Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Trei din patru companii au dificultăți în gestionarea eficientă a mobilității resurselor umane, pe fondul creșterii cererii de experiență internațională în câmpul muncii

angajata - mobilitate

Foto.Lars Zahner / imageBROKER / Profimedia

Doar unul din patru angajatori (25%) dispune de o funcție de mobilitate pe deplin dezvoltată, iar trei sferturi (75%) nu reușesc să profite de o forță de muncă cu adevărat mobilă și agilă, potrivit ediției 2024 a studiului EY - Mobility Reimagined. Companiile din întreaga lume riscă să piardă cursa pentru resurse umane și pentru creșterea rezilienței activității economice, pentru că nu reușesc să își mobilizeze în mod eficient forța de muncă și să creeze oportunități de muncă flexibilă.

Studiul a analizat opiniile a 1.059 de profesioniști în domeniul mobilității forței de muncă din 21 de țări cu privire la beneficiile și provocările cu care se pot confrunta organizațiile atunci când elaborează și dezvoltă strategii și funcții de mobilitate.

Strategia de mobilitate este în prezent esențială pentru atragerea și păstrarea resurselor umane

Deși aproape două treimi (64%) dintre angajații respondenți din întreaga lume au declarat că este mai probabil să rămână la angajatorul lor actual după o detașare internațională pe termen lung, 92% consideră că astfel de experiențe le pot „schimba viața” și 89% spun că mobilitatea internațională este esențială pentru continuitatea și reziliența activității economice, în creștere de la 74% anul trecut.

De neimaginat pentru angajatori în urmă cu doar patru ani, noile opțiuni pe care le oferă mobilitatea au schimbat total regulile jocului pe piața muncii. Am putea vorbi chiar despre o revoluție, mai ales pe fondul complexității aspectelor de rezolvat pentru toți cei trei jucători ai domeniului: salariați, companii și autorități de reglementare. Provocările vin atât din tendințe pe care le identifică studiul EY, cât și din diversitatea legislativă și socială la nivel global.

Organizațiile nu sunt bine pregătite pentru a gestiona riscurile de mobilitate transfrontalieră

În pofida avantajelor semnificative pe care programele de mobilitate le aduc companiilor, multe dintre acestea se confruntă cu un număr tot mai mare de riscuri și provocări, atunci când înființează funcții de mobilitate internațională. 71% dintre respondenți au declarat că riscurile de mobilitate transfrontalieră, inclusiv riscurile fiscale/de reglementare și de confidențialitate a datelor, au crescut în ultimii doi ani, în principal din cauza pandemiei și a provocărilor geopolitice și economice actuale, care au făcut ca angajații să se deplaseze în întreaga lume și să lucreze în jurisdicții diferite, sporind expunerea companiilor la probleme fiscale, de reglementare și la diverse acte normative privind raporturile de muncă.

Îngrijorător este faptul că multe organizații nu sunt pe deplin pregătite să gestioneze toate riscurile cu care se confruntă. De exemplu, în timp ce 84% dintre angajatorii respondenți recunosc riscurile legate de confidențialitatea datelor provocate de programele de mobilitate hibridă, doar 55% au pus în aplicare politici pentru a le atenua, o creștere moderată de la 47% anul trecut. În mod similar, deși 87% dintre angajatorii respondenți sunt conștienți de riscurile de securitate cibernetică, doar 46% dispun de politici pentru a le gestiona, în scădere de la 51% anul trecut.

În plus, 46% dintre companiile respondente utilizează un model operațional de mobilitate centralizat, care este adesea izolat de restul activității, ceea ce creează o serie de provocări legate de comunicare, colaborare și tehnologice.

Organizațiile de succes accelerează mobilitatea prin intermediul a cinci factori cheie

Multe companii adoptă, totuși, măsuri în zonele în care sunt necesare. 82% dintre angajatorii respondenți declară că au elaborat o politică sau o abordare pentru mobilitatea hibridă, în creștere de la 76% în 2023.

Există, de asemenea, o conștientizare clară a faptului că mobilitatea este din ce în ce mai importantă. Opt din zece angajatori respondenți (80%) au declarat că intenționează să majoreze investițiile în tehnologia mobilității în următorii cinci ani, în creștere de la 67% în 2023. Două treimi (66%) dintre respondenți consideră că sfera de acțiune a funcției de mobilitate va crește în următorii trei ani.  

Studiul a identificat cinci factori cheie esențiali pentru dezvoltarea unei funcții de mobilitate de succes:

1. Armonizare strategică: organizațiile trebuie să își armonizeze strategia de mobilitate cu strategia organizațională generală

2. Corelarea cu resursa umană: strategia de mobilitate a unei organizații trebuie să fie utilizată în atragerea și dezvoltarea resursei umane

3. Accent digital: organizațiile trebuie să investească și să dea dovadă de maturitate în automatizarea și digitalizarea proceselor de mobilitate

4. Flexibilitate: organizațiile trebuie să încorporeze flexibilitatea în selecția de beneficii

5. Competență externă: organizațiile trebuie să externalizeze parțial sau integral anumite procese de mobilitate pentru eficientizarea acestora.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult