Te-ai întrebat vreodată unde ajunge săpunul pe care îl folosești la hotel? Deseori nu se consumă în timpul unui sejur și ajunge direct în pubelă.
La fel se întâmpla și în Franța până în 2017, moment în care antreprenoarea Pauline Grumel a avut aceeași dilemă. Discuția cu un manager de hotel i-a adus argumente pentru a înființa Unisoap, organizația care își propune să contribuie la un turism mai sustenabil și să ajute comunitățile defavorizate.
Matematica e simplă - în urmă cu 7 ani hotelurile din Hexagon aruncau peste 51 de milioane de săpunuri în fiecare an, în timp ce 3 milioane de francezi nu aveau acces la produse de igienă de bază.
La nivel mondial statisticile prezintă cazuri letale: 1 milion și jumătate de persoane mor din cauza bolilor cauzate de lipsa de igienă și a condițiilor sanitare precare. Iar datele globale adunate anul trecut sunt alarmante: 2,3 miliarde de oameni nu s-au putut spăla pe mâini cu apă și săpun în propriul domiciliu și 670 de milioane nu au avut acces deloc la această igienă de bază.
Inițiativa a venit la pachet cu provocările pe care le are orice demers de pionierat, fiind primul ONG care activa pe această nișă, dar Pauline nu s-a lăsat intimidată.
Spune că ideea i-a venit la timpul potrivit, iar acum 450 de hoteluri sunt în rețeaua UNISOAP: "În 2018, când am început să abordez hotelurile, în special în Lyon, deoarece avem sediul acolo, am primit imediat o primire călduroasă din partea hotelierilor. Nu cred că aș fi avut deloc aceeași primire dacă aș fi făcut propunerea cu cinci ani mai devreme. Deja managerii de hotel adoptaseră o politică sustenabilă: puneau în aplicare inițiative de reciclare a sticlelor de plastic, a hârtiei și a alimentelor, așa că reciclarea săpunului a venit să completeze un palier din a inițiativei lor globală durabilă."
La început de drum antreprenoarea a găsit aliați la firul ierbii: cameristele i-au dat informații prețioase care au stat la baza strategiei de dezvoltare a Unisoap.
"Am discutat cu cameriste care colectau săpunul rămas în urma turiștilor deja de doi ani și nu știau ce să facă cu el, așa că ni le-au donat. Am vorbit chiar cu o cameristă care trăise în condiții de igienă precară și era fericită să poată contribui acum la cauza noastră, simțea că ajută la rândul ei persoanele care se confruntă cu situația cu care se luptase la rândul ei."
Pasionată de antreprenoriat, Pauline și-a deschis de la 25 de ani propria agenție de comunicare și marketing, însă simte că munca ei are un sens abia acum, când se ocupă de UNISOAP.
A prins și mai mult curaj să demareze acest proiect de reciclare pentru igiena globală când a văzut că există inițiative similare în alte țări. Pe lângă aspectul umanitar, Pauline a creat însă o adevărată cooperativă socială prin integrarea persoanelor defavorizate în procesul de reciclare.
"Îmi place acest proiect pentru că este multifațetat: ne ocupăm de tot felul de probleme legate de deșeuri, așa că încercăm să reducem deșeurile. Avem un impact social pentru că lucrăm cu persoane cu handicap într-un centru special din Franța care reciclează săpunurile noastre. Astfel, reușim să creăm locuri de muncă la nivel local, dar îi și formăm în reciclarea săpunului, astfel încât să poată dobândi noi competențe în cadrul unui proiect inovator.”
Al treilea impact al nostru este umanitar, deoarece oferim acces la igienă și săpun persoanelor fără adăpost, femeilor și studenților. În Franța există într-adevăr o mulțime de nevoi în ceea ce privește accesul la igienă. Pentru că ne gândim adesea să dăm alimente, dar nu ne gândim întotdeauna să dăm produse de igienă, iar acestea sunt scumpe."
Produsele reciclate merg către beneficiarii asociațiilor locale și internaționale pentru drepturile omului, iar ONG-ul are deja o filială în Emiratele Arabe Unite și planuri de dezvoltare în Africa de Sud.
O nouă activitate a UNISOAP este colectarea de produse de igienă prin donații făcute de branduri de cosmetice. Fondatoarea ONG-ului spune că au fost colectate deja peste o sută zece mii de produse, ceea ce vine la pachet cu probleme logistice.
"Suntem în curs de a găsi un nou depozit pentru a crea o platformă logistică reală pentru produsele de igienă nevândute care vor fi oferite asociațiilor pentru beneficiarii lor. Astfel, pe lângă săpunurile noastre reciclate, avem periuțe de dinți, pastă de dinți, șampon și creme.
Ideea este de a putea extinde gama de produse de igienă pe care le oferim beneficiarilor și să ajungem la cât mai multe comunități pentru a îmbunătăți accesul la apă curată și igienă și a schimba perspectiva și condițiile de viață pentru cât mai multe persoane, dar și pentru planetă".
Pauline Grummel a fost invitată la București la cea de-a treia ediție Climate Change Summit.
Acest articol despre sustenabilitate este realizat cu sprijinul Lidl Romania, promotor al faptelor pentru un viitor mai bun.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.