Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Trei din patru companii au dificultăți în gestionarea eficientă a mobilității resurselor umane, pe fondul creșterii cererii de experiență internațională în câmpul muncii

angajata - mobilitate

Foto.Lars Zahner / imageBROKER / Profimedia

Doar unul din patru angajatori (25%) dispune de o funcție de mobilitate pe deplin dezvoltată, iar trei sferturi (75%) nu reușesc să profite de o forță de muncă cu adevărat mobilă și agilă, potrivit ediției 2024 a studiului EY - Mobility Reimagined. Companiile din întreaga lume riscă să piardă cursa pentru resurse umane și pentru creșterea rezilienței activității economice, pentru că nu reușesc să își mobilizeze în mod eficient forța de muncă și să creeze oportunități de muncă flexibilă.

Studiul a analizat opiniile a 1.059 de profesioniști în domeniul mobilității forței de muncă din 21 de țări cu privire la beneficiile și provocările cu care se pot confrunta organizațiile atunci când elaborează și dezvoltă strategii și funcții de mobilitate.

Strategia de mobilitate este în prezent esențială pentru atragerea și păstrarea resurselor umane

Deși aproape două treimi (64%) dintre angajații respondenți din întreaga lume au declarat că este mai probabil să rămână la angajatorul lor actual după o detașare internațională pe termen lung, 92% consideră că astfel de experiențe le pot „schimba viața” și 89% spun că mobilitatea internațională este esențială pentru continuitatea și reziliența activității economice, în creștere de la 74% anul trecut.

De neimaginat pentru angajatori în urmă cu doar patru ani, noile opțiuni pe care le oferă mobilitatea au schimbat total regulile jocului pe piața muncii. Am putea vorbi chiar despre o revoluție, mai ales pe fondul complexității aspectelor de rezolvat pentru toți cei trei jucători ai domeniului: salariați, companii și autorități de reglementare. Provocările vin atât din tendințe pe care le identifică studiul EY, cât și din diversitatea legislativă și socială la nivel global.

Organizațiile nu sunt bine pregătite pentru a gestiona riscurile de mobilitate transfrontalieră

În pofida avantajelor semnificative pe care programele de mobilitate le aduc companiilor, multe dintre acestea se confruntă cu un număr tot mai mare de riscuri și provocări, atunci când înființează funcții de mobilitate internațională. 71% dintre respondenți au declarat că riscurile de mobilitate transfrontalieră, inclusiv riscurile fiscale/de reglementare și de confidențialitate a datelor, au crescut în ultimii doi ani, în principal din cauza pandemiei și a provocărilor geopolitice și economice actuale, care au făcut ca angajații să se deplaseze în întreaga lume și să lucreze în jurisdicții diferite, sporind expunerea companiilor la probleme fiscale, de reglementare și la diverse acte normative privind raporturile de muncă.

Îngrijorător este faptul că multe organizații nu sunt pe deplin pregătite să gestioneze toate riscurile cu care se confruntă. De exemplu, în timp ce 84% dintre angajatorii respondenți recunosc riscurile legate de confidențialitatea datelor provocate de programele de mobilitate hibridă, doar 55% au pus în aplicare politici pentru a le atenua, o creștere moderată de la 47% anul trecut. În mod similar, deși 87% dintre angajatorii respondenți sunt conștienți de riscurile de securitate cibernetică, doar 46% dispun de politici pentru a le gestiona, în scădere de la 51% anul trecut.

În plus, 46% dintre companiile respondente utilizează un model operațional de mobilitate centralizat, care este adesea izolat de restul activității, ceea ce creează o serie de provocări legate de comunicare, colaborare și tehnologice.

Organizațiile de succes accelerează mobilitatea prin intermediul a cinci factori cheie

Multe companii adoptă, totuși, măsuri în zonele în care sunt necesare. 82% dintre angajatorii respondenți declară că au elaborat o politică sau o abordare pentru mobilitatea hibridă, în creștere de la 76% în 2023.

Există, de asemenea, o conștientizare clară a faptului că mobilitatea este din ce în ce mai importantă. Opt din zece angajatori respondenți (80%) au declarat că intenționează să majoreze investițiile în tehnologia mobilității în următorii cinci ani, în creștere de la 67% în 2023. Două treimi (66%) dintre respondenți consideră că sfera de acțiune a funcției de mobilitate va crește în următorii trei ani.  

Studiul a identificat cinci factori cheie esențiali pentru dezvoltarea unei funcții de mobilitate de succes:

1. Armonizare strategică: organizațiile trebuie să își armonizeze strategia de mobilitate cu strategia organizațională generală

2. Corelarea cu resursa umană: strategia de mobilitate a unei organizații trebuie să fie utilizată în atragerea și dezvoltarea resursei umane

3. Accent digital: organizațiile trebuie să investească și să dea dovadă de maturitate în automatizarea și digitalizarea proceselor de mobilitate

4. Flexibilitate: organizațiile trebuie să încorporeze flexibilitatea în selecția de beneficii

5. Competență externă: organizațiile trebuie să externalizeze parțial sau integral anumite procese de mobilitate pentru eficientizarea acestora.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Guvernul Ciolacu Inquam

România fierbe de un an. A fiert politic, apoi instituțional, bugetar și, în cele din urmă, economic. În doar 12 luni, economia și societatea au intrat într-o spirală a degradării. Iar în centrul acestui haos se află Guvernul Ciolacu — un guvern care a reușit să cheltuiască peste 70 de miliarde de euro în plus, fără să lase urme clare de dezvoltare sau de bunăstare! Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult