mai devreme în școlile elementare sau în universități? Pentru că în multe societăți găsim mai greu femei care să caute și să-și urmeze drumul în știință, tehnologie, inginerie sau matematică. Ceea ce se întâmplă în multe alte locuri este că femeile se orientează spre alte domenii, altele decât știința, tehnologia, ingineria și matematica.

La fel și în multe alte țări, cum ar fi SUA, ne uităm tot mai mult la programele din școli și lucrurile pe care le putem face pentru a crește interesul, dar și oportunitatea oferită femeilor de a studia științele exacte. În România nu știu cum ați procedat. Ne uităm pe LinkedIn, de exemplu, și informațiile din profiluri ne arată că 21% dintre femei au abilități și pregătire tehnică. Pe alte piețe, observăm procente de 5-6%. Concluzia este că în alte țări, chiar dacă am dori să căutăm candidați sau talente între femeile cu pregătire tehnică, pur și simplu nu există.

Resursele umane sunt strâns legate de educație. Cum ar trebui să arate azi orele, astfel încât copiii să fie pregătiți pentru joburile de mâine?

Aș spune că este la fel de important pentru elevi și studenți și ceea ce învață, dar mai ales cum învață. Este necesar să învățăm toți cum să învățăm. Să avem mintea deschisă către noi discipline și noi experiențe, să fim dispuși să aflăm lucruri mai ales în domenii care ne fac curioși. De exemplu (acest lucru nu se află în profilul meu de LinkedIn), mi-am luat lucrarea de licență în literatura ebraică. Am ajuns acolo pentru că părinții mei mi-au spus: mergi spre ce te interesează, pentru că după absolvire, vei găsi multe lucruri care te interesează. Deocamdată mergi și studiază ceea ce te face curioasă. Și asta am făcut. Și în cele din urmă, am ajuns pe diverse căi spre școli absolvite în resurse umane. Dar unul dintre lucrurile pe care le-am învățat din studierea literaturii ebraice este să fie tenace, pentru că a fost greu.

Înveți cum să găsești resurse, cum să înveți, cum să cercetezi, cum să treci de la o informație la alta.

Da, e vorba de cercetare, știință și cultivarea interesului pentru ceva. Și probabil că părinții știu deja, mai ales la copii, odată ce există un interes pentru ceva, ei vor să știe totul. Spune-mi mai multe. Deci îmi place acest dinozaur. Ei bine, câți alți dinozauri există? Și când au trăit? Și unde trăiesc acum și ce s-a întâmplat cu ei?

Educația pentru mine se referă fundamental la stârnirea acestui interes, pregătirea oamenilor pentru a învăța, pentru că această lume se schimbă atât de repede, încât oamenii care vor avea cel mai mare succes sunt cei care au o mentalitate aparte, această dorință de a crește și de a se dezvolta. Sunt cei care în fața unei situații noi, se întreabă: ok, ce trebuie să învăț? Există persoane care pot eșua, dar trec repede peste, se recuperează și merg mai departe: bine, ce am învățat din această situație, sau cum să mă descurc mai bine data viitoare? Și astfel, într-o oarecare măsură, mai ales mai devreme, aproape că nu contează. La fel de important este ceea ce înveți și cum înveți, pentru că asta te învață să-ți dezvolți mintea. Sunt sigură că există dascăli care vor contrazice asta în totalitate, deoarece există elemente fundamentale pe care trebuie să le ai la bază, e corect. Dar, la fel de important este cum înveți să înveți, cum îți cultivi interesul, curiozitatea, capacitatea de a afla lucruri, cum te dezvolți încă de tânăr, chiar și pe rețelele de socializare pentru a naviga și a cunoaște oameni.

Această mentalitate se regăsește și în compania în care lucrați?

La noi în companie, când noul CEO, Satya (Nadella, n.r.) a preluat funcția, a început să schimbe cultura în Microsoft. Unul dintre lucrurile fundamentale despre care a vorbit este această noțiune de mentalitate de a crește, de a te dezvolta. Și cum putem continua să stimulăm această mentalitate de creștere. În companie vorbim în fiecare zi cu oamenii din jur. Ce nu a mers bine astăzi? Ce ai mai învățat? Cum nu mai repetăm greșeala aceasta? Și cum învățăm de la asta. 

E vorba despre conceptul de învățare continuă.

Avem oameni care sunt în această companie de zeci de ani, care în fiecare zi încearcă să învețe lucruri noi. Înființăm biblioteci cu cărți din întreaga lume în Microsoft, la care angajații au acces și pot solicita cărți diferite. În campusul principal, unde lucrez eu, în Seattle, pot merge pe holuri diferite și văd cărți noi în fiecare zi. Încercăm să cultivăm acest interes, să continuăm să învățăm, chiar și despre lucruri care sunt în afara profesiei sau disciplinei noastre de bază. În calitate de lider de resurse umane, chiar și pentru mine, limba comună este cea a finanțelor. Am petrecut câțiva ani ca auditor în finanțe, pentru a fi capabilă să înțeleg bilanțuri, să înțeleg P&L-uri, să pot cu adevărat să port o conversație. Și să știți că avem oameni de 40 de ani sau chiar 50-60 de ani, care continuă să gândească astfel: cum pot să învăț ceva nou azi?

Citiți aici a doua parte a interviului acordat de Adrienne Day, Global Human Resources Leader la Microsoft, pentru platforma Republica:

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • "școala românească a reușit să producă un număr foarte mare de femei pricepute la tehnologie"

    Ce glumă tristă. Singurul motiv pentru care avem un număr mare de OAMENI orientați spre tehnologie e că, în afară de furat, e printre puținele meserii din care chiar poți să trăiești în țara asta. Dar hai să nu ne prefacem că vreuna din abilitățile și cunoștințele noastre vizavi de tehnologie a fost deprinsă în școala românească sau încurajată de ea.

    În afară de asta, articolul pare o reclamă lungă la LinkedIn.
    • Like 0
    • @ Maria Iliuta
      Si totuși, unde au fost deprinse abilitățile și cunoștintele ? Poate nu 100 % în școală dar în legătură cu școala sigur ! Și apoi proporția de femei de talent, destul de apropiată de a bărbaților, nu cumva redă proporția de talent în România ? Efortul personal este inclus în fiecare reușită ; fără acesta nu se ajunge la succes și performanță.
      • Like 0
    • @ Ion Filip
      De unde au fost deprinse cunoștințele? Din cursuri particulare, cursuri online și lucrând efectiv în domeniu. Nicio legătură cu școala.
      • Like 0
  • In Romania, I need to do more research, I don't know what you've done. :"In Romania trebuie sa cercetez mai mult, eu nu stiu ce a-ti facut" articolul se contrazice singur in ceea ce priveste continutul. Si ca o regula este ticsit cu o enumerare de calitati super ale unei categorii de romani plus Linkedin in sus, Linkedin in jos. La 30 de ani de la "revolutie: inca nu am invatat ca strainii care ne vorbesc asa frumos gandesc de multe ori la alt mod. Ne guduram cumva in a crede ca avem calitati mult prea vizibile spre a fi trebute cu vederea de aia mai mari, destepti si bogati ai lumii. Puterea de a te adapta plus curiozitatea de a invata lucruri noi?...,gig economy?,my foot, este vorba doar despre bani si de o parte si de cealalta, Lucrul firesc, oamenii priceputi alearga dupa bani migrand de la o o firma la alta. Cat despre firme, corporatii or multinationalele astea ticsite de vorbe frumoase si pline de virtuti...asa ajung lucrurile proiectate in Germany si fabricate in China. Societatea umana a "evoluat de la Made in Japan la Assembled in China mai peste tot. Pe plaiuri romanesti descarnate de paduri, pline de gropi, cu fete la produs si politicieni care atata o categorie sociala asupra alteia picatura asta de talente romanesti intr-un ocean de bezmetici nu conteaza pentru societate. Si asta, fara categoria de romani "count me out" from Romania. Am urmarit recent niste filmulete pe You Tube cu niste maestri japonezi, tamplari, unul era ceasornicar, un fierar. Ce am vazut la oamenii astia.......supra realism este eufemistic spus, cu incepere de la o curatenia fantastica si ordine desavarsita. Cat profesionalism si cata pricepere aveau, iti vine sa ne plangi....de mila. Cu asa oameni se construieste o societate cat de cat normala nu cu ceva varfulete pe aici pe colo,,Ori tocmai pe acesti oameni nu-i avem, ei trebuie crescuti si formati ori mocirla de societate romaneasca este mediu propice pentru rarele flori de Lotus.
    • Like 1
    • @ Victorin Borsciov
      Din ”mocirla românească” a ieșit ceea ce elogiem (și noi și străinii) ; două comentarii : 1-- complexul de inferioritate răzbate din multe luări de poziție și nu ne face bine. 2-- nu există altă cale de a ieși din ”mocirlă” decât prin implementarea Meritocrației !! Stimularea performanței și recunoașterea valorii sunt două aspecte care nu pot lipsi într-o societate care dorește să progreseze ! Alegerile și numirile pe baza meritocrației trebuie să stea la baza unei societăți normale, cu șanse de dezvoltare sau măcar de supraviețuire în viitor. Cum sunt apreciate competențele la noi arată de ce nu progresăm pe măsura posibilităților sau ... a dorințelor ! Dacă fiecare va primi pe măsura a ceea ce dă el societății, toate aspectele negative se vor regla și se vor rezolva practic ”de la sine” !
      • Like 0
  • Dacă vrei să știi ce înseamnă sclavia, angajează-te la Microsoft! Te storc ca pe o lămâie, nu mai ai timp de familie ori de relaxare iar salariile lor mari sunt doar un mit! În România activează multe companii multinaționale care-și tratează angajații cu mult mai omenește decât Microsoft, dau și salarii mai mari, nici nu-i slugărește până la epuizare și le asigură și un program flexibil, inclusiv posibilitatea de a lucra de acasă și/sau cât vrea angajatul, nu neapărat 15-20 de ore din 24! Pe de altă parte, omologii din Occident ai angajaților multinaționalelor din România au salarii mult mai mari, deși performanțele lor sunt mult sub ale angajaților români.
    • Like 0
  • Superba ilustratia din deschiderea articolului.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult