Paula Ingabire este Ministrul Tehnologiei Informației, Comunicațiilor și Inovației din Rwanda din 2018. Anterior numirii la conducerea ministerului, a ocupat funcția de Director al Departamentului de Dezvoltare a afacerilor IT&C al Consiliului de Dezvoltare din Rwanda și a coordonat proiectul Kigali Innovation City.
Mamă a 3 copii, activistă în adoptarea și răspândirea utilizării tehnologiilor emergente, Paula Ingabire este unul dintre reprezentanții unei generații promițătoare de lideri africani tineri, energici, carismatici, educați în școli prestigioase, conectați la realitățile din teren, dar și la tendințele și discuțiile globale relevante, și care sunt hotărâți să creeze un val puternic de dezvoltare în țările lor profitând de oportunitățile deschise de ITC și tehnologiile emergente.
Ca ministru al Tehnologiei Informației, Comunicațiilor și Inovației, Paula Ingabire păstorește unul dintre motoarele de inovație în administrație publică, Rwanda fiind unul dintre liderii globali în accelerarea digitalizării serviciilor publice. Asemenea Republicii Moldova, Mongoliei sau Estoniei până în urmă cu câțiva ani, Rwanda se numără între țările care au înțeles că un stat modern trebuie să își prindă din urmă cetățenii și să deprindă la rândul său obiceiuri digitale sănătoase, pentru a putea performa în viitor.
Rwanda face pași conștienți pentru a deveni un hotspot major de inovare în Africa și avansează cu dezvoltarea digitală. Potrivit Global Start-up Ecosystem Index 2022, țara ocupă locul 8 printre ecosistemele start-up din Orientul Mijlociu și Africa și locul 4 în Africa. Guvernul rwandez urmărește să crească considerabil reprezentarea PIB-ului său în industria tehnologiei, care se află în prezent la 3%. De asemenea, Rwanda acordă prioritate durabilității în transformarea lor digitală - ca una dintre cele 13 țări africane cu legislație specifică în vigoare privind deșeurile electronice.
Ideile principale ale interviului:
- Orice proces de digitalizare trebuie să meargă mână în mână cu alți factori favorabili cum ar fi competențele digitale ale comunității vizate care să permită atât infrastructura, cât și oferta în medii digitale reglementate și de încredere.
- Kigali Innovation City reprezintă un mix real de dezvoltare imobiliară și spațiu digital care integrează universități de clasă mondială, companii de tehnologie și active imobiliare comerciale, de retail și rezidențiale.
- Proporția telefoanelor de generație mai veche încă este mai mare față de a celor smart. Introducerea în piață a dispozitivelor smart are 3 componente: 1. Costul dispozitivului; 2. Abilitățile digitale ale utilizatorului; 3. Costul internetului.
Educația și digitalizarea. Ce faceți pentru categoriile digitale?
Avem programe personalizate pentru diferite categorii de utilizatori.
Programul ambasadorilor digitali a fost lansat în anul 2019, reprezintă o inițiativă ce are ca scop formarea cetățenilor din comunitățile rurale și urbane, educându-i în bazele alfabetizării digitale; fiecare district are un „ambasador digital” care îi instruiește pe cetățeni.
Am colaborat cu școli și universități de renume mondial, cum ar fi Carnegie Mellon pentru a dezvolta un grup de tehnicieni calificați și talentați pentru Rwanda, dar și pentru continentul african.
Pentru educația digitală a forței de muncă am colaborat cu mai multe părți interesate pentru a instrui și certifica angajații cu privire la alfabetizarea digitală necesară pentru productivitatea muncii lor.
Reprezintă digitalul o modalitate de ieșire din sărăcie? De ce? Cum?
Da, digitalul este una dintre modalitățile prin care comunitățile sau țările ar putea ieși din sărăcie. Digitalizarea serviciilor aduce facilități și ușurință în accesarea serviciilor. Dar să nu se presupună că un serviciu online este suficient. Orice digitalizare a serviciilor ar trebui să meargă mână în mână cu alți factori favorabili, cum ar fi competențele digitale ale comunității vizate, care să permită atât infrastructura la cerere (telefoane inteligente și alți receptori ai serviciilor), cât și oferta (viteza infrastructurii digitale), medii digitale reglementate și de încredere (cadre juridice adecvate). Toate aceste aspecte combinate, plus șanse egale în care startup-urile și întreprinderile mici au posibilitatea de a contribui ar putea conduce și schimba echilibrul de la sărăcie la crearea de bunăstare.
Cu toate ingredientele menționate digitalizarea poate furniza oferte de business în timp real, poate suplimenta baze de date care pot informa și alerta deținătorii de afaceri cu privire la cea mai bună strategie ce ar putea fi adoptată pentru domeniul lor. Digitalizarea este, de asemenea, un proces de a atinge un scop, odată ce serviciile sunt digitalizate acestea vor accelera productivitatea muncii, prin urmare va avea un impact pozitiv asupra creșterea bunăstării.
Rolul femeilor în transformarea digitală - pornind de la modelul celebru al microcreditelor
Femeile reprezintă 50% din populația Rwandei, de asemenea acestea alcătuiesc majoritatea forței de muncă din domeniul informatic.
Cu toate acestea, doar 42% dintre ele dețin un smartphone. Cu noua strategie a Rwandei de a avea 60% libertate digitală și ținând cont de diferența digitală între genuri este important ca femeile să facă parte din procesul digitalizării.
De când cu pandemia COVID-19 am observat o creștere semnificativă în domeniul deținătorilor de smartphones, femeile fiind în topul clasamentului. De asemenea, în special, fintech-urile au activat digitalizarea grupurilor din care fac parte femeile.
Totodata, femeile au nevoie de acces și de conectare la digitalizare pentru a putea îmbunătăți activitățile lor economice.
Ce este Kigali Innovation City?
Este un plan african axat pe tehnologie și inovație cu sediul în Kigali; este un mix real de dezvoltare imobiliară care integrează universități de clasă mondială, companii de tehnologie și active imobiliare comerciale, de retail și rezidențiale. Prima universitate beneficiară a fost CMU-Africa ce oferă programe de masterat în inginerie și tehnologia informației - aceasta și-a deschis campusul în 2019 și noi clădiri comerciale pentru a găzdui corporații iar start-up-uri urmează să fie construite.
Dispozitivele smart pierd teren în fața celor clasice?
După cum am menționat, proporția telefoanelor de generație mai veche încă este mai mare față de a celor smart. Introducerea în piață a dispozitivelor smart are 3 componente: 1. Costul dispozitivului; 2. Abilitățile digitale ale utilizatorului; 3. Costul internetului.
Diferite politici și strategii au fost puse în aplicare pentru a debloca fiecare dintre aceste atribute, prin adoptarea recentă a unei noi direcții ce vizează în mod specific promovarea accesibilității și adoptarea de dispozitive inteligente, a accesibilității internetului și a alfabetizării digitale.
În ultimii doi ani, am demarat campania #ConnectRwanda, pe parcursul căreia au fost distribuite peste 26.000 de smartphone-uri către case mai sărace, un program care a avut ca scop stimularea publicului în înțelegerea valorii deținerii unui smartphone.
De asemenea, am inițiat un studiu în cadrul programului Rwanda Digital Acceleration, pentru a veni cu un model de finanțare care facilitează achiziționarea de dispozitive de către cei din mediile defavorizate. Activitățile vizează utilizatorii care nu își pot permite achiziționarea unui smartphone.
De asemenea este necesară participarea sectorului privat la crearea unei legături între serviciile lor și smartphone-uri. Companiile Solar Home și operatorii de rețele mobile lansează progresiv oferte de tehnologie inteligentă pentru actualii și viitori clienți.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Daca am ajuns sa luam lectii de la Rwanda...!! Ce sa mai zic?
In interviuri totul e bine: daca-i iei interviu lui Ciuca Nicolae sau Ciolacu Marcel o sa vezi ce roz e totul.
Mongolia, Moldova!!??
Estonia e altceva.