Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Tot ce trebuie să știi ca să-ți plătești online amenzile, taxele sau impozitele la ANAF, primării sau alte instituții publice

Românii își vor putea plăti online, în câteva luni, de la orice dispozitiv cu acces la internet, orice amendă, taxă sau impozit, indiferent de instituția publică ce le administrează – ANAF, primării, alte instituții publice, potrivit informațiilor furnzate Republica.ro de reprezentanții Ministerului Finanțelor. Ministerul Finanțelor a anunțat săptămâna trecută că Trezoreria Statului va deveni acceptator de plăţi electronice pentru plata online a impozitelor şi taxelor.

Pentru contribuabili (noua infrastructură - n.n.) reprezintă un serviciu universal întrucât odată cu punerea în funcțiune va permite contribuabililor să achite orice impozit și taxă, amenzi sau orice altă sumă din România indiferent de instituția publică care le administrează (ANAF, primării, alte instituții publice), neexistând o dependență a contribuabililor față de instituția publică de a accepta sau nu plata cu cardul. Este o soluție accesibilă de la orice dispozitiv aflat la dispoziția contribuabilului care permite acces la internet”, se arată în răspunsul transmis Republica.ro de Ministerul Finanțelor. 

Pentru a putea să achite online amenzile și dările la stat, contribuabilii vor avea nevoie de credențiale, adică user și parolă, la fel ca la ghiseul.ro, după cum ne-au precizat reprezentanții Ministerului Finanțelor.

Cei care își vor plăti amenzile, taxele și impozitele prin noua infrastructură nu vor plăti comisioane. „Pentru veniturile bugetului general consolidat achitate de către persoanele fizice comisioanele solicitate de emitenţii cardurilor şi de către sistemele de plăţi se suportă de la bugetul de stat”, mai arată Ministerul Finanțelor.

Noua infrastructură care va fi creată odată ce Trezoreria Statului va deveni acceptator de plăţi electronice pentru plata online a impozitelor şi taxelor aduce o serie de avantaje și pentru instituțiile publice, potrivit reprezentanților Ministerului Finanțelor, după cum urmează:

- Nu presupune nicio obligație din partea instituțiilor publice cu privire la selectarea unui procesator, gestionarea sumelor încasate sau costuri cu implementarea și mentenanța soluției.

- Este un serviciu standardizat ce oferă înregistrarea automată a tranzacțiilor în același mod ca cel utilizat în prezent pentru înregistrarea celorlalte modalități electronice de plată.

- Instituțiile publice nu trebuie să elaboreze caiete de sarcini, specificații funcționale și alte documente necesare decontării sumelor achitate de contribuabili prin intermediul cardului.

- Diminuarea costurilor la nivelul bugetului general consolidat (întrucât selectarea individuală pentru fiecare instituție publică determină costuri mult mai mari de implementare și tranzacționare decât abordarea actuală)

- Nu presupune semnarea de convenții pentru nicio instituție publică, întrucât rolul de acceptator și comerciant este asumat de Ministerul Finanțelor Publice - prin Trezoreria Statului (în prezent, sistemul presupune ca fiecare instituție publică să își exprime opțiunea de se conecta, de a selecta un acceptator, de a gestiona resursele respective motiv pentru care nu există o aplicabilitate generală a soluției).

- Din punct de vedere al implementării soluției, procesul nu presupune costuri din partea Trezoreriei Statului cu privire la dobândirea calității de acceptator (costuri zero).

- Din punct de vedere al infrastructurii aplicației distribuirea sumelor către conturile beneficiare se va realiza prin intermediul infrastructurii actuale (existente) de decontare a Trezoreriei Statului

Până acum taxele și impozitele datorate de contribuabili bugetului de stat puteau fi achitate prin virament bancar, contribuabilii plătind și comisioane de transfer bancar. Persoanele fizice își pot plăti online în prezent taxele și impozitele locale prin ghiseul.ro.

„Ministerul Finanțelor Publice a semnat acordul de licenţiere a Trezoreriei Statului ca acceptator de plăți electronice cu carduri MasterCard și Maestro în condițiile stabilite de Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin Trezoreria Statului. Implementarea sistemului de plată online, inclusiv extinderea serviciilor de internet banking ale Trezoreriei Statului, se va realiza din fonduri europene prin proiectul „Îmbunătăţirea capacităţii procesului decizional la nivelul sectorului financiar din România – TREZOR”. În urma evaluării de către Autoritatea de Management a Programului Operațional Capacitate Administrativă (POCA), acesta a fost acceptat în vederea finanţării”, a anunțat Ministerul Finanțelor.

CITEȘTE ȘI

Mic ghid de plată a impozitelor și taxelor locale în 2016

Primăria care introduce în premieră poprirea automată. Conturi blocate pentru datorii începând de la 0,1 lei

Dacă ai un sediu de PFA sau de firmă acasă, împrietenește-te cu un evaluator!

Microîntreprinderile – o soluție reală pentru înlocuirea PFA-urilor în 2016?

PFA 2016 - obligații declarative și de plată

Tot ce trebuie să știți despre taxele locale în 2016. Se modifică sistemul de taxare a clădirilor pentru PFA-uri și firme

Proiectul va dezvolta o componentă dedicată plății cu cardul, prin intermediul căreia contribuabilii vor putea efectua plata online a tuturor tipurilor de impozite și taxe atât la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, cât și la cele administrate de alte instituții publice. Contribuabilii nu vor plăti comisioane la tranzacţii.

„E un pas important pe care Ministerul Finanţelor Publice îl face pentru a veni în întâmpinarea contribuabililor. Aceștia își vor putea plăti taxele și impozitele de acasă și de la serviciu, cu ajutorul unui sistem sigur și accesibil. Consider că uşurinţa cu care ne plătim taxele şi impozitele este esenţială pentru o colectare mai eficientă şi pentru creşterea gradului de conformare voluntară. Este și o expresie a respectului pe care îl avem pentru cetățean. Infrastructura nou creată este deschisă pentru toate sistemele de plată care acceptă autorizarea Trezoreriei în condiţiie legislaţiei în vigoare”, a declarat ministrul Finanţelor Publice, Anca Dragu.

MasterCard: Este o premieră mondială

Cosmin Vladimirescu, manager general al MasterCard pentru România, a precizat că licențierea Trezoreriei Statului ca acceptator de plăți cu cardurile MasterCard sau Maestro reprezintă o premieră mondială.

„Premiera mondială constă în licențierea directă a Trezoreriei ca acceptator de plăți electronice cu cardurile MasterCard și Maestro. MasterCard are o tradiție în colaborarea cu guvernele și autoritățile din jurul lumii, însă este pentru prima dată când un guvern acceptă în nume propriu un sistem de plată a taxelor și impozitelor cu cardul, fără intermediari sau implicarea unor bănci ca entități acceptatoare, cum este cazul celorlalte state care oferă contribuabililor această posibilitate", a declarat pentru Republica.ro Cosmin Vladimirescu, General Manager al MasterCard pentru România.

În perioada următoare, MasterCard va realiza implementarea tehnică, care va dura maximum trei luni. 

Visa: „Infrastructura care va fi creată este deschisă pentru toate sistemele de plată”

Cătălin Creţu, director regional pentru România, Croaţia, Malta şi Slovenia al Visa Europe, spune că noua infrastructură va fi deschisă tuturor contribuabilor care au un card, indiferent de sigla cardului.

„Ne bucură faptul că Ministerul Finaţelor Publice şi Ministerul Comunicațiilor și pentru Societatea Informaţională și-au asumat drept obiectiv extinderea plăţilor cu cardul prin mai multe initiaţive. Am participat la consultări cu reprezentanți ai Ministerului Finanţelor Publice, în cadrul cărora ne-am declarat disponibilitatea să sprijinim eforturile Trezoreriei statului în acest sens. Infrastructura care va fi creată este deschisă pentru toate sistemele de plată, astfel încât toţi contribuabilii să-şi poată plăti în viitor taxele şi impozitele indiferent de tipul şi sigla cardului pe care îl deţin", a declarat pentru Republica.ro Cătălin Crețu director regional pentru România, Croaţia, Malta şi Slovenia al Visa Europe.

Reprezentantul Visa Europe a precizat că Visa susţine plata taxelor şi a impozitelor cu cardul încă din anul 2009. „Suntem în continuare deschişi oricăror iniţiative de natură să încurajeze acceptarea plăţilor cu cardul în sectorul public, inclusiv în instituţiile publice care încă nu acceptă plăţile electronice. În acest moment, peste 200 de primării acceptă plata taxelor şi impozitelor locale cu cardul la ghişee şi online, acoperind astfel aproximativ 70% din populaţia urbană a ţării”, a declarat Cătălin Crețu.

„Potrivit legislației în vigoare, autorizarea Trezoreriei Statului se realizează pe baza unui acord de licențiere. Acesta se semnează pe baza unui document transmis de către sistemul de plăți prin care își manifestă intenția sa de a autoriza Trezoreria Statului. În momentul în care Visa va autoziza statul în calitate de acceptator de plăți, sistemul va permite această facilitate”, se arată în răspunsul transmis de Ministerul Finanțelor.

Specialist plătit cu 5.000 euro pe lună de Finanțe pentru sistemul de plăți cu cardul 

La sfârșitul lunii noiembrie Valentin Mavrodin, director general al Direcţiei Generale Trezorerie şi Contabilitate Publică din cadrul Ministerului Finanţelor, a declarat că Finanțele vor angaja, pe o perioadă de trei ani, un specialist care să se ocupe de implementarea sistemului de plăţi cu cardul ale impozitelor şi taxelor și care să fie plătit cu 5.000 de euro net pe lună, în cadrul unui proiect cu fonduri europene.

"Platforma ghiseul.ro va fi integrată cu proiectul nostru de dezvoltare a infrastructurii Trezoreriei, este un proiect finanţat din fonduri europene, în decembrie semnăm contractul de finanţare. Va avea trei componente majore: prima va fi legată de centralizarea bazelor de date, a doua va fi internet banking pentru instituţii publice şi pentru operatorii economici cu care noi lucrăm, iar a treia componentă este legată de plata cu cardul, adică integrarea unor funcţionalităţi împreună cu cele de la ghiseul.ro şi crearea unei infrastructuri care să permită informarea cetăţenilor cu privire la toate obligaţiile de plată", a declarat, în noiembrie anul trecut, citat de Mediafax, Valentin Mavrodin, director general al Direcţiei Generale Trezorerie şi Contabilitate Publică din cadrul Ministerului Finanţelor, într-o conferinţă organizată de Visa şi Ziarul Financiar.

Finanţele lucrează la un proiect finalizat, la acea dată, în proporţie de 98%, privind o infrastructură electronică de comunicaţii cu toate instituţiile publice din România.

„Din punct de vedere al infrastructurii, din ianuarie va începe implementarea la scară largă a unui proiect pe care noi l-am finalizat în procent de 98%, până la sfârşitul lunii decembrie o să-l implementăm integral, în care am creat o infrastructură de comunicaţii electronică cu toate instituţiile publice din România. Nu mai există situaţii în care o autoritate publică se poate plânge că nu are cum să transmită anumite informaţii către o zonă centralizată. Infrastructura are la bază situaţii financiare, situaţii relevante pentru raportări şi managementul bugetar", preciza în noiembrie anul trecut directorul MFP, citat de Mediafax.

Din cele 13.700 de instituţii publice din România, 7.500 sunt deja conectate la sistem, întrucât există o infrastructură creată prin care pot trimite informaţiile către o zonă centrală.

În prezent, prin ghiseul.ro, sistem pus la dispoziție de statul român, persoanele fizice pot plăti online impozite şi taxe locale stabilite de instituţiile publice înrolate în sistem precum și amenzi contravenţionale cu deducerile aferente plăţii în 48 de ore. Primăria Sectorului 3 a anunțat că, din acest an, pe lângă persoanele fizice, și persoanele juridice își vor putea plăti impozitele și taxele locale prin ghiseul.ro.

Cum se pot plăti taxele și impozitele pe ghișeul.ro

Prin ghiseul.ro persoanele fizice își pot plăti impozitele și taxele locale prin două modalități: plata cu autentificare și plata fără autentificare. 

La plata cu autentificare contribuabilul are nevoie de date de acces (utilizator și parola). Acestea pot fi eliberate de direcția de taxe la care contribuabilul este arondat, dacă instituţia este înregistrată în ghişeul.ro şi activă pentru plată cu autentificare.

Această secţiune permite consultarea obligațiilor de plată datorate instituțiior înrolate și achitarea acestora prin plată online cu cardul - Visa, Visa electron, Mastercard, Maestro. Sunt acceptate la plată cardurile emise de toate băncile din România. Instituțiile de credit pot impune limitări la plăţile prin internet (suma maximă, număr de tranzacţii). Informaţii privind aceste limitări sunt disponibile numai la banca emitentă a cardului.

Pentru secțiunea plată fară autentificare nu sunt necesare date de acces (utilizator și parola). Pentru această variantă de plată nu sunt disponibile consultarea în timp real a obligațiilor de plată și istoricul tranzacțiilor, astfel putând fi plătite doar taxe și impozite al căror cuantum este deja cunoscut contribuabilului.

În România 10,5 milioane de persoane utilizează zilnic internetul, dintre care aproape jumătate accesează conţinutul online de pe dispozitivele mobile, potrivit Biroului Român de Audit Transmedia (BRAT), citate de ZF.ro.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Visan check icon
    Nu e rau desi e al dracu' de tarziu, mai putin faza cu user si parola de la unitatea de taxe unde esti arondat - din cate stiu trebuie sa te duci in persoana sa le "iei". Pana una alta, in Sect 2 se trimit instiintari de plata impozite ptr anul in curs prin "sameday courier" care iti bate la usa la ora 14 de parca in tara asta nu se munceste pe timp de zi sau fiecare avem cate o bunica acasa... Fiind recomandata, te duci frumos cu bonulet la sediul curierului, ca de aia e el curier, sa te duci tu sa ti iei plicul.Bbineinteles ca au program de functionare ca si angajatii din mediul privat 8:30 - 18:00, so, tre' sa te invoiesti sa vezi ce ti a scris Fiscul. Eu sunt curios de fel si ma intreb:
    1. de ce nu o lasa in cutia postala, neexistand vreun risc sa ti plateasca vecinul darile, iar povestea cu sa dai cu semnatura ca ai luat la cunostinta e de ras - cei 1% penalizari per luna oricum ii primesti fie ca ai luat la cunostinta fie ca nu. 2. cum au ales aceasta firma de curierat si de ce au renuntat la Posta Romana(macar aveau mai multe oficii)
    • Like 0
  • Asta e o veste foarte buna, sa vedem si cum va fi implementat acest sistem. Mi-am luat si eu username si parola la ghiseul.ro, dar nu am apucat inca folosesc acest site. In schimb, mi-am platit o amenda de circulatie cu ajutorul acestui site: https://www.amenda-online.ro/, autorizat de Directia de Impozite si Taxe Locale sa incaseze amenzi rutiere si amenzi pentru roviniete lipsa.
    • Like 0
  • check icon
    Aiurea. Nu se va intimpla cit e haul, ati inghitit prea multi bani. La Ploiesti sistemul functioneza cu program facut de Ghita Asesoft. Stiti cum functioneaza? Daca cumva ai o restanta si vrei sa platesti si debitul curent si restanta inainte de 31 martie, acest sistem inteligent iti calculeaza pe loc bonificatia de 10% si la restanta. Dupa 1 ora te trezesti iar restant ca nu poti plati integral restanta. Si inca ceva; ia cititi aici ce inseamna "on-line" la SPFL Ploiesti:"Vă facem cunoscut că instituția noastră oferă si servicii on-line, dar, în acest caz, se emit: procesul verbal de scoatere din evidență și contractul de vânzare – cumpărare înregistrat în Registrul de evidență a mijloacelor de transport, ambele documente fiind utile doar emise in original, deci este necesara prezenta contribuabilului pentru ridicarea acestora." Va asigur ca nici sistemul de plata on-line nu va fi mai destept decit sefa la SPFL Ploiesti care a debitat fraza de mai sus!
    • Like 0
  • Foarte buna solutia pentru Trezoreria Statului, eu as merge apoi si la pasul urmator respectiv la implementarea încasărilor in contul de trezorerie cu POS si oferirea catre firmele mici la un pret modic pentru incasarea cu cardul si modificarea legislatiei astfel incat vânzările cu cardul sa beneficieze de niste reduceri de impozite doar la firmele mici concomitent cu majorarea impozitelor pentru vânzările cu numerar. Ar fi un pas imens catre diminuarea evaziunii fiscale si l-ar stimula pe comerciant sa vrea sa încaseze cu cardul in loc de numerar daca ar plăti sa zicem 1% pentru vânzările cu cardul si 5% pentru cele cu numerar.
    • Like 0


Îți recomandăm

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult

BT Go

Într-o eră în care tehnologia avansează rapid, IMM-urile sunt nevoite să adopte rapid inovații digitale pentru a rămâne competitive și a profita de oportunitățile de pe piață. Serviciile care simplifică birocrația permit antreprenorilor să se concentreze pe inovație și dezvoltarea afacerilor lor.

Citește mai mult