Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Tarifele la taxi au crescut în București după intrarea în vigoare de la 1 octombrie a supraaccizei integrale la carburanți

Taxi

Bucureștenii vor plăti mai mult pentru o cursă cu taxiul. De la 1 octombrie tarifele au crescut de la 1,39 lei pe kilometru la 1,69 lei pe kilometru. Odată cu a doua etapă de majorare a accizei la carburanţi, cu încă 19 bani, două companii de taximetrie din Bucureşti, Speed Taxi şi Cristaxi, au majorat tarifele, potrivit Digi24. Prima a urcat tariful la 1,69 de lei pe kilometru, iar a doua va practica un tarif de 1,70 lei pe kilometru. Este de așteptat ca și celelalte companii de taxi din Capitală să recurgă la aceeași decizie. 

În afară de benzină și motorină - care au depășit la pompă 5 lei pe litru după reintroducerea supraaccizei - , din octombrie se scumpesc și gazele naturale şi electricitatea, ceea ce va duce la majorări de prețuri în lanț la mâncare. Deja marile lanțuri de magazine au urcat în ultimele zile prețurile principalelor produse alimentare.

Începând din această lună, o familie va plăti o factură la gaze naturale mai scumpă, în medie, cu aproxmativ 8 lei, și cu circa 4 lei în plus în cazul facturii la energia electrică.

Premierul Mihai Tudose a dat vina pe uraganele din SUA pentru scumpirea carburanților în România. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Oricum prețul era/este taxiurilor este subdimensionat.
    • Like 1
  • check icon
    Da, stimați cetitori, e firesc: 1,7 lei/km plasează costul la cel mai mic nivel din Europa,aprox. ca cel din Sofia (după mărire, anterior era cel mai ieftin taxi din U.E.). Este interesant că taxiul era 1,4 lei/km chiar când prețul benzinei era peste 6 lei, ați uitat, da?
    Spre comparație: la Budapesta, km de taxi costă 280 forinți = 0,9 euro (dacă nu s-o fi scumpit deja), în Cehia peste 1 euro (Praga și Brno), Atena 1 euro, în țările baltice (Estonia, Letonia) tot 1 euro... Ca să ajungi de la aeroportul din Atena în centru costă cam 25–30 euro. E drept, aeroportul lor e departe, dar nici Otopeni nu e aproape.
    Asta dacă vrem să facem analize serioase, dacă nu, haideți la plimbare.
    • Like 0
  • check icon
    Taxiul în București este, și după scumpire, cel mai ieftin din Europa, aproximativ la nivelul celui din Sofia.
    • Like 0
  • Vasile check icon
    La Cluj Napoca sunt 2,25 lei/km de ani de zile.
    • Like 2
    • @ Vasile
      check icon
      În orașele mai mici taxiul a fost totdeauna mai scump, deoarece distanțele sunt mai mici, deverul mai mic, profitul mai mic... E firesc.
      • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon tăxi - Profimedia

Poate că nu suntem suficient de nemulțumiți ca să vedem cu adevărat ce avem. Poate că, dincolo de nemulțumirile cotidiene și de criticile fără sfârșit, România pulsează cu o vitalitate discretă, cu umor și cu frumusețea unor lucruri care nu se văd imediat, dar care țin locul stabil al unei vieți adevărate. foto: Profimedia

Citește mai mult

Foto CTP

Scriu acest text în primul rând pentru credincioșii ortodocși din România. Pentru cei care cred sincer în cuvântul lui Dumnezeu. Eu sunt un om al științei – ceea ce nu înseamnă automat că sunt și ateu. Cred și eu, dar în altceva: în rațiune, în observație, în experiment, în logică, în dovezi, în demonstrație. Pe baza acestora am analizat la început zicerile lui Dumnezeilă Georgescu. Erau atât de aberante, încât devenea ridicol să raționezi asupra lor. Am renunțat.

Citește mai mult

Sorin Grindeanu și Liviu Dragnea

Zice cel mai detestat om politic român din aceste zile, că venirea în guvern a doamnei Oana Gheorghiu „nu e un lucru care să ne facă bine” și are maximă dreptate. Nu are cum să facă bine un asemenea om, PSD-ului. E un antidot la zboruri Nordis, la jafuri din banul public, la afaceri necurate și e clar că îi ia cu frisoane, cu grețuri. Țipă Olguța, țipă Manda, țipă Grindeanu că Oana Gheorghiu nu le face bine. E ca și cum ar fi venit o molimă peste ei.

Citește mai mult

Parlament 2025

În ultimele luni s-au produs câteva modificări pe scena politică românească. Dreapta a început să se consolideze și are un potențial semnificativ. Prin „dreapta” nu mă refer la populiștii de la AUR și la tot ce gravitează în jurul lor sau sub ei: SOT, POT, Partidul Patrioților, Georgescu, Anca Alexandrescu etc. Pentru a avea o viață politică sănătoasă, cei mai reprezentativi lideri ai dreptei ar trebui să fie politicieni de tipul (tot mai conservatorului) Nicușor Dan și Ilie Bolojan, iar electoratul care se consideră de dreapta ar trebui să înțeleagă acest lucru, fără să cadă în capcana populismului.

Citește mai mult

Ioan Aurel-Pop

Filmarea începe cu membrii corului Tronos aplaudându-l pe președintele Academiei. Acesta stă în picioare și scutură din cap, parcă încercând să evite ispita – cuvânt potrivit pentru audiență – privind melancolic către masa încărcată cu numeroase bunătăți, dintre care majoritatea ar fi fost îngăduite chiar și Celui care a trăit ca evreu și a avut scris IESVS NAZARENVS REX IVDAEORVM pe crucea Sa. Foto: Basilica.ro

Citește mai mult