Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Tarifele la taxi au crescut în București după intrarea în vigoare de la 1 octombrie a supraaccizei integrale la carburanți

Taxi

Bucureștenii vor plăti mai mult pentru o cursă cu taxiul. De la 1 octombrie tarifele au crescut de la 1,39 lei pe kilometru la 1,69 lei pe kilometru. Odată cu a doua etapă de majorare a accizei la carburanţi, cu încă 19 bani, două companii de taximetrie din Bucureşti, Speed Taxi şi Cristaxi, au majorat tarifele, potrivit Digi24. Prima a urcat tariful la 1,69 de lei pe kilometru, iar a doua va practica un tarif de 1,70 lei pe kilometru. Este de așteptat ca și celelalte companii de taxi din Capitală să recurgă la aceeași decizie. 

În afară de benzină și motorină - care au depășit la pompă 5 lei pe litru după reintroducerea supraaccizei - , din octombrie se scumpesc și gazele naturale şi electricitatea, ceea ce va duce la majorări de prețuri în lanț la mâncare. Deja marile lanțuri de magazine au urcat în ultimele zile prețurile principalelor produse alimentare.

Începând din această lună, o familie va plăti o factură la gaze naturale mai scumpă, în medie, cu aproxmativ 8 lei, și cu circa 4 lei în plus în cazul facturii la energia electrică.

Premierul Mihai Tudose a dat vina pe uraganele din SUA pentru scumpirea carburanților în România. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Oricum prețul era/este taxiurilor este subdimensionat.
    • Like 1
  • check icon
    Da, stimați cetitori, e firesc: 1,7 lei/km plasează costul la cel mai mic nivel din Europa,aprox. ca cel din Sofia (după mărire, anterior era cel mai ieftin taxi din U.E.). Este interesant că taxiul era 1,4 lei/km chiar când prețul benzinei era peste 6 lei, ați uitat, da?
    Spre comparație: la Budapesta, km de taxi costă 280 forinți = 0,9 euro (dacă nu s-o fi scumpit deja), în Cehia peste 1 euro (Praga și Brno), Atena 1 euro, în țările baltice (Estonia, Letonia) tot 1 euro... Ca să ajungi de la aeroportul din Atena în centru costă cam 25–30 euro. E drept, aeroportul lor e departe, dar nici Otopeni nu e aproape.
    Asta dacă vrem să facem analize serioase, dacă nu, haideți la plimbare.
    • Like 0
  • check icon
    Taxiul în București este, și după scumpire, cel mai ieftin din Europa, aproximativ la nivelul celui din Sofia.
    • Like 0
  • Vasile check icon
    La Cluj Napoca sunt 2,25 lei/km de ani de zile.
    • Like 2
    • @ Vasile
      check icon
      În orașele mai mici taxiul a fost totdeauna mai scump, deoarece distanțele sunt mai mici, deverul mai mic, profitul mai mic... E firesc.
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult