Sari la continut
Republica
Sustenabilitate

Tot mai mulți români sunt afectați de criza alimentară. Care sunt cele patru măsuri pe care trebuie să le luăm

Imagine sugestivă cu români la cumpărături. Foto: Inquam Photos / George Călin

Foto: Inquam Photos / George Călin

Cele mai avantajate state sub aspectul asigurării securităţii alimentare sunt cele care dispun de un potenţial agricol capabil să furnizeze mari cantităţi de materii prime agricole şi alimente peste necesarul lor naţional. Printre aceste ţări se numără şi România, care dispune de un potenţial agricol generos, situându-se sub acest aspect pe locul 5 între ţările UE. 

Se poate aprecia că astfel de ţări pot avea – şi cele mai multe dintre ele o au - independenţă alimentară. Acest avantaj comparativ pe care îl are România este valorificat insuficient, deoarece, după estimările experţilor şi ale unor instituţii naţionale şi internaţionale din domeniu, circa 70% din cererea agregată de alimente, existentă pe pieţe de profil din ţara noastră, are drept acoperire importul de asemenea produse.

În aceste condiţii, starea actuală a independenţei şi securităţii alimentare a României este de neacceptat. Pentru ţara noastră nu mai trebuie făcute predicţii privind criza alimentară, pentru că deja o parte tot mai crescândă a populaţiei este afectată de acest fenomen. 

Ea nu este consecinţa lipsei de alimente pe piaţă, deocamdată, ci a scăderii puterii de cumpărare, generată in ultimii ani de cel puţin patru factori: ajustarea salariilor bugetarilor cu 25%, recalcularea unor pensii şi perceperea asigurărilor de sănătate (5,5%) din acestea, creşterea TVA-ului cu 5% şi creşterea inflaţiei (cea mai mare dintre toate ţările membre ale UE). 

Dată fiind recenta criză economică la nivel mondial, războiul din Ucraina cât și cel din Orientul Mijlociu, realitatea actuală ne indică faptul că volatilitatea extremă a preţurilor va afecta în mod direct securitatea alimentară la nivel mondial, cu atât mai mult pe fondul supra-producţiei în unele părţi ale lumii şi a lipsei de hrană în alte zone a lumii, ceea ce ar putea genera o altfel de criză, mult mai gravă – criza alimentară mondială.

În tot acest context e nevoie să știm cum este privită securitatea alimentară în literatura de specialitate. Astfel, aceasta:

  • vizează asigurarea accesului pentru toată lumea la o hrană cât mai sănătoasă;
  • vizează asigurarea disponibilităţii alimentelor;
  • asigură şi respectă dreptul oricărui om de a se hrăni şi dorinţa de a avea o alimentaţie sănătoasă;
  • este componenta de bază a stabilităţii sociale, economice şi în mod explicit a securităţii naţionale a unui stat (fie el cu sau fără potenţial agricol).


Din punct de vedere al posibilelor vulnerabilităţi/riscuri la adresa populaţiei şi a demnitarilor români, securitatea alimentară trebuie tratată cu foarte multă atenţie şi precauţie prin subcomponenta sa de nutriţie şi siguranţă alimentară a cetăţenilor şi în mod special al demnitarilor.

Securitatea alimentară este o problemă complexă de dezvoltare durabilă, strict legată de sănătate prin malnutriţie, dar, de asemenea, de dezvoltarea economică durabilă, de mediu, şi comerţ. Astfel, în acest moment există o mare de dezbatere în jurul securităţii la nivel internațional.

Sistemul Mondial de Informare şi Alertă Rapidă (SMIAR), vine în ajutorul FAO și în mod special al guvernelor lumii, deoarece colectează, analizează şi difuzează cele mai recente date cu privire la factorii ce pot afecta cererea şi oferta, necesarul şi posibilităţile de supravieţuire.

În paralel, Organizaţia Mondială a Sănătăţii împreună cu FAO încearcă să amelioreze problema alimentaţiei şi sănătăţii printr-o serie de măsuri, printre care:

  1. intensificarea serviciilor pentru evaluarea situaţiei alimentare prin accentuarea rolului SMIAR;
  2. întărirea controlului produselor şi asigurarea siguranţei alimentare;
  3. asigurarea echilibrului mediu dintre populaţie şi oferta alimentară;
  4. sprijinirea alimentaţiei şi nutriţiei mamei şi a copilului;


Problema alimentară are două componente de bază: politica alimentară şi politica nutriţională. Politica alimentară intervine pe două planuri: unul referitor la aprovizionarea şi calitatea produselor, iar celălalt e raportat direct la consumator şi capacitatea sa de consum. Aceste intervenţii vizează unul sau mai multe din urmatoarele obiective:

  • Stabilirea preţurilor alimentelor faţă de fluctuaţiile puternice ale preţurilor internaţionale;
  • Asigurarea unui anumit nivel nutriţional al populaţiei subnutrite;
  • Controlul preţurilor alimentelor;
  • Limitarea presiunii inflaţioniste prin controlul preţurilor alimentelor.


Prin urmare, politicile alimentare reprezintă ansamblul de măsuri guvernamentale de ordin legislativ, normativ, administrativ şi financiar care au în vedere obiective definite în prealabil. Politica nutriţională vizează asigurarea unui echilibru între trebuinţele fiziologice de consum alimentar şi aportul dintre nutrienţi pentru satisfacerea acestora. Conceptul de securitate alimentară naţională dobândeşte, pe măsura trecerii timpului, o dezvoltare tot mai mare, abordările asupra sa fiind pe cale de a se constitui într-un construct teoretic tot mai bine închegat şi individualizat.

În toate aceste cazuri, din punct de vedere al securităţii alimentare, România, ca de altfel orice stat al lumii, trebuie să fie independent faţă de orice alt factor care ar putea influenţa sau dezechilibra starea normală de securitate alimentară. Prin urmare, este necesară crearea şi punerea în aplicare, cât de urgent, a unei strategii eficiente de securitate alimentară la nivel naţional.

Utilizarea propriilor terenuri agricole în scopul asigurării securităţii alimentare a altor state (prin posibile exporturi excesive de produse agroalimentare) în detrimentul propriei securităţi alimentare poate deveni o vulnerabilitate şi o ameninţare la adresa acesteia, şi implicit la stabilitatea economică şi socială, la securitatea naţională a statului român (considerând că securitatea alimentară este componenta de bază a securităţii naţionale a unui stat).

Factori precum deprecierea bazei tehnice, stagnarea investiţiilor, distrugerile de active (sisteme de irigaţii, plantaţii, utilaje, complexe zootehnice) contribuie, în mod substanţial, la reducerea consumului alimentar, atât sub aspect cantitativ, cât şi calitativ, la volatilizarea preţurilor la alimente, la reducerea autoconsumului, concomitent cu creşterea tot mai substanţială a importurilor.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Problemele din agricultura noastra sunt enorme .Nu voi uita acel episod politic dintre ,,anti-romanul P Roman in discutie cu alt politican ,cand au pus un pariu cu agricultura precum ca ar fi un sector economic care va aduce mare contribuite la economia tarii ,Dar n-a fost sa fie ,Dezintresul politic ptr agricultura este foarte mare ,Daca inainte de anii 89 Romania producea aproape tot ce -i trebuie roamanului sa puie pe masa , si mai facea si export,,Ma refer la ce mai ramanea dupa export, adica putin . Acum importam pana si ceapa ,usturoi din China etc.. Am ajuns de rasul lumii . Daca in Ungaria fermierii sunt bine organizati ,iar productia lor este deja contractata la stadiul ,de samanta . Oare de ce nu se paote face si la noi asa ceva ?
    --In toata acesta poveste despre alimentatie ,ma deranjeaza foarte tare problema ALBINELOR ,,Este foarte grava situatia ca ne mor albinele ,si ;
    -- Daca albinele mor ,Omenirea va disparea in 7 ani ,,,spunea Marele Einstein .
    Mierea este asa cum este mai multa contrafacuta decat facuta si mai nou se aduce multa din Ucraina ,China ,etc,
    Detin 7 fam de albine si acolo la tara unde traiesc ,a fost intr-un an , o mare cultura de floarea soarelui ,,dar rezultatul culesului de nectar a fost f mic,,Iar un ,,specialist ,m-a descurajat si mi-a spus ca,, acea floarea -soarelui ,era modificata genetic,,Iar albinele sunt mai inteligente decat Omul si nu o cauta .La fel si porumbul modificat genetic care nu-l consuma-distrug niici porcul mistret !!Sa fie oare mistretul mai destept decat Omul modern ??Desigur ...
    • Like 0
  • Crayven check icon
    Noi exportam materie prima ca o tara de lumea a 3-a: lemn (Austria), petrol (Ungaria), gaze, etc
    Terenul agricol aparține unor concernuri ce nu raspund statului roman.
    Nu avem nici o productie. Nimic.
    Importam gunoaie chimice din vest si ne bucuram cand ni se mai arunca un os schengen.

    Toata lumea stie unde sunt problemele. Gargara avem de peste 30 de ani.
    Astept o revolutie cu securi si topoare prin parlament.
    • Like 1
    • @ Crayven
      nu sustine ceva ce nu stii. Romania exporta peste 85% produse industriale prelucrate. Suntem (pe cap de locuitor) cel mai mare producator si exportattor de piuese, subansamble si accesorii auto. exporturile de materii prime sunt minore dar reprezinta ,,bombe de presa,, Spre deosebire, Rusia exporta 85% materii prime neprelucrate, in special hidrocarburi.
      • Like 0
    • @ Vasile Ostaciuc
      Crayven check icon
      https://romania.europalibera.org/a/32207307.html

      https://cursdeguvernare.ro/structura-comertului-exterior-cu-alimente-romania-furnizor-de-materii-prime.html

      Sursele sunt cam vechi dar ma indoiesc ca s-a schimbat ceva.
      Continua sa visezi la "produse finite" cu Made in Romania.
      • Like 0
    • @ Crayven
      Eu am scris despre intregul export al Romaniei. Dv . va referiti numai la comertul cu produse alimentare. Da, in acest domeniu, exportam preponderent materii prime. Din sursele prezentate de dv. rezulta ca in 2016 (sunt 8 ani de atunci) am exportat diverse cereale neprelucrate sau slab prelucrate, in valoare de 863 milioane euro. Exportuirile anuale ale Romaniei sunt de 90 de miliarde de euro, de 100 de ori mai mari. Desi este un lucru neplacut si care nu ne avantajeaza, comertul cu produse alimemtare reprezinta doar un mic procent din comertul exterior al Romaniei.
      • Like 0
  • Mihai check icon
    E evident de ce la noi sunt o gramada de alimente din import si anume ca noi exportam materie prima ieftin si importam alimente procesate scump. Din aceasta cauza nu putem sa avem o industrie alimentara proprie care sa produca alimente mai ieftin, ca asa functioneaza economia.
    • Like 2


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult